TRÆK VEJRET.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Coaching Det handler om at stille de rigtige spørgsmål!
Advertisements

Velkommen.
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Gammelheds-Philosophy
MÆRKELIGT ! Her er en lille matematisk øvelse, som helt sikkert
God Jul ? Du behøver ikke at vente til Jul….
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
God Jul ? Du behøver ikke at vente til Jul….
Du er helt udkørt og føler dig presset.
LIV I LUNGERNE.dk image by placeit.net.
Du er ret træt og frustreret……
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
Lungerne Biologibogen s
YOGA - midt FORENING
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Søvn og afslapning Mange tror, at de kan vinde tid ved at sove noget mindre. Men i virkeligheden drejer det sig ikke om, hvor meget tid du har til.
Personlige strategier mod stress
Er mit barn klar til skolestart ?
Danmark’s Lungeforening’s Facebook Side Emma Williams – Praktikant i uge 9, 2012.
Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.
Laboratoriet, HGO Januar 2006
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Den oversete epidemi Data fra 2002.
Du trækker vejret med dine lunger
Præstationsangst!.
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Træning - Patching forberedelse
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Naturfag 9.klasse Kredsløbet.
OPVARMNING IØ 2 Kirstine Ann Sørensen.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold. Kapitel 9
Sårbarhed hos børn og unge
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Møde med Trygfonden Den 29. august 2011 Danmarks Lungeforening.
Hjerte & Kredsløb.
Motionsopgave af Ammanda, Laura & Cecilie Oktober 2012
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Eksamensangst. Fredensborg den 9 maj..
FIT FOR FIGHT.
Stress En folkesygdom?.
Derfor skal vi STRÆKKE UD når vi kan
Hej 7. klasse… Jeopardy.
Hej 8. klasse… Jeopardy.
Lungeforeningen Få det bedste liv dine lunger kan trække.
Hvordan skal man se ud? Hvem kan træne? Alle kan træne Alle kan træne MEN –Cleares af lægen –Forskel på behandling og forebyggelse –Målsætning –Vælge.
ANGST Anne-Mette Baatz Lund. Det er tankerne der styrer angsten
Blodkredsløbet Lavet af Silke, Binarn og Emma. Blodkredsløbet fører ilt og energi rundt i kroppen. Det sørger også for at komme af med affaldsstoffer.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Dagsorden:  Grounding med ballstick  Fremlæggelse af kropstegninger  20 hurtige til professoren  Anden underviser  Meebook-forløb omhandlende huden.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Aarhus 16.marts Karen Skou. Se alt her: r/sider/Danmark-spiser-sammen.aspx
30. marts 2016 Kort om Hjerteforeningen Patientforening, stiftet i medlemmer og Danmarks næststørste patientorganisation 3 faste rådgivninger.
Introduktionsdag for frivillige Den 20. oktober 2015.
Efter dette kursus skal du kunne demonstrere:
Naturfag Bjergsnæs Efterskole
SUNDHED OG LUNGER Materialet til elever på mellemtrinnet og udskolingen bygger på undervisningsuniversitet Liv i Lungerne.dk Til mellemtrinnet består forløbet.
SUNDHED OG LUNGER  Materialet til elever på mellemtrinnet og udskolingen bygger på undervisningsuniversitet Liv i Lungerne.dk Til mellemtrinnet består.
Trivsel og mental sundhed
Velkommen til Quiz om Rygning!!!.
Hvordan føles det at have KOL?
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Overlæge Poul Lundgaard Bak Komiteen for Sundhedsoplysning
SUNDHED OG LUNGER Fortæl:
Præsentationens transcript:

TRÆK VEJRET

POESI PÅ LUNGERNE Vis filmen som intro til at lungerne er mere end sygdomme, der er link på billedet - ellers find filmen her: www.youtube.com/watch?v=MQW57KywcWk

DANMARKS LUNGEFORENING Arbejder for ren luft og sunde lunger Mere end 11.000 medlemmer 300 frivillige over hele landet 15 medarbejdere på hovedkontoret Danmarks ældste patientforening – oprettet i 1901 til bekæmpelse af tuberkulosen Har lavet undervisningssitet Liv i Lungerne.dk Her er et slide omkring hvem der står bag undervisningsforløbet og Liv i Lungerne.

FAKTA om LUNGESYGDOMME Lungesygdomme fylder alt for meget i Danmark Astma, Allergi og KOL koster årligt 20 mia. 700.000 danskere har en lungesygdom (KOL, astma, sjældne lungesygdomme) Højeste forekomst og dødlighed af KOL i Europa 100.000 børn og unge under 17 år har astma Der er 2-3 i hver eneste skoleklasse der lider af astma! Astma er den hyppigste årsag til børns hospitalsindlæggelse Hvert 5. dødsfald skyldes sygdom i åndedrætsorgan lige nu, hvert 3. i 2020 (WHO) Spørg eleverne om de kender nogle lungesygdomme? Om de kender nogle der har lungesygdomme? Om nogle af dem har astma?

FORLØB I dag Indledning Oplæg om åndedræt, krop og lunger Åndedrætsøvelser Afslutning I næste uge Tak for sidst Stjerneløb Gruppearbejde

ØVELSE ALLE DEM SOM Ud på gulvet Find på ting, hvor du bruger lungerne Find en ny plads i cirklen

ØVELSE Tæl hvor mange vejrtrækninger I har på 30 sekunder Lav regnestykker på 1 minut Tæl vejrtrækning igen på 30 sekunder Hvad sker der i kroppen? Man har i gennemsnit 12-15 vejrtrækninger pr minut

MÅLMANDSTAKTIK Vis filmen målmandstaktik, som afrunding på stress øvelsen, som en måde at gå over til at snakke om hvordan vi bruger vores vejrtrækning. Der er link på billedet – ellers kan det findes på dette link: www.youtube.com/watch?v=JcapcUktgUw

ÅNDEDRÆTSØVELSER Pust luften ud op gennem benet Træk vejret ind og ned i foden Øvelse: Åndedrætsøvelsen ‘Trekanten’ Formål med øvelsen: Øvelsen er en mindfulness-øvelse, som handler om at ‘grounde’ sig selv og sine tanker fysisk til jorden via åndedrættet. Fødderne er den fysiske forbindelse til jorden og har indfyldelse på ens evne til at være tilstedeværende. Hvad er mindfulness? Mindfulness kan defineres som en bestemt måde at være opmærksom på, der er karakteriseret ved evnen til bevidst observation af nuværende oplevelser uden at dømme og evaluere dem. Nærværstræning (standse tankemylder, hvor man hele tiden er andre steder) Sædvanligvis giver indhold i bevidstheden anledning til automatiske processer, hvor oplevelser analyseres, bedømmes, evalueres og kategoriseres. Mindfulness er evnen til at registrere og neutralt iagttage fænomener i opmærksomhedsfeltet, herunder tanker, følelser og kropslige fornemmelser samt sanseindtryk fra omgivelserne, således som de kommer og går, uden forsøg på flugt eller undgåelse og uden at forholde sig kritisk og vurderende til dem.  Instruktioner: Man stiller sig op med fødderne solidt plantet i gulvet. Hænderne placerer man enten på maven/ved navlen, eller de kan hænge frit ned langs siden. Navlen udgør udgangspunktet for øvelsen. Øvelsen: (se tegningen på powerpoint-slidet). Hold vejret hen til den anden fod

HVAD VED I OM LUNGERNE? Hvor sidder lungerne? Spørg eleverne hvad de ved omkring lungerne, så I kan tage udgangspunkt i deres viden. Hvor sidder Lungerne: Mennesket har to lunger og sidder bag ribbenene. Den højre lunge er delt i tre dele (lapper) og venstre i to. Venstre lunge er lidt mindre end højre, da hjertet tager lidt af pladsen. Der kommer 5-6 l luft ind i lungerne hvert minut. Lungerne har en stor overflade, der ville dække ca. 80 – 120 m2, hvis de blev bredt ud. Det svarer til en halv tennisbane. Den store overflade er altafgørende for optagelsen af ilt til kroppens celler.’ Lungernes vigtigste opgave er at sørge for, at der kommer tilstrækkeligt med ilt ud i blodet og at fjerne affaldsstoffet kuldioxid, sådan at cellerne i hele kroppen kan få tilstrækkeligt med ilt til at fungere. Denne udveksling sker gennem vejrtrækningen, der består af to processer – indånding og udåndning. Hvor sidder lungerne? Hvor mange lunger har vi? Hvad bruger man lungerne til? Kan man leve uden lungerne?

Evt. vis denne video om hvordan lungerne fungerer: https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/lunger/illustrationer/animationer/hvordan-fungerer-lungerne/. Lungerne består af et bronkiesystem, der ligner et træ uden blade, men vendt på hovedet. Derfor kaldes det ofte for bronkietræet. Systemet starter med et stort bronkierør, der deler sig et utal af gange og ender i bitte små lungeblærer (dem er der 300-450 millioner af). Det er her ilt (O2) og kuldioxid (CO2) transporteres (udveksles) mellem blodet og lungerne.

HVAD SKER DER NÅR DU TRÆKKER VEJRET? Indånding - aktiv Udånding – inaktiv Ballon vs. papirpose Tal med eleverne om ind- og udånding Lad dem forklare med deres ord hvad de oplever at der sker, når de trækker vejret ind og ud. Ballon vs. Papirpose øvelse: En pædagogisk måde at forklare om vejrtrækning med og uden problemer er følgende: 1. Tag en ballon og pust den op uden at binde til. På samme måde fyldes vores lunger når vi trækker vejret ind. Slip ballonen og se at ballonens elasticitet gør, at luften kommer ud af sig selv. Vi bruger ligesom ballonen ikke så meget energi på at ånde ud. KOL-syge lunger er som en ballon man har pustet op og glemt bag reolen. Når man finder den, er den slap og rynket. Og når man binder knuden op, er elasticiteten væk, og luften bliver ikke automatisk presset ud. Ved syge lunger er det som en papirspose du puster op og slipper al luften bliver i posen. 2. Tag en papirspose. Pust luft i den og slip for åbningen. Beskriv hvad der sker med papirsposen. Sammenlign og beskriv hvad der sker med lungerne hos mennesker med lungesygdommen KOL. 3. Fyld dine lunger med så meget luft, som du overhoved kan. Prøv derpå at fylde dine lunger med endnu mere luft. Beskriv hvordan det føles. Beskriv hvordan, du tror lunger med KOL påvirker personens hverdag? OBS! Få eleverne til at fortælle, hvad der sker med papirsposen og ballonen samt hvad forskellen er. Derved skal de være på med det samme.

TRÆK VEJRET PÅ FORSKELLIGE MÅDER Forpustet Stresset Indledning: Alle laver høje knæløft/englehop/sprællemand i 1 min. (så de bliver forpustede) Spørg eleverne, hvad der sker med kroppen og vejrtrækningen.

TRÆK VEJRET PÅ FORSKELLIGE MÅDER Forpustet Stresset Fysisk aktivitet Pulsen op Mellemgulvsmusklen Går hurtigt over Giver mental energi Presset situation Pulsen op Hjælpemuskler i øvre krop Følelsen varer i længere tid Tager mental energi Snak med dem om forskellen på forpustet og stresset vejrtrækning og inddrag matematik/stress øvelsen i indledningen. Hvilke muskler bruges Hvad sker der med vejrtrækningen (hvor foregår den) Hvad sker der med tankerne/humøret – din mentale tilstand/tilstedeværelse

Det gode åndedræt Forøger din lungekapacitet Renser kroppen Optimerer din fordøjelse Virker beroligende for dit nervesystem Giver energi Cellerne iltes bedre Virker slankende Giver smuk og vital hud Giver ro og fungerer som den bedste sovepille Snak med eleverne om, hvad det gode åndedræt er og gør. Forøger din lungekapacitet, så du har langt større motorkraft til fysisk udfoldelse. Fungerer som dit indre brusebad, hvor affaldsstoffer renses ud, og ny næring sendes rundt via den øgede blodcirkulation. Optimerer din fordøjelse ved at massere organer og tarme ved hvert eneste åndedrag. Virker beroligende for dit nervesystem, der holder balance imellem den del af nervesystemet, der populært sagt stresser kroppen og den del, der beroliger. Ved et enkelt kstra godt åndedrag sænkes for eksempel mængden af stresshormon, der sendes rundt i kroppen. Virker som en sprøjte, der sender energi rundt i kroppen og ilt ud til hver eneste lille celle – cellerne lever af ilt som det vigtigste næringsstof. Cellerne iltes bedre – og har dermed mindre risiko for at udvikle sig uhensigtsmæssigt. Virker slankende på grund af den forbedrede fordøjelse, cirkulation, udrensning og balancen i nervesystemet. Når kroppen udsender mindre stresshormon, så vil den meget lettere give slip på fedtdepoterne. Giver smuk og vital hud. Giver ro til natten og fungerer som den bedste sovepille, du kunne ønske dig.

MENTAL SUNDHED Hvordan kan man holde sig mentalt sund og frisk? Hvilke situationer påvirker din mentale sundhed negativt? Eleverne laver i grupper en plakat/planche, hvor de svarer på spørgsmålene. Før de begynder at tegn/skrive, så spørg eleverne om de ved hvad mental sundhed er? I grupper skal eleverne tegne og skrive på en plakat følgende: Spørg eleverne ind til hvad mental sundhed og trivsel betyder og hvordan man kan holde sig frisk Fysisk aktivitet Spise sundt Søvn Undgå stressede situationer – hvordan kan man klare dem, hvis de opstår (vejrtrækning) Find inspiration her: http://www.livilungerne.dk/temaer/faa-sjaelen-med

MENTAL SUNDHED God selvtillid og godt selvværd At være tilfreds med livet At være i godt humør Stærke sociale relationer – at have gode venner Overskud til at klare hverdagens udfordringer og stressede situationer God søvnvaner God livskvalitet Der skal være en fin balance mellem dit psykiske velvære og din krops fysik. Mange elitesportsudøvere er stressede fordi de er afhængige af at toptune deres krop til at vinde. Sundhedsstyrelsen tager udgangspunkt i WHO’s opfattelse af mental sundhed som en tilstand af trivsel, hvor individet kan udfolde sine evner, kan håndtere dagligdags udfordringer og stress, samt indgå i fællesskaber med andre mennesker. Mental sundhed rummer dermed to elementer: Dels en oplevelsesdimension: At opleve at have det godt, at være overvejende glad, i godt humør og tilfreds med livet. Og dels en funktionsdimension: At kunne klare dagligdags gøremål, som fx at købe ind, lave mad, gå på arbejde eller i skole, indgå i sociale relationer og at kunne håndtere de forskellige udfordringer, som en almindelig dagligdag kan byde på.

TAK FOR IDAG En god metode for evaluering og afslutning er, at man tegner en kuffert på tavlen eller på en flipchart. Derefter spørger man eleverne, hvad de har lært og hvad de kan tage med sig fra dagen. Det de nævner skriver I på kufferten, så det visuelt ligner, at de kan tage det med sig i kufferten. Sig tak for deres deltagelse i øvelserne og oplægget. OBS! Hvis man skal tilbage til en efterfølgende workshop, så er det en god idé at kort introducere til, hvad der skal ske næste gang og hvad de skal lave inden da.