DLVF2005. Hvorfor video ? DLVF2005 Hvad indebærer det, at bruge levende billeder som kommunikations medium ?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Advertisements

Jens Bruun Andersen Februar 2011 GRUNDLÆGGENDE RAW FOTOGRAFERING.
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Videregående pc-vejledning
Fra formel til funktionel undervisning
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Undervisning med Storyjumper
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Hvad er mediefag?.
Din egen videoproduktion. 2 ▪ Før optagelserne •Gør jer klart hvilken historie I vil fortælle, og hvordan I vil fortælle den •Planlæg hvilke.
Hvad er en brugergrænseflade
Computerens anatomi.
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Screen Capture Video Brug af SCV i undervisningen.
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder 9.september 2012.
Instruktion i Animation Shop
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Computerens Anatomi At vælge den korrekte computer
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Programmet består af tre dele.  Capture ; at få billeder ind i maskinen  Edit; at redigere billederne  Make movie; afslutte filmen.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
- et forsøg på en analyse
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Digital videoformidling ”The medium is the message” ”If you have ever tried to make oil paints or clay do what you wanted them to do, you will readily.
Huskeliste Grundindstilling Pinnacle 9 Find papir og blyant frem og brug dem flittigt. Det betaler sig i længden. Gennemse din råfilm og noter tidslinieklokkeslet.
Videregående pc-vejledning Modul 10: Sådan gør du 60+Bornholm.
Foto termer Iris/blænde Lukkertid
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Digital videoformidling Thomas Edison Digital videoformidling Power communication.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Digital videoformidling Canon XM2 Tv system: PAL (576x720) CCIR (625 linjer, 50 Fields) Båndformat: Mini DV Billedesensor: 3 CCD pixels Output:
Spøgelser Gruppe 7. Her er CPH Det er et non-place. -Et offentligt sted. -Et sted man passerer; mister noget af sin identitet og føler mangel på tilknytning.
Digital videoformidling Tidsplan 9 – 10 Rules of filmgrammar 10 – 11 lyssætning 11 – 12 lys demo (1.90) 13 – 14 oplæg 14 – 15 klippeøvelse.
Digital videoformidling Kamerateknik Gennemgang af de vigtigste funktioner på Canon XM2.
Medier og kommunikation V
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Lisbeth Thorlacius & Roman Jakobsons kommunikationsmodel.
”Parts of speech” grundbegreber.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Digital videoformidling Spatial recompositing Eksisterende teknikker: Pan & Scan Letterbox Crop.
LYD OG VIDEO Digitale Medier E /11 MENU DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN CSS 2 LYD VIDEO.
Målsætninger At kunne formulere sig om audiovisuel kommunikation
DAMP E2003 Compositing ’Made of different parts or materials’ (Oxford Dictionary) ’a conceptual, not only technological operation’ –’Collage’ eller ’mixed.
Audiovisuel metode Grundbegreber (Wohl) Øvelser (portræt)
DAMP E2003 Technical. DAMP E2003 Frames File>Project setting –Start numbering at: 1 Varighed = antal frames / fps –250 frames / 25 fps = 10 sek. Ændres.
Digital videoformidling Tirsdag 22/4 9 – 11Rapport / Encoding 11 – 12 Øvelser integration 13 – 15 Case Fremvisning den 28/4 !
Digital videoformidling Mac OSX (Jaguar) Username: video Password: maclab ’Alt’ kaldes ’option’ ’æble’ kaldes ’command’ ’ctrl’ + klik svarer til højre-klik.
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
AV/C Audio/Video Control. AV/C Digital Interface Command Set Kommandsæt til styring af AV udstyr på 1394 seriel bussen ved brug af IEC FCP mekanismen.
Lyssætning kontrol af skygger
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Relations kompetencer
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
Full-service kommunikation Prolog Reklamebureau A/S Knudtzon´s Bogtrykkeri A/S v/ Henrik Juul Kühn, Key Account Manager.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Video Klubben Klostergade November DVD film Sammensat af Stillbilleder.
TÆT PÅ DIG TÆT PÅ JOB.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Manipulation af data Medieobjekter
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Naturvidenskabelig metode
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
2.D Mediefag C.
Præsentationens transcript:

DLVF2005

Hvorfor video ?

DLVF2005 Hvad indebærer det, at bruge levende billeder som kommunikations medium ?

DLVF2005 Tiden som faktor

DLVF2005 Kontekst fremfor tekst Det audiovisuelle medium viser/fortæller budskabet integreret i konteksten Teksten ”Hunden sad på stolen”, –kan ikke udtrykkes audiovisuelt uden at vise en bestemt hund, en bestemt stol –Hvordan sad den ? Oprejst, hensunken, afslappet etc. –Var den på vagt (vov vov) eller sulten (rumle) ?

DLVF2005

Budskab i mediekontekst Professionalisme ?

DLVF2005 Karakteristika Indeksikalsk billedemedium (lensbased, liveaction) Animeret fotografi – ’motion’ pictures –Tidsbaseret (lineært) Både semiotisk og non-semiotisk, ikke-sproglig, betydningsdannelse Aktiverer flere sanser, benytter flere tegnsystemer (multimedium) ’Showing vs. Telling’ Audiovisuelt ’sprog’ som dominerende norm

DLVF2005 Udviddet værktøjskasse

DLVF2005 Formidlerens værktøjskasse Canon XM2 Knaphuls mic. Dedolight Lysdæmper

DLVF2005 Udstyr og teknik - bookes på 3 stk. Canon XM2 – semiprof. Mini-DV kamera 1 stk. Sony PC100E – prosumer Kamera Eksterne mikrofoner – knaphul og boomstang 6 Dedolight videolamper – med dæmpning 1 stk. Arri 650 kW + stativ 3 Stativer – prof. Manfrotto med nivellering 5-6 Lacie Firewire Harddiske

DLVF2005 Formidlerens værktøjskasse - Post-produktion Final Cut Pro HD (Mac only) DVD Studio Pro (Mac only)

DLVF2005 Formidlerens værktøjskasse - distribution

DLVF2005 Formidlerens værktøjskasse - udviklingsmetoder

DLVF2005 Deduktiv metode Materialistisk Deduktion : logisk slutning fra det almene til det enkelte. At finde de grundlæggende strukturer bag fænomener. Reduktion og intensivering af ’overflade’ Dokumentarfilm – hugge i sten Eksempelvis: ” danskere lider af højdeskræk – Niels Erik er een af dem.”

DLVF2005 Induktiv metode Idealistisk Induktion:logisk slutning fra enkelttilfælde til en almen regel. At gøre det konkrete alment. Formelle træk først (Kandinsky) At ’putte kød på benet’ Fiktionsfilm – maleri Eksempel: ”Søs trodser faderen, fordi han har elsket pengemagt mere end sine børn.”

DLVF2005 Audiovisuel Metode Baseret på både induktiv og deduktiv metode –Induktiv fx. når der arbejdes med manus –Deduktiv fx. når der arbejdes med research Benyttes i præproduktions fasen til at forudsige mulige effekter og finde kommunikationsfejl Udformningen af ’budskabet’ mht. stil, kommunikations strategi, komposition, således at en bestemt respons opnås

DLVF2005 Præproduktion Kommunikationssituationen ridses op Målgruppen indkredses og analyseres Behovet – valg af medium/medier Valg af teknologi og formidlingsæstetik Prævisualisering – storyboard, mock-up

DLVF2005 Målsætning 1 At kunne analysere egen audiovisuel kommunikation –Fortælleteori, Filmæstetik og Dramaturgi –Receptionsanalyse, kognitiv teori –Markedsføring / Branding

DLVF2005 Målsætning 2 At kunne formidle audiovisuelt –Bruge mediet til at fortælle –Bruge mediet til at overbevise –Bruge mediet til at undervise

DLVF2005 Målsætning 3 At kunne implementere digital video i teori og praksis –Komprimering, videoformater –Simpel XHTML embedding –Simpel Flash integration

DLVF2005 Kommunikationsteori Sociologisk / humanistisk teori –Receptionsanalyse og Uses’n’gratifications Normativ teori –Prg. formater, Lovmæssige og etiske regler Operationel ’teori’ –Tommelfingerregler, praktiske erfaringer Sund-fornuft ’teori’

DLVF2005 Teori/metode Film / tv æstetik –H. Zettl: ”Applied media aesthetics” Specielt om filmklipning –W. Murch: ”In the blink of an eye” –K. Reich ”The technique of filmediting” –L. Højbjerg: ”Fortælleteori 1” –P. Sepstrup ”Tilrettelæggelse af information”

DLVF2005 Teori/metode Tv tilrettelæggelse/klipning –Center for Journalistik og efteruddannelse Humanistisk/Sociologisk baseret

DLVF2005 Grundbogen ’Editing techniques with final cut pro’ By Michael Wohl Operationel teori med visse Normative træk (Hollywood)

DLVF2005 Chapters Intro ’The invisible art’ * ’The editor’s job’’ Film language’ ’Editing patterns’ ’Preparing to edit’ ’Basic editing’ ’Advanced editing’ * ’Cutting the track’ ’Special effects’ * ’The digital future’ * Delvist relevante

DLVF2005 Teknologien Adobe Dvprimer.pdf p. 3-15

DLVF2005 Digital Video Digitalisering af videosignalet –Sampling (tidsopdeling) –Kvantificering (numerisk) Billedekvalitet afhænger af: –Signal/støj forholdet –Colorsampling –Opløsning (CCD chip) –komprimeringsalgoritmen

DLVF2005 Signal/støj Det digitale signal er mindre følsomt for støj Jo mere lys, des bedre signal/støj forhold ’Grumsede’ signaler giver lav kontrast og dårlig komprimering

DLVF2005 Colorsampling YCC er en gammel tv-standard som udtrykker signalet ved Y (Luminans) og to farve komponenter (Chrominans) Øjet er mere følsomt overfor lys (Luminans) end overfor farve (Chrominans) Derfor smider DV formatet ¾ af farve signalet væk (4:1:1) Mens Prof. video ’kun’ fjerner ½ eller slet intet (4:2:2) og (4:4:4)

DLVF2005 Analog video

DLVF2005 Digital video

DLVF2005 Broadcast systemer Når HDTV udbredes vil disse forsvinde !

DLVF2005 Canon XM2 Tv system: PAL (576x720) CCIR (625 linjer, 50 Fields) Båndformat: Mini DV Billedesensor: 3 CCD pixels Output: S-Video (analog) og IEEE 1394 Firewire (digital)

DLVF2005 MacLab Benytter DV til optagelse (mini DV bånd) –Kameraet optager i standard PAL (Europa) –Eller i Widescreen PAL (anamorphic) Vi benytter DV som redigerings format (Quicktime DV-codec) Der komprimeres herfra til streaming formaterne –Eller til DVD-formatet (MPEG2)

DLVF2005 –Et båndformat (mini DV) –Et komprimeringsformat (codec) –Et bestemt type videokamera DV er altså både

DLVF2005 Litteratur til næste gang Anvendt æstetik: –Herbert Zettl : ”The two dimensional field: forces within the screen” Intro til apple – videosoftware: –Charles Roberts : ”FCP v.4.0 for Mac OSX an ambitious beginning...” Hentes via lektionsplanen :