Nordjyllands Amt Intelligent Farttilpasning INFATI Ian Berg Sonne Nordjyllands Amt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Advertisements

Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Borgernes barrierer for brug af IT
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
Kortdage oktober 2004 Elektroniske Ejendomme - data om DSB’s bygninger og arealer samlet digitalt.
ScanSleep Privat søvnmedicinsk klinik Stiftet i 2001 af Jan Ovesen og Søren Berg Plan/vision 2011: Nordens førende søvnmedicinske klinik Diagnostik og.
BESKYTTET MOBILITET: DEN GODE, DEN ONDE OG DEN GRUSOMME KILDE: TOSHIBA EUROPE GMBH.
Vækstskabere og klynger Adgang til arbejdspladser.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Husdyrgodkendelse.dk •Systemet skal håndtere udarbejdelse og indsendelse af ca ansøgninger om året •Dvs. 75 % af det samlede årlige antal ansøgninger.
de sundhedsøkonomiske perspektiver
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) INTELLIGENTE TRANSPORT SYSTEMER.
ITS Platform: Ide, indhold & Status
Hvordan måles IT og hvad kan det give?
Kapacitets- og driftsændringer med effekt på kvotetildelingen
24. februar 2009Flemming F. Christensen1 Årsberetning 2009 Gjessø Skole Mål for 2008/2009 –Multihal/fysiske rammer Hvordan får vi sikret det? –Synlighed/presse.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Krav til funktionalitet i fremtidens flådestyringssystem
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Baggrund for etablering af infosystem
INFORMATIONSMØDE PURE4 / TYPO3 m.v.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Skal vi undervise i CO2-udledninger, energibesparelser og klimaforandringer? Ja, vi har et verdensomspændende miljøproblem, som utilsigtet er skabt af.
Status på den geografiske infrastruktur Geoforum København d. 20/
Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 1 år efter
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Kapacitetsstyring.
edgemo summit Session: ”Skomagerbackup”
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Konstant acceleration
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
-Klimaændringer og den stigende luftforurening overalt på kloden, - øger befolkningens og ikke mindst lovgivernes focus på de skadelige udledninger fra.
5. februar 2008Idrætsrådet1 Medlemstilskud  Til folkeoplysende foreninger (aktiviteter for kontingentbetalende børn og unge.  Alle medlemmer til og med.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
»Vi åbner os for verden over nettet«
Effektiv adgang til data Niels Mørck, Carl Bro GIS & IT  Carl Bro GIS og IT  Problemstillingen  Nordjyllands Amts Blanketsystem  Centralisering / decentralisering.
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Strategisk kommunikation Oplæg til DUF 22. maj 2007 HAST Kommunikation.
Mandag d. 8. december 2014 CEPOS VÆKSTKONFERENCE 2014 Flexicurity, kriser, vækst og globalisering Torben Tranæs ROCKWOOL FONDENS FORSKNINGSENHED.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Greenkeeper ERFA-gruppe Golfens Grønne Regnskab - Et godt formidlingsredskab!
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
Kan hjertemedicinske patienter indlægges i eget hjem
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
1. 2 Turbinehallerne, Århus den januar 2005.
CARMA- konference Jobcenterpraksis og kvalificering til arbejdet januar Karsten Simensen - Beskæftigelsesregion Nordjylland.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Aalborg University - Denmark Intelligent Farttilpasning INFATI Bente Schmidt Nielsen Projektleder Aalborg Universitet.
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Lars Aalkjær Jensen, Forskningsassistent Plantekongres 2007 A A R H U S U N I V E R S I T E T Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet Institut for Jordbrugsteknik,
Droner i planteavl. DRONER I PLANTEAVL  Droner har ifølge forskning vist potentiale Kilde: 2, 4, 5, 26.
Perspektivering & Demonstration v. Claus. Resultat af Accepttest Produkt perspektiver Videreudvikling Demonstration.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Via Nordica juni 2004 Hastighed og ulykker - Kan IT erstatte farthindere Kommentar af Harry Lahrmann Aalborg Universitet.
SQL Server konsolidering i Nordea Maiken Bjørn Jensen 5. september 2002  Mainframe baggrund – Siemens/BS2000, CA/IDMS  Ansat i Nordea september 1996.
Webkamera Baseret på google maps - fint til test Udviklingsprojekt - der udvikles live Kilde kan kopieres ind i andre applikationer Målet er ikke Internettet,
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Events – hvorfor og hvordan?
Overvejelser på vej mod Nyt OUH
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
Tillægsprocent 2018.
Præsentationens transcript:

Nordjyllands Amt Intelligent Farttilpasning INFATI Ian Berg Sonne Nordjyllands Amt

Samarbejde mellem Aalborg Universitet, amt og erhvervsliv Institut for Samfundsudvikling og Planlægning –Forskningsgruppen i GeoInformatik –Trafikforskningsgruppen Nordjyllands Amt M-tec –Udstyrsudvikling – soft og hardware –Produktion

Nordjyllands Amt To INFATI-projekter 1. ”INFATI” – 2001 –Aalborg Kommune –24 testkørere –6 ugers forsøgsperiode 2. ”Trafiksikre Unge” –Nordjyllands Amt –300 unge bilister på 18 – 24 år –2 års forsøgsperiode

Nordjyllands Amt 1. Forsøg: ”INFATI” Opgaver: –Udvikling af en ”On Board Unit” (OBU) Hardware og software –Udvikling af digitalt hastighedskort Registrering af hastighedsskilte –Test af udstyr og hastighedskort –Evaluering: Har INFATI-udstyr en hastighedsreducerende effekt?

Nordjyllands Amt On Board Unit 50 kph - you are driving too fast

Nordjyllands Amt Hardware og software GPS-modtager bestemmer bilens position hvert sekund ”Map matching” fastsætter hastighedsgrænsen Displayet viser den gældende hastighedsgrænse En kvindestemme advarer når hastighedsgrænsen er overskredet med mere end 5 km/t.

Nordjyllands Amt Analyser af log-data viste At 85 % kvartilen gennemsnitligt var faldet med 4 – 7 km/t. sammenlignet med tidligere (Ca. 25 % reduktion i ulykkesrisikoen) Størst effekt i byerne – mindre på landet Se

Nordjyllands Amt 2. forsøg: ”Trafiksikre Unge” Målgruppe: Bilejere på 18 – 24 år En farlig gruppe: –det største antal trafikulykker –alvorlige ulykker

Nordjyllands Amt Problem – og løsning ? Hovedproblemet er fart –unge bilister udviser ingen respekt for hastighedsgrænser –unge er uerfarne bilister Løsning: Nedsæt hastigheden –løftede fingre har kun en kortvarig effekt –hvordan sikre varig ændring af trafikadfærd?

Nordjyllands Amt Hvordan ændre trafikadfærd? Kan økonomiske incitamenter indvirke på unge menneskers trafikadfærd? –ja, det tror vi Hvordan? –unge nybagte bilejere betaler en meget høj forsikringspræmie – op til kr årligt –overholdelse af hastighedsgrænser kan indebære besparelser på præmierne – udbetaling af bonus –op til ca kr. årligt

Nordjyllands Amt Nye udfordringer 2. generation af udstyr –undgå snyd Datatransmission mellem server og biler –logfiler –opdatering af kort Digitalt hastighedskort –opdateringsprocedure –kvalitetssikring Økonomisk motivation?

Nordjyllands Amt Udvikling af anden generation af OBU’en Nyt: GSM og GPRS kommunikation til –daglig eksport af logdata fra bilerne –daglig import af opdateringer til det digitale hastighedskort Sikkerhedsmodul for at undgå snyd med positioner og hastigheder

Nordjyllands Amt Registrering af hastighedsskilte GPS enhed med skiltetastatur udviklet af M-tec, Pandrup –koder for skilte og position –retning beregnes –4 uger: 5600 skilte 4 personer km. vej

Nordjyllands Amt Kvalitetssikring – besøg i kommunerne

Nordjyllands Amt Kvalitetssikring Udvikling af en web-applikation til opdatering af –de oprindelige registreringer ved kommunebesøg –kommende ændringer sletning, ændring af eksisterende skilte opsætning af nye skilte –varetages af vejmyndighederne –mulighed for udtræk af egne data til lokalt system Data optimeres til brug for eksport til OBU’en

Nordjyllands Amt Generering af hastighedskort GPS–positioner koblet med hastigheder –snappet registreringer til et vej tema - TOP10DK (Kort- & Matrikelstyrelsen) 1m nøjagtighed –zone start- og slutskilte lægges sammen til et skilt Checke om zoneskilte har både start og slut –mangler ofte i virkeligheden –indsætte logiske skilte

Nordjyllands Amt Zoner og strækninger byzone, legezone, gågadezone etc. –alle biveje inddrages –software beregner om alle zoner er lukket –check eller opret zonehastighed Områdevis, 2 sek. pr. zone Strækninger fra punkt til punkt –lokale hastigheder –stræknings hastigheder følger vejen uden hensyn til biveje. 50 km, 60 km etc.

Nordjyllands Amt Digitalt hastighedskort Udviklet på Aalborg Universitet Udgør grundlaget for at OBU’en kan fungere –opdatering af kort i bilerne Udgør grundlag for beregning af bonus –logfiler

Nordjyllands Amt Forsøgsperioden 300 unge kunder hos Topdanmark Bosiddende i Nordjyllands amt 2 års kørsel Kvartalsvis udbetaling af bonus for ”pæn kørsel” – ses i logfilen

Nordjyllands Amt Forskning: Evaluering og afrapportering 2 PhD studerende med fokus på –motivation –teknologi –dokumenteres i 2 PhD afhandlinger Løbende information til offentligheden og GIS- og ITS-miljøet –resultater præsenteres ved den europæiske ITS- konference, som afholdes i Aalborg i Juni 2007 Særlig opmærksomhed på at målrette information til de unge bilister mhp. at motivere til fortsat deltagelse

Nordjyllands Amt INFATI-perspektiver understøtter trafiksikkerhed understøtter variable hastighedsgrænser sikrer smukkere veje nedsætter trafikstøj og luftforurening bevirker stigende mobilitet