Peter Nedergaard: Diasshow til undervisningen den 8. december 2009 1.Faget på tværs – 1. time 2.Spørgsmål til faget - 2. time 3.Spørgsmål om petitum/ synopsis.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Peter Nedergaard: Politik og erhvervsliv i EU – den 29. september
Advertisements

Hvor meget bestemmer EU?
Tvivl om naturalistisk metodologi
Statsstøtte og udbudsreglerne
Demokraticafé om lobbyisme Handelsskolen København Nord 24. marts 2010
Ledelse…for, gennem og med patienten
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Peter Nedergaard: EU’s industripolitik Dagsorden 1. Hvad er industripolitik? 2. Baggrunden for EU’s industripolitik 3. Sektorspecifik/selektiv industripolitik.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011.
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Kultur i organisationer
1 Peter Nedergaard: Erhvervsinteressernes adgang til EU-institutionerne 1)Tidligere undersøgelser af EU-lobbyisme 2)Konceptet for Eisings undersøgelse.
Globalisering og internationale forhold
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
1 Peter Nedergaard, professor i statskundskab, Københavns Universitet Otte udfordringer for verdens klimapolitik – og EU og.
Holdundervisning i uge 10. Rational Choice Institutionalisme (RCI)
1 Disposition 1.New Right Forudsætninger Metode 2.Oplæg om Niskanen 3.Diskussion 4.Evaluering.
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Grænseoverskidende sundhedsydelser - en EU beslutning Oplæg ved Ole Christensen Medlem af Europa-Parlamentet (S)
1 Holdundervisning i uge 8. Hold 4,5 og 6 (hum.bach) Rational Choice Institutionalisme (RCI) 1.Downs’ analyse 2.RCI-modellens grundtræk 3.Institutionerne,
6 fortællinger om Europa
EU Institutioner.
Forretningsmodel.
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Generelt Hvor i processen er vi med EU Kemikaliepolitikken?
Italesættelse af virkelighed. Hvad er virkeligheden.
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Peter Nedergaard: Introduktion til faget ”Politik og erhvervsliv i EU” den 25. august 2009 Dagsorden 1) Faget, Absalon, undervisningsform, studenteroplæg,
Peter Nedergaard: Politik og erhvervsliv i EU – den 22. september
Peter Nedergaard: Politik og erhvervsliv i EU – den 20. oktober
Patientrettighedsdirektivet – baggrund, forhandlingsforløb, resultat og udfordringer Oplæg ved Asger Andreasen, Danske Regioner Konference.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Peter Nedergaard: Rationalitet
EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
Kompetencehjulet UC Syds IKT kompetence projet For projektbeskrivelsen, se IT- og TelestyrelsenIT- og Telestyrelsen Direkte link til projektbeskrivelsenprojektbeskrivelsen.
Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
Europæiske samarbejdsudvalg EU og arbejdsmarkedet F 8. Skandinaviske Transportarbejderkonference 8. oktober 2004 i Helsingør - Danmark F Europæiske samarbejdsudvalg.
Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen.
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen 1. De vigtigste spillere 2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis 4. Udbud af lobbyisme 5. Fordele.
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION DANMARK I EU Morten E. G. Jørgensen.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Center for Europæisk Politik Skriv bachelorprojekt om EU Inspirationsmøde for BA-studerende 10. november 2009.
1 Holdundervisning i uge 7. Hold 4,5 og 6 (hum.bach) Rational Choice Institutionalisme (RCI) 1.Downs’ analyse 2.RCI-modellens grundtræk 3.Institutionerne,
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen 1. De vigtigste spillere 2. Kommissionen og lobbyismen 3. Hvor kan lobbyismen foregå? 4. Lobbyisme i teori og praksis.
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
FUT’en – en ny kolos på lerfødder uden politisk pondus? Konference om FUT’en i Europahuset 8 april 2011 Marlene Wind, PhD, Professor Leder af Center for.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
1 Holdundervisning i uge 15. Rational Choice Institutionalisme (RCI) v/ Peter Nedergaard 1.Baggrunden for RCI 2.RCI-modellens grundtræk 3.Institutionerne,
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
1 Peter Nedergaard: ” AS: Politiske kampagner og valgkamp Dagsorden: 1. Issue ownership-teorien 2. Valgkampen Slothuus’ undersøgelse.
Politisk gruppeadfærd – Almen statskundskab uge
Danmark i EU og andre internationale sammenhænge
Hvor meget bestemmer EU?
AS uge 17/2017 Parlamentarisme og vælgeradfærd v/ Peter Nedergaard
Peter Nedergaard: EU’s industripolitik
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Kan EU gøres demokratisk?
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen
Europa-Parlamentet og EU’s demokrati
Peter Nedergaard: EU’s industripolitik
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard: Diasshow til undervisningen den 8. december Faget på tværs – 1. time 2.Spørgsmål til faget - 2. time 3.Spørgsmål om petitum/ synopsis m.v. på individuel basis – 2. time PS. Husk evalueringen på Absalon

Teoretiske indfaldsvinkler: ”Politik og erhvervsliv i EU” To/tre paradigmer og en teori Paradigme (fra Kuhn): En slags grundanskuelse, som kan indeholde forskellige teorier. På et højt abstraktionsniveau. Teori: Et indbyrdes logisk sammenhængende sæt af påstande, antagelser og forventninger. På et lavere abstraktionsniveau end et paradigme.

Teoretiske indfaldsvinkler: ”Politik og erhvervsliv i EU” Pluralisme – paradigme Korporatisme – paradigme Etatisme – paradigme Rational choice/ public choice – en teori, som kan kombineres med alle tre paradigmer

Pluralisme Påstand: Interesseorganisationerne kæmper mod hinanden om at få adgang til beslutningstagerne i nationale politiske institutioner og EU-institutionerne. Adgang: Man får adgang, hvis man er succesfuld i konkurrencen med andre interesseorganisationer – fx på grund af betydelige egne ressourcer. Aktørantagelser: Ingen. Systemantagelser: Ingen. Præferenceantagelser: Ingen

Korporatisme Påstand: Bestemte interesseorganisationer er på forhånd i kraft af tradition og status udpeget som særligt repræsentative af beslutningstagere i nationale politiske institutioner og EU-institutionerne. Adgang: Adgang har man, hvis man har en privilegeret position uanset størrelsen af egne ressourcer. Aktørantagelser: Ingen. Systemantagelser: Ingen. Præferenceantagelser: Ingen

Etatisme Påstand: Interessegrupperne er i det store og hele udelukket fra direkte adgang til beslutningstagerne i de politiske institutioner, som mener at sidde inde med den tilstrækkelige viden og autoritet. Adgang: Interesseorganisationer har kun indirekte adgang til de politiske institutioner via strejker, blokader, demonstrationer osv. Aktørantagelser: Ingen. Systemantagelser: Ingen. Præferenceantagelser: Ingen.

Rational choice/ public choice Påstand: Interessepåvirkningen af beslutningstagere i nationale politiske institutioner og EU-institutioner er skævvredet til fordel for dem, der er i stand til at overvinde de kollektive handlingsproblemer. Alle andre interesser har kun ringe påvirkningskraft. Adgang: Adgangen foregår via direkte lobbyisme (er også i centrum for pluralisme, korporatisme og etatisme). Men interessepåvirkningen foregår i ligeså høj grad og lige så virkningsfuldt via valg af stemmemaksimerende politikere, som især tager hensyn til interesser, som er slagkraftige.

Rational choice/ public choice Aktørantagelser: Alle aktører antages at maksimere egne præferencer (indtjening, magt, stemmer osv.). Endvidere en antagelse om metodologisk individualisme, hvor interesseorganisationer betragtes på lige fod med enkeltindivider. Systemantagelser: Det politiske system er strukturelt asymmetrisk, dvs. skævvredet til fordel for de stærkeste og mest koncentrerede interessegrupper. På bekostning af de diffuse interesser i form af skatteborgere og forbrugere. Præferenceantagelser: Præferencerne er eksogene og på forhånd fastlagte.

Erhvervslivets interessepåvirkning Medlemsstatsbaserede interesseorganisationer vs. euroorganisationer Generelle euroorganisationer vs. sektorspecifikke euroorganisationer Enkeltvirksomheder på egen hånd/egne kontorer vs. via public affairs.bureauer

EU-beslutningsprocessen Dagsordenssættende fase: Kommissionen + nationale ministerier Euroorganisationer + store virksomheder Forslagsfase: Kommissionen + nationale ministerier Euroorganisationer + store virksomheder

EU-beslutningsprocessen Diskussionsfase: Ministerrådet + Europa-Parlamentet Nationale interesseorganisationer + euroorganisationer + store enkeltvirksomheder Beslutningsfase: Ministerrådet + Europa-Parlamentet Euroorganisationer Implementeringsfase: Nationale ministerier Nationale interesseorganisationer + store enkeltvirksomheder

Politiske sagsområder: Det indre marked (intern regulering): mange forskellige interesseorganisationer – ændringen med Det indre marked-programmet – Domstolens antiprotektionisme Landbrugspolitikken (interne udgifter): landbrugsorganisationernes dominans Handelspolitikken (ekstern regulering): tendentiel protektionisme, som holdes i ave udadtil (USA, WTO osv.)