Om Bookingprojektet og Orbit i drift nu Velkomst

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Automatiseret GUI-test Lars Kjølholm Testnet maj 2009.
Advertisements

15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Undervisning og introduktion november 2013
Udfordringer ved implementeringen af SAP hos Region Midtjylland
3D Laserscanning# Energioptimering seminarrække – specielt for fjernvarmeværker Seminar 12. og 13. maj 2009 hos Kamstrup A/S 1 Velkommen.
ERFA DRUPAL Open Source CMS Erfaringer fra Ballerup Kommune og Headnet 12:30 – 13:
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Portalintegrationsprojektet Claus Andreasen PL, portalintegrationsprojektet.
Implementering af it-system
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Udarbejdet af Britt Stissing OP2, august, 2011, (version 1)
SAB seminar , lørdag kl – 13.15Introduktion og velkommen til SAB seminar v/ John B. Sørensen kl – 13.45Diskussion af AlmenBolig+ konceptet.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
EPJ i Region Nordjylland
Kontaktforældremøde 20. marts maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Mål Kontaktforældrerne har opdateret viden og forståelse.
1 Ambulant genoptræning i Region Midtjylland: 2007 Sundhedskoordinationsudvalgsmøde 18. maj 2009 v/ senior projektleder Susanne Reindahl Rasmussen, Ph.d.,
Kræft i tyktarm og endetarm
Gruppe semester 2004 Fremlæggelse
Hanne-Pernille Stax, ph.d
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Projektplanlægning og projektstyring
Status på POC og POB på S&D Organisation, klassifikation og person.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
1 Kontrolordning Nedbrydning PROGRAM Status kontrolordningen 2008 –Anmeldelser –Kontrolbesøg Hjemmevirksomheden 2007 og 2008 –Kontrolbesøg Byggepladser.
SÅDAN GØR VI I PRAKSIS Procedurer og erfaringer i forbindelse med vågen sedation med benzodiazepiner Katja Kirk / Susanne Buus Thomsen.
AGWAPLAN Side 1 · · Projekt om balance mellem produktions- og miljøhensyn Vandplan – indhold, udarbejdelse og realisering.
Naturstyrelsens opdatering af den vejledende § 3 registrering i Aabenraa Kommune.
Dagsorden: 15:15-16:30 TULE gennemgang og dialog 16:30-16:45 Pause 16:45-18:00 Evaluering af opdeling af funktioner mellem matriklerne. 18:00-18:30 Pause.
Det nye folketællingsprojekt. 16. sept E. Gudmundsson: Det nye folktællingsprojekt i Island 2 Formålene med databasen  Bedre tilgængelighed –almenheden.
Portalintegrationsprojektet Claus Andreasen PL, portalintegrationsprojektet.
1 Test i Word 2007 Klik her for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at gemme dit dokument?
Antal registrerede selvmord i Danmark ( )
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
Den Regionale LEAN Enhed
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
Konference for det administrative personale TUR Test 17. december 2007 Esbjerg Højskole.
ORBIT arbejdsgangsanalyse seminar
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
ELib SEMINAR 2004 København, nov Steen Pedersen.
SMS Pilotprojekt i Region Midtjylland Telepsykiatrikonference d. 16. januar 2008.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
PDA Re-implementering
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
NVF 8. juni 2005 Dias 1 DOGS-systemet Nyt adaptivt system DOGS af Steen Lauritzen.
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
 Hvad var de pædagogiske udfordringer?  Hvad var vores behov og ønsker?  Hvad var udslagsgivende i forhold til jeres valg?
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Orbit og anvendelsesmuligheder v/ Morten Trock Hilstrøm Chefkonsulent/Økonomi HovedOrtoCentret Rigshospitalet.
MØDE MED ARBEJDSGRUPPERNE DEN 7. MAJ Forberedelse til bestyrelse 1 OPGAVER: Styrelsesgrundlaget: Udarbejdelse af vedtægt og forslag til forretningsorden.
TEMA 3 Problemløsning: Lav en prototype
Aftale format – Use cases
Kvalitetsudvikling hvordan
Gaffeltruck konference Koldingfjord 22 August 2017
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Præsentationens transcript:

Om Bookingprojektet og Orbit i drift nu Velkomst Overvej om begyndelse på oplæg skal være den oplæste historie om papir og blyant planlægning – som indledning Orbit i drift nu

Præsentationen Booking og omverdenen Hvad er status på projektet? Orbit som stand-alone Orbit nu – hvad betyder det? Fordele ved Orbit Hvordan ser Orbit ud? Ressourcer til opsætning af plan i Orbit Plan for implementering Afrunding og spørgsmål En stor del af booking og kp hænger sammen - De tre første punkter varer 15 min. Resten en gennemgang af Orbit på 15 min.

Integrations-komponent KP Booking FPA Her først om Booking og KP sammenhæng – og forløbsplanlæggerens arbejdsplads. Vi ser ind i systemet herfra. Integrationskomponenten gør at vi kan tilføje producentsystemer som f.eks. Labka og Orbit. Vi får adgang gennem booking. Gennemgå evt. modellen med et eksempel. Systemet er et selvstændigt system i det kommende EPJ systemkompleks hos Hovedstadens Sygehusfællesskab og i Københavns Amt. Systemet skal af brugerne opleves som et sømløst integreret system til Klinisk Proces modulet. Klinisk Proces modulet er det centrale modul, som indeholder alle de centrale journaloplysninger om patienterne. Bookingsystemet baserer sig dels på et nyudviklet modul ”Forløbsplanlæggerens arbejdsplads” (FPA), dels på standardsystemet Orbit, (Operationsplanlægningssystem). FPA modulet indeholder en række funktioner til booking af diverse aktiviteter i de forskellige relevante produktionsstøttesystemer, som røntgen-, operation-, laboratorie- , ambulatoriesystemer osv. Planlæggeren kan få en oversigt over ledige tider for et samlet behandlingsforløb for en given patient, og ud fra dette beslutte booking af de relevante aktiviteter. Specifikationsfasen er netop gennemført, og udviklingsarbejdet startet. Man regner med at have den første version klar til test i september 2006. Standardsystemet Orbit understøtter planlægningen af operationer Integrations-komponent

Sådan ser det ud .. FPA modulet indeholder en række funktioner til booking af diverse aktiviteter i de forskellige relevante produktionsstøttesystemer, som røntgen-, operation-, laboratorie- , ambulatoriesystemer osv. Planlæggeren kan få en oversigt over ledige tider for et samlet behandlingsforløb for en given patient, og ud fra dette beslutte booking af de relevante aktiviteter. Specifikationsfasen er netop gennemført, og udviklingsarbejdet startet

Hvad er status på projektet Systembeskrivelser og teknisk design godkendt januar 2006 Udeståender spec. ifht. KP, fælleskomponenter og integration Aftale vedr. test- og driftsmiljø i H:S FD Kontrakt med KA => mindre org. ændring.

Hvorfor Orbit nu? KP er forsinket Udnytte hullet i KITA-implementeringsaktiviteterne Orbit er en del af den samlede bookingløsning Orbit har funktionaliteter, som er efterspurgt Ved punktet orbit har funktionaliteter som er efterspurgt – brug histoerien med blyant og papir hvis ikke anvendt som indledning: Dagsprogrammet som er vedlagt, udgør arbejdssedlen for omkring 50 medarbejdere pr. dag, heraf cirka 20 læger. Dagsprogrammet opbygges i "den gule mappe" som består af en kalenderdel med lokaler fordelt pr. klokkeslet pr. dag, og en sektion med lægernes arbejdstider. Sidste dokument laves af en lægesekretær i WordPerfect hentet fra Modul-tjenestetid, mens kalenderdelen er en Word skabelon, ligesom Dagsprogrammet. Hver læge skriver selv sine patienter ind pr. tidsrum, og vurderer selv om operationen kan klares af andre, og om det kræver udstyr og supplerende personale. Ved udgangen af hver dag udarbejdes en kladde af Dagsprogrammet, som sættes udenpå "den gule mappe". Næste dags morgen justeres Dagsprogrammet med de ændringer/tilføjelser der er kommet i løbet af natten og forslag til personale sættes på. Dagsprogrammet tages med til Morgenkonference kl. 8:00. På mødet sidder der 20 læger hvoraf den ene læge har et A4 print af Dagsprogrammet med, samt blyant og viskelæder. Der læses op og planen trimmes til dagen. Senest kl. 8:30 skal mødet være slut. Derefter opdateres Word udgaven af Dagsprogrammet, og det bliver omdelt til cirka 50 ansatte omkring 1½ time efter - og deres resterende arbejdsdag er så planlagt. Det er en og samme person som har ansvaret og opgaven med at trimme Dagsprogrammet på dagen.

Orbit som stand-alone En del af den samlede løsning Kan sættes i drift som stand-alone Integreres med KP senere Risikominimering I drift flere steder Evt. flere punkter.. I drift flere steder fx Sverige, hvor man har succesfulde erfaringer

Hvad er Orbit? Operationsplanlægning (standardsystem) Fakta om Orbit: Produktionsstart maj 1996 Installeret på 18 svenske sygehuse System anvendes I Sverige – gennemtestet og fungerer. Ellers erfaringer fra Sverige

Produktionsplanlægning Operationsplanlægning Materialer Rum Organisation Kirurger Udstyr Operationsgangens personale Anæstesiologer Patologer Radiologer Mange af de personer og rammer som der skal tages højde for I planlægningen af operationer Tid

Programafvikling

Dynamisk produktionsstyring Operationer aflyses/ændres Varigheden af samme indgreb meget variabel Akutte indgreb har kort planhorisont Orbit gør det lettere at replanlægge Orbit fastholder overblikket Hvor mange operationer replanlægges i dag - ? Ressourcerne kan udnyttes bedre

Hvad kan Orbit? Booking af operationer Oversigter: Planlagte op. Oversigt over ressourcer og patienter. Planlægningen gøres visuel. Overblik over hvad der skal anvendes til de enkelte operationstyper mm. osv. Oversigter: Planlagte op. Udførte op. Behandlingsliste Akutliste…

Hvordan ser Orbit ud? Forklar træk og slip funktion -

Hvad indeholder Orbit? Patientoversigt Registering af operationsbehov Akutlister Ventelister Operationskort Planlægningsmodul Operationsjournal mmm

”Operationskort” Dækker én operationstype set fra operationsgangens synspunkt Udgør en deklaration over ressourcer som er nødvendige Relateret til flere SKS D-koder (indikationer) Relateret til en eller flere SKS K-koder (operationer)

Forklar operationskoder kort – opsætningsmuligheder – ensartethed KA og HS

Registrering af operation i Orbit Start- og sluttidspunkt Forberedelse Anæstesi Knivtid Klargøring Indgrebskode Forbrug af materialer mm……… Evt. om registrering i GS også??

Opsætning af Orbit Rammeværktøj Ressourcer til opsætning Rammeværktøj hvad betyder det? I skal selv komponere Orbit så det passer til jeres virkelighed – Hvad består arbejdet med opsætning i ? Hvem skal gøre det? Ressourcekrævende! – men kom her med nogle fordele når det er på plads… Skærende speciale: 4-6 personer i 5 md (60%)

Implementering af Orbit 2006 Pilotprojektforløb Pilotdrift HS, RH, Neurokir. Systemopsætning Forløb 1 April September Datoer skal ind Pilotprojektforløb Pilotdrift KA, Herlev, Ort.Kir. Systemopsætning Forløb 2 August November

Opsamling Plan for implementering Ressourcer til opsætning af plan i Orbit Hvordan ser Orbit ud? Fordele ved Orbit Hvorfor Orbit nu? Orbit og KP - sammenhæng Det er hovedpunkterne baglæns i præsentationen

Spørgsmål