Carsten Lindorf Lean Forandringer Problemstillinger.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Miniprojekter, efterår 2013 Strategisk ledelse. 1. Fra agil entreprenør til trusted stabil samarbejdspartner Lille Dansk virksomhed som vokser meget.
Advertisements

Introduktion til projekt ”Aktivt Liv”
WHO`s definition af selvmord
Tid til ledelse Henrik Leslye.
LEAN Akademy.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Hvad er succes ? Enkelt forklaret.
Divergent og Konvergent
Carsten Jensen Institut for Statskundskab
Kreativitet og innovation i ALT
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Indsamlingsmetoder.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Lean i den offentlige sektor Carsten Lindorf
Udvikling af ”Den Attraktive Organisation”
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Økonomien > - giv mig sindsro til at acceptere de ting
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Fokus på personlige kompetencer
Sydbank Padborg Region
Kultur i organisationer
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Samfundslære: Styreformer
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
Succesrige virksomeder
SWOT-analysen Litteratur lektion 4 Lægaard:
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
HelsingørModellen var nøglen
ARBEJDSMARKEDET SET FRA ET SENIORPERSPEKTIV SUSANNE BANCK BANCKRESOURCING Workshop 21. oktober 2009 Herlev Hospital
Etablering af virksomhed
Motiver, motivation og barrierer.
Perspektivkort Bruges til at udvikle en ide! Idégenerer ud fra fremtidsscenariet eller perspektivet. Vurder hvorledes perspektivet kunne forbedre, tilføje.
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Lean i Faaborg- Midtfyn Kommune
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Landbrugets Rådgivningscenter Krav til planteavlsrådgivningen -når kravet til landmanden er tilpasning. V. Heidi Hundrup Produktionsøkonomigruppen.
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
at få sund fornuft til sund adfærd….
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Lean administration og service
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Seniorbofællesskabet Laanshøj Furesø Kommune Maj 2015
Velkommen til topmøde for ledere og mellemledere i Ældreområdet 18. og 19. Marts 2015 Ved ældrechef Lilian Jørgensen.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Fra handling til forvandling Hele Vejen Rundt Fra handling til forvandling Ideen er skabt Susanne Løkke & John Mejlgren © 2011.
SUF - gevinstrealisering
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Præsentation af forretningsplan
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Ansvar og forandring frihed.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Ansvar og forandring frihed.
Præsentationens transcript:

Carsten Lindorf Lean Forandringer Problemstillinger

Carsten Lindorf Succes for forandringer Det anslås, at 50 – 70 % af alle forandringsinitiativer i 80´erne og 90´erne fejlede i at nå sine mål. I USA anslår man, at 20 ud af de 32 milliarder $, der blev brugt på forandring var spildt. Andre forandringsprojekter overskrider budgettet med over 180 % og leverer kun ca. 42 % af den forventede funktionalitet.

Carsten Lindorf Hvad er sandt? Intet menneske har ret til at træffe ensidige beslutninger, der påvirker andre menneskers liv, uden at tilbyde dem mulighed for at påvirke beslutningerne De fleste mennesker er i virkeligheden dovne og dumme, og vil gøre så lidt som muligt for at få så meget som muligt Det overordnede formål med at drive virksomhed er at gøre den lønsom og god for mennesker Næææh, du, robotter …

Carsten Lindorf Når jeg ser det, jeg ser … og jeg ikke kan se det, jeg ikke kan se Hvordan finder jeg så ud af, hvad det er jeg ikke kan se? Og hvordan har det betydning i forandring?

Carsten Lindorf Udfordringer ved forandringer 10 % Teknik 20 % Samarbejde 70 % Holdning Alle forbedringer kræver forandring. Ikke alle forandringer er forbedringer.

Carsten Lindorf Hvordan ændrer man folks holdninger og meninger? 1.Fornuft - logiske argumenter 2.Forskning – faktuelle data 3.Genklang – individets eller gruppens overbevisning 4.Repræsentative fortællinger – den samme idé fortalt på flere forskellige måder, hvilket påvirker forskellige intelligenser 5.Ressourcer og belønninger – skaber styrke i enten positiv eller negativ retning 6.Virkelige hændelser – betydningsfulde hændelser uden for den enkeltes kontrol 7.Modstand – identificering og modarbejdelse af årelang overbevisning Howard Gardner – changing minds

Carsten Lindorf Problemstillinger

Carsten Lindorf Ledelsen Ledelsen er ikke klar Ledelsen har ikke committet sig Dele af ledelsen vil ikke Manglende teamdannelse Manglende kompetenceudvikling Manglende synliggørelse af resultater Manglende opfølgning

Carsten Lindorf Medarbejderne ”ældre medarbejdere” Nervøsitet for nedskæringer Tryghed i ansættelsen Travlhed i virksomheden Manglende viden om teams (de 4 faser) Manglende kompetenceudvikling

Carsten Lindorf Fysiske rammer Rammerne er ikke til stede Vil mere end de fysiske rammer kan ”bære”

Carsten Lindorf Bæredygtighed Økonomi Penge Tid

Carsten Lindorf Organisationen Dele af organisationen deltager ikke Man ”glemmer” visse afdelinger Manglende opfølgning Manglende lean-organisation til at ”holde dampen oppe”