Torsdag d. 30/10 Dagsorden: Hvad er billedsprog? Spørgsmål/opsamling på film/resume. Talemåder/vendinger. Søge på nyhedssider – finde overskrifter hvori.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Herman Bangs: ”Stille eksistenser”
Advertisements

Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Undervisningsevaluering i matematik
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Faglig læsning Dagsorden
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Elsker DU også at læse lektier?
Agenda Reformen kort fortalt Hvad er det vigtigste nye? Nytter det?
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
De sidste undervisningstimer
Sprog/billeder på Internettet
Grammatik hvorfor og hvordan?
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Dansk 1. klasse.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Engelbert H – og den sidste chance
Tekstformidling på Internettet E 2003
Skriftlighed og læring
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Hans eller sin?.
Dagsorden Refleksionsspørgsmål til bloggen Billedsprog Læse ”Hovedet”
Sproglige billeder, billedskemaer og metaforer
Relationer – børn og voksne
Charlotte, Patricia, Ricka og Mads H.
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Den klassiske novelle og den moderne novelle
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Budskabet skal ud Derfor Ingen fugleklatter på ruden Mundret sprog Ingen formelle fejl Spændende layout.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Formidling 3 Den faglige tekst: Sprog, dokumentation og skriveproces
1.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Billeder.
Ekspertgrupper Grupperne får hver især et punkt fra mindmappet:
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Intro - novelleforløb.
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
3.lektion: Magt og indflydelse
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Dagsorden Hvad har vi arbejdet med?
Lavet af Sofie Holland Søndergaard og Michela Svartzengren
Analyse af noveller.
Kære børnehaveklasseleder / lærer Her har du nogle billeder og en oplæsningstekst om Søren Kierkegaard. Bemærk at du kan finde den tekst, der passer til.
En dag da Leo var på til skole, så han to drenge som lige havde malede med graffiti. Det synes Leo er sejt, De to drenge gå forbi Leo og går mod skolen.
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Billedsprog – Fortsættelse…
Dagsorden Ekspertgruppe – fortæller. Catwalk – højtlæsning.
Dagsorden Tirsdag d. 28/10 Hvad ved vi nu om novellegenren – snak i gruppen! Opsamling på film omhandlende komposition. Gruppearbejde i teams – ”Hovedet”.
Novelleskrivning Hvad er vigtigt?
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld.
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
DANSK Intro Dagens program.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Stormen på bastillen.
Oplæg til diskussion Island: Eventyr på vulkaner.
Analyse af noveller Dias udarbejdet af Aksel Alminde 1.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Problemer under debat i litteraturen. Det moderne gennembrud – oplæg og arbejdselv.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Den analyserende Artikel
Få styr på ordklasserne
Eksempel på tekst 1 som skal bearbejdes
Den gode tone Lse.
En stjerne skinner i nat
Den gode tone Lse.
Hvad er en Feltrapportage?
Præsentationens transcript:

Torsdag d. 30/10 Dagsorden: Hvad er billedsprog? Spørgsmål/opsamling på film/resume. Talemåder/vendinger. Søge på nyhedssider – finde overskrifter hvori der er anvendt billedsprog. Hvorfor anvende billedsprog?

I hvilken sætning er der anvendt billedsprog? Forklar overskriften ovenfor – er der anvendt billedsprog?

Talemåder/vendinger? Kender I nogle talemåder/vendinger? At træde i spinaten. At købe katten i sækken. Sove som en sten. Have det som blommen i et æg.

Søg på nyhedssider efter overskrifter, hvor der er anvendt billedsprog? http://tv2.dk/ http://ekstrabladet.dk/ http://www.dr.dk/ http://www.bt.dk/sport

Hvorfor anvender man billedsprog?

Typer af billedsprog Sammenligning. Metafor. Symbol.

Gruppeopgave Linje 1-12 Som hvis en stor, sort sky var kommet rullende og havde dækket den ellers helt klare, blå himmel. Og de vidste, at lige meget i hvilken de stak i rend, så ville de blive pjaskvåde. På denne måde så de den komme dem i møde. Læs i grupper de første to sider i novellen ”Hovedet”.(linje 39). Skriv ned hver gang i møder billedsprog. Bestem, hvilken type billedsprog, der er tale om (sammenligning, metafor eller symbolik).

Omskriv teksten i gruppen! Skriv de første to side om (linje 39) - dvs. fjern billedsproget. (Ét ord eller hele sætninger). Som hvis en stor, sort sky var kommet rullende og havde dækket den ellers helt klare blå himmel. Hvordan kan denne sætning oversættes?

Han kom for at ødelægge freden, de vidste at lige meget om de løb ville de få problemer.

Hvorfor billedsprog – diskussion Hvad bruger man billedsprog til? – Hvad gør det ved teksten? Hvad gør omskrivningen ved teksten og læseoplevelsen? Er det en god idé, at en forfatter som Wung-Sung anvender billedsprog?