B12: Marketing og E-business Lektion 6

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Forretningsudvikling og Urmennesker
IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Den nye rolle for design
Forretning og Ledelse lektion 7
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Forside Titel Navn, sted eller begivenhed, dato. CHALLENGES FOR THE BANKING SECTOR - IN THE AFTERMATH OF THE CRISIS Louise C. Mogensen Deputy Chief Executive.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Forretning og Ledelse lektion 8 Innovation og entrepreneurship.
1 Analyse af geografiske valgresultater Søren Risbjerg Thomsen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet.
Maksimering af offentlige idrætssatninger IDAN konference Odense d. 21. april 2006 Lars Haue-Pedersen TSE Consulting.
Markedskommunikation - del 1

Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Branding og medieudvikling
Corporate Governance Chapter 18. AMD: CEO Pay in Public and Private Firms Explain why executives might be paid more to run private companies than these.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
Grundlæggende regnskabsforståelse
25/2 2003Rikke Holm Petersen Agenda Definition af et brand 3 typer strategier: monolitisk, kombineret, varemærkebaseret Definition af corporate branding.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
IKEA Vision A skabe en bedre hverdag for de mange mennesker
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Liv og levende teknologier Fremtidens verdensbillede 2050
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Restrictions on access.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Hvad skete der egentlig med corporate branding?
TRENDS Hvad kommer der til at ske ? september 2014
ESSM/MOVAS We Mean Business d Brand- rådgivning Inspektion Kursus Sikring & Sikkerhed Prøvning Undersøgelser CertificeringDBINUSA GTS Institut.
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
Projektledelse Projektledelse og produktion af digitalt indhold PDI 2A.14 Lektion 2 9. Februar 2005 Peter Olaf Looms kl
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
1 QA and user research
1 Samarbejdsmodeller i byggeprocessen Fredag d. 24. august Aalborg Universitet Livslang Uddannelse 2001.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.

Aktuel Mediebrug Bo Kampmann Walther FS2015 –
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
B12: Marketing og E-business Lektion 5
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Lene Sandholdt & Johan Kulmbach
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
Innovation as a Core Business Process DTU Diplom Innovation Metode og Værktøjer Jan Schlunssen.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Session 11.
Udfordringer til branding teorien under globaliseringen
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
HUMANISTIC PSYCHOTHERAPIES Anders Dræby Sørensen, Anders Dræby Sørensen,
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
Hotel Capsis Thessaloniki Capsis Hotel Thessaloniki The largest city hotel in North Greece is located in the city centre and it is featuring a new.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Laroche et. al Gruppe 1: Mette, Camilla, Gorm og Jesper
Completing secondary education
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
An IP Strategy comprises
Præsentationens transcript:

B12: Marketing og E-business Lektion 6 Mads Vangkilde

Opsamling Case og teori Emner der berøres….. Case gennemgang Teorien Uklarheder Uddybninger Viderebygning

Corporate Branding

Årstiderne – Gruppe 3 Karakteriser Årstidernes branding med udgangspunkt i Berry Udarbejd en karakteristik på baggrund af Kellers model Sammenlign og diskuter præferencer, overlap og mangler

Customer-based brand equity pyramid 4. Relationships = What about you and me? 3. Responses = What about you? 2. Meaning = What are you? 1. Identity = Who are you? Deep, broad brand awareness Strong, favourable & unique brand association Positive, accessible responses Intense, active relationships Consumer brand resonance Consumer judgements Consumer feelings Brand performance Brand imagery Brand Salience Keller, 2001

Sub-dimensions of Brand-Building Blocks Loyalty Attachment Community Engagement Quality Credibility Consideration Superiority Warmth Fun Excitement Security Social approval Self-respect User profiles Purchase & Usage situation Personalities & Values History, Heritage & Experience Primary characteristics & Secondary features Product reliability, Durability & Serviceability Service effectiveness, Efficiency & Empathy Style & Design Price Category Identification Needs Satisfied Keller, 2001

Service-Branding Model Company’s presented brand Brand awareness External brand communications Brand equity Customer experience with company Brand meaning Berry, 2000

Keller vs. Berry Brand Experience and/or communication reception (external or company presented) Berry Brand Awareness Brand Meaning Brand Equity Keller Identity Meaning Responses Relationships

Centrale branding beslutninger (Reelt er der tale om en løbende proces) ikke brand Brand Sponsor Leverandør brand Distributør Licens udnyttelse Brand Navn Individuelt navn Familienavn som paraply eller serie Firma- individuelt Brand Strategi Line extension Mærke extensions Multibrands Nye brands ”Co-brands” Brand Repositionering Repositione- ring/ ikke re- positionering

Case

Pause 10 min.

Product branding Emner der berøres….. Produkt niveauer Forskellige brands Private labels og deres udvikling Analyse modeller for produkt/service evaluering Web-branding

Product Branding

Mærkevarer “Forskellen mellem et produkt og et mærke er, at produktet eksisterer fysisk – mærket er blot til stede i forbrugerens sind.” Ukendt, fra Andersen & Lindstrøm

De 5 produktniveauer Potential product Augmented product Expected product Basic product Core Benefit

Produkthierarkiet Behov - sikkerhed Produkt - sikker transport Gruppe - personbiler Linie - familiebil Type - model - 4/5 døre Navn - fx Volvo Fysisk identifikation - stelnummer

Mærkevarebegrebet “En mærkevare er et produkt, der udbydes i et betydende markedsområde, under et standardnavn, i en standardkvalitet, i en standardemballage, i en standardkvantitet og til en standardpris” Kjær-Hansen, 1956 “En mærkevare er et produkt og/eller service, kunden har kendskab til og foretrækker på grund af en oplevet sikkerhed for opnåelse af merværdi” Bjerre, 1993 & 1997

Hvad er et brand? A brand is a name, term, sign, symbol, or design, or a combination of them, intended to identify the goods or services of one seller or group of sellers and to differentiate them from those of competitors Attributes, benefits, values, culture, personality, user

Klassikerne

The Swoosh

Hvad gør de for brandet?

Hvem køber Sony? Hvor i Kellers pyramide er Sony? Sony Design Philosophy - "Originality",  "Form follows function", "Enhancing lifestyles",  "Ease of operation"

Apple – iPod Design, symbol, navn

Et brand??

Butikkens egne mærker Blandt vores egne mærker finder du serier som Minirisk, Bluecare, Natura, Danefrost og Friends, men der er også mange andre gode mærker at vælge imellem. Kig efter          eller             .

Store/Retail brands “…consumer products produced by or on behalf of, distributors and sold under the distributor’s own name or trademark through the distributor’s own outlet.” Steve Burt, 2000

Udviklingen af ”retail brands” 1st generation 2nd generation 3rd generation 4th generation Type of brand Generic, no name, brand free, unbranded ”Quasi-brand”, Own label Own brand Extended own brand Strategy Generics Cheapest price Me-too Value-added Objective Increase margins, provide choice in pricing Increase margins, Reduce power, provide better value (Q/$) Enhance category margins, Expand assortment Increase and retain the client base, enhance category margins, image, differentiation Product Basic and functional One-off staple lines (large volumes) Big category products Image forming, large # of prod. w. small volume Technology Simple production, basic technology Technology still lagging Close to brand leaders Innovative technology Quality/Image Lower quality, inferior image Medium quality Comparable to leaders Same or better than leaders, Innovative Approximate pricing >20 cent below 10-20 cent below 5-10 cent below Equal or higher Consumer’s motivation to buy Price Still price Quality AND price Better and unique products Supplier National, not specialised National, partly specialised National, mostly specialised International, mostly own brands

5th generation retail brands Type of brand Corporate Brand Strategy Corporate positioning Technology Stakeholder relationship management Objective Strong positive identity, first choice, satisfy stakeholders Product Tangible and intangible attributes of the corporation Consumers motivation to buy Trust Quality/Image Quality and consistency throughout the organisation Pricing Focus on deliering value Supplier Innovative partners

Afgørende faktorer på detailhandlens brand udvikling Magt I forsyningskæden Centralisering af ledelsesaktiviteterne Afdækning af kilden til detailhandlens image

Branding i detailkæden “The challenge in retailing is that your customers experience your product directly…. What they experience in the store is the brand. So stores have to be both internally and externally coherent. The way the brand is projected and advertised externally reflects the way it lives and works internally” Norman, 1999

Pause 10 min.

Mediating effects of store image Antecedents Mediators Outcome Perceived Psychosocial Risk - Physical Layout - - + - Evaluation of Store Brand - Merchandise Perceived Functional Risk - + - - + - Service Perceived Financial Risk Store Image Product Class Store Brand

Service gap modellen Consumer Word of mouth communictions Personal needs Past experience Expected service Gap5 Perceived service Marketer Gap4 Service delivery External communications to consumers Gap3 Translation of perceptions into service quality specs. Gap1 Gap2 Management perceptions of consumers expectations

Web-værdiudvælgelse Aktivere et produktkategori-behov Skabe opmærksomhed Skabe mærkeattitude* Skabe købsintention Skabe købsfacilitet

*mærkevareattitude Skabe attitude Forøge attitude Vedligeholde attitude Modificere attitude Ændre mærkets attitude

Web-brand-building Værdicentre Forlystelsesparken i cyberspace Web-branding-mapping Minisites Produktfordelen ved nettet Fejlmeddelelser – en måde at brande på… ”En website kan sammenlignes med en forlystelsespark. Hver værdi – og således hver enkelt attraktion – understøtter den samlede oplevelse af parkens image. Omvendt fungerer hver enkelt attraktion som enkeltstående ide, der præsenterer et individuelt univers”

Anbefalet læsning Semeijn et al 2004 Burt & Sparks 2002 Burt 2000

Lektion 7 – Case – 16/03 Product Branding Sitescape Lektion 7 – Product branding Pernille, Mette T, Rikke, Peter R & Kaare

Matas – Gruppe 4 Udviklingsniveauet af Matas’ Brand og perspektiverne heraf? Diskuter og sammenlign Matas’ udviklingsbaggrund i forhold til de faktorer der har formet udviklingen i UK Forklar Matas’ store image udfra Semeijn et al. Hvordan kan Matas’ brand forstås udfra Berry’s model?

Case til Lektion 7