Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012
Udgangspunkt LærerElev Mediepædagogisk udfordring Undervisning Skolens organisations kultur Fagdidaktisk projekt Uformelle læringskompetencer
De fem benspænd Hvordan understøttes pædagogisk praksis? Hvordan udfordres den pædagogiske dagsorden? Hvordan udfordres fagforståelsen? Hvordan udvikles nye måder at lære på? Hvordan udvikles arbejdet med digitale ressourcer og læremidler?
Det mediepædagogiske projekt Undervisningens medialisering: mediepædagogik og didaktik Multimodal læring og didaktisk design: Fokus på semiotiske ressourcer; tegnsystemer samt analoge og digitale medier Det mediepædagogisk håndværk Ressourcer og læremidler
Mediedidaktik Fagdidaktik Almen didaktik
Udviklingsperspektiv VidensformerPædagogisk iscenesættelsePraksisfokus 1. ordensviden: Digitale medier som supplement Håndtering af software og hardware, (kontekstfjerne) kurser Kvalifikationer 2. ordensviden: Digitale medier som integration Erfaringer med medier i en undervisningskontekst, understøttelse af pædagogisk praksis Kompetencer 3. ordensviden: Digitale medier som udfordring Fag og fagligt indhold planlægges, gennemføres og evalueres på nye måder, udfordring af mediepædagogisk og didaktisk praksis Eksperimenter 4. ordensviden: Digitale medier som kultur Samfundets og undervisningens medialisering, hverdagskultur Kultur
Eks.: Informationskompetence Medialiseringen udfordrer grundlaget for informationssøgning - og dermed begrebet informationskompetence Web 2.0: Interaktiv og brugergenereret, konvergens og remediering Nye tilgange og strategier - fra kvalifikationer og kompetencer til eksperimenter og innovation Informationsforståelse og (digital) dannelse