Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Advertisements

DEN PRIMÆRE NAVIGATION JOEK © TEC 2011 Dit websteds primære navigation er det område på sitet, der indeholder links til de primære sektioner af dit websted,
Udlægning af en ny cache
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen (kursusansvarlig) Rune Michael Mejlvang.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
Medier og kommunikation 20. november Webanalyse og eksamen.
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
Inspektion/ analytisk evaluering d. 13/2-08
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability E2003.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Usability på Anvendte Metoder Kortsortering –En medstuderende Heuristisk inspektion –5 (begynder)eksperter Tænke-højt test –4 HTX-lærere.
Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Scanning og opmærksomhed
To Iframe or Link? – that’s (sometime) the question ERFA møde i Portals Integrations Projektet Onsdag den 5. marts 2008 Brian Nielsen, Virk.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability: Viden og analyse
Design af brugergrænseflader Fokus på strategisk arbejde med brugergrænsefladedesign samt heuristisk evaluering / ekspertvurdering Usability oktober.
Design af hjemmeside til udsatte børn
Webdesign og informationsarkitektur
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Psykologi, Human Factors og HCI
Psykologi, Human Factors og HCI
Eksperimentel metode John Paulin Hansen ITC, Usability F2003.
Masterpages/Otto Knudsen 1 Master Pages Master Pages i ASP.NET 2.0.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Rumlighed og rumforløb
11. Marts 2010 IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Implementering af eget design til en D!ng-hjemmeside v/ Ewan Andreasen
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Perception og disposition af grænseflader
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
PROJEKTOPGAVEN I ELEVINTRA Rikke Thonbo 2012 Arbejdsrum som værktøj.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Usability ITU, forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 19. februar 2009.
1 USABILITY Session 11 Analytisk evaluering Rapportering.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, efterår 2009 Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 10. september 2009.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 18. september 2008.
Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Klassiske usability test metoder 3. Forelæsning John Paulin Hansen.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Usability ITU, Efterår Informationsarkitektur 1. oktober, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Organisering og navigation John Paulin Hansen Februar 05 Usability.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03.
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability ITU, efterår Usability metoder 24. September 2009 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Usability ITU, Forår Informationsarkitektur 12. marts, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Definition Kriterier Design og evaluering
Mission Digital kvalitetssikring med Fotodok. Mission Så nemt er det at bruge FotoDok For at anvende FotoDok på en ny byggesag skal følgende nemme trin.
- 30 minutters oplæg - 30 minutters ordet er jeres
Gennemgang af rapporterne
Præsentationens transcript:

Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003

”Dont make me think” Selvindlysende Selvforklarende Kognitiv belastning Forstyrre opmærksomheden

Spatiale relationer ”Ud på nettet”,” ind på sitet”, ”hopper til siden” Men til forskel fra fysiske rum så har man ingen: –Størrelsesfornemmelser (10 eller 1000 sider?) –Retningsfornemmelser (op eller ned i hierarkiet?) –Stedsans (nedbrydes bl.a. pga. hyberlinks)

Viden, regler og færdigheder indenfor skibsfart

Nielsens Heuristisk metode 4 usability-specialister eksaminerer et system for : 1.Visibility of system status 2.Match between system and the real world 3.User control and freedom 4.Consistency and standards 5.Error prevention 6.Recognition rather than recall 7.Flexibility and efficiency of use 8.Aesthetic and minimalist design 9.Help users recognize, diagnose, and recover from errors 10.Help and documentation

Pearrows tilføjelser vdr. web Chunking Omvendte nyhedspyramide Vigtige informationer over foldningen Undgå overdreven brug af features Gør siderne scan-bare Minimer download og respons-tiden

Krug´s heuristikker (1) Skab et klart visuelt hierarki: –Prominent placering til det vigtigste på siden –Visuelle relationer er logiske relationer –Visuelle underinddelinger skaber grupperingerne Brug konventioner Opdel siden i klart definerede arealer Gør det tydeligt, hvad der kan klikkes på Undgå visuel støj Undgå tvetydigeheder ved valgmuligheder

Krug´s heuristikker (2) Udelad unødvendige ord (”happy talk” og instruktioner) Vedvarende navigationsredskaber Site ID på alle sider Hver side skal have et navn, som er tydeligt og i overensstemmelse med den henvisning (linket) der førte til siden ”Du er her” indikatorer på alle sider (brødkrumme-stier øverst på siden)

Krugs navigations test Hvilket site er dette ? (Site ID) Hvilken side er jeg på ? (Sidens navn) Hvad er de væsentlige sektioner på dette web- sted ? (Tabs eller andre angivelser) Hvad kan jeg gøre på det niveau jeg befinder mig? (Lokal navigation) Hvor er jeg i den store sammenhæng? (brødkrumme-stier eller andre ”Her-er-du”) Hvordan kan jeg foretage søgninger?

Krugs navigations test Print en tilfældig side ud Lad testpersonen hole den i en armlængdes afstand, så den ikke kan læses tydeligt Bed vedkommende indkredse så hurtigt som muligt: –Id –Sidens navn –Sektioner –Lokale navigationer –”Her-er-du” –søgemulighederne

5 eksistentielle spørgsmål til en hjemmeside Hvad er dette ? Hvad har de her? Hvad kan jeg gøre her? Hvorfor skal jeg bruge dette site og ikke et andet? Hvor starter man på sitet? – svar inden for 5 sekunder

Direkte aktivering