Bloggen som medieform og genre i dansk perspektiv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Advertisements

Blogs for Bibliotekarer Du ka’ godt!. Dagens program •Hvem er vi? •Hvorfor er vi her? •Hvad er en blog? •Hvorfor skal vi bruge blogs? •Hvordan kan vi.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Profilering af dig selv - vha de sociale medier
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
Blogger.com - lav din egen hjemmeside
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Sprog/billeder på Internettet
Europa - kort og godt : få vejledning om at bo, arbejde og rejse i EU 27. september 2012 Ulla Willert Bortignon.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Netnørdmøde i SEH 1 Netnørdernes på-vej-hjem møde den 21. maj 2008 kl. 17 – med tema: Web3.0 – hvad er anderledes i forhold til WEB2.0? Lokalitet:
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Medier i dag - historie og tendenser
Webredaktør Rikke Kjærem Nielsen Small business webside til dine kunder - Session 2A og 2B.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Magtteori I 7. September 2005.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
MICHAEL ANDREAS HANSEN COMMERCIAL DIRECTOR & PARTNER
Facebook, danskerne & sociale netværkssites
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
Obamas brug af sociale medier i præsidentkampagnen 2008.
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Mads, Rune og Camille - Gruppe 10
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
Who Makes The News Global undersøgelse af mænds og kvinders repræsentation i nyhedsmedierne Offentliggjort d. 29. september 2010.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Plagiarisme – det blev værre før det det blev bedre. Praksisudvalgets konference den 30. oktober 2008 Videnskabelig uredelighed på studierne Peter Erling.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Digital Kultur/25.09/1 Digitale fællesskaber II fra communities til sociale netværk?! Lisbeth Klastrup 4. kursusgang 25. september.
Tekstformidling på Internettet E 2003 Tekstgenrer II: ”sociale” tekst genrer Session 9 (29/10/03)
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Jeopardy Heading2Heading3Heading4 Heading5 Q $100 Q $200 Q $300 Q $400 Q $500 Q $100 Q $200 Q $300 Q $400 Q $500 Finalespørgsmål Diskussionforum (Arts)
Digitale fællesskaber
Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Webloggen -en dialogisk formidlingsform?
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Politisk næstformand i Scleroseforeningen
Introduction to synopsis writing
Compositional Design Principles “SemiCiv”
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
#UNGKBH Oplæg om sociale medier.
Præsentationens transcript:

Bloggen som medieform og genre i dansk perspektiv Lisbeth Klastrup Forsk.gruppen for Innovativ Kommunikation IT Universitetet

idag bloggen som genre bloggen som medieteknologi nogle eksempler på brug/funktion fremtiden

hvad er en (we)blog I Strukturel-teknologisk definition En dynamisk hjemmeside med hyppigt opdaterede indlæg, der som oftest er listet i omvendt rækkefølge, ofte med integreret kommentarfunktion, permalink-url’er og arkiv. En publiceringsservice, der ikke kræver nogen teknisk forkundskab (primitivt cms-system)

hvad er en (we)blog II Indholdsorienteret definition (min) En retorisk webgenre typisk kendetegnet ved en kortfattet, uformel og personlig stil. Udtrykket kan være skriftligt, ”mundtligt” (videoblog, podcast) eller visuelt (foto) eller en blandingsform. Mange blogforfattere sigter på at udvide og styrke deres netværk af læsere/medskribenter gennem deres emnevalg, dialogiske henvendelseform og deres link-strategier. Træk fra dagbogen/notesbogen, klummen/læserbrevet (analog) hjemmesiden, nyhedsbrevet (digital)

bloggen som kommunikativ genre genre: "typified acts of communication“ which “exhibit common structures and substance” “All of this suggests that blogs, rather than having a single source, are in fact a hybrid of existing genres, rendered unique by the particular features of the source genres they adapt, and by their particular technological affordances” (Hering et al: ”The Blog as Bridging Genre”, 2004)

bloggen - et hybridfænomen? personlig publicering (hjemmesiden ver 2.0) blog/sns-profil hierakisk diskussionsfora (newsgroup ver 2.0) social networking (online community ver 1.5)

Bloggen som medieform hybridgenre: sammensmeltning af socialt software og personlig (corporate) “markedsføring” og publicering - ”me-branding” med ”we-writing” identitet i blogalderen: jeg er hvad jeg “læser” og hvem der “læser” mig blogging som en udvidelse af nettets “umedierede” potentiale personlig dialog/kontakt med læsere ”netfællesskab” med udgangspunkt i en enkelt person/enkel aktivitet den nye hjemmeside? (og det er f.eks. ikke så forskelligt fra hvad der sker på Facebook...)

blog, medie og teknologi

Udvikling af blogteknologien, Jill/txt som eksempel 2001-2008

Jill i dag… (forsker tilbage fra barsel)

Lidt dansk bloghistorie Begrebet ”weblog” brugt første gang af John Barger (forfatter til Robotwisdom.com) i 1997 Gennembrug omkring 1999, med lanceringen af nemt brugbare værktøjer som ”Blogger” I 1999 begyndte også de første lister over weblogs at dukke op I Danmark kom de første weblogs frem omkring midten af 2000 (ca 8 blogs i udgangen af året) 11 september 2001 betød et gennembrud for webloggen, både folkeligt og i mediesammenhæng (DK: ca 42 blogs) I 2004 optræder weblogs som ”fænomen” på dansk tv I 2005 udtaler ”dansk ekspert” at alle virksomheder bør have en weblog (weblogs har været på forsiden af Business Week) I 2006 ”eksploderer” brugen af blogs i DK, bla. fordi mange danske mediehuse tilbyder blogservices

Urban 22.maj 2006

bloggens udbredelse i DK kilde: blogportalen overskrift.dk, december 2008, fra 1000 t. 800 nye weblogs per uge

brug af blogs i Danmark idag Hver femte internetbruger (22 pct.) læser blogs og hver tiende internetbruger (9 pct.) skriver på sin egen blog. (DK statistik 2008) Telias ”Trend rapport”, publiceret i april 2008, viser at 19% af de 2000 respondenter, de spurgte mellem november 2007 og februar 2008, havde læst eller kommenteret på en blog. Over en 1/3 af danskerne har oprettet en profil på Facebook (jvf Facebook og tal fra FDIM)

Lidt dansk weblog historie: hende.dk fra 2000 - 2008

2009

hvorfor blogger vi? Blogs to 'document my life': Inform and update their other activities and whereabouts. (Blogs as commentary): Express opinions, e.g. political views or comments on important topics. Blogs as catharsis: Emotional blogging, e.g. postings regarding personal issues. Blog as muse: Artistic way of blogging, present ideas to an audience. Blogs as community forum: One blog type that is maintained by a community is for instance workplace blogs (Nardi et al ”Why we blog”)

blog-genrer dagbog (journal) klumme (politisk) (filter) personlig vidensportal/vidensfiltering (k-blog) corporate blog/organisationsblog “mediehusblog” (f.eks. TV2, DR, Politiken) blog som læringsværktøj fiktion mikroblogging Individuel eller gruppe

personlig vidensportal www.esbenfjord.dk... forskerblogs

corporate blog

mediehusblog

kollektiv vidensdeling

”dagbog”/de andres liv http://180dage.urbanblog.dk/

http://www.ebblog.dk/3578/

http://www.globalvoicesonline.org/

missy, caroline, pilgrim, jo, clare, mae, tuck

modeblogger

Blondinbella tjener ifølge medierne mere end 200 Blondinbella tjener ifølge medierne mere end 200.000 kr om måneden på sin blog. Havde på en uge i feb. 2009 ca 308.569 unikke besøgende

dansk lillesøster?

Blogosfæren

blogosfæren?! Blogosphere is the collective term encompassing all blogs as a community or social network. The notion of a blogosphere is an important one for understanding blogs. Blogs by themselves are simply the published text of an author's thoughts, but the authors read and comment on others' blogs, link to them and cite them. These relationships between blogs compromise a shifting Internet-wide social and cultural network. wikipedia.en

Hvad er blogosfæren? “One observer likens the millions of blogs and their contributors and users to a blog biosphere or ecosystem. Another view is that the participatory phenomenon of the blog and its impact on journalism has created the 21st century equivalent of the 18th century coffee house, a place where anyone inte-rested could meet to exchange news and opinions in public.” whatis.com definition

Hvordan ser blogosfæren ud? Hering et al undersøgte social interaktion i 4 blogs og 2 linkforbindelser videre, ialt 5.517 blogs hvor ”interlinked” er blogosfæren set fra den individuelle blog hvilke blogs er forbundne, hvordan hvad er det for samtaler, der foregår? ”Conversations in the Blogosphere”, Herring et al 2005

Hvordan ser blogosfæren ud II A-liste blogs linker man mest til (især filterblogs), men de linker ikke igen. A-liste bloggere linker til andre a-liste bloggere. Aktiv linking ud skaber flere links ind. Nogle blogs har ingen/få udgående links, men mange indkommende: ”autoriteter”. Andre linker meget aktivt ud: ”hubs” 3 identificerbare klynger: ”katolske”, ”homeschooling”, ”A-liste-blogger”. Indenfor disse blog-klynger linkes der intenst til hinanden. ”Conversations in the Blogosphere”, Herring et al 2005

Hvordan ser blogosfæren ud III Typer af samtaler kommentarer i kommentarfunktion (mest anvendt) links i teksten omtale af den anden blogger ved kaldenavn eller blognavn (+ trackbacks)

Hvordan ser blogosfæren ud IV ”The blogosphere appears to be selectively interconnected, with dense clusters in parts, and blogs minimally connected in local neighborhoods, or free-floating individually, constituting the majority.” ”Textual conversation....involves a minority of blogs as well” ”Interactions are ”bursty”” Deres studie: 16 ud af de 20 blogs de så på i starten havde ingen udgående link. Tidligere studie: 48,8 % af alle blogs linker IKKE til andre blogs.

blogtjek 2007 438 blogs 6339 svar/3551 unikke dvs. gnmsnit svar per blog: 14/8 min optælling: 47% skrives af kvinder 42% af mænd 7% begge køn/gruppe/fam. 4% ukendt Blogtjek: uformel spørgeskemaundersøgelse igangsat af en gruppe af danske bloggere, der mødtes v Blogforum 2006

blogtjek 2007 Præferencer (type læst) Faglige: 637 Politiske: 267 Personlige: 2289 Andet: 358

State of the Blogosphere 2008 Kilde: Technorati.com, 2008 http://technorati.com/blogging/state-of-the-blogosphere/who-are-the-bloggers/

State of the Blogosphere 2008 Kilde: Technorati.com, 2008 http://technorati.com/blogging/state-of-the-blogosphere/who-are-the-bloggers/

blogtjek 2007 emergente ”blogklynger” i DK (ud fra 438 tilmeldte blogs) de sjove singlepiger de politiske ”drengeblogs” blogs om blogs, IT & komm. familielivsblogs strikkeblogs (mit absolut uvidenskabeligt estimat i 2007) NB! + mediehusblogs, + corporate, + politiske blogs (men disse ikke særligt forbundne!)

blogtjek 2007 den gennemsnitlige bloglæser...er ”mig”?! kvinde på 34 fra Kbh-området, videregående udd., arbejder med it el. komm, læser 2-5 blogs dagligt, primært personlige.

den danske blogosfære

den danske blogosfære cf. Stinne, ”Stinnes speciale”, optælling af 340 weblogs via overskrift.dk, september 2006 //fordeling ikke så forskellig fra Hering et als optælling!

Spacemermaid/Charlotte Heje Haase

Malene Weybøll/Singleton

den personlige blog som en ny tids soap? ”forestillet intimitet” ”Good evening, friends” (Roosevelt, Fireside chats) B&B: daytime tv soap 5391 afsnit (til nu)

den ”politiske” blog

Strik og Storm http://strikogstorm.blogspot.com/ (0) strik til marsvin http://striktilmarsvin.blogspot.com/ (23) strikkeanette http://www.strikkeanette.blogspot.com (0) Strikkebibliotekar http://www.strikkebibliotekar.blogspot.com (16) Strikkedillen http://strikke_jane.blogspot.com/ (0, NKB) Strikkekurven http://www.strikkekurven.blogspot.com (2) The Silent Knitter http Birgitte strikker http://birgittestrikker.blogspot.com (28) Den Stramtandede Strikketante http://strikketante.blogspot.com (3/11) Lisestrik http://lisestrik.blogspot.com (16 + bloglines) Madsens Strik http://madsensstrik.blogspot.com (5) Lones strikkeblog http://loneknit.blogspot.com/index.html (12) Med 2 Pinde http://2pinde.typepad.com (16 DK) nettie knits http://nettieknits.blogspot.com (6) Sus’ sysler http://sussysler.spaces.live.com (0) 2 ret 2 vrang http://2ret2vrang.blogspot.com (0) Garn og Gastronomi http://garngastronomi.blogspot.com (8) Garnministeriet http://garnministeriet.squarespace.com (0) Sanne B http://sanneb.blogspot.com/ (28) Strikke klyngen? 19 blogtjek 76 dansk liste* 195 nordic knitblogs 294 Knitters in Europe 514 yahoo webstrik (2007) * også jvf 123strik 2009

et svøb“meme”?

“hubben”?!

strikkebloggen som subgenre? Karakteristika: igangværende projekter, færdige projekter eget ”banner” fotos (stikkeprojekter, mad, blomster) knitalongs strikkebutik links sende garn til hinanden medlem af ”webstrik”, ”nordic knitblogs” etc 123strik ”hub”

strikkebloggen som typisk bloggenre? noter fra hverdagslivet (”journalblog”) interessefællesskab på tværs af geografiske skel bearbejdning af individuelle ”kriser” (kræft..) målestok online-offline kobling

Mille/Camille modeblog bloggens dimensioner personlig (uafhængig) Mille/Camille modeblog singleton blog een forfatter flere forfattere strikkeblog forsker gruppe blog klummeblog Politiken (institutionaliseret) emne-drevet Klastrup, frit efter Krisnamurhty,2002 & Karph, 2008

bloggen idag og imorgen

weblog som debatforum? The salon vs the coffeehouse ”stedet”, det sker (”hjemme hos dig”) blogejer bestemmer tema/dagsorden samtale vs ”neutral” diskussion (en-til-en, mange-til-mange) hierarki: bloggerens stemme den dominerende, ikke umiddelbar oversigt over diskussioner ”fællesskabet” centreret omkring bloggeren, ikke fælles interesse (eller sammenfald) kommentarer kan slettes, modereres, ties ihjel ...men bloggen er en del af blogosfæren – typisk del af en (isoleret) blogklynge

håb forude for debatten på bloggen?

generelle træk – blogudvikling?! ”portalisering” (institionalisering) professionalisering fra ”personlig” til ”topicdriven”

refunktionalisering af bloggen? fra et ”hurtigt” til et langsomt medie? (ændrer dog ikke nødvendigvis de grundlæggende kommunikative træk ved bloggen som genre!)

Facebook har overtaget rollen som hverdagsformidler Facebook har overtaget rollen som hverdagsformidler?: ”ambient awareness”

del.icio.us det nye filter?

nye ”blogformater”: videodagbogen http://www.youtube.com/watch?v=JnylM1hI2jc

“Take a clue from Robert Scoble, who made his name as Microsoft's "technical evangelist" blogger from 2003 to 2006. Today, he focuses on posting videos and Twitter updates. "I keep my blog mostly for long-form writing," he says” (Wired, 20/10-2008: “Twitter, Flickr, Facebook Make Blogs Look So 2004”)

respondenten på 22 ”jeg havde engang en blog..hvor jeg skrev om hvad jeg følte og sådan... nu har jeg tænkt på at prøve at bruge ”note” funktionen i Facebook...det er jo lidt det samme”...

så bloggen imorgen: refleksioner work-in-progress essays rejsen ud og hjem (projektet) konferencenoter led i generel ”branding”strategi, både institutionel og personlig

Litteratur Hvis du vil finde danske blogs Blogportaler: Overskrift.dk, Blogbot.dk, Blogsamlinger: Avisen.dk, TV2 blogs, Urban blogs Bruns, A. & Jacobs, J.(red.) (2006). Uses of Blog. Antologi. Peter Lang. Herring et al (2004). “Bridging the Gap: A Genre Analysis of Weblogs” Karpf, David (2008). Understanding Blogspace. I Journal of Information Technology & Politics 5:4, Mortensen, T. & Walker, J. (2002). “Blogging thoughts: personal publication as an online research tool”. In Morrison, A. (Ed.), Researching Icts in Context. Rettberg, Walker, J. (2008): Blogging. Polity Press. Jenkins, Henry: Fan, Bloggers and Gamers (bredt om ”participartory culture”) Into the Blogosphere (online artikelsamling, googl titlen) artikler fra konferencerne Blogtalk og Internet Research 5.0, 6.0, 7.0, 8.0 og 9.0

TAK! klastrup@itu.dk www.klastrup.dk