Digital videoformidling ”Parts of speech” grundbegreber.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb
Advertisements

Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Den æstetiske krop Dansk fagdag Oktober 2010
Filmtekniske virkemidler
Objektivet er den del af dit kamera, der står for at føre og koncentrere lyset ned til dit kameras sensor eller film:
Storyboard fra Bøgehuset Thisted kommune. Læringsseminar 1 November 2013.
Fortællinger & Genrer November 2010
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Hvordan virker et digitalkamera? Brændvidde Blænde
Kom i gang med TV på nettet!
BEST PRACTICE CLEARING HOUSE Hvordan institutionaliseres brugen af Best Practice i NGO’erne?
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
Nyt dias Power point er bygget op af dias, du tilføjer dias ved at trykke på nyt dias på startsiden.
Det iscenesatte fotografi
FOTOGRAFER Hvordan tage et billede: - Tænd for dine højttalere for bedre forståelse. - Sæt dig foran komputer- skærmen. - Kik direkte i fotoapperatets.
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Dybdeskarphed Kolding Fotoklub 23/
Digitale medier: formidling og design
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Hvordan virker et digitalkamera? Brændvidde Blænde
Velkommen til Grundlæggende Fotokursus! Hold FOF Start: Torsdag d. 16/9 Hold FOF Start: Torsdag d. 16/9.
Animation - en bevægelse der fortæller.
Beskæring, perspektiv, og komposition
Hvem er vi? Fra PROSA - Forbundet af IT-Professionelle Peter Ussing - Formand –over 25 års erfaring i branchen, senest som systemarkitekt hos CSC Henrik.
Hvordan kan man se forskel på et sort hul og en neutron-stjerne?
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Den æstetiske krop Opgave Billedanalyse.
Filmanalyse - et grundkursus -
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
1 Test i Word 2007 Klik her for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at gemme dit dokument?
Filmteknologiens historie
Foto termer Iris/blænde Lukkertid
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Digital videoformidling Tirsdag 10/2 Registrering/opsamling Audiovisuel metode Æstetiske ’naturlove’ Kamerateknik Øvelse –
Digital videoformidling Tirsdag 11/3 9 – 10 Fakta fortælleformer 10 – 11Dokumentar former – »Historisk Portræt »Ironisk Portræt (dramadok) »Refleksivt.
Kortfilm Et overblik.
Digital videoformidling Canon XM2 Tv system: PAL (576x720) CCIR (625 linjer, 50 Fields) Båndformat: Mini DV Billedesensor: 3 CCD pixels Output:
Digital videoformidling Tidsplan 9 – 10 Rules of filmgrammar 10 – 11 lyssætning 11 – 12 lys demo (1.90) 13 – 14 oplæg 14 – 15 klippeøvelse.
Digital videoformidling Kamerateknik Gennemgang af de vigtigste funktioner på Canon XM2.
Medier og kommunikation V
Reklamefilm Analysemodel.
”Parts of speech” grundbegreber.
Digital videoformidling Log/Capture. Digital videoformidling Logging Afgørende for klippearbejdet Teknisk udvælgelse af brugbart materiale Gennemsyn og.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Tirsdag 4/11 Storytelling (kort version) Narrative Modeller
Tirsdag 2/3 Standard klippe-principper Klip på bevægelse (øvelse)
DAMP E2003 Compositing ’Made of different parts or materials’ (Oxford Dictionary) ’a conceptual, not only technological operation’ –’Collage’ eller ’mixed.
Audiovisuel metode Grundbegreber (Wohl) Øvelser (portræt)
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Lyssætning Kontrol af skygger.
Lyssætning kontrol af skygger
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Klippe-principper.
Digital videoformidling Det 2Dimensionale felt Zettl - Kap. 7.
Digital videoformidling Agenda Log & Capture (Wohl) Lyssætning (Langford/Millerson) Øvelser –Optagelser captures –Der optages studiespeak i LAB2 –Der researches.
Digital videoformidling Fredag 11/3 9 – 10: Status og opsamling på opgave 10 – 12: Pitch / fremlæggelse –Gruppedannelse (ansvarsområder) 13 – 14: Basic.
Skabelsesberetningen – forstået ud fra Bibelens teologiske ramme Louis Nielsen.
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Copii cu ADHD.
Blender IT-komponent Blender er et avanceret gratisopen-source program som kan bruges til at fremstille 3D-modeller og animationer. Men for denne præsentation.
Vejr, vind og luft.. Hvordan opstår vejret? Hvor kommer vinden fra?
Radar.
Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb
Kunstbilleder analyse.
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

Digital videoformidling ”Parts of speech” grundbegreber

Digital videoformidling sproganalogi Filmen har ikke mindste enheder som fx’fonemer’ Filmen er grundlæggende indeksikalsk – ikke symbolsk ! Filmen har ingen ’ordbog’ Analogien holder ikke !

Digital videoformidling Institutionalisering Filmen som ’samlebåndsprodukt’ Fagtermer er nødvendige i ’teamwork’ Æstetiske ’naturlove’ – objektfylde som udgangspunkt

Digital videoformidling XCU – Ultra nær Beskæring: Isolation af dele Funktion: Intens, subjektiverende

Digital videoformidling CU - Nær Beskæring : hår – ved ’mandlerne’ Funktion: ’intim’, ’introspektiv’

Digital videoformidling MCU – Halvnær Beskæring : brystet Funktion: ’social’ afstand, ansigt

Digital videoformidling MS – Halv total Beskæring : hoften Funktion: aktivitet og ansigtsudtryk

Digital videoformidling LS - Total Beskæring : ’luft’ omkring personer Funktion: kontekstualiserende, ’action’

Digital videoformidling WS - Heltotal Beskæring : meget rum omkring personer Funktion: omgivelserne, mennesker er ikke længere i centrum

Digital videoformidling XLS - Panorama Funktion: geografi og ’evaluering’

Digital videoformidling En ’scene’ HeltotalTotalHalvtotal HalvnærNærUltranær

Digital videoformidling 1/3 2/3 1/4 3/4 Nær [CU] Halvnær [MCU] Halvtotal [MS]

Digital videoformidling ’nose room’ blikretning skaber retningsvektor – kræver ’plads’ Kan udnyttes ekspressivt ! Ved bevægelse/panorering skal kameraet være ’foran’

Digital videoformidling Filmtermer Kameravinkler: Hi-angle Low-angle Dutch-angle: ’væltede linjer’ Kamerabevægelser: Pan - Horisontalt Tilt - Vertikalt Tracking, dolly shot Crane, pedestal Zoom shot – brændvidden ændres Håndholdt – ’billede stabilisator’

Digital videoformidling Master shot – viser hele handlingen Over the shoulder – OTS Reverse shot – modsat indstilling Shot-reverse-shot – SRS Point of view – optisk POV * Reaction shot – emotionelt begrundet Two-shot – både MS, MCU, CU Cutaway – dækbillede Insert - detailbillede Klippetekniske termer

Digital videoformidling Skærmformat 1:1.33 – standard academy 1:1.85 – widescreen

Digital videoformidling skærmformat 1:1.33 1:1.77 9:16 1:1.85 TVHDTV Cinemascope Fra 1:1.66 Til 1:2.06

Digital videoformidling HDTV-avisen 9:16

Digital videoformidling WEBTV-avisen ! 9:16 3:16

Digital videoformidling Shot ?

Digital videoformidling Shot ? CU,standard 1:1.33 Over-the-shoulder: OTS CU, 16:9 CU, retningsvektor