NVF 8. juni 2005 Dias 1 DOGS-systemet Nyt adaptivt system DOGS af Steen Lauritzen
NVF 8. juni 2005 Dias 2 DOGS-systemet Baggrund E47/E55 forbi København udbygges % mertrafik forventes på parallelruten Ring 3 I dag over 100 % belastning i maxtimerne Øget kapacitet på Ring 3 nødvendig Prisbilligt alternativ Opdragsgiver: Københavns Amt Leverandør: TTS, Technical Traffic Solution Etablering foråret 2004 Evaluering, VD
NVF 8. juni 2005 Dias 3 DOGS-systemet Vejprojekter Køge Bugt nord: Motorring 3: Køge Bugt syd:
NVF 8. juni 2005 Dias 4 DOGS-systemet Ring 3 i Herlev Årsdøgntrafik 2003
NVF 8. juni 2005 Dias 5 DOGS-systemet Trafikmiljø
NVF 8. juni 2005 Dias 6 DOGS-systemet Trafikændringer, spidstimer
NVF 8. juni 2005 Dias 7 DOGS-systemet DOGS DOGS = Dynamisk Optimering af Grøntid og Samordning Prioritering af retning, 5 niveauer Tilpasning af omløbstid efter aktuelt behov for kapacitet
NVF 8. juni 2005 Dias 8 DOGS-systemet Detektorplacering
NVF 8. juni 2005 Dias 9 DOGS-systemet Grøntider i 80 sek. morgenprogram
NVF 8. juni 2005 Dias 10 DOGS-systemet Princip for beregning af omløbstid Krydset ved Frederikssundsvej afvikles ved max. 90 % belastning Ændring i små skridt på 2-3 sek. Fordeling af ekstra grøntid på hovedretning/sideretning (80/20)
NVF 8. juni 2005 Dias 11 DOGS-systemet Prioritering af retning 1.Mod sydR > 65 % 2.Som i E-programR = % 3.Som i D-programR = % 4.Som i M-programR = % 5.Mod nordR < 35 % R = Trafik mod syd / Trafik mod nord
NVF 8. juni 2005 Dias 12 DOGS-systemet Retningsfordeling
NVF 8. juni 2005 Dias 13 DOGS-systemet ∆f syd ∆f nord Samordningen kan blive tilfældig ∆f nord = C – ∆f syd Grøntid forøges med 10 sek. medfører: ∆f syd uændret ∆f nord forøges med 10 sek.
NVF 8. juni 2005 Dias 14 DOGS-systemet Samordningen kan blive tilfældig ∆f nord = C – ∆f syd ∆f syd ∆f nord
NVF 8. juni 2005 Dias 15 DOGS-systemet Teoretiske kapacitetsændringer
NVF 8. juni 2005 Dias 16 DOGS-systemet Teoretiske kapacitetsændringer
NVF 8. juni 2005 Dias 17 DOGS-systemet Teoretiske kapacitetsændringer for sideretningen (80/20)
NVF 8. juni 2005 Dias 18 DOGS-systemet Målte kapacitetsændringer Morgen mod syd Morgen mod syd + 14 % Morgen mod nord Morgen mod nord + 17 % Eftermiddag mod syd Eftermiddag mod syd + 23 % Eftermiddag mod nord Eftermiddag mod nord + 17 %
NVF 8. juni 2005 Dias 19 DOGS-systemet Venstresvingende får det dårligere Kapacitet/time = kapacitet pr. omløb x antal omløb pr. time
NVF 8. juni 2005 Dias 20 DOGS-systemet Venstresvingende får det dårligere
NVF 8. juni 2005 Dias 21 DOGS-systemet Variation i omløbstiden
NVF 8. juni 2005 Dias 22 DOGS-systemet Sammenfatning Kapaciteten kan forøges betragteligt i hovedretningen (op til 46 %) Venstresvingende får det værre Ingen registreret rejsetidsændring
NVF 8. juni 2005 Dias 23 DOGS-systemet S L U T