Trafikdage 2006 1 Variation i rejsetid - effekter for modellering og værdisætning Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Advertisements

Analyse af rejsekortet for
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
GAF Samrating & Statistik.
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
Reglernes del 2: Når både mødes
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
Et væksthus for børn og voksne
Dummyvariabler 13. oktober 2006
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
1 Effektevaluering højner kvaliteten af hjælpemiddelformidlingen SidLigGodt konference 28 januar 2014 Mette Andersen Team Hjælpemiddelspecialisterne Odense.
Status på danske patientforeninger
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Projektplanlægning og projektstyring
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Om variation og varians
A A R H U S U N I V E R S I T E T Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet Er der en langtidseffekt af reduceret kvælstofgødskning? Jens Petersen Institut.
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
Trafikdage Udvikling i risiko i trafikken Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 7. april 2003.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 | Undersøgelse af stationsoplande Bedre adgangsveje.
1 BRUGERUNDERSØGELSER I DET ELEKTRONISKE BIBLIOTEK Et DEF-projekt 2001.
Fejl  Afleveringen  Stikprøvestørrelse  Type I-II Fejl  Styrkefunktionen.
© Copyright CTT 2005 Center for Trafik og Transport Trafikdage på AUC | | Opdatering af model for Hovedstads- regionen Christian Overgård Hansen.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard.
Matematik B 1.
Økonometri 1: F121 Økonometri 1 Heteroskedasticitet 27. oktober 2006.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 | Følsomhedsanalyse af samfundsøkonomiske tidsværdier.
Grunde til at jeg elsker dig
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.
Multipel Lineær Regression
Økonomistyring og budgettering
Statikstik II 2. Lektion Lidt sandsynlighedsregning
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 28. august 2006 | LETBANEPROJEKT I KØBENHAVN - Ring 2½-korridoren.
1 vare på 2 markeder, samme pris
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Kvantitative metoder 2: Den multiple regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Den multiple regressionsmodel 26. februar 2007.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 14. september 2004.
Økonometri 1: F151 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 10. november 2006.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Økonometri 1: Den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 24. februar 2003.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 13. februar 2003.
Økonometri 1: Heteroskedasticitet1 Økonometri 1 Heteroskedasticitet 31. marts 2003.
Økonometri 1: F141 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 6. november 2006.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
KAMPAGNEN – I FORM PÅ FARTEN I FORM PÅ VEJEN – DET SUNDE BUSSTOPPESTED Forbedring af livskvaliteten ved at skabe bedre adgang.
Sammenfatning af session Christian Overgård Hansen COH ApS.
ITERATIV PLANLÆGNING AF LETBANEN PÅ RING 3
Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen
Præsentationens transcript:

Trafikdage Variation i rejsetid - effekter for modellering og værdisætning Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning

Trafikdage Variation i rejsetid Rejsetidsvariation Engelske resultater Trafikmodeller Tidsværdistudier Værdisætning Mulige forbedringer

Trafikdage Rejsetidsvariation

Trafikdage Speed-flow kurve

Trafikdage Speed-flow kurve med variation

Trafikdage Engelske resultater Rejsetidsvariation omfatter – Effekter af hændelser – Kapacitetsrelaterede effekter – Efterspørgselsrelaterede effekter Men ikke – Variation over dagen, ugen og året Dag-til-dag variation

Trafikdage Detaljerede effekter Effekter af hændelser – Størrelsen af effekter -> køteori – Hyppigheden af effekten -> sandsynlighed Effekter af dag-til-dag variation – Størrelsen af effekter -> køteori Kan udregne effekter på detaljeret niveau, når – der er oplysninger om fordelingen – der er oplysninger om hyppigheder af hændelser – kapaciteten ikke er overskredet

Trafikdage Aggregerede effekter Rejsetidsvariation – βstandardafvigelsen Både β og standard- afvigelsen afhænger af fordelingen Kan udregne effekter på aggregeret niveau, når der er opnået bedre kendskab til – fordelinger af rejsetid – betydningen af at komme for tidligt og for sent – … og når alt dette kan beskrives aggregeret

Trafikdage Trafikmodeller – Fra midt til sidst i 90’erne – Kun få modeller har fokus på forsinkelser – herunder OTM Opdeling i – Fri rejsetid – Forsinkelse For vejtrafik: Fri rejsetidForudset forsinkelse Uforudset forsinkelse OTMRejsetidForsinkelse DfTRejsetidForsinkelse

Trafikdage Trafikmodeller For kollektiv trafik: Fri rejsetidForudset forsinkelse Uforudset forsinkelse OTMRejsetidForsinkelse DfTRejsetidForsinkelse

Trafikdage Tidsværdistudier – Fra midt til sidst i 90’erne – Mere fokus på rejsetid og forsinkelse Studier fra England, Sverige, Norge og Holland – Ikke identiske formuleringer af rejsetid og forsinkelse – Store problemer med at formulere og estimere parametre for forsinkelse

Trafikdage Tidsværdistudier England – Kun for bil – Varierende længde og sandsynlighed for forsinkelse Sverige – Kun forsinkelse for fjerntog – Formulering af forsinkelse ikke beskrevet Norge – Kun forsinkelse for bil, bus og tog på korte rejser – Længde af forsinkelse som (varierende) andel af forsinkelse Holland – Kun forsinkelse for bil og tog (tog kunne ikke estimeres) – Varierende længde og sandsynlighed for forsinkelse

Trafikdage Værdisætning Påvirkes af – Længden af forsinkelsen – Sandsynligheden for forsinkelse – Formål

Trafikdage Værdisætning, bil ErhvervBolig-arbejdeFritid HavnetunnelFri rejsetid Vægt1,71,32,1 OTM 4.0Fri rejsetid Vægt2,83,42,6 OTM 5.0Fri rejsetid Vægt2,82,12,7 SverigeFri rejsetid--71 Vægt--1,8 NorgeFri rejsetid Vægt1,0-2,0 HollandFri rejsetid Vægt1,01,21,0

Trafikdage Værdisætning, kollektiv ErhvervBolig-arbejdeFritid KRMReg. Og ICtog Bus Forsinkelse Vægt1,7-2,00,8-1,82,7-3,6 SverigeICtog X Forsinkelse Vægt1,3-1,4-1,3-1,8 NorgeKollektiv Vægt1,0-2,0 NorgeTog--52 Vægt--2,5

Trafikdage Mulige forbedringer Mange forskellige definitioner, metoder og værdier illustrerer behov for at gennemtænke en formulering af rejsetid og rejsetidsvariation En mulig formulering skal – Være konsistent for trafikmodeller og tidsværdistudier – Være konsistent på tværs af transportmidler – Være i overensstemmelse med økonomisk teori efterspørgselsmodeller og tidsværdier – Sikre, at der ikke opstår uhensigtsmæssigheder i rutevalgsmodellerne rejsetid og forsinkelse – SAMT muliggøres ved dataindsamling målelig og forståelig

Trafikdage Konklusioner Man er kommet langt med formulering af rejsetidsvariation i England, der hænger sammen med trafikantens oplevelse Definitionen er klar (men datatung) på det detaljerede niveau Der mangler endnu en klar definition på det aggregerede niveau De store forskelle i formulering og værdisætning på tværs af trafikmodeller og tidsværdistudier viser, at det er vigtigt at komme videre på dette felt, hvis man skal kunne vurdere effekter af forsinkelser nogenlunde korrekt

Trafikdage Tak for opmærksomheden …