Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since I no longer know.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since I no longer know."— Præsentationens transcript:

1 ”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since I no longer know how to use my telephone.” - Bjarne Stroustrup, fader til programmeringssproget C++ (fast start på hvert slidesæt siden 2005)

2  Intro: Kort om forelæseren  Mobil usability – findes det?  Forskelle på Mobile enheder og PC  Kort om Guidelines til design af mobile enheder  Projekter  Live design  Spørgsmål?

3  Datamatiker, efteråret 2000  Tog dette kursus i foråret 2003  Har selv været hjælpelærer på kurset i F2005 & E2005  Diplomuddannet på ITU – afsluttende projekt om Mobil Usability foråret 2005  Cand.it i e-business, februar 2009. Speciale i Mobil Usability  Ansat på Nokia Denmark fra 1-11-05 som User Experience Designer

4 1: Hvem designer vi til?

5  Ja, hvis altså at… ◦ Det er muligt at adskille de forskellige faktorer* i usability ◦ Det er muligt at designe med fokus på disse dele ◦ Produktet bliver udviklet gennem usability engineering  Men ikke hvis… ◦ Man smører usability på til sidst ◦ Der designes på baggrund af ny teknologi *Indlæring, Tilfredshed, Genkaldelse, Lethed, Håndtering af fejl - Kunne også have været Engaging, Effective, Efficient, Error Tolerant, Easy to Learn

6  Brugertype ◦ Alle  Forudgående kendskab til system ◦ Ingen  Erindring om system efter brug ◦ Ikke nødvendig  Skal kunne håndtere fejl ◦ Ja, jo…

7  Brugertype ◦ Piloter  Forudgående kendskab til system ◦ Lang uddannelse, intens træning  Erindring om system efter brug ◦ Nødvendig  Skal kunne håndtere fejl ◦ I allerhøjeste grad

8  Mobilitet ◦ Skiftende vs. stabile omgivelser  Type af forbindelse ◦ Svag/usikker vs. Stærk/sikker  Interaktionsform ◦ Sekventiel interaktion vs. direkte manipulation  Inputmuligheder ◦ 12-18 knapper vs. tastatur & mus  Størrelse af skærm ◦ 176 x 220 pixels vs. 17”, 19”, 21”

9  Størrelse af memory og hastighed ◦ Meget begrænset vs. masser af Gb  Antal applikationer på samme tid ◦ 1-2 stk. vs. Multitasking  Surf vs. Hunt ◦ Hovedet under armen vs. specifik opgaveløsning  Flat-rate vs. Pay Per Minute ◦ Mere fokus på forbrugt tid / større krav til indhold

10

11 Og en enkelt ting mere… Former socialt netværk Skaber identitet Skaber grænser Øger hverdagens betydning Skaber tryghed Nedbryder magtstrukturer Er et lager over ejerens historie Øger den sociale tilstedeværelse Nem personalisering

12  Mobil usability er at designe sin telefon + software så den i så høj grad som muligt understøtter og udbygger det tætte forhold til brugeren ◦ Fokus på Håndtering af fejl øger tilliden til telefonen ◦ Fokus på indlæring øger letheden i interaktionen  …og det er ofte den første personlige enhed ejeren har! ◦ Fokus på Tilfredshed øger fornøjelsen ved at bruge telefonen

13  Mobilitet: Korte svartider, korte opgaver  Ikke så meget ”Skriv” som ”Vælg”  Ikoner rimer på konventioner  Benyt navneord til ikoner – (Brev/”Skriv”)  Høj kontrast, skarpe kanter  Stabilt design: Bibehold tilstand ved lange pauser  Lad brugeren være i kontrol (f.eks v.h.a ”Gå til”)  Masser af feedback og tilgivelse: Lad brugeren fortryde handlinger og lav lange kæder mellem applikationer

14  ”Er der sket en ændring af graden brugervenlighed på mobiltelefoner i perioden 1992-2004?”  Fordi udviklingen går rasende hurtigt, og ingen stopper op for at danne sig et overblik  Test på  Navigation  Hastighed  Antal tastetryk  Generel tilfredshed  Generel fornemmelse af lethed i brug

15

16  Antallet af tastetryk eller antal sekunder pr. opgave er ikke nok til vurdering af usability  Navi-key™ var et stort spring fremad for usability  Med udgangspunkt i testens mobiltelefoner er der sket en lille positiv ændring i graden af usability  God navigation er meget, meget vigtignavigation

17

18  “I think overall the usability has actually decreased. […] today’s phones are overloaded with functionality [..] - menu structures are becoming absurdly complex.“  ”[…] In fact, I’d find my current phone much more usable if the screen was 1/3 smaller and the keyboard was 1/3 bigger.”  “Mobile phones have not replaced PDAs and PDAs are still lousy phones.”  ” Summa summarum, manufactures are trying to squeeze all the functionality and connectivity of a computer into a very small package.”

19  “I think some of the most important changes haven't been in what we're used to thinking of as the focus of usability - the user interface. Rather, it's been in things that have just made mobile phones generally more useful: Making them smaller, increasing battery life, understandable billing plans, and better reception in wider coverage areas. But all of that was accomplished at least seven or eight years ago...”  ”Since then, it seems like the phone makers have gotten sucked into the syndrome of feature wars: Trying to pile on features to produce some semblance of differentiation.”

20  ”It's an upside down, U-Shaped function. Usability of the first phones was not particularly good. When Nokia entered the market, they dramatically enhanced usability by devising a standardized menu scheme […]”  “…but phones today are harder to use than they were in their best years. But still simpler than that first brick, despite having many more functions.”

21  Ikke en ”U-shaped Function”, men nærmere ”En lille ændring til det bedre”  Enighed om at der bliver kastet alt, alt for mange funktioner i mobiltelefonerne

22 “Anders, I think your results will have a lot of publicity potential both commercially and academically. I think it warrants a book, and I would be happy to put you in touch with publishers. I'd be very happy to write the foreword to such a book, should you want my assistance in that capacity. The relevance of my contribution would be both my teams work on "Media Download Usability" and my book, with which you are already familiar.“ Scott Weiss, forfatter til ”Handheld Usability”

23

24 “Information Architecture is the structural design of an information space. Its purpose is to facilitate and aid the user’s access to information or to applications needed in order to complete a task, by shaping and aiding the mental model of the data.”

25 Organisering og navigation Let forståelige og intuitive chunks Passende navigation scheme Passende antal links til at støtte overblikket Navigation og indhold kan ikke skilles ad Labels Entydige Naturligt, lettilgængeligt sprog Ikoner Nej tak, medmindre der er tekstlabel Fornemmelse for sted og retning Både ”Du er her” samt ”Du har været der og er på vej der hen ”

26 Minimér scrolling ved at bruge dybe strukturer Prioritér labels efter deres frekvens i brug Hvis det er muligt skal looping implementeres Giv adgang til genveje til hurtigere navigation i lister Lad markeringen af en label være i starten af listen Skab en fornemmelse for sted og retning ved at bruge tydelige indikatorer som f.eks. breadcrumb eller nummer over scrollbar Labels skal være mindst ligeså gode og gennemtænkte som på en hjemmeside Undersøg hver enkelt type af indhold og tilrettelæg organiseringen efter dette Hvis der bruges ikoner skal de som default have en tekstlabel

27

28

29  Strukturer: Hvilken version er lettest? ◦ Dybe strukturer: 10 af 15 opgaver ◦ Flade: 4 ud af 15 ◦ Neutral: 1 ud af 15  Placering af markør: Er det bedre med start i midten? ◦ Ingen forskel:3 ud af 6 brugere ◦ Nej: 3 ud af 6 brugere  Breadcrumb: Hvor er du, hjælper den? ◦ Ja (hele tiden)4 ud af 6 brugere ◦ Ja (mest i starten)2 ud af 6 brugere  Passende organisering af indhold ◦ Video, billeder, beskeder: Nyeste indhold først ◦ Musik: Ingen klar konklusion 29

30 MOOO (Mobile Out of Office)  Sætter brugeren i stand til at sende en sms med oplysninger om status i stedet for telefonsvarer ”Er tilbage 15.30 p.gr.a frokost” ◦ Hvor skal funktionaliteten placeres? ◦ Hvilke oplysninger skal vises? ◦ Hvordan er UI flowet?  15 min til design, 15 min til fremlægning* *gruppen vælges ved lodtrækning

31 Handheld Usability – Scott Weiss Mobile Interaction Design – Jones / Marsden Designing for Small Screens – Studio 7.5 Mobile Usability - How Nokia changed the face of the mobile phone – Lindholm et.al. Designing the Mobile User Experience - Barbara Ballard http://forum.nokia.com/main/resources/documentation/usability/http://forum.nokia.com/main/resources/documentation/usability/ – style guides, usability for games etc. Norman, Preece, Jordan – al generel usability Professional Mobile User Experience – Hiltunen et.al.

32  Jeg svarer meget gerne på spørgsmål om specialer, projekter og lignende  Jeg kommer meget gerne med flere forslag til litteratur  Jeg skal gerne prøve at sætte jer i forbindelse med relevante kolleger på Nokia  Hvis… 1.Det handler om mobil usability – ikke om Nokia 2.I har et fastlagt projekt 3.I selv har googlet lidt :o)

33 andersschroeder@gmail.com


Download ppt "”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since I no longer know."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google