Web 2.0 - didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Blogs i undervisningen mellemtrin
Mellemtrin EMU.
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
RefWorks 2.00 Velkommen til Det Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultetsbibliotek - Frederiksberg Campus.
Opgaveskrivning Informationssøgning
SKOLEBIBLIOTEKET PÅ NETTET Udarbejdet af Jette Hansen.
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Blogs for Bibliotekarer Du ka’ godt!. Dagens program •Hvem er vi? •Hvorfor er vi her? •Hvad er en blog? •Hvorfor skal vi bruge blogs? •Hvordan kan vi.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Peder Ohrt Projektnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Læremidler i praktikken
Databasetyper •Niveau 3 for MVU. Hvorfor? •”Hvis man vil have adgang til nyeste kilder om hvad som helst, så må man lære sig at bruge andre ressourcer.
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Peder Ohrt Uddannelsesnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion,
Forskningens døgn om Viden fra nettet? 28. april 2011 Lektor og Pæd.IT koordinator Anne Grete Rasmussen, Ankerhus, UCSJ 1 Ankerhus 28. april Web2 - Anne.
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Støttet af • Projektet set fra CFU – mål og rammer • Projektet set fra skolens side • Best practice eksempler • Nåede vi målet –formidling.
Anslag: ”Søgehistorier”.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kommunikation / it.
Videndeling og ledelse
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Mediepædagogik og didaktik
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Tegn et levende billede af organisationen
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Uffe Sørensen – projektleder LærIT
Søgeværktøjer Opslagsværker - Start med at få et overblik over emnet og terminologien. Bibliografier - Find ud af hvad der er skrevet om emnet. Kataloger.
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Præsentation & dagens gæst fra Randers bibliotek
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Sociale Medier og Jobsøgning - Facebook. Intro  Så blev det Facebooks tur.  Nogen af jer har måske en Facebook profil?  Facebook er endnu et socialt.
Præsentation af deff.dk Mogens Sandfær Center for Videnteknologi DTV – DTU
Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration.
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
Planlægning, proces og evaluering
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
MEDIEPÆDAGOGISK VEJLEDNING. Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – Efter år 1: Barrierer: kan… ingen vejlederkultur og for meget brandslukning.
SkoleIntra og faghæfte 48
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Mads-Peter Galtt, pæd. It- & mediekonsulent 1 Lav dit eget design på SkolePorten, SkoleIntratræffet, 17. marts 2011.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
It i undervisningen Et møde for politikere og ledelsen på landets lærerseminarier. Foregår på Silkeborg seminarium den lørdag 26/ kl
SkoleIntratræf Kolding Lisbeth Møller SkoleIntra i specialundervisningen.
Søgeværktøjer Opslagsværker - Start med at få et overblik over emnet og terminologien. Bibliografier - Find ud af hvad der er skrevet om emnet. Kataloger.
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
Web 2.0 Didaktik 2.0 bnd. Hvad har 2.0 at byde på Rammer og betingelser ElevenLæreren.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
It i folkeskolens matematikundervisning
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Præsentationens transcript:

Web didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne

Hvad betyder Web 2.0?

Nye tider – nye muligheder – nye roller Web 2.0Skolen Internetbaseret Cloud Computing Uafhængig af tid, sted altid adgang til skolen. Asynkron undervisning Gratis Open Source Freeware SAAS Gatekeeperne bypasses Autonomien genvindes Komplekse tjenester Mash Up Kæmpe udvalg Manglende didaktisering Store krav til udvælgelse, overblik og styring Sikkerhed og Copyright Nye krav til online undervisningsmiljø

Web 2.0 Læreren Eleven Undervisning Asymmetri Didaktisk kompetence Færdigheder GPS Mobilen

Didaktisk kompetence Hvilken viden skal de tilegne sig? (kvalifikationer, kompetencer, kreativitet) Hvordan læres den viden bedst? (pædagogiske metoder) Hvilken tjeneste, applikation, program kan understøtte læringsprocessen?

Manglende didaktisering Kvalifikationer: Faktuel viden/kundskaber Kende kongerækken Programfunktioner Direkte læringsstimulering Læreroplæg Streaming video Screen Recording Podcasting Piclens plugin Wordle.net Dfilm.com Xtranormal Kompetencer Iagttage sine egne iagttagelser At lære at lære Strategier til at tilegne sig kvalifikationer Projekt/eksternalisering Portfolio pæd. Logbog Wix Vuvox Glogster Kreative vidensformer skab på baggrund af dine kvalifikationer og kompetencer. Lærende praksisfællesskaber Iagttag  afprøv forståelse  respons fra felt LPF  eget virtuelle miljø. EIEI  Gatekeeper? NingNing/Blogs  fleksibelt, mulighed for ændring

Constructionisme Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger Refleksiv lærerproces

Undervisning som kommunikation Information – valg af information Meddelelse – valg af ytringsform/ - medie Forståelse – modtageren tolker selv ud fra egen formåen Forståelseskontrol – foregår løbende hos alle parter i kommunikationen. Kontrollen går ud på, at overbevise sig selv om, at den anden har forstået det, man ønskede vedkommende skulle forstå

LærerenIT-vejlederenBibliotekaren Mister skruetrækkeren Installationer centraliseres Lokale server pilles ned Smelter sammen med Bibliotekaren

Velkomstside med ansattes navne, spørgsmål/svar sektion, FAQ, kontaktinformationer, åbningstider visualiseringer som viser at biblioteket er et aktivt og udviklende sted: Video, billeder Sådan-gør-du-det side: skrive bibliografier, lave brochoure, lave til litteraturlister, kildeangiver, skrive et resume, skriver en god fortælling, Søger med søge maskiner, kildekritik, En videoside der viser reklame for bøger/boganmeldelser, funde interview med forfattere etc. Inddrager fagudvalgsformænd – og lader dem blogge om nye materialer inklusiv web 2.0 en oversigt over arrangementer og udstillinger på biblioteket forslag til godt læsestof Mulighed for at eleverne kan interagere, stille spørgsmål og forespørgelser En linksamling til databaser, creatice commons ressourcer, forslag til sider i forhold til opgaver/projekopgaver, forfatter hjemmesider et. Et billedarkiv der viser aktiviteter på biblioteket. Brug måske flicker? Sæt spot på en genre med Glogster? Lav en bibliotekstidslinje der viser dagen på biblioteket. En visuel præsentation af de tjenester, som skolen abonnere på. Brug eventuelt LærIT