Mobil Usability 16-3-2005, ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Nonne historie.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
Formularer (Access, del 3)
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:
Mobile usability Udvikling af testmetoder til mobiltelefoner Magnus Kjøller Lou Januar 2009.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Usability ITU Efterår 2009 ’Teori 1’
Kvantitative metoder. Indsamlingsflow 4-ugers projekt 03 Web-popup på på dagligvarekoncerns hjemmeside som led i større Usability test Spurgte om: –køn,
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere/højere?”
”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since I no longer know.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
At kunne sige det, jeg gerne vil sige Til den jeg gerne vil sige det til Når jeg har lyst til at sige det.
Kortsortering. Vælg elementer Udvælg elementer fra navigationen Brug topmenupunkter alt efter metode Max 50 elementer.
”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since I no longer know.
Psykologi, Human Factors og HCI
Eksperimentel metode John Paulin Hansen ITC, Usability F2003.
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Brug af tablet-PC i undervisningen. Men så er vi også i gang! Men det tog også minutter.
Rapporter (Access, del 5)
Store IT- innovationer (SITIN) TØ2. Dagens program Kontor Feedback på one-minute paper Fremlæggelser Tips til obligatoriske opgaver Strip sequence øvelse.
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
Hvad er et opmærksomhedspunkt?
Mobile usability Udvikling af testmetoder til mobiltelefoner Esben Juul Nielsen og Magnus Kjøller Lou 14. Januar 2009.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 Overordnet Flere gode opgaver De samme fejl går igen.. Alle der har afleveret.
Digital aflevering? Elektronisk eksamensforløb?.
Et computerbaseret projekt. Udgangspunkt  Formål og præmis Hurtig adgang til hjælp Oplyse om faren ved og bag rygning Informere og rådgive brugeren Applikationen.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Born in Dead FILM. Born in Dead Afsked  Brad han er 20 år. Han elsker amerikansk fodbold han er topscorer.  Brad går hjem fra sit universitet efter.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Mobil Usability ”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since I no longer know.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Windows Mobile Den kan alt, så hvorfor har den ikke det totale verdensherredømme? Ved Martin Bahn Hansen.
Tænke højt test ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Kvantitative metoder.
Mobil Usability ”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since.
Øvelse 1: First Impressions
Eksperimentel metode.
Organisering og navigation John Paulin Hansen Februar 05 Usability.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Statistik II 4. Lektion Logistisk regression.
Usability ITU, forår : Mobile enheder + Usabilityeksamen + Gæst Julie og ”...”
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Mobil Usability ”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Definition Kriterier Design og evaluering
Design - brugervenlighed
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Niveau 3: Regressionsanalyse: Tværsnitsundersøgelser
Præsentationens transcript:

Mobil Usability , ITU

Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer du ikke snart ned for tempoet?”

Program Introduktion Forskelle på Mobile enheder og PC Interface-elementer Generelt om test Tests på mobiltelefon Test – Jeres tur Design – MOOO →

Mobile enheder Telefoner –Nokia 3310, Motorola RAZRv3 etc. Pagers –Palm Pilot, Talkabout Personal assistants –Nokia 9210, Ericsson R380e

Sammenligning

Mobil vs. PC

Andre faktorer Surf vs. Hunt –Hovedet under armen vs. specifik opgaveløsning Flat-rate vs. Pay Per Minute –Mere fokus på forbrugt tid / større krav til indhold Privat vs. delvis offentlig –Man køber sjældent computeren efter dens features og design

Nokia 3310 – omkring 200 menupunkter

Interfaceelementer Hardkeys –2abc, 3def, ©, #↑ Softkeys –Ændrer funktion efter menu/label Navigations-elementer –2,3,4,5-vejs piletaster, med og uden klik Skærmstørrelse / mulighed for farver / kontrast / lysstyrke Tekstinput – Triple Tap, T9

Om test Tænke højt - tests: + Gode til generel (og meget subjektiv) test af + Gode til baggrundsviden om interaktionen + Tryggere end eksperimentelle tests da moderatoren kan hjælpe mere ved fejl ÷ Meget tidskrævende for moderatoren ÷ Fokus på Initial Learning (er afhængigt af tid)

Om test (2) Eksperimentel metode + God til isolerede områder (f.eks. antal klik) + Kan have flere brugere i gang samtidig + Kan indhente både kvalitative og kvantitative resultater + God til statistik ÷ Moderatoren kan ikke hjælpe alle ÷ Kedeligere for informanten – skemaer ÷ Kræver lidt ekstra for at få subjektive svar

Om test (3) Eksperimentel metode Uafhængige variable Afhængige variable Isolering af faktorer / påvirkninger Design af test (Two-group, Multiple group, Factorial Design, placebo m.fl.)

Test af mobiltelefoner (1) Fokus på opgaveløsning Fokus på low-fi usability Fokus på kvantitativt og kvalitativ test Fokus på antal fejl / opgaven løst Mindre fejltolerant

Test af mobiltelefoner (2) Uafhængige faktorer Skærmstørrelse Farver ja/nej Kontrast Antal softkeys Hastighed af telefon Grad af feedback Lyd ja/nej Afhængige faktorer Antal tastetryk Opgaven løst Kognitiv load Fejl under opgaven Forbrugt tid Tilfredshed med tid/tastetryk/kognitiv load (skala fra 1-6)

Jeres tur(1): Test 1 1.Send SMS med så mange ord som muligt til på ét minut - Én gruppe med T9, én uden 2.Som ovenstående, men nu med forhindringer. - Én gruppe med T9, én uden

Jeres tur (2): Test Lån sidemandens telefon om muligt Send sms ”Dette er en test” til Notér undervejs (I har tid nok): –Antal klik –Antal gange I startede forfra –Hvor svært er det at holde styr på sådan noget under en test?

Jeres tur (3): Design MOOO: Mobile Out Of Office En funktion, der sætter ejeren af telefonen i stand til at oplyse om sin status ved hjælp af en SMS til de personer, der kontakter ham via tale, SMS, MMS eller andet. ”1530: Jeg tager ikke telefonen de næste par timer, da jeg er ude at løbe.” Løses i grupper i auditoriet. 15 min + efterfølgende fremlæggelse

Litteratur Mobile Usability – Eric Reiss Information Appliances – Eric Bergman Mobile Usability - How Nokia changed the face of the mobile phone – Lindholm m.fl Norman, Jordan, Krug, Preece…