Introduktion til litteratursøgning Pædagogisk filosofi Danmarks Pædagogiske Bibliotek Introduktion til litteratursøgning Pædagogisk filosofi Torsdag, d. 9. april 2015
AU library
AUL http://library.au.dk
Bliv bruger!
Log ind…
Søgeformer Quick-and-dirty – overblik Faktasøgning – Hvad er? Hvem er? Hvordan? Hvor? Indsamling af fakta om ting. Hvad er ”Hobson’s choice”? Kædesøgning – fra en referenceliste til den næste. Systematisk søgning – målrettet søgning med relevant emneord.
Verifikation Bekræfte eller afkræfte at dokumentet eksisterer Identificerer biografiske oplysninger Kontrollerer de givne data for fejl Supplerer manglende oplysninger
Systematisk søgning Find relevante emneord, der beskriver målet. Overvej synonymer til emneord. Skrive en søgestring. Find relevante kilder. Analyser resultatet.
Resultater Best match eller exact match? Relevans eller præcision. Glem ikke serendipitet!!! “man ved tilfældighed gør uventede opdagelser” Gyldendal - Den store dansk.
Booleske operatorer OG – fællesmængde af to eller flere mængder ELLER – foreningsmængde af to eller flere mængder IKKE – ikke medtaget eller fraregnet en anden eller andre mængder.
A og B og C
A og B og C
A eller B eller C
A eller B eller C
A og B eller C
A og B eller C
A eller B og C
A eller B og C
A eller (B og C)
(A eller B) og C
(A eller B) og C
(A eller B) og (C eller D)
(A eller B) og (C eller D)
A og B eller C ikke D
A og B eller C ikke D
A og B eller C ikke D
Søgestring Frasesøgning eller emneord. Trunkering – enten med ? eller * Maskering – enten med *, # eller ? Scanning – søge efter nærliggende emneord. T(h)esaurus – synonymer. Bloksøgning – udvidet søgestring.
Søgestring
Bibliotekskataloger AU library – bibliotekets katalog Bibliotek.dk – nationalbibliografien REX – det kongelige bibliotek WorldCat – Verdens bibliotekskatalog Internettet: Google Books og Google Scholar
Databaser Philosopher's Index Oxford Scholarship Online International Philosophical Bibliography InteLex Past Masters
Tidsskrifter The Philosophical Review Journal of Philosophy Philosophy Studier i pædagogisk filosofi
Fagsider Filosofi og Idéhistorie Stanford Encyclopedia of Philosophy Concise Routledge Dictionary of Philosophy The Internet Encyclopedia of Philosophy Pædagogisk filosofi
Begrebet kildekritik Klassisk historievidenskab Kilden er kontekstuelt En kilde er i relation til et vidensbehov Kritik er en refleksion over relevans eller anvendelse af kilden Der findes ikke en objektiv vurdering Relevans er relativ til situationen
Anvendelse af kilder Redskab til informationssøgning Inspirationskilde Danner grundlag for generelt indblik i og overblik over emnet Model for eget arbejde Understøtter ens egne meninger
Hvorfor kildekritik? People are by nature poor observers People tend to overgeneralize People tend to notice things that support our beliefs and ignore evidense that does not We sometimes make up information to support our beliefs Our ego is often involved, and we are prone to be defensive We may close our eyes to any new evidence on an issue People are prone to mystify what we don’t understand Case, 2007
Analyse
Wikipedia vs. SEP Wikipedia SEP Brugerredigeret Ukendt udgiver On the fly Hyppige redigeringer ved høj aktualitet Ingen redigeringer – forældet viden Peer reviewed Anerkendt udgiver Tidssvarende, men forsinket udgivelse Få forfattere, få meninger
Referencer Ankersborg, V. (2007). Kildekritik i et samfundsvidenskabeligt perspektiv. Frederiksberg: Samfundslitteratur. Case, D. O. (2007). Looking for information : a survey of research on information seeking, needs, and behavior (2 ed.). Amsterdam: Elsevier.