Kognitiv undervisning ifm. Projekt Bæltefrit Center 2017

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor står vi nu? udkast til en fremtidsvision. Det ved vi allerede Enorm praktisk viden om indsatser En del ’slutmålinger’ og slutmålingsredskaber Mange.
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Temadag om undervisningsmiljø
Psykoterapeutisk afsnit F4 Psykiatrisk Center Frederiksberg
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Depressionsforenings fødselsdagskonference Odense, onsdag den 23. oktober 2013 Din sygdom er ikke dig – Borgeren i centrum Oplæg ved Poul Nyrup Rasmussen.
Psykolog Tue Hartmann Center for Psykiatrisk Forskning
Medborgerskab – på sporet
Ringbo- projektet Præsentation ved Marie Høgh Thøgersen Ph. d
Opgaven jeg fik stillet
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Dialogforum Stolpegård
Strukturændringer og psykologens roller, udfordringer og dilemmaer i den sammenhæng Erik Huper, psych. aut.
Et fælles lederudviklingsprogram i Psykiatrien. Generisk modulindhold Tragten…. Hvad er topic af dette emne? ”The state of art..!” Psykiatri tilgangen.
Stress og ledelse.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Kvalitetssikring og forskning
Det psykiatriske arbejdsområde
Oplæg vedr. ambulante funktioner i Psykiatrien, Region Nordjylland
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Klinisk Socialmedicin Center for Folkesundhed Ekstern lægekonsulent i Region Midtjylland Kenneth Kibsgård.
v/ kontorchef Britt Bergstedt, kontor for socialpsykiatri
Recovery-mentor projektet
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
MØDE I ARBEJDSMARKEDSUDVALGET 14. MAJ 2012 TEMA: SAMARBEJDE MED PSYKIATRIEN 1.
”Vejen frem” - projekt for borgere 18 – 30 år med psykiske lidelser Oplæg til Psykiatriens Samordningsudvalg Den 16. juni 2010.
Fremme af unges mentale sundhed
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Overblik over afkast/resultat mål ifm. klubpolitikken Klub- politik - Udvikle og styrke det gode ungdoms- liv Overgang skole og klub Samarb.aftale vedr.
Kognitiv model for misbrug
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Session 3: Bipolar affektiv sindslidelse, forløb og årsager Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Jobnettet Virksomhedsmentor som nøglen til fastholdelse af psykisk sårbare i arbejdsforholdet.
Velkommen til Lægedage
Velkommen til Platangårdens Ungdomscenter
PROJEKT DIN GODE UDSKRIVNING
Modul E Implementering og evaluering. Indhold Læringssættet Undervisning i egen afdeling Implementering Jeres opgave.
Workshop: Brobygning og integration på praksis og metodeniveau Marianne Melau, tidligere leder af OPUS; ph.d.stud., Psykiatrisk Center København.
Pakkeforløb i psykiatrien
2. Skoleperiode Psykiatri.
Tema 3: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderline typen.
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Akutafdelinger og sygehusberedskab Specialeansvarlig overlæge
Pakkeforløb i Region Hovedstadens Psykiatri
Projekt ”forebyggelse af genindlæggelse – en fælles indsats” Et samarbejde mellem Gladsaxe kommune og Psykiatrisk Center Ballerup Eva Tangdal Ledende.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Intern uddannelse Kolding Kommune
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Selvforståelse Jesper Lau Guldager og Steffan Fausing.
Erhvervspsykiatrisk Center1 Konference: Psykisk sårbare og arbejdsmarkedet ”Projekt fra Behandling til Beskæftigelse” -En parallel indsats for psykisk.
Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG.
Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov
Unge & psykiske sygdomme
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Tema 6: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Præsentation af Sexologisk Enhed
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Enheden for Klinisk Alkoholforskning
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Udredning + Individuelt tilrettelagt behandlingsplan**
Praktikvejledertræf SSA - Hjørring
Nationale puljeprojekter efter Servicetjekket Status pr
Præsentationens transcript:

Kognitiv undervisning ifm. Projekt Bæltefrit Center 2017 Psykolog Anne Wennecke Kellner Psykolog Paul Georges de Visme Psykiatrisk Center Ballerup onsdag den 6. maj 2015

Projekt Bæltefrit Center 2015-2017 Undervisning og supervision i den kognitive adfærdsmetode – en af indsatserne mhp. nedbringelse af tvang. Undervisning og supervision finder sted på PCB’s matrikel. Tværfaglig indsats. Ca. 350 medarbejdere skal uddannes fordelt på centerets forskellige afsnit. Der er såvel almene som udvidede hold. Første prioritet er de lukkede, intensive afsnit 2,4,6.

Anne & Paul Ansvarlige for udvikling af uddannelsens struktur, rammer og indhold. Ansvarlige for afvikling af undervisning og supervision. Vi er begge: Autoriserede kliniske psykologer. Specialister i kognitiv adfærdsterapi. Efteruddannet i DAT og mindfulness. Besidder bred erfaring udi såvel undervisning som supervision.

Almene hold Omfang: Intro: 2 hele dages undervisning Hoveduddannelse: 5 dages kombineret undervisning og casebaseret supervision Afslutning: 1 hel dags undervisning I alt: 8 hele dages undervisning og supervision

Udvidede hold Omfang: Intro: 2 hele dages undervisning Hoveduddannelse: 7 dages kombineret undervisning og casebaseret supervision Afslutning: 1 hel dags undervisning I alt: 10 hele dages undervisning og supervision

Uddannelsesplan 2015

Uddannelsesplan 2016

Uddannelsesplan 2017

Effektmåling Effektmålingen foretages før første og efter sidste workshop Suppleres med evalueringsskema samt kvalitativ evaluering Effektmålingen består af et spørgeskema med 55 spørgsmål, heraf: Demografiske og arbejdsmæssige oplysninger – 6 spørgsmål Psykoterapeutiske kompetencer og erfaringer – 7 spørgsmål Kognitiv videnstest – 24 spørgsmål, inkl.:

Effektmåling (3) Skala for oplevet stress (Perceived Stress Scale; PSS-10) – 10 spørgsmål The Brief Index of Affective Job Satisfaction (BIAJS) – 8 spørgsmål, inkl.: Jeg oplever ægte nydelse i mit arbejde De fleste dage er jeg entusiastisk omkring mit arbejde Jeg oplever, at jeg løser mine arbejdsopgaver tilfredsstillende

Indhold almene hold (1) Modul 1 (fuld dags undervisning): Intro til kognitiv metode Kognitive grundmodeller Sokratisk dialog Modul 2 (fuld dags undervisning): Følelser, deres funktion og problemer Allianceopbygning Adfærdsterapeutiske principper i miljøet Indledning Følelser, deres funktion og problemer Følelser og deres funktion Følelsesregulering Validering Allianceopbygning Fællesfaktorer i behandlingsarbejdet At opbygge en kognitiv alliance Den gode samtale Adfærdsterapeutiske principper i miljøet Intro til adfærdslovene Klassisk og operant betingning

Indhold almene hold (2) Modul 3 (½ dags undervisning + ½ dags supervision): Vredeshåndtering – a.m. Ray Novaco Modul 4 (½ dags undervisning + ½ dags supervision): Konflikthåndtering/low arousal – a.m. A. McDonnell Modul 5 (undervisning/supervision): Kædeanalyse – a.m. Marsha Linehan Overføring og modoverføring i mødet med pt. Avanceret sokratisk dialog Andrew McDonnell

Indhold almene hold (3) Modul 6 (undervisning/supervision): Forvrængninger og omstrukturering Kognitive modeller og redskaber ifm. misbrug Modul 7 (undervisning/supervision): Kognitive modeller og redskaber for personlighedsforstyrrelser Modul 8 (fuld dags undervisning): Kognitive modeller og redskaber for skizofreni/psykose Effektmåling og evaluering Forvrængninger og omstrukturering (NAT/tilladende tanker)

Indhold udvidet hold (1) Modul 1 (1½ dages undervisning + ½ dags supervision): Intro til kognitiv metode, grundmodeller, sokratisk dialog Følelser, alliancebygning, adfærdslovene i miljøet Modul 2 (1½ dages undervisning + ½ dags supervision): Mål, NAT, forvrængninger, low arousal KAT ved depression og bipolar lidelse Indledning Følelser, deres funktion og problemer Følelser og deres funktion Følelsesregulering Validering Allianceopbygning Fællesfaktorer i behandlingsarbejdet At opbygge en kognitiv alliance Den gode samtale Adfærdsterapeutiske principper i miljøet Intro til adfærdslovene Klassisk og operant betingning

Indhold udvidet hold (2) Modul 3 (1½ dages undervisning + ½ dags supervision): Vredeshåndtering, avanceret sokratisk dialog KAT ved angst og OCD Modul 2 (1½ dages undervisning + ½ dags supervision): Leveregler/skemata, KAT ved misbrug KAT ved skizofreni og personlighedsforstyrrelser DAT, 3. bølge KAT, traume/PTSD Selvrefleksion Indledning Følelser, deres funktion og problemer Følelser og deres funktion Følelsesregulering Validering Allianceopbygning Fællesfaktorer i behandlingsarbejdet At opbygge en kognitiv alliance Den gode samtale Adfærdsterapeutiske principper i miljøet Intro til adfærdslovene Klassisk og operant betingning

Hvad mangler vi at have med? Med jeres erfaring fra lukkede og åbne afsnit: Hvad har personalet brug for fra den kognitive værktøjskasse?