Mobil Usability , ITU
Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer du ikke snart ned for tempoet?”
Program Introduktion Forskelle på Mobile enheder og PC Interface-elementer Generelt om test Tests på mobiltelefon Test – Jeres tur Design – MOOO →
Mobile enheder Telefoner –Nokia 3310, Motorola RAZRv3 etc. Pagers –Palm Pilot, Talkabout Personal assistants –Nokia 9210, Ericsson R380e
Sammenligning
Mobil vs. PC
Andre faktorer Surf vs. Hunt –Hovedet under armen vs. specifik opgaveløsning Flat-rate vs. Pay Per Minute –Mere fokus på forbrugt tid / større krav til indhold Privat vs. delvis offentlig –Man køber sjældent computeren efter dens features og design
Nokia 3310 – omkring 200 menupunkter
Interfaceelementer Hardkeys –2abc, 3def, ©, #↑ Softkeys –Ændrer funktion efter menu/label Navigations-elementer –2,3,4,5-vejs piletaster, med og uden klik Skærmstørrelse / mulighed for farver / kontrast / lysstyrke Tekstinput – Triple Tap, T9
Om test Tænke højt - tests: + Gode til generel (og meget subjektiv) test af + Gode til baggrundsviden om interaktionen + Tryggere end eksperimentelle tests da moderatoren kan hjælpe mere ved fejl ÷ Meget tidskrævende for moderatoren ÷ Fokus på Initial Learning (er afhængigt af tid)
Om test (2) Eksperimentel metode + God til isolerede områder (f.eks. antal klik) + Kan have flere brugere i gang samtidig + Kan indhente både kvalitative og kvantitative resultater + God til statistik ÷ Moderatoren kan ikke hjælpe alle ÷ Kedeligere for informanten – skemaer ÷ Kræver lidt ekstra for at få subjektive svar
Om test (3) Eksperimentel metode Uafhængige variable Afhængige variable Isolering af faktorer / påvirkninger Design af test (Two-group, Multiple group, Factorial Design, placebo m.fl.)
Test af mobiltelefoner (1) Fokus på opgaveløsning Fokus på low-fi usability Fokus på kvantitativt og kvalitativ test Fokus på antal fejl / opgaven løst Mindre fejltolerant
Test af mobiltelefoner (2) Uafhængige faktorer Skærmstørrelse Farver ja/nej Kontrast Antal softkeys Hastighed af telefon Grad af feedback Lyd ja/nej Afhængige faktorer Antal tastetryk Opgaven løst Kognitiv load Fejl under opgaven Forbrugt tid Tilfredshed med tid/tastetryk/kognitiv load (skala fra 1-6)
Jeres tur(1): Test 1 1.Send SMS med så mange ord som muligt til på ét minut - Én gruppe med T9, én uden 2.Som ovenstående, men nu med forhindringer. - Én gruppe med T9, én uden
Jeres tur (2): Test Lån sidemandens telefon om muligt Send sms ”Dette er en test” til Notér undervejs (I har tid nok): –Antal klik –Antal gange I startede forfra –Hvor svært er det at holde styr på sådan noget under en test?
Jeres tur (3): Design MOOO: Mobile Out Of Office En funktion, der sætter ejeren af telefonen i stand til at oplyse om sin status ved hjælp af en SMS til de personer, der kontakter ham via tale, SMS, MMS eller andet. ”1530: Jeg tager ikke telefonen de næste par timer, da jeg er ude at løbe.” Løses i grupper i auditoriet. 15 min + efterfølgende fremlæggelse
Litteratur Mobile Usability – Eric Reiss Information Appliances – Eric Bergman Mobile Usability - How Nokia changed the face of the mobile phone – Lindholm m.fl Norman, Jordan, Krug, Preece…