Interaktive rum og distribueret samarbejde Kaj Grønbæk Center for Pervasive Computing, Aarhus Universitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
fra klasseværelse til cyberspace
Advertisements

Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Exploring design and use of transparent and tailorable IT in local government, beyond Web 2.0 Susanne Bødker.
IT i byggeriet Kristian Birch Sørensen
Hvorfor involvere forskere i forretningsudvikling? Alexandra Instituttet A/S.
Ledelsessystemer i et fremtidsperspektiv ”PBI” Pervasive ? Business ? Intelligence ? Ledelse; fremtid… !
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Gunver Majgaard Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet – TEK
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
FC HUSET - et konferencesystem som First Class er li’som et hus, der arbejdes og samarbejdes i. Denne lille Power Point forsøger at beskrive First Class.
Kombination af GPS og Computer Vision for sikker udendørs robot navigation Hans Jørgen Andersen Computer Vision og Medieteknologi laboratoriet Aalborg.
1 Alexandra Instituttet A/S Forskningsbaseret brugerdreven innovation Om Alexandra:  Brobygger mellem virksomheder og offentlig forskning  Godkendt Teknologisk.
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Mobile og allestedsnærværende it- systemer. Disposition Introduktion Karakteristika Association Services Serviceinteraktion Samarbejdsarkitektur Kontekst.
Konstruktioner af feltsites
Kristiske faktorer og forudsætninger for vækst - Hvad betyder uddannelse? Carl-Johan Dalgaard Dansk Arbejdsgiverforening Beskæftigelsespolitisk konference.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
InfoGalleri udstilling af digital information ISIS Katrinebjerg Interactive Spaces / Alexandra Instituttet.
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
1 Alexandra Instituttet A/S Forskningsbaseret brugerdreven innovation Om Alexandra:  Brobygger mellem virksomheder og offentlig forskning  Godkendt Teknologisk.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Designprocesser - forbedret via AR
Klaus Marius Hansen / Aarhus Universitet Industri og Pervasive Communication Workshop i KomIalt / Infrastruktur.
Fremtidens trådløse telefonsystemer På-vej-hjem møde Lisa Wells Datalogisk Institut Aarhus Universitet.
ITAPC 1 Præsentation 3: Artikelsøgning og Præsentation.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
DGNB Denmark konference Ålborg den 21. august 2012 Mette Qvist Sekretariatschef, Green Building Council Denmark.
Thomas Algot Søllested Projektleder, Alexandra Instituttet A/S Innovation & samarbejde 11. oktober 2010.
CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,
1. 2 Turbinehallerne, Århus den januar 2005.
Interaktionsdesign og etnografi E2007 Lektion 2: Projekttema ældre & design.
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
ISIS Katrinebjerg  Erfaringer med offentlig/privat samarbejde.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Kjeld Svidt September 2004 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Leg og læring i virtuelle verdener Tine Jensen, Ph.d.-studerende Roskilde Universitetscenter, Danmark
Design af interaktion til interaktion i cscw
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
1 Kaj Grønbæk, AUBrownbag seminar Distribuerede auditorier og seminarrum via Internet Kaj Grønbæk Datalogisk Institut og InterMedia Aarhus Universitet.
Præsentation af Laboratoriet for Interaktive Rum Plan u Intro n (Kaj Grønbæk) u Demonstration 1: 3-dimensionel tavle n (Astrid Søndergaard, Preben Mogensen,
Kommunikation i hjemmet – teknologier og muligheder Jonas Thomsen Research Assistant Professor Datalogisk Institut / OOSS Aarhus.
Kommunikation i private Hjem Jonas Thomsen Ph.d. studerende Center for Pervasive Computing Aarhus Universitet.
Pervasive Computing: Gateway Architecture for Home Integration Jonas Thomsen Ph.d. studerende Kvalifikationseksamen 27. september 2004.
Hypermedia anvendelser
Ambient Information Visualisation - Informative Art Karen Falkenberg Lund
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Hjemmet som et Distribueret System Jonas Thomsen Ph.d. studerende Center for Pervasive Computing.
Velkommen til Laboratoriet for Interaktive Rum Susanne Bødker, Michael Christensen, Kaj Grønbæk, Kristian K. Gundersen, Peter Krogh, Jan Ernfred Madsen,
Kommunikation mellem Produkter og Apparater i Hjemmet Jonas Thomsen Ph.d.-studerende Center for Pervasive Computing.
IT-forskning... 1 © Kaj GrønbækCID åbning IT-Forskning i et brugsperspektiv Kaj Grønbæk Datalogisk Institut og InterMedia Aarhus Universitet
 Definition af allestedsnærværende IT  Kommunikationsproblemer  Association  Semantisk Model  Active Badges.
Rammer for landinspektøren i 2000-årene (5-10 år frem) Basic og kernekompetance Livslang læring og permanent faglig udvikling Internet (højhastighed, trådløs.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Koncept Integreret bygningsdesign Metode 4. semester.
Sikkerhedskursus (følgende lektioner er tilgængelige i dette kursus
Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser
Interaktion og usability
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Præsentationens transcript:

Interaktive rum og distribueret samarbejde Kaj Grønbæk Center for Pervasive Computing, Aarhus Universitet

Plan u Center for Pervasive Computing u Pervasive computing og Interaktive Rum n Begreber u Empiriske studier af design rum u Eksempler på teknologier u Laboratoriet for Interaktive Rum n WorkSPACE

Center for Pervasive Computing u Et åbent partnerskab mellem universiteter og industri n forskning, uddannelse og innovation u Arbejder med allestedsnærværende IT – hos brugeren, i objekter, i omgivelserne u Organiseret af CIT – The Danish National Centre for IT-research n Ledet af Morten Kyng, CIT u Partnere der kører centeret: n Aarhus University og senere andre universiteter n Alexandra Institutet A/S + en række andre industrivirksomheder u Budget: ≥ 100 million DKK u Beliggenhed: Katrinebjerg ++ u Åbnet august 2000

Begreber u Pervasive computing = trænger frem overalt u Ambient technologies = omsluttende u Ubiquitous computing = allestedsnærværende u CSCW = Computer Supported Cooperative Work u Collaborative Buildings = bygninger der støtter samarbejde u AR = Augmented Reality u Peripheral awareness = baggrundsopmærksomhed

Hvad er Cooperative Buildings... u Cooperative Buildings n ”Bygning” frem for ”space” - distinktion til helt virtuelle rum n Formålet med bygningen er at støtte cooperation og kommunikation. n Bygningen skal være "cooperative" over for sine brugere u A3 = active, attentive, adaptive components (a3- Rooms). n bygningen kan selv reagere på brugeres handlinger n og identificere hvem og hvilke (roomware) komponenter der findes i bygningen u Centrale dimensioner n Real vs. Virtual n Global vs Local n Individual vs. Group

Feltstudier af projektrum u Covi et al. u Teams der arbejder i dedikerede projektrum n typisk rum på 5 * 7 m der huser 3-6 personer der arbejder på samme projekt u Artifakter i rummene n Delte ”displays” - opslagstavler, whiteboards, flipovers, væggene, etc. n Koordinationsdokumenter - ”to do” lister, planer n ”Motivations værktøjer” - ”mission statements”, billeder, kaffemaskiner

Projekt rum for landskabsarkitekter (© Desarte projektet – Büscher et al. 1999)

Projektrum og teknologi u Betydning af samlokalisering n ”Awareness” omkring fælles arbejde n gensidig motivation n implicit læring n nemme skift mellem individuelt og kollaborativt arbejde u Man kan ikke substituere samlokalisering med teknologi n Men mediaspaces mv. kan supplere distribuerede grupper n Der skal bygges bro mellem de fysiske materialer og computer- baserede materialer. u Computer-displays f.eks. storskærme er pt. utilstrækkelige n for lidt materiale n for flygtige - giver ikke persistent fælles reference materiale

Eksempler på teknologier...

I-land (GMD) u Dynawall u Interactable u CommChair u Passage u Kiosks

Dynawall (GMD) u Væggene er Smartboards n store trykfølsomme computer- skærme n koblet som een stor tavle u CommChair kommunikerer via trådløst net

CommChair (GMD) u Flytbare stole n docking station til PC n indbygget pen computer n trådløst net

InteracTable (GMD) u Et samarbejds-bord u skitser u adgang til dokumenter u dreje dokumenter

Ambient displays (MIT MediaLab) AmbientROOM u ”håndgribelige bits” u lave hele rummet til brugergrænseflade u sætte brugeren ind i computeren u benytte, lys, lyd, luft/vandstrømme og bevægelser i grænsefladen u Eksempler på støtte til awareness n water ripples - aktivitet omsættes til projicerede vandbølger n aktivt tapet - mønstre ændrer sig i takt med aktivitet et andet sted n soundscape - aktivitet ved en tavle omsættes til lyde u Baggrundsdisplay supplerer alm. grænseflader

Ambiente kontroller u Skal være selvforklarende naturlige elementer ;-) Eksempler u En flaske kan repræsentere information n Når man tager proppen af ”flyder” information ud i rummet u En anden flaske kan repræsentere belastningen på webserveren n Når man tager proppen af lyder der trafikstøj svarende til aktiviteten

KKM projektet (Japan - MIT) Distribueret Design Studio mellem Japan og USA u Web u Video-conference: PictureTel + CUSeeMe u CAD og andre værktøjer Scenen: u En person fra hver af tre steder deltager i en fælles designopgave Eksempel på en vigtig observation u Behov for et samarbejdssprog

MediaSpaces og Portholes (Xerox) u Audio/video forbindelser åbne hele tiden u I fællesrum n Tilfældige møder og opmærksomhed n Social interaktion u På kontorer n Banke på og kigge ind n ”Glance” funktion n Undgå at gå forgæves eller forstyrre

Laboratoriet for Interaktive Rum Center for Pervasive Computing, Aarhus Universitet

Tværfaglig forskning Deltagere fra: u Datalogi u Arkitektskolen i Aarhus u Multimedier u Alexandra – Center for New Ways of Working u Industrivirksomheder n Bang & Olufsen, Danfoss,...

Baggrund: relevante eksternt finansierede projekter 1992 EuroCODE - IT-støttet samarbejde, EU Esprit 1997 Åben Hypermedie på Web, Tele DK Internet og CIT 1998 DESARTE, 3D-designstøtte, EU LTR projekt 1998 Center for Multimedier, Forskningsrådene 1998 Center for menneske-maskin interaktion, Grundforskningsfonden 1999 Interaktive Rum, Kulturministeriet 2001 WorkSPACE, ”Disappearing Computer”, EU 5. rammeprogram, IST

Brugere og anvendelser Anvendelser og realistiske problemstillinger driver forskning og opfindelser u Arkitekter, landskabsarkitekter, industrielle designere og ingeniører u Tegnestuer i Østrig, England og Danmark u Bang & Olufsen u Danfoss Metoder u Design med brugerinvolvering - prototyping u Etnografiske studier og arbejdsanalyser

Eksempel: rum til videoanlayse på Danfoss Tak til studerende: Ernest H. Svendsen, Astrid Søndergård et al.

Visioner om nye teknologier

Eksperimenter med prototyper

Workspace Objects DocumentsDesign Objects User Sessions GPS Hypermedia Structures IT-bærende brugere, objekter og rum Internet- based infrastructure PCs etc.

3D Spatial Hypermedia - Manufaktur

Object Server Collaboration Server Open HM Server Collaborative Virtual Environments

Afrunding u Støtte til distribueret samarbejde bør integreres i den naturlige arbejdsomgivelse n Det dur ikke at skulle gå til et specielt konferencerum n Der skal bygges bro mellem almindelige fysiske materialer og de digitale dokumenter u Vi er meget interesseret i at arbejde med forskellige cases i Lab. for Interaktive Rum n gerne nye deltagere i CfPC partnerskabet

Hospitalseksempler

Hjertekirurgi i hospitalsomgivelse (1) u Operationsplanlægning i konference rummet

Hjertekirurgi i hospitalsomgivelse (2) u Ved patientens seng u Lægens bærbare journalsystem u Sengen ”kender” patienten