De regelmæssige verber i nutid

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kortfattet præsentation
Advertisements

Hvorfor tidlig tysk? Hvordan tidlig tysk?
Anne-Marie S. Christensen Filosofi, Institut for Kulturvidenskab, SDU
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog præpositioner
NUTID • -t •• -en ich du -e -st ihr -t
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
FUNKTIONSGRAMMATIK Ideen med funktionsgramma -tikken er at fremstille sproget optisk. Med udgangspunkt i handlingen, udtrykt ved cirklen, kan man i grafisk.
Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
Udsagnsordets/verbets bøjning
At bruge disse to ord rigtigt
Information om tysk/fransk
Velkommen til latin på Aarhus Katedralskole
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Omskrivning med ”to do”
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Presente & Passado. * Presente: * O verbo no presente se usa para indicar/expressar um fato que ocorre no momento em que se fala.
Procesvejledning.
Grammatik hvorfor og hvordan?
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Gerundium og Perfektum
Konjunktiv Introduktion.
I-ADJEKTIVER Takai Tōkyō Tawā wa ōkii Tōkyō ni arimasu.
PRÆSENS -AR VERBER -AR VERBER Hablar = at spise Jeg spiser = hablo
Hvordan laver man et filter
SÆTNINGSANALYSE.
Introduktion til kasusbrug på tysk
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Erfaringsaspektet ’guo’ Lektion 8. Aspektmarkører Fordi verber ikke bøjes i tid på kinesisk, findes forskellige aspektmarkører, som kan sættes bag på.
Hvordan søger man om optagelse?
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
….at være eller …… …… ikke at være.
Hvad tror du? -rygning blandt unge Hemmelig afstemning for forældre.
Carboxylsyrer og Estere!
Hallo Mirjam Du hast eine wirklich gute Mail geschrieben. Man sagt nicht recept, man sagt ”opskrift”. Ein ”recept” ist für Medizin. ”Desværre har jeg kun.
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
R- Problemer Adil, Alexander, Christian, Katrine S & Thomas.
Substantiver Navneord.
Le passé composé Perfektum 1.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Mehrkanaliges Lernen Lernen mit Kopf, Herz und Hand
IMPERFEKTUM Side 224 i tekstbogen.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
1.g PRÆTERITUM.
”Tyve tyskere” Fra vision til virkelighed Et rekrutteringsprojekt med det formål at ansætte dygtige speciallæger fra Tyskland på Sygehus Sønderjylland.
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter Mål: at eleverne lærer ”juleord” og chunks Først præsenterer vi os kort. Vorfase: Billede af julemanden ved juletræ.
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Die mündliche Prüfung FSA in Deutsch Dienstag, den bei Jacob Chammon, Emilie, John Hyltoft, Lore Rørvig.
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
Modalverber Mådesudsagnsord. Poder (ue) at kunne, måtte Soler (ue)at pleje (at gøre) Querer (ie)at ønske, ville, at have lyst til Deber at burde, at skulle.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
At bruge disse to ord rigtigt
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
Jonas/Jona Herrens ord kom til Jonas, Amittajs søn: »Rejs til den store by Nineve, og råb ud over den, at jeg har opdaget deres ondskab.« Men Jonas.
402 – Guds kærlighed, hvis dybder her, 1, S1
Præpositioner med akkusativ
Et tip: find din attraktion på en tysk hjemmeside for turister – læs om den på tysk, og vælg det ud du vil bruge. Berlins Attraktionen Nur Wörter an Dia.
A wa B desu A = B A は B です.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Præpositioner med akkusativ
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10 Sidst redigeret februar 2019.
∞ Tysk start ∞ StartOplæg00-personerne ∞ Cirkel00-personerne ∞
Klasse 5 Oplæg 2 + opgave 2 Sein i nutid ”er”.
Oplæg 5 + opgave 5 Klasse 5 Oplæg 5 + opgave 5 Haben i datid ”havde”
Klasse 5 Oplæg 6 + opgave 6 Werden i nutid ”bliver”
Præsentationens transcript:

De regelmæssige verber i nutid Tysk i grundskolen

De regelmæssige verber i nutid Regelmæssighed Følger bestemte regler Systematik Kaldes også ”svage” verber - Bøjes efter Person Ental/flertal Tid (Nutid, datid og førnutid)

De regelmæssige verber i nutid Nutid - Præsens Ich -e Du -st Er, sie, es -t Wir -en Ihr -t Sie, sie -en

De regelmæssige verber i nutid Nutid - Præsens Ich -e Du -st Er, sie, es -t Wir -en Ihr -t Sie, sie -en Prøv selv med eks. ”hören, spielen, lösen, meinen”

De regelmæssige verber i nutid Nutid - Præsens Ich -e Du -st Er, sie, es -t Wir -en Ihr -t Sie, sie -en - Ich spiele Tennis - Spielst du auchTennis? - Sara spielt oft Tennis - Er spielt Tennis mit Sara - Sara und ich spielen auch Tennis - Ihr spielt gutes Tennis - Sie spielen immer Tennis