Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
John.M.Nielsen Metode & Co.
Håndværksrådets IT-undersøgelse Ved Frank Korsholm, afdelingschef.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Side1 WORKSHOP - Fremtidens museumshjemmesider 12:45 Introduktion 13:00 Nationalmuseets hjemmeside 13:10 Workshop 14:00 Fremlæggelse i plenum.
Hvad er en brugergrænseflade
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
Beretning for år 2001 Fremtiden.
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Brian, Christian, Jens, Nicklas
Kvantitative metoder
Mindre grimt, tak.
Kundeanalyse 2014.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Design af brugergrænseflader Fokus på strategisk arbejde med brugergrænsefladedesign samt heuristisk evaluering / ekspertvurdering Usability oktober.
Pijamama. OVERBLIK Processen Etnografisk feltstudie – forarbejde Etnografisk feltstudie Gennemarbejdning af data Udarbejdelse af vision 1.0 Analyse sammenfatning.
Opsamling fra forrige møde, Brugercentreret design
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
STJERNEN FORMÅL SITUATION MÅL TREND RESSOURCER TRADITION.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
SPONSOR ARBEJDET Wischmann Innovation © 13 trin på vejen Mod en god sponsoraftale. Wischmann Innovation ©
6. Kvantitativ usability
Definition på en artikel: Artikler defineres I REACH som en "genstand, der under fremstillingen har fået en bestemt form, overflade eller design, som har.
Kravspecifikation og prototyper Konceptuelt design 4 designprincipper
ADR & SCANNERKORT. Automatic Delivery Rewards (ADRs) Den enkle måde at handle produkter på, med levering hver måned. Du får fordelen af en rabat på 5.
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Digitalt understøttede læringsmål Konference den 11. september 2014
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
Tænke højt test ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Usability ITU, forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 19. februar 2009.
DIEB11.1 Kursusgang 11 Planlægning af en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport.
Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden.
Do’s and dont’s Usabilityrapporter. DO’s Sortering af problemer: Pris for at rette dem Forretningsmæssig konsekvens Inddeling af problemer Fagtermer Konsekvenser.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
mens animationen kører afprøve andet design
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 18. september 2008.
Agenda Introduktion til projektet Tilgange til HCI Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester.
Stjerneanalysen Beolaptop Elma, Sol, Joanna, Kristjana.
Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Ole Gregersen.
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
Med tegninger af Morten Grove OTS
DIEB11.1 Kursusgang 11 Planlægning af en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport.
Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Definition Kriterier Design og evaluering
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Design - brugervenlighed
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
FRA IDÉ TIL VIRKELIGHED
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Design af interaktion.
Design af interaktion.
Virksomhedssamarbejde
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Af alle hjemmesideejere har ikke
Præsentationens transcript:

Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse Brugerundersøgelser Personas Scrmarier

Definition af usability Nielsen (1994): Learnability (let at lære) Efficiency (effektivt at bruge) Memorability (let at huske) Errors (fejl og hvor let det er at komme videre) Satisfaction (tilfredsstillende at bruge) Samlet definition: I hvilken grad et produkt kan anvendes af en specifik bruger til at opnå specifikke mål funktionelt, effektivt og tilfredsstillende (ISO DIS 9241) Se også: http://www.nngroup.com/articles/usability-101-introduction-to-usability/ Og hvad er så forskellen i forhold til User experience – som Kasper snakker om???

Brugssituationen Brugssituation: Kortlægges med henblik på: Brugeren, deres mål og opgaver samt den kontekst de anvender et digitalt produkt i Kortlægges med henblik på: Opstilling af krav til et produkt Design af et produkt Vurdering af et produkts usability Jf definitionen: I hvilken grad et produkt kan anvendes af en specifik bruger til at opnå specifikke mål funktionelt, effektivt og tilfredsstillende i en specifik brugskontekst

Hvorfor personas?

Hvordan beskrives en persona

Scenariet

Eksempel på scenarie

Brugerundersøgelse v/spørgeskema Kvantitativ metode, hvor meget, hvor ofte, afprøvning af udsagn Hvem skal spørges? Hvordan skal den afvikles? Over telefon Ansigt til ansigt Over internettet Hvor ofte køber du produkter via nettet? Aldrig 1-3 gange året 1-2 gange per kvartal 1-3 gange om måneden 1 eller flere gange om ugen Ved ikke

Opsamling på brugerundersøgelse Hvem er målgruppen? Den der tror han henvender sig til alle, henvender sig til ingen!! Hvilke segmenter vil vi bruge ressourcer på? Hvilke vil vi fravælge? Hvem og hvormange personas? Hvordan skal de beskrives? Scenarier?

Opsamling på opgaver fra sidst Hjørring byggecenter, webshop: Fremlæg persona fra sidst samt et typisk brugsscenarie Overvej målgruppe Hvormange personas og hvem? (brainstorm) Hvis det i stedet var ekspedienter i byggecentret og et system til dem I skulle lave, hvordan ville I så lave brugerundersøgelsen?