Fokus på vækst og udvikling i samspil med hele regionen Fokus på vækst og udvikling i samspil med hele regionen Danske Havne Temamøde 14. marts 2005.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
orehoved Havn på falster
Advertisements

En tysk-dansk aftale om trafik og infrastruktur – et politisk perspektiv Flemming Damgaard Larsen MF (V), Formand for Folketings Trafikudvalg.
Produktionsfunktion Lang sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
Økonomistyring og økonomiske modeller
Økologiske rygsække, LCA, og MIPS Et spørgsmål om perspektiv
Regionernes rolle Foto: Ole Malling Oplæg til møde i Friluftsrådet d. 29. oktober 2011.
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
FarmTest: Udbringning af flydende gødning
Præsentation af april 2010 Rømø Havn
Region Sjælland; Forbindelsen mod Syd 3. oktober 2008
Vindmølle logistik – Forsikring Baranchemøde, den 24. Marts 2014.
Geografi mellemniveau
Transport og transportudfordringer
Terminal A - A no. 1 Ny lavpristerminal i Københavns Lufthavn, Kastrup
Køreplan ved Carsten Thuge.
Bornholms Passagerforening
Installationer Varmt vand.
Hvorfor mistede jeg mit job?
Hvordan ruster Århus havn sig til den globale udfordring?
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
KLIMATILPASNING I KØBENHAVN - FRA PLAN TIL VIRKELIGHED
Alternative transportsystemer i landbruget - med fokus på gylleområdet
Århus Kommune Borgmesterens Afdeling Borgmesteren Af Louise Gade ATG-konference 2005 Vækstvisioner og samarbejde i den nye region Louise Gade Borgmester.
Er mere motorvej løsningen?
SOCIAL KAPITAL i landsbyerne
Trafikkens rolle i samfundet. Produktionen Trafikkens rolle i samfundet.
Områdeklassificering Anno 1 – status og erfaringer
Handover-procedurer Branchemøde om lastning af vindmøller 24. marts 2014.
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Handlemuligheder for at fremme intermodale transporter til og fra Danmark Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Energi på Tværs Workshop den 31. marts 2014 Velkomst ved vicedirektør Kristian Johnsen.
Badeferieby Gilleleje. Gilleleje – Fiskerihavn, Kulturliv og Handelsby I Gilleleje er det havnen, der trækker. Byen er opstået som en fiskerby og har.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex.
Kapacitetsstyring.
ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Erhvervsudvikling og infrastruktur Vækstforum Hovedstaden 23. maj 2011 Peter Maskell Professor, MSc, PhD, Dr.Merc Bestyrelsesformand CMP (Copenhagen Malmö.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Forslag Energi 2020 – Lemvig Kommune % VE i 2020
Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
6. udbudsrunde Møde i ERFA-gruppen Esbjerg 2006
Ole Kiilerich, Miljøstyrelsen
Nordisk Transportpolitisk Netværk: Transportkorridorer Interreg IIIB projekt afsluttet 31/ Trafikdage på Aalborg Universitet 29. august.
Udledninger og råderum
Er fremtidens infrastruktur grænseoverskridende? Dansk-Tysk erhvervskonference Mandag, den 26. maj 2008, kl – 12.00, Lyren 1, 6330 Padborg/Danmark.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Byggeri og Teknik Hvordan laves strategi for mekanisering? Landskonsulent Erik Maegaard Dansk Landbrugsrådgivning.
Udvidelse af Århus Havn
Fyn Rundt 2005: En oplevelses tur baseret på kvalitet, ægthed og holdbarhed - Og erfaringerne fra 2004 We are in the people business…
Hvad vil vi med Mobility Management? Kristoffer Kejser Albertslund Kommune.
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
Maritim vækst i de danske havne Tom Elmer Christensen Danske Havne Frederikshavn 18. marts 2013.
EN BY I KLITTEN – HVAD HANDLER DEBATTEN OM DE DANSKE KYSTER OM? Lone Søderkvist Kristensen Lektor i Landskabsforvaltning Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning,
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Transport- og EnergiministerietSide 1 Fast forbindelse over Femern Bælt Præsentation v. Claus F. Baunkjær.
Virkemidler og omkostninger for landbruget ? Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Konference om vandplanernes faglige grundlag.
29. Distributionsstyring Distributionsstyringens mål.
Strategiplan for Odense Havn 2000 Fremtidig styreform Fremtidig planlægning og anvendelse.
Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet.
Hirtshals Havn Maritim vækst – Frederikshavn 2013 Hirtshals Havn Norddanmarks Førende Erhvervshavn.
Overvejelser på vej mod Nyt OUH
Vindmølleindustriens udfordringer
Godsomsætning i danske havne set i et udviklingsperspektiv
Forslag til masterplan for infrastruktur
TRAFIK OG INFRASTRUKTUR
TRAFIK OG INFRASTRUKTUR
Laste på forsendelser 13/14 Marts René Eilsø
Logistiksystemet i en produktionsvirksomhed
Præsentationens transcript:

Fokus på vækst og udvikling i samspil med hele regionen Fokus på vækst og udvikling i samspil med hele regionen Danske Havne Temamøde 14. marts 2005

Havnen har et samlet landareal på m² heraf udgør: - udlejede arealer m² - byggemodnet arealreserve m² - kaj-, gade-, parkerings- og sporarealer m² - arealer til havnens eget brug m² - ikke byggemodnet arealreserve m² Havnen har et samlet landareal på m² heraf udgør: - udlejede arealer m² - byggemodnet arealreserve m² - kaj-, gade-, parkerings- og sporarealer m² - arealer til havnens eget brug m² - ikke byggemodnet arealreserve m²

Forretningsområder på Esbjerg Havn Transport; herunder RoRo, LoLo, biler og projektgods Passagertransport Fiskeri Offshore Olie og bulk Servicevirksomheder Energi (kraftværker, vindmølleparker)Energi (kraftværker, vindmølleparker) Transport; herunder RoRo, LoLo, biler og projektgods Passagertransport Fiskeri Offshore Olie og bulk Servicevirksomheder Energi (kraftværker, vindmølleparker)Energi (kraftværker, vindmølleparker)

Regnskab - Hovedtal

Fremtidige muligheder: Terminaldrift (intermodal) Slæbebådsvirksomhed Lodstjeneste Stevedorevirksomhed Ophugning af offshore installationer Terminaldrift (intermodal) Slæbebådsvirksomhed Lodstjeneste Stevedorevirksomhed Ophugning af offshore installationer

Intermodal Terminal Esbjerg (Optimal interface imellem bil, bane og skib) Ny godsterminal Motorvejen føres helt ned på havnearealet Ny jernbane-tracé Nye RoRo-kajer Ny godsterminal Motorvejen føres helt ned på havnearealet Ny jernbane-tracé Nye RoRo-kajer

Situationen i det europæiske transportsystem Kø og kaos – ikke mindst omkring de store havne (Hamburg, Rotterdam og Antwerpen) Ingen yderligere kapacitet på vej- eller banenet Omkostningerne ved landtransport stiger (Maut, hviletidsbestemmelser mv.) Jernbanerne prioriterer passagerer frem for gods Dårlige intermodale løsninger Afskiberne (transportkøberne) prioriterer transport med lastbiler for at sikre ”just in time” leveringer Kø og kaos – ikke mindst omkring de store havne (Hamburg, Rotterdam og Antwerpen) Ingen yderligere kapacitet på vej- eller banenet Omkostningerne ved landtransport stiger (Maut, hviletidsbestemmelser mv.) Jernbanerne prioriterer passagerer frem for gods Dårlige intermodale løsninger Afskiberne (transportkøberne) prioriterer transport med lastbiler for at sikre ”just in time” leveringer

Udvikling af trafikhavneaktiviteter sideløbende med fiskerihavneaktiviteter

Havnens geografiske placering i forhold til: Sejlruter Hinterland, herunder infrastrukturen til/fra Havnen Lokale og regionale industriområder Sejlruter Hinterland, herunder infrastrukturen til/fra Havnen Lokale og regionale industriområder

Godsanalyse: Hvilke godstyper forbruges og/eller produceres i en geografisk rimelig afstand fra havnen? Er mængden tilstrækkelig til at sikre rentabilitet for såvel havn som ladningsejer? Hvilke godstyper forbruges og/eller produceres i en geografisk rimelig afstand fra havnen? Er mængden tilstrækkelig til at sikre rentabilitet for såvel havn som ladningsejer?

Hvilke krav medfører godsanalysen med hensyn til: Vanddybder Kajanlæg Kajnært bagland Losse/laste-udstyr., f.eks. kraner Infrastruktur på havnen Vanddybder Kajanlæg Kajnært bagland Losse/laste-udstyr., f.eks. kraner Infrastruktur på havnen

Besejlingsforhold: Uddybning Lodsning Slæbebåd Uddybning Lodsning Slæbebåd

Stor forskel på de krav, som fiskerihavn og trafikhavn stiller til havneanlæg: Medfører typisk endog meget store anlægsomkostninger til omdannelse Finansiering (Interreg, Marco Polo, Motorways of the Sea, etc.) Vurdering af, om man som fiskerihavn skal ”stå af” en sådan omdannelse Medfører typisk endog meget store anlægsomkostninger til omdannelse Finansiering (Interreg, Marco Polo, Motorways of the Sea, etc.) Vurdering af, om man som fiskerihavn skal ”stå af” en sådan omdannelse

Alternative muligheder: Rekreativ udnyttelse i samspil med by/opland Turisme Boliger, herunder husbåde Rekreativ udnyttelse i samspil med by/opland Turisme Boliger, herunder husbåde