Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Webloggen -en dialogisk formidlingsform?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Caseoplæg om Facebook.
Forskning, formidling og andre færdigheder
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Effektivitet og Kvalitet Indlæg ”Der står altid et menneske bag” Dansk Facilities Management – 26. januar 2006.
Blogger.com - lav din egen hjemmeside
Folkeskolen - fagblad for undervisere
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Instruktion i Animation Shop
Sociale Medier og Jobsøgning - Twitter. Intro  Twitter er et Socialt Medie  Twitter er kendt for at give nyheder et frisk pust  De fleste kendte: Skuespillere,
How to boost students´ vocabulary via reading
Kvantitative metoder
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Arbejdsglæde.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Prøv det nye the mysterious wold game, test din viden om verden og få et godt grin med dine bekendte, vi vil garanter du vil synes om det og lære noget.
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
We choose to go to the moon in this decade and do the other things... Not because they are easy, but because they are hard...
Anholt 2013 Forskningsdelen Karen Bjerg Petersen, Ph.d., adjunkt Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet.
Design af hjemmeside til udsatte børn
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Peter Mikkelsen Med arbejdsglæde til top præstationer.
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Pitching Erfaringer fra “B-boys and fly girls”. Har du en god ide til et nyt TV program, så indbyder tvfestival.dk dig til Pitching konkurrence. Måske.
….at være eller …… …… ikke at være.
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
DIN KARRIERE – DIN FREMTID ”Min røv er helt ødelagt. Fuldstændig. Den er rød med blå mærker over det hele.” Maria-Louise Beuchert.
Hallo... Jeg ville bare se om du var tilstede... I just wanted to see if you were there...
Litterært makerspace.
VELKOMMEN.
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Tekstformidling på Internettet E 2003 Tekstgenrer II: ”sociale” tekst genrer Session 9 (29/10/03)
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
9. Interfaces. 2 Nordjyllands Erhvervakademi Objectives “Good class design starts with good application design — how many classes, do they relate.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
Saint Ambrose High School. Cut cylinders and cones – Standard Grade If you are sitting an SQA Credit paper in Graphic Communication, you will be required.
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
De glade 60’ere. The Beatles Facts: -Grundlagt Engelsk rock band -Over 5 mil. solgte lp’er.
Beskæftigelsesråd Syddanmark Ove Gaardboe ”Hvornår er man syg og hvornår er man rask?” Hvor lang tid varer en influenza? Hvorfor kom de mon i dag?
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Workshop 4 IT i undervisningen. Indledning Min 1 g klasse havde studieretningsintro for kommunikation/IT med hele 12 engelsk timer i en enkelt uge Hip.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Tryg midt i stormen.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
 .
Introduction to synopsis writing
Oplæg på seminar omkring bosætning i landdistrikterne
Compositional Design Principles “SemiCiv”
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
SOME eller ANY START
- og hvordan du undgår dem…
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
The US-China trade war and its consequences
Præsentationens transcript:

Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Webloggen -en dialogisk formidlingsform?

Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Hvad er en weblog? En webapplication, der gør det nemt at uploade daterede indlæg i omvendt kronologisk rækkefølge Kan skrives af en eller flere personer Kan have karakter af ”nyhedsfilter” (kommenteret linkliste), talerstol, fag- community eller personlig dagbog Kommentar-funktionen er i dag en integreret del af de fleste weblogs

Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Hvorfor overveje en weblog? I kraft af f.eks. kommentar-funktionen kan man bruge en weblog til at få en dialog med sine læsere Man kan også bruge bl.a. kommentarfunktionen til at hente ekstra viden = kollektiv vidensdeling Man kan dele en weblog med andre (fordelt arbejdsbyrde) Weblogs kan være lynhurtig nyhedsformidling

Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup

Weblogs er ikke journalistik, fordi: weblog-skrivning ikke er ”alvorlig” weblog: anden-hånds viden, én kilde (?), et perspektiv, ingen verificering, instant publishing, blanding af fakta og mening journalistik: første-hånds viden, flere kilder, forskellige perspektiver, verificering, redigering, ”faktuel” ikke personlig mening (Horst Prillinger, Blogtalk 2.0, Wien 2004)

Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Weblogs: new journalism med et dialogisk twist? Weblogs bliver læst, når den person, der skriver har en interessant eller kontroversiel viden at byde på den person, der skriver, har en holdning den person, der skriver, tør dele sine personlige oplevelser med andre den, der skriver, tager sine læsere alvorligt (blander sig i debatten!)

Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup

Blog-reporting (for money) Wow, off deadline finally, and the good new — as things now stand — is that the last three days will be chronicled in this coming week’s TIME Magazine. And you guys got to read the bulk of it here first! I’ll post a link when it’s available in the next couple of days. [UPDATE AUG-30: And here’s the story.] As I mentioned, Thursday was a day of entering the Shrine with the pilgrims and going to the Sistani press conference Thursday night. When the cops came to fetch us, many of us — including this “brave” correspondent — turned out the lights in our rooms and locked the doors. I considered hiding under the bed, but there was no need this time. They didn’t shoot at us and they were (mostly) polite. I hope someone got in trouble for shooting at us.

Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Før du starter en weblog Gør dig fra starten klart, hvilken type blog du vil skrive og gør det klart for dine læsere hvad de går ind til Man kan ikke kontrollere sine læsere (de skriver hvad de vil i kommentar-funktionen, de vælger til og fra om de vil læse dig) Det er personlighed eller personlige holdninger, der ”tricker” folk Linklister og talerstole er konventionelle måder at formidle information på nettet på. Prøv noget nyt!

Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Når din weblog er gået online Skriv indlæg ofte – en ”sløv” weblog mister hurtigt læsere (hvis du har en god grund til ikke at skrive et stykke tid, så skriv det – og giv klar melding om hvornår du begynder at skrive igen) Skriv personligt – skriv provokerende (og vær klar til at optræde som moderator i din egen kommentardebat) Vær en del af blog-communitiet – hvis du læser/skriver hos andre, skriver de hos dig (vis at du også læser det andre har skrevet – vær bevidst om hvad der rører sig i ”blogosfæren” – det er pinligt at være sidst med en ”nyhed”)

Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup

Man skal turde uenigheden! Det er lidt svært at se det nyttige i sådan en blog hvis ikke der kan komme indlæg fra alle lejre; også dem man er uenig med. Ellers bliver vi jo nemt bare en flok skeptikere der, for at sige det høvisk, sidder og spiller den af på hinanden med hvor meget ret vi har. Jesper Thomsen, indlæg på Torben Sangild’s weblog