RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN STIGENDE BEHOV FOR VIDEN GLOBALT MARKED FOR FORSKNING OG UDDANNELSE UNIVERSITETERNES ROLLE, RAMMER OG STRUKTUR AARHUS UNIVERSITETS STRATEGISKE SIGTELINJER
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN STIGENDE BEHOV FOR VIDEN Globale udfordringer: Globalisering Føde, vand, energi Sundhed Befolkningsbevægelser Sikkerhed Klimaforandringer Komplekse og sammenhængende udfordringer, der krydser de traditionelle, faglige discipliner
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN FORVENTNING FREM MOD 2020 Innovation Union forventer 1 mio. nye forskerjobs frem mod 2020 ERAB anbefaler 50 % af forskningsmidlerne til front forskning 20 % af EU’s ph.d’ere skal arbejde uden for deres hjemland 5 % af BNP skal anvendes på forskning og udvikling 50 % af befolkningen skal have en videregående uddannelse Forskere skal være intellektuelt og geografisk mobile Mange ph.d’ere skal ansættes uden for forskningsverdenen
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN STIGENDE BEHOV FOR VIDEN GLOBALT MARKED FOR FORSKNING OG UDDANNELSE UNIVERSITETERNES ROLLE, RAMMER OG STRUKTUR AARHUS UNIVERSITETS STRATEGISKE SIGTELINJER
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN GLOBALT MARKED FOR VIDEREGÅENDE UDDANNELSE Antallet af studerende indskrevet uden for deres hjemland, (data fra OECD)
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN GLOBALT MARKED FOR FORSKNING Internationalt forskningssamarbejde, publikationer (OECD)
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN STIGENDE INVESTERINGER Investeringer i Danmark i forskning og udvikling i mio. EUR (2008-niveau)
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN STIGENDE BEHOV FOR VIDEN GLOBALT MARKED FOR FORSKNING OG UDDANNELSE UNIVERSITETERNES ROLLE, RAMMER OG STRUKTUR AARHUS UNIVERSITETS STRATEGISKE SIGTELINJER
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNES ROLLE Opfattelsen af universiteternes rolle har ændret sig hastigt Til ca. 1970Eksistensberettigelse knyttet til dannelse og oplysning Til ca. 1990Styret af interne interessegrupper Til ca Opfyldelse af politiske og eksterne krav Fra ca. 2003Bidrage til vækst og velfærd Universitetet har repræsentanter for alle opfattelser både blandt studerende og medarbejdere
STOCKHOLM RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSENDEC UNIVERSITETERNES ÆNDREDE RAMMER 1998/99, Intergovernmental agreement: Regeringer arbejder for sammenhængende uddannelsessystem frem mod , Bologna Declaration: Nøgleprincipper godkendes af uddannelsesministre i 29 europæiske lande 2003 – 2007, Reform af sektoren: Ny Universitetslov (2003) (2011) Fusioner mellem universiteter og sektorforskningsinstitutioner (2007) Reform af forskningsrådssystem 2008, Aarhus Universitets strategi: Forskning Talent udvikling Rådgivning og videnudveksling Uddannelse 2010, AU’s faglige udviklingsproces: Samlet ledelse Interdisciplinaritet 2000, European Research Area: Arbejder for sammenhæng mellem forsknings- og udviklingsaktiviteter/ programmer i Europa, som har transnationale perspektiver 2010, European Higher Education Area: 10 år efter the Bologna procesen. 47 lande har tilsluttet sig Bologna Declaration. Tilstræber at styrke videregående uddannelse i Europa mhp. sammenhæng og kurrenceevne
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNES STRUKTUR Tydelige tendenser nationalt og internationalt Større og bredere universiteter Færre interne grænser på universiteterne Stærkere ledelse på alle niveauer Større autonomi – som udgangspunkt Checks and balances
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN STIGENDE BEHOV FOR VIDEN GLOBALT MARKED FOR FORSKNING OG UDDANNELSE UNIVERSITETERNES ROLLE, RAMMER OG STRUKTUR AARHUS UNIVERSITETS STRATEGISKE SIGTELINJER
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AU – ET MODERNE UNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN MASSE VS ELITE Regeringens mål 95 % skal have en ungdomsuddannelse, 60 % en videregående uddannelse 25 % skal have en forskningsbaseret uddannelse 2,5 % skal have en ph.d Aarhus Universitets svar på regeringens mål Et indre marked for uddannelse Nytænkende og innovative uddannelser Studenterdrevet læring Talentudvikling som et link mellem masse og elite
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN CHECKS AND BALANCES PÅ AU
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITETS VISION Er at tilhøre eliten af universiteter og bidrage til udvikling af national og global velfærd TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN! LAURITZ B. HOLM-NIELSEN REKTOR, AARHUS UNIVERSITET