Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trafikprojekter i Køge-området Onsdag den 12
Advertisements

Beplantning i åbent land
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Center for Politiske Studier
Ny Rute 26 – Viborgvej Ved Lading, Sabro og Mundelstrup
Autoværn.
Intelligente grønne løsninger for mobilitet
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
Præsentation af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker
FarmTest: Udbringning af flydende gødning
Vandmøller og vandplaner
Brug af GIS i skadestuer
Alternative transportsystemer i landbruget - med fokus på gylleområdet
Udfordringer for standardiseringen Når der bliver snakket standardisering ved beslutningstagerne dybest set ikke hvad de får!!! En ting der skal gøre helt.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 1 år efter
IAA-prisen Ta’ 10 af farten Rådet for Større Færdselssikkerhed Jon Schwartz
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Valg af kryds Geometrisk vejprojektering
Backup/Storage Søren Helmer Jensen.
ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011
Fritrumsprofil og sikkerhedszoner
BERETNING DGA 5. NOVEMBER 2014 Klitrosen, Slettestrand.
Navn Navnesen via Indsæt/Sidehoved. Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller.
Valg af tværprofil. Konsekvenser ved valg af tværprofilet Hastighedsregulerende Øge service niveau – Fremkommelighed – Bedre komfort Kapacitets bestemmende.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Tanja Legind Rendsvig Cand. psych.
Status på vej og trafikområdet Ved direktør Tony Christensen.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Trafiksikkerhedsby konkret udmøntning af Trafiksikkerhedsplan 2013
Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer
Via Nordica juni 2004 Hastighed og ulykker - Kan IT erstatte farthindere Kommentar af Harry Lahrmann Aalborg Universitet.
Trafikulykker med cykler Jesper Hemmingsen Trafiksikkerhedsafdelingen Vejdirektoratet 1.
Nordsjællands Vej-Politi- seminar, Morten Klintø, fagkoordinator, Vejdirektoratet, PLA-VM-PMN.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.
Perspektiv på den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar Flemming Jensen, Adm. Direktør, DSB.
Alternativ forside Overskrift Max 1 linje VELKOMMEN Alternativ forside dias med billede Copy / paste dette slide, højreklik længst ude i kanten og vælg.
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
Cykliststrategi Kampagner Uheldsstatistik Dræbte: 57 i i 1998 Alvorligt tilskadekomne: 550 i 2007 – 800 i 1998 Lettere tilskadekomne:
Nyt om trafik ulykker, hvor Politiet har indberettet Glat føre Jens Kristian Fonnesbech September 2010.
TR/ledermøde Nørrebrohallen 25. september ’09. Faktaark København AnlægDrift Fordeling af midler i Budget 2010 – efter udvalg.
Seminar NVF-udvalg juni 2006 på Færøerne Best practice Indeholder normer – bindende regler i mindre omfang Udmøntning af politikkernes ønsker.
Arbejdsskader og Nær-ved ulykker Registrering og dokumentation.
Hvor og hvordan sker ulykken?
Typiske ulykkessituationer
Befolkningsudvikling i Ringkøbing-Skjern Kommune
Statistik, bøder m.m. Statistik
Rhin-broen Köln-Rodenkirchen Ombygning og udvidelse
Hvor og hvordan sker ulykken?
Forbundsstyrelsesmøde
Implementering og dokumentation
Trafikale og miljømæssige effekter
Statistik, bøder m.m..
Pressemøde Region Midtjylland
Signalstrategi VEJ-EU maj 2018.
Statistik, bøder m.m..
Andre trafikanter.
Typiske ulykkessituationer
Hvor og hvordan sker ulykken?
Hvad skal rapporteres i Synergi?
Status på vej og trafikområdet Ved direktør Tony Christensen
Præsentationens transcript:

Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet 2+1 veje Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet

2+1 veje

Dansk forsøg i start 90’erne 2+1 veje Dansk forsøg i start 90’erne Roskilde – Ringsted – 5 km Hillerødmotorvejens forlængelse – 10 km Nørresundby – Aabybro – 9 km Trafiksikkerhed – evaluering 2002 Ingen klare konklusioner, men det tydede på at alvorligheden af ulykkerne faldt. Ikke nogen umiddelbar stigning i antallet af trængningsulykker

Forudsætninger 2+1 veje velegnet til ombygning af brede tosporede veje 16 m bredt tværprofil strækningen bør være min. 10 km delstrækninger bør være 1,0 - 2,5 km få tilslutninger og adgange ikke store forskelle i længderne af delstrækningerne store trafikmængder – korte delstrækninger længere strækninger – lavere hastigheder kryds bør placeres i forbindelse med overgangsstrækninger tilslutninger bør ligge på de enkeltsporede strækninger overgange fra 2-sporede strækninger i kanaliserede kryds Helst 1,5 km lange delstrækninger ikke længere end 2,5 km – kølængde

Basistværprofil 2+1 veje Kan reduceres i 2. kørespor til 3,25 Kan reduceres i midteradskillelse ned til 0,3 m. Bredere end de svenske af samme slags 80 – 90 km/t Stift autoværn ned til 1 m midteradskillelse

2+1 veje generelt 2+1 veje Fordele Ulemper gode, men færre muligheder for overhaling færre dræbte og alvorligt tilskadekomne bedre fremkommelighed pga. højere hastigheder på de 2-sporede strækninger mindre stressende kørsel Ulemper ved lille trafikintensitet er gevinsten mindre end ved større (færre mødeulykker) højere hastighed på strækninger med 2 spor mindre kapacitet det er overgangene der er flaskehalsene minus ca. 30 % i personskader

2+1 veje med midterautoværn Fordele markant færre dræbte og alvorligt tilskadekomne - kun den halve risiko i forhold til 2+1 uden midterautoværn – men næsten lige så mange ulykker fjerner mødeulykker, men har stadig eneulykker og bagendekollisioner Ulemper flere påkørsler af autoværn mindre fleksibelt vejnet pga. adgangsbegrænsning øget driftsomkostninger pga. påkørte autoværn risiko for ulykker ved vedligeholdelse efter ulykker

Autoværn 2+1 veje Kabelautoværn forholdsvis billigt i anlæg forholdsvis dyrt i drift stor udbøjning – risiko for ulykker med modkørende virker ikke når det har været påkørt ikke populært blandt motorcyklister

Autoværn 2+1 veje Stift stålautoværn forholdsvis dyrt i anlæg forholdsvist billigt i drift lille udbøjning – lille risiko for ulykker med modkørende udgør en unødig risiko ved eneulykker

Autoværn 2+1 veje Stålautoværn med større udbøjning kræver plads færre personskader

2+1 veje Holbæk - Vig