Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DAMP E2003 Technical. DAMP E2003 Frames File>Project setting –Start numbering at: 1 Varighed = antal frames / fps –250 frames / 25 fps = 10 sek. Ændres.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DAMP E2003 Technical. DAMP E2003 Frames File>Project setting –Start numbering at: 1 Varighed = antal frames / fps –250 frames / 25 fps = 10 sek. Ændres."— Præsentationens transcript:

1 DAMP E2003 Technical

2 DAMP E2003 Frames File>Project setting –Start numbering at: 1 Varighed = antal frames / fps –250 frames / 25 fps = 10 sek. Ændres fps til 50 –250 / 50 fps = 5 sek.

3 DAMP E2003 Resolution Frame aspect ratio (skærm format) –4:3, 16:9 (st. academy og widescreen) Pixel aspect ratio (pixel format) –D1/DV PAL, D1/DV NTSC, sq. Pix, anamorphic pix. –D1 er rektangulære tv-pixels (ITU-R601) D1 PAL er 9% bredere (720 horisontalt) D1 NTSC er 10% højere (486 vertikalt)

4 DAMP E2003 Solution Hvis det meste materiale er grafisk (sq. Pix) så lav en sq. Pix. Comp –Check pixel aspect ration under ’interpret footage’ for video-kilder –Træk video (D1/DV) ind i denne comp. –Frame aspect ratio kan være hvad som helst sålænge computer-skærm er målet Skal materialet på DVD, Tape –Lav ps. grafik i 768x576 –Resize til 720x576 (resample bicubic) –Import i en D1/DV PAL comp. AFX genkender 720x576 - sætter pixel aspect til D1 PAL

5 DAMP E2003 Widescreen Hvordan vises 16:9 på 4:3 ? –Anamorfisk forvrængning –Letter box –Pan & Scan Med HDTV bliver det nødvendigt at designe til begge formater

6 DAMP E2003 Interlacing 2 fields = 1 frame (video har en reel frame(field)rate på 50 eller 60) Når interlaced video vises på computer, skal 2 tidsforskudte billeder blive til eet –Enten fjernes linjer (resolution halveres) –Interpolation (best quality) –Manuel de-interlace Interpret footage>seperate fields>lower (DV PAL) Frame rate skal fordobles (hvert field vises) –Ved forkert de-interlace vil bevægelserne ’hakke’

7 DAMP E2003 Tidskode Video-specifik (TV standard) Film 24 fps (lydfilm) PAL video, 25 fps (50 Hz netstrøm) NTSC video, 29.97 fps (ca. 60 Hz) –Drop-frame gør det muligt at arbejde med 30 fps nøjagtigt –Korte klip kører fint med non drop-frame –3:2 pulldown (Film 24fps til NTSC 29.97)

8 DAMP E2003 Idé udvikling (pitch) Når man har fået en ny hammer, er verden pludselig fuld af søm!

9 DAMP E2003 Formidling Tese Kreativ løsning Laboratorium Opgave / problem Test

10 DAMP E2003 opgave Problemformulering: –Hvorfor kommunikere ? –Hvad ønsker du at opnå ? Overbevise, underholde –Hvem er målgruppen ? Specialiseret eller Bred ? –Hvordan har andre gjort ? Genre (indhold) Stil (form) Format (medium, teknik)

11 DAMP E2003 Tese Forventninger til modtagerens forståelse af virkemidler –Hvorfor opfattes det audio-visuelle f.eks. som ’klart’, ’dynamsik’, ’naivt’, ’drømmende’, ’ustabilt, ’flydende’, ’historisk’, ’konkret’, ’funktionelt’, ’råt’, ’ufærdigt’ etc. Forventning til modtagerens handling –Købe et produkt, bruge et website, se filmen/tv programmet, huske / forstå budskab

12 DAMP E2003 Laboratorium Ideer afprøves, flere versioner Skitser, storyboards, animatics, modeller Mock-up –Effekt / stil simuleres AFX / PS –Interaktion simuleres (HTML, Flash)

13 DAMP E2003 Kreativ løsning Nyskabende eller unik idé –Fokus og inspiration –Brainstorm og Feedback (konstruktiv kritik) Metoder –Mindmap (associativ) –Krydskombination –Research –Metaforer –Tilfældighed –Humor, gåder, facts, citater –Overdrivelse, forenkling

14 DAMP E2003 Test Inden distribution testes produktionen på målgruppen –Fungerer kommunikationen ? –Fungerer æstetikken ? –Fungerer interaktionen ?

15 DAMP E2003 Fokus –At holde hjernen beskæftiget –Andre ting træder automatisk i baggrunden når man er fokuseret –De kreative metoder drejer sig om at fokusere på problemet fra mange sider –Når man har arbejdet fokuseret vil underbevidsheden arbejde videre –Sov på det, gå en tur, spil et spil

16 DAMP E2003 Inspiration Alt kan føre til en god idé Det gælder om at finde sammenhængen Tving dig til at se sammenhænge mellem din opgave og tilfældigheder –Sammenhængen mellem ITU og sko ! –At provokere tanker frem –Jo mindre åbenlys, jo mere overraskende –Humor

17 DAMP E2003 Inspiration Få inspiration udefra, hvis du ønsker at skabe noget nyt Søg inspiration udenfor mediet - –Grafik inspireres af fx. maleri og film –Film inspireres af fx. grafik og maleri –Maleri inspireres af fx. videnskab Få input fra uvante områder –Hundeudstilling, grønttorvet etc.

18 DAMP E2003 Mindmaps Associative og ikke-lineære Kan bruges under brain-storm til at udforske projektrammerne Du gemmer din viden og kan arbejde med nye informationer

19 DAMP E2003 Brainstorm –Kritik er ikke tilladt –Jo vildere jo bedre –Kvantitet ønskes –Kombination og forbedringer –Alle skal kende opgaven –Vælg nye omgivelser –Vælg leder, referent, tidsbegrænsning

20 DAMP E2003 Konstruktiv kritik Start med noget positivt Vær konkret Kom med forbedringsforslag Engel, djævel og dommer –Hvad skal der bygges på ? Husk at kritik skal være argumenterende, saglig

21 DAMP E2003 Krydsmetoden Velegnet til dobbelt kommunikation –Sport og handicap f.eks Vælg visuelle nøgleord og opstil dem i to kolonner Træk streger med lukkede øjne Tegn de mest interessante kombinationer

22 DAMP E2003 Tilfældighed Slå op i en telefonbog, leksikon, etc. Kig dig omkring i rummet, ud af vinduet Gå på nettet og søg på det første der falder dig ind Hvad er sammenhængen mellem din idé og det du ser ?

23 DAMP E2003 Nielsen, Dorte ”IDÉBOGEN”, Grafisk litteratur ’01 Koch, Christian ”Skriv kreativt”, Borgen


Download ppt "DAMP E2003 Technical. DAMP E2003 Frames File>Project setting –Start numbering at: 1 Varighed = antal frames / fps –250 frames / 25 fps = 10 sek. Ændres."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google