DIEB14.1 Kursusgang 14 Oversigt: Sidste kursusgang Interaktionsdesign: ­ Paradigmer ­ Principper Brugbarhedsevaluering: ­ Fortolkning ­ Evalueringsrapport.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
13 SEPTEMBER 2012 TIPS OG TRICKS OM KOMMUNEPLANTILLÆG 1 Brugerseminar 2012 Tips og tricks om kommuneplantillæg Hanne Klit Johansen, Byplanlægger, afdeling.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Struktur: ”Quiz og byt”
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Arbejdspladsudvikling
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Formularer (Access, del 3)
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Statistik.
DIEB-DEB2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Udarbejdelse af testplan Forberedelse af usability-evaluering Udførelse af usability-evaluering Effekt.
COMPARISON OF EMPIRICAL TESTING AND WALKTHROUGH METHODS IN USER INTERFACE EVALUATION Af Clare Marie Karat, Robert Campbel og Tarra Fiegel IBM T.J. Watson.
Design af brugerflader8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Design ­ Design og beskrivelse ­ En simpel notation Eksempel på design af dialogen ­
Design af brugerflader3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Interaktion: ­ Model for interaktion ­ Ergonomi ­ Interaktionformer ­ Eksempler Brugbarhedsevaluering:
Design af brugerflader2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Computeren Brugbarhedsevaluering: etablering af rammer.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Rapporter (Access, del 5)
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
En patient får forkert blod
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
DIEB-DEB4.1 Lektion 4 Oversigt: Sidste kursusgang Fortolkning af data Udarbejdelse af dokumentation.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Fundamentale datastrukturer
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Design af brugerflader4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Interaktionsdesign: ­ Paradigmer ­ Principper Brugbarhedsevaluering: ­ Udførelse ­ Fortolkning.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
DIEB11.1 Kursusgang 11 Planlægning af en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
DIEB-DEB15.1 Lektion 15 Oversigt: Sidste kursusgang Fortolkning af data Udarbejdelse af dokumentation Teknikker til brugbarhedsevaluering Undervisning.
DIEB13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Interaktion: ­ Model for interaktion ­ Ergonomi ­ Interaktionformer ­ Eksempler Brugbarhedsevaluering:
DIEB11.1 Kursusgang 11 Planlægning af en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport.
DIEB-DEB11.1 Kursusgang 11 Oversigt: Sidste kursusgang Brugbarhedsevaluering Øvelser Effekt af brugbarhedsevaluering (forskning)
DIEB12.1 Kursusgang 12 Oversigt: Sidste kursusgang Computeren Brugbarhedsevaluering: etablering af rammer og testplan.
Videnskabeligt projekt
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Præsentationens transcript:

DIEB14.1 Kursusgang 14 Oversigt: Sidste kursusgang Interaktionsdesign: ­ Paradigmer ­ Principper Brugbarhedsevaluering: ­ Fortolkning ­ Evalueringsrapport

DIEB14.2 Sidste kursusgang Interaktion: ­ Model for interaktion: Norman ­ Ergonomi ­ Interaktionformer: De 5 væsentlige ­ Eksempler Brugbarhedsevaluering: ­ Forberedelse: Skabelse af kontekst Design af opgaver ­ Udførelse: Tænke-højt forsøg

DIEB14.3 Kursusgang 14 Oversigt: Sidste kursusgang Interaktionsdesign: ­ Paradigmer ­ Principper Brugbarhedsevaluering: ­ Fortolkning ­ Evalueringsrapport

DIEB14.4 Interaktionsdesign Godt design er baseret på tidligere design Detaljerede samlinger af principper: f.eks. MITRE Alternativ (Dix): Paradigme: Eksempel på på et succesfuldt design af et interaktivt system. Tjener som paradigme for andre design. Princip: Abstrakt anvisning for design. Udledt af konkrete design. Styrer det overordnede design af et system.

DIEB14.5 Paradigmer Time-sharing Video display units Programming toolkits Personal computing Window system and the WIMP interface The metaphor Direkte manipulation Language versus action Hypertext Multi-modality Computer-supported cooperative work The World Wide Web Agent-based interfaces Ubiquitous computing

DIEB14.6 Principper Learnability ­ Predictability: operation visibility ­ Synthesizability: immediate/eventual honesty ­ Familiarity: guessability, affordance ­ Generalizability ­ Consistency Flexibility ­ Dialog initiative: system/user pre-emptiveness ­ Multi-threading: concurrent/interleaving, multi-modality ­ Task migratability ­ Substitutivity: representation multiplicity, equal opportunity ­ Customizability: adaptivity, adaptability Robustness ­ Observability: browsability, static/dynamic defaults, reachability, persistence, operation visibility ­ Recoverability: reachability, forward/backward recovery, commensurate effort ­ Responsiveness: stability ­ Task conformance: task completeness, task adequacy

DIEB14.7 Kursusgang 14 Oversigt: Sidste kursusgang Interaktionsdesign: ­ Paradigmer ­ Principper Brugbarhedsevaluering: ­ Fortolkning ­ Evalueringsrapport

DIEB14.8 Aktiviteter i en brugbarhedsevaluering When in development process: Exploratory Assessment Validation Comparison Location and equipment Participants and roles Determine basics Plan process Create test situation Interpret data Conduct test Recreation of context Selection of test subjects Design of tasks Test report: Purpose Key questions User profile Test method Task list Context and equipment Test monitor role Data to be collected Report structure Transcription of log files Data summary Data analysis Documentation (report) Introduction Task solving Data collection Logging Debriefing

DIEB14.9 Fortolkning Grundlag for evalueringen: Måle brugbarhed (ISO-definition): ­ Efficiency (tidsforbrug) ­ Effectiveness (tidsforbrug og kvalitet/fejl) ­ Satisfaction (subjektiv oplevelse) Arbejdsbelastning Hjælpe udviklerne med at forbedre systemet: ­ Brugbarhedsproblemer

DIEB14.10 Efficiency and Effectiveness Statistiske, kvantitative data ­ Tid for løsning af opgaver: længste, korteste, gennemsnit og standardafvigelse (gør dette i regneark) ­ Antal fejl: antal brugere, som afsluttede opgaven ­ Brug af hjælpesystem, manual og lignende (f.eks. antal gange) ­ Hjælp fra forsøgsleder nødvendigt for at komme videre Identificer overraskende resultater – for eksempel: ­ En opgave tager meget længere tid at løse end andre opgaver ­ En bruger tager meget længere tid end andre brugere for at løse en opgave ­ Kig efter forskelle og ligheder mellem opgaver, brugere, systemer osv.

DIEB14.11 Eksempel: Testpersoner KønAlderErfaring sygeplejerske Erfaring afdeling Erfaring IT Erfaring IPJ Modtaget undervis. Kvinde5431 år18 årLet øvetBegynder15t Kvinde4825 år6 årBegynderLet øvet28t Kvinde4624 år Let øvet 30t Kvinde4117 år1¾ årIngenBegynder15t Kvinde3712 år½ årLet øvetBegynder15t Kvinde3610 år1½ årLet øvetBegynder15t Kvinde347 år3 mdr.Let øvetBegynder14t Kvinde312 år ErfarenBegynder16t

DIEB14.12 Efficiency and Effectiveness Oversigt over tidsforbrug Løsningens kvalitet er markeret Opgave Testperson1.a1.b2.a2.b3.a3.b3.cSamlet 105:5515:1202:0506:3009:2639:08 222:3609:4003:5307:2304:4348:15 305:4508:1001:2506:1504:2008:0503:4537:45 411:4506:1502:4004:3007:1006:0003:1541:35 513:1505:5002:2509:5005:1236:32 615:2010:2006:5507:1505:4045:30 715:3011:3502:5314:4744:45 808:4112:5715:5707:0109:1853:54 Gennemsnit12:2110:0004:4707:5606:0507:4803:30

DIEB14.13 Satisfaction Lav altid en debriefing Udføres umiddelbart efter afslutningen af testen Kan omfatte ­ udfyldelse af spørgeskema: demografiske oplysninger og holdninger ­ interview: forklaring på hvorfor bestemte ting skete under testen (årsagsforklaring som supplement til tænke-højt) Kan give et godt indtryk af satisfaction Giv tid til diskussion ­ kritik af systemet – præferencer: Hvor godt kan du lide... (skala) Hvilken... kan du bedst lide (rangering) Hvad synes du om... (åbent) ­ formulering af designideer

DIEB14.14 Eksempel: Satisfaction Fra IPJ-2003 rapporten (afsnit 4) "Alle testpersoner syntes, at systemet giver et godt overblik over den enkelte patient på afdelingen, og de giver udtryk for, at systemet præsenterer informationer om patienter på en fornuftig måde." "Flere af testpersonerne gav udtryk for, at de sommetider ikke indtaster oplysninger, informationer eller data om patienterne direkte i IPJ- systemet (eller henter oplysninger direkte fra systemet når de skal bruges). Derved forhindres væsentlige dele af integrationen mellem sygeplejerskernes arbejde og IPJ-systemet."

DIEB14.15 Arbejdsbelastning Måling af testpersonernes subjektive opfattelse af arbejdsbelastningen under løsningen af opgaverne Baseret på en metode, som er udviklet af NASA (National Aeronautics and Space Administration) Målemetoden kaldes for Task Load Index, forkortet TLX. Metoden måler på seks forskellige faktorer: ­ mentale krav ­ fysiske krav ­ tidsmæssige krav ­ anstrengelse ­ præstation ­ frustration Testpersonerne får først en kort karakteristik af hver af de seks faktorer Derefter giver de deres oplevelse af hver faktors størrelse på en skala fra 0 til 100, som er opdelt i intervaller med længden 5 Endelig får testpersonerne 15 kort, hvor de på hvert kort afgør hvilken af to faktorer, der havde størst betydning for oplevelsen af arbejdsbelastning Disse valg omsættes til vægte for hver faktor, hvor der tilsammen uddeles 15 vægte med et maksimum på 5 vægte for den enkelte faktor

DIEB14.16 Eksempel: Arbejdsbelastning

DIEB14.17 Grundlag for forbedring af systemet Hjælpe udviklerne gennem identifikation af brugbarhedsproblemer Metode: ­ Logfil ­ Identificering af brugbarhedsproblemer ­ Kategorisering af brugbarhedsproblemer

DIEB14.18 Logfil Sammenhæng mellem: Opgave – Tid – Hændelse med forklaring Eventuelt søjle med angrebsvinkel: læser opgave, orienterer sig, navigerer, besvarer opgave, osv.

DIEB14.19 Analyse af logfil Identificer steder, hvor brugere ­ Laver fejl ­ Skifter angrebsvinkel ­ Kommer med udbrud ­ Andre markante skift Find årsagen til, at der bruges længere tid eller laves fejl – vanskeligt og tidskrævende

DIEB14.20 Identificering af brugbarhedsproblemer: Eksempel – IPJ 2.3 IPJ 2.3: Elektronisk patientjournal udviklet af IBM Sverige Implementeret på en række (ca. 10) sygehuse i Norden (blandt andet Frederikshavn- Skagen Sygehus) Erstatning for den ”almindelige” papirbaserede patientjournal På Frederikshavn-Skagen Sygehus implementeres systemet på en bærbar computer som kan tages med rundt på afdelingen Forestil jer følgende: I er hyret af IBM som konsulenter i forbindelse med en evaluering af brugbarheden af deres IPJ-system I har nu gennemført en test og skal i gang med at identificere brugbarhedsproblemer

DIEB14.21 Opgaver i testen Opgave 1: Rapport Det er d. 2 maj Du er gruppeleder og er mødt ind i på afdelingen efter 2- ugers ferie. Du skal i gang med at planlægge arbejdsopgaver for resten af dagen for dig selv, en SSA, og to sygeplejestuderende. Der er to nye patienter på afdelingen. Agnes Winther er ikke selvhjulpen og får i.v. medicin. Casper Hansen er på diæt. a) Placer disse to patienter på afdelingen. b) Skitser arbejdsopgaver for den kommende dag for patienterne Dennis Skov- Sørensen og Doris Pedersen ud fra den information, systemet stiller rådighed. Opgave 3: Stuegang Du er på stuegang med den ansvarlige læge. I står nu inde ved patient Casper Hansen, som er indlagt med besværet respiration og tendens til hævede ben og har taget på i vægt. a) Find de informationer som er relevante at skitsere for lægen. Lægen siger efterfølgende at patienten skal have taget væsketal dagligt, vejes dagligt, samt observeres for ødemer (f.eks. hævede ankler) b) Opret et nyt notat om den kommende pleje. c) Tilføj relevante punkter på arbejdslisten Opgave 2: Morgenrunde Du har netop målt blodtryk, puls og temperatur på Doris Pedersen. Du har målt værdierne til – blodtryk 130/90, puls 105, temperatur 40,2 a) Indrapportér ovenstående værdier for Doris. Du lægger mærke til den forhøjede temperatur. Du vil oprette en plejeplan for Doris. b) Angiv problem, mål og handling for den forhøjede temperatur.

DIEB14.22 Opgave 1 Videoklip med testperson 3 (0:19:58) Hun løser opgave 2.b. I dette klip skal I identificere de brugbarhedsproblemer, som I mener testpersonen oplever Opsamling og diskussion i plenum

DIEB14.23 Logfil: Eksempel (1) Testperson 3's udførelse af opgave 2.b.

DIEB14.24 Logfil: Eksempel (2)

DIEB14.25 Testperson 3: Identificerede brugbarhedsproblemer X020: Statusbillede: Ved ikke, hvordan man opretter en ny plejeplan X021: Notattyper: Mangler overblik over de forskellige typer af journalnotater (opleves 2 gange) X023: Notatvindue: Ved ikke, hvordan man tilføjer tekst til et notat (tror at man kan skrive direkte i notatvinduet, åbner ikke problem 1) X025: Notatpunkter: Er usikker på, hvordan man afslutter skrivningen af et enkelt notatpunkt (opleves 2 gange) X026: Notatvindue: Kan ikke huske hvordan man signerer og gemmer et notat (kan huske, at det er noget med F3 og F12 men ikke præcist hvad eller leder i menuerne foroven) X036: Generelt: Ved ikke, hvornår der skal enkeltklikkes og hvornår der skal dobbeltklikkes

DIEB14.26 Alle testpersoner: Identificerede brugbarhedsproblemer Opgave Testperson1.a1.b2.a2.b3.a3.b3.cSamlet 105:5515:1202:0506:3009:2639:08 222:3609:4003:5307:2304:4348:15 305:4508:1001:2506:1504:2008:0503:4537:45 411:4506:1502:4004:3007:1006:0003:1541:35 513:1505:5002:2509:5005:1236:32 615:2010:2006:5507:1505:4045:30 715:3011:3502:5314:4744:45 808:4112:5715:5707:0109:1853:54 Gennemsnit12:2110:0004:4707:5606:0507:4803:30 4 problemer 6 problemer 8 problemer 2 problemer 7 problemer 4 problemer Den første testperson

DIEB14.27 Hvordan identificerer vi et brugbarhedsproblem? Mål: Brugeren forhindres eller sinkes i at realisere hensigten/målet med at anvende systemet. Forhindringen er oplevet af en konkret bruger Ovenstående medfører, at brugerne skal opleve problemet (eller bekræfte det hvis vi havde problemet på fornemmelsen) Nogle problemer opleves ikke direkte af brugerne, men er de ikke problemer alligevel? Eksempel: Brugerne ser ikke al væsentlig og relevant information om en given patient Det er ikke trivielt hvor grænsen for sådanne problemstillinger går

DIEB14.28 Eksempel De fleste sygeplejersker så ordineringen af morfin Ingen af dem så det røde obs-felt Er det et brugbarhedsproblem?

DIEB14.29 Kategorisering af problemer: Fravær af katastrofer som mål Kategorisering er svært Kritisk problem: ­ Brugeren er ude af stand til at fortsætte sit arbejde uden at få hjælp af en anden person. ­ Brugeren føler, at systemets opførsel er stærkt irriterende eller irrationel. ­ Der er en kritisk forskel mellem det, brugeren tror, at systemets gør, og det, systemets rent faktisk gør. Katastrofe: ­ Mindst to typiske brugere møder det samme kritiske problem uafhængigt af hinanden Forsinket Irritation/ Irrationalitet Forventning vs. faktisk Kosmetisk< 1 minutLettere Mindre forskel Alvorligt Flere minutter Middel Betydelig forskel Kritisk Fuldstændigt (går i stå) StærkKritisk forskel

DIEB14.30 Opgave 2 Problem #1: Testpersonerne kan som hovedregel godt anvende den information, de finder. Men de kan ikke se, om der er information, som de ikke finder og er derfor usikre på, om de har fundet al relevant information. Det fører til, at de har svært ved at få overblik over en enkelt patient. Problem #2: Et par af testpersoner oplever, at systemet meddeler dem, at der er opdateret på patientlisten. Men da disse testpersoner ikke har foretaget nogle ændringer bliver de forvirrede, men begge trykker på. OK for at være på den sikre side. Problem #3: Næsten alle testpersoner laver fejl, fordi de ikke kan huske numrene på de funktionstaster, der kan bruges som genveje i systemet. Det gælder klart mellem de tre basale vinduer (belægningsliste, basisbillede og statusbillede), hvor testpersoner trykker en af de andre muligheder, når de vil over i et af disse vinduer. Testpersonerne har tilsyneladende svært ved at skabe og anvende en klar relation mellem koder og vinduer. KritiskKosmetiskAlvorligt Bliver sinket i kortere tid, mindre kritisk forskel mellem forventning og handling Går i stå, kan ikke gennemføre opgaven Sinker brugeren i lidt længere tid men forhindrer ikke gennemførelsen af opgaven Vi har blandt andet identificeret følgende tre problemer i testen af IPJ. Kategoriser dem efter alvor: kosmetisk, alvorlig og kritisk.

DIEB14.31 Opgaver i testen Opgave 1: Rapport Det er d. 2 maj Du er gruppeleder og er mødt ind i på afdelingen efter 2- ugers ferie. Du skal i gang med at planlægge arbejdsopgaver for resten af dagen for dig selv, en SSA, og to sygeplejestuderende. Der er to nye patienter på afdelingen. Agnes Winther er ikke selvhjulpen og får i.v. medicin. Casper Hansen er på diæt. a) Placer disse to patienter på afdelingen. b) Skitser arbejdsopgaver for den kommende dag for patienterne Dennis Skov- Sørensen og Doris Pedersen ud fra den information, systemet stiller rådighed. Opgave 3: Stuegang Du er på stuegang med den ansvarlige læge. I står nu inde ved patient Casper Hansen, som er indlagt med besværet respiration og tendens til hævede ben og har taget på i vægt. a) Find de informationer som er relevante at skitsere for lægen. Lægen siger efterfølgende at patienten skal have taget væsketal dagligt, vejes dagligt, samt observeres for ødemer (f.eks. hævede ankler) b) Opret et nyt notat om den kommende pleje. c) Tilføj relevante punkter på arbejdslisten Opgave 2: Morgenrunde Du har netop målt blodtryk, puls og temperatur på Doris Pedersen. Du har målt værdierne til – blodtryk 130/90, puls 105, temperatur 40,2 a) Indrapportér ovenstående værdier for Doris. Du lægger mærke til den forhøjede temperatur. Du vil oprette en plejeplan for Doris. b) Angiv problem, mål og handling for den forhøjede temperatur.

DIEB14.32 Opgave 3 Videoklip med testperson 2 (1:10:19) Hun løser opgave 1.a. I dette klip skal I identificere og kategorisere de brugbarhedsproblemer, som I mener testpersonen oplever Opsamling og diskussion i plenum

DIEB14.33 Testperson 2: Identificerede og kategoriserede problemer (1) Logfil for testperson 2's udførelse af opgaven

DIEB14.34 Testperson: Identificerede og kategoriserede problemer (2)

DIEB14.35 Testperson: Identificerede og kategoriserede problemer (3)

DIEB14.36 Værktøj til identificering og kategorisering

DIEB14.37 Evalueringsrapport Væsentlige afsnit: ­ Sammenfatning: oversigt og hovedkonklusioner (1 side) ­ Metodebeskrivelse: beskrivelse af testsituationen (2-3 sider) ­ Resultater: opsummering og analyse af data – typisk struktureret efter problemer (5-15 sider) ­ Vurdering af evalueringsmetoden – begrænsninger på konklusioner (1 side) ­ Bilag: Opgaver Logfiler Spørgeskemaer og besvarelser (tabeller) Interviewguide og besvarelser for hver forsøgsperson Andre relevante afsnit fra testplanen URL til tre eksempler på spiseseddel

DIEB14.38 IPJ-Systemet: Vores resultater (2002) Testpersonerne brugte mellem 36 og 53 minutter på testen Ingen af testpersonerne løste alle opgaver (løste 2 til 6 spørgsmål) En vis korrelation mellem erfaring og løste opgaver Oplevede belastning/frustration Ialt 75 brugbarhedsproblemer: ­ 9 var kritiske ­ 39 var alvorlige ­ 27 var kosmetiske Heraf blev 31 problemer ”kun” identificeret af én testperson Systemet fungerer godt ­ Belægningslisten giver et godt overblik over patienterne ­ God fremvisning af data om den enkelte patient Systemet fungerer mindre godt ­ Informationer om patienter er fragmenterede ­ Svært at skabe overblik over kommende arbejdsopgaver ­ Svært at forstå og gennemskue systemets dele og sammenhænge Systemet fungerer godt ­ Belægningslisten giver et godt overblik over patienterne ­ God fremvisning af data om den enkelte patient Systemet fungerer mindre godt ­ Informationer om patienter er fragmenterede ­ Svært at skabe overblik over kommende arbejdsopgaver ­ Svært at forstå og gennemskue systemets dele og sammenhænge