DIEB3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Design og dialognotationer ­ Fra analyse til design (Dix) ­ Notation: state transition networks (STN)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Automatiseret GUI-test Lars Kjølholm Testnet maj 2009.
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
13 SEPTEMBER 2012 TIPS OG TRICKS OM KOMMUNEPLANTILLÆG 1 Brugerseminar 2012 Tips og tricks om kommuneplantillæg Hanne Klit Johansen, Byplanlægger, afdeling.
CoDriver Afslut 1 Tastaturet Her kan du få lidt at vide om tastaturet og tasternes funktion. Klik på knapperne nederst til venstre for at bladre frem og.
1 Center for Undervisningsmidler PowerPoint 2007 Kursus Enkle præsentationer.
Notation Oversigt Kapitel 18.
Arkitektur - data.
DIEB9.1 Kursusgang 9 Oversigt: • Sidste kursusgang • Opgaver • Beskrivelser af komponenter • Typiske komponenter • Arkitektur for en GUI.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Iterativ udvikling og UP
Formularer (Access, del 3)
Beskrivelsesværktøjer
Kvantitative metoder
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Statistik.
Design af brugerflader11.1 Kursusgang 11 Oversigt: Sidste kursusgang Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
Design af brugerflader7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaveanalyse ­ Dekomponering af opgaver ­ Vidensbaseret analyse ­ Entity-relationship-baseret.
Design af brugerflader8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Design ­ Design og beskrivelse ­ En simpel notation Eksempel på design af dialogen ­
Analyse af anvendelsesområde
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
DK-CLARIN Workspace Struktur - Arbejdsbænk / Workbench Værktøj Ressource Ny ressourceEgen mappe 1DKClarin (KMIV)
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
Powerpoint Jeopardy Data flow diagrammer Entity relationship diagrammer State diagrammerSammenhænge mellem systemmodeller
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
MMP Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
1 Sortering I elementære metoder. 2 Plan Terminologi Elementære metoder til sortering -sortering ved udvælgelse -sortering ved indsættelse -Shellsort.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Grunde til at jeg elsker dig
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Fundamentale datastrukturer
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
DIEB2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaveanalyse ­ Dekomponering af opgaver: Hierarchical Task Analysis (HTA) ­ Entity-relationship-baseret.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Unified Modeling Language
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
DIEB7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Dokumentation.
Dokumentation.
Præsentationens transcript:

DIEB3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Design og dialognotationer ­ Fra analyse til design (Dix) ­ Notation: state transition networks (STN) ­ UML tilstandsdiagrammer Fra objektorienteret analyse til HCI-design ­ Grundproblem ­ Analyse workflow ­ Interaktionsmodel

DIEB3.2 Sidste kursusgang Opgaveanalyse ­ Dekomponering af opgaver: Hierarchical Task Analysis (HTA) ­ Entity-relationship-baseret analyse Fra objektorienteret analyse til HCI-design ­ Ni metoder ­ WISDOM og OOA&D ­ Eksempel (case 2) ­ Fra kravene til den første ikke-funktionelle prototype A BCD EFG A X B

DIEB3.3 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Design og dialognotationer ­ Fra analyse til design (Dix) ­ Notation: state transition networks (STN) ­ UML tilstandsdiagrammer Fra objektorienteret analyse til HCI-design ­ Grundproblem ­ Analyse workflow ­ Interaktionsmodel

DIEB3.4 Fra analyse til design (Dix) Analyse: ­ Hvem er brugerne: stakeholders ­ Hvordan arbejder de (anvendelsesområde): HTA ­ Hvad arbejder de med (problemområde): entiteter Overgang til design: ­ Designe dialogen mellem brugeren og systemet ­ Beskrives som en struktureret dialog

DIEB3.5 Design af dialoger En dialog er en struktureret kommunikation Hvad kendetegner den: ­ Afsenderen siger noget til modtageren ­ Modtageren svarer tilbage og gør noget ­ Der ventes på næste kommunikation Vi designer dialoger mellem et interaktivt system og brugeren af dette system Vi vil derfor gerne kunne beskrive en sådan struktureret dialog mellem system og bruger Eksempel på en struktureret dialog mellem to personer: 1 you can let go the bow line 2 let go bow line 5 bow line let go 6 bow line let go 11 and we have the bow line home 12 ok

DIEB3.6 Struktureret dialog: Lav et diagram i Excel

DIEB3.7 Notation: State Transition Network (STN) State transition network (STN) er et værktøj (en notation) til at beskrive en struktureret dialog To grundlæggende symboler ­ Tilstande (states) ­ Transitioner (tilstandsovergange) Dialogens dele som etiketter på transitioner Specielle start- og sluttilstande Øvelse: beskriv Excel-dialogen med dette værktøj Overvej: hvor eller hvornår foregår brugernes handlinger i det enkelte vindue? udløsende handling systemets response Start Slut

DIEB3.8 AAUs websted (1)

DIEB3.9 Eksempler Hvordan kan vi beskrive dialogen på AAU's web-sted ved hjælp af et STN?

DIEB3.10 To komplikationer: Flere valgmuligheder i en tilstand Helhed kontra del: dialogen på overordnet niveau kontra detaljer på den enkelte side AAUs websted (2)

DIEB3.11 Udvidet notation Selektion: Der kan være flere transitioner ud af en tilstand Iteration: Der kan vendes direkte eller indirekte tilbage til samme tilstand (cykel) Hierarki: Et symbol for et separat (under)diagram Diagramnavn

DIEB3.12 Tre fundamentale problemer Det simple STN kan (dog) ikke håndtere følgende: 1. Der kan hoppes ud af alle tilstande 2. Forskellige kombinationer af de samme elementer 3. Flere del-dialoger foregår parallelt

DIEB3.13 Tre fundamentale problemer (1) Der kan hoppes ud af alle tilstande En fjernkontrol til et TV: Den kan være i mange forskellige tilstande I enhver tilstand kan TV’et slukkes, og fjernkontrollen går til en bestemt tilstand Andre eksempler: I Excel-dialogen kunne der på ethvert tidspunkt trykkes på Finish-knappen Inde på et websted kan der på ethvert tidspunkt vendes tilbage til hovedsiden

DIEB3.14 Tre fundamentale problemer (2) Forskellige kombinationer af en mængde af handlinger Ørsted-satelitten: Efter udfoldning af bommen ­ Initialisering af stjernekamera ­ Initialisering af navigator ­ Initialisering af magnetfeltsmåler Disse tre kan forekomme i en vilkårlig rækkefølge Måling kan først starte, når alle tre er afsluttet Andre eksempler: Felter kan udfyldes i vilkårlig rækkefølge

DIEB3.15 Tre fundamentale problemer (3) Flere del-dialoger foregår parallelt Eksempel: der startes flere web-sider på samme tid – hvordan beskriver vi den samlede dialog

DIEB3.16 Hvilken sprogklasse Et STN er et eksempel på et regulært sprog Et regulært sprog har konstruktioner til at udtrykke: ­ Sekvens ­ Selektion ­ Iteration Et regulært sprog kan være baseret på tekst eller symboler Et regulært sprog er nemt at forstå og bruge, men det har væsentlige begrænsninger UML's tilstandsdiagram er basalt samme sprogklasse A BCD EFG konto åbnet + (beløb indsat | beløb hævet)  + konto lukket

DIEB3.17 Basal UML: en anden notation for et STN

DIEB3.18 Simpelt tilstandsdiagram venter rør løftet /tuden ciffer indtastet sidste ciffer indtastet indtastning afsluttet opkald afvist opkald accepteret modtager optaget opkald besvaret samtale rør lagt på optaget /bippen

DIEB3.19 Tilstandsdiagram med hierarki Hierarkiet er en løsning på problem 1

DIEB3.20 Avanceret UML (problem 2 og 3)

DIEB3.21 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Design og dialognotationer ­ Fra analyse til design (Dix) ­ Notation: state transition networks (STN) ­ UML tilstandsdiagrammer Fra objektorienteret analyse til HCI-design ­ Grundproblem ­ Analyse workflow ­ Interaktionsmodel

DIEB3.22 Grundproblem Dix et al.: Har metode for analyseaktiviteter, som indholdsmæssigt svarer til andre metoder, f.eks. OOA&D Har også en notation til beskrivelse af design Men... – hvordan kommer jeg frem til dette design? – hvor kommer mine vinduer og dialogelementer fra? Der mangler metode til støtte af HCI-designet Wisdom-metoden er et forsøg på at løse dette problem

DIEB3.23 WISDOM og OOA&D Efter afprøvningen af den ikke-funktionelle prototype sker der tre ting: ­ Kravspecifikationen revideres ­ Klasser og hændelser beskrives detaljeret ­ Der genereres en liste med funktioner Dette understøttes af OOA&D Derefter designes arkitekturen af brugergrænsefladen

DIEB3.24 Klassediagram (case 2) Første udkast laves i requirements workflow Revideret ud fra afprøvningen af prototypen Struktureret ved hjælp af klynger Hver klasses adfærd er beskrevet ved et tilstandsdiagram

DIEB3.25 Funktionsliste (case 2) Lavet ud fra OOA&D Førte til revidering af task flow diagrammer De to kursiverede funktioner udføres af systemet selv (context awareness)

DIEB Interface Architecture Design Denne aktivitet fastlægger systemets eksterne arkitektur Denne del af systemet har (blandt andet) ansvaret for brugergrænsefladen Der er fokus på brugerens arbejdsopgaver (task flow diagrammer) Forsøger at undgå specifikke udformninger af brugergrænsefladen på dette (tidlige) tidspunkt Udarbejdelse af en interaktionsmodel ­ består af interaction space klasser ­ udarbejdes ud fra task flow diagrammerne ­ ved at beskrive og tegne en mulig brugergrænseflade, som understøtter hvert task flow I case 2 var der to interaktionsmodeller: ­ Controller ­ Field worker

DIEB3.27 Interaktionsmodellering Starter med at definere klasser, hvori der foregår en form for interaktion: interaction space klasser De afbildes over på opgaveklasser, der beskriver de specifikke opgaver, der understøttes af systemet De linkes til kontrolklasser, der styrer tilgang til andre klasser Kontrolklasserne afbildes over på entitetsklasser, som er systemets fysiske objekter Endelig linkes de til boundary klasser, som indeholder eller håndterer interaktion med andre systemer

DIEB3.28 Udgangspunkt: Use cases og task flows Use case diagrammet kan bruges til at få overblik For hver use case er der et task flow diagram

DIEB3.29 Interaktionsmodel (case 2) Interaktionsmodel for field worker's system (det mobile system) Boundary-klassen Part håndterer interaktion med det eksisterende overvågningssystem. Dette er nødvendigt for at modtage alarmer og status for forskellige dele af maskinerne

DIEB3.30 Placering af patient (case 1) Vi så sidste gang videoen, hvor en sygeplejerske placerer en patient på en afdeling Plan 0 og plan 2 er begge sekvenser Lav et task flow for placering af en patient Lav en interaktionsmodel ud fra dette task flow 2.2. Vælg seng 2.1. Find stue 0. Placer patient 1. Vælg patient 2. Find placering 3. Registrer placering

DIEB3.31 Opsummering Gennemført analyse af problem- og anvendelsesområde En oversigt over de interaktioner, som systemet skal understøtte For hver interaktion en specifikation af de opgaver, der knytter sig til den Ingen specifikke skærmbilleder (endnu)