Hvor tæt er vi på at producere ethanol i Danmark?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Advertisements

GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
16-64 årige på arbejdsmarkedet
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Fremtidens energiplanlægning
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Ressourcestrategi Rethink.
InnoCamp Design af fremtidens selvforsynende Smarthouses Jonas Rasmussen & Anne B. Holm Innovationscenter, DONG Energy A/S.
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
Klima og bæredygtighed
Energy Day Hans Peter Slente 22.nov. 12 Eksport af energiløsninger Hans Peter Slente Branchedirektør DI Energibranchen.
Network Marketing En 2 til 5-års Plan Fremtidens Virksomhed
Vejen til TYRKIET Energi sektoren.
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Arlas strategi – og globale muligheder
Velkommen til Dansk Gas Forening’s. DGF’s formand Niels Erik Andersen.
1 Opfattelser af klima og energi Befolkningsundersøgelse februar 2011 Udført af Epinion for Det Økologiske Råd, Greenpeace, WWF Verdensnaturfonden, Vedvarende.
Målsætninger på klima- og energiområdet
Hvorfor? V. direktør Per Grønbæk, Sønderjysk Lndboforening
Klima og bæredygtighed
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
GRØNNE JOB JESPER LUND-LARSEN, 3F
Status på danske patientforeninger
Velkommen til DGF’s 92. årsmøde og generalforsamling.
Biobrændstof til transport Hvad ske der lige nu I DK I EU Globalt I Grenaa Af Svend Brandstrup Hansen Direktør Danish Biofuel Holding a/s Formand Danbio,
Fordele og ulemper ved fossile og alternative energikilder
MAXIFUELS: Second generation bioethanol technology Birgitte K. Ahring.
Projekt Tønder Biofuel
Energistatistik 2009.
Forgasning af affald og biomasse
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Introduktion til Klima-, Energi- og Befolkningsudvikling © Flemming Sigh, Odense Katedralskole 2010.
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Har dansk landbrug stadig brug for en fælles landbrugspolitik?
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Kapittel 9 Klima forandringer. Klimaet forandre sig  Drivhusgas forbruget stiger næsten i alle lande  I udviklningslandene stiger co2 udslippet især.
Klimaplan 2025 Favrskov Kommune
Michael Svane SummIT 18.maj 11 Summit IT som vækstmotor Hvor står transportbranchen ? v/branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
Elsam og fremtidens danske energiforsyning Fremtidens energiforsyning 22. februar 2005 Adm. direktør Peter Høstgaard-Jensen Elsam A/S.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Forandringer i kommunerne KL kommunikationsdøgn 2013.
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
EU’s mål På vej mod en fremtid med større forsyningssikkerhed.
Miljøfordele ved brug af bioethanol
Tværfaglig undervisning
Energiraffinaderiet - rygraden i fremtidens energisystem IDA den 12. juni 2006 Flemming Nissen Udviklingschef i Elsam.
Hvad gør EU for klimaet? Jeppe Gents Europa-Kommissionen,
Region Midtjylland som en af Europas førende bioøkonomi-regioner
Fremtidige tiltag til reduktion af DHG fra landbruget Ulla Blatt Bendtsen, Funktionsleder, Miljøstyrelsen Klimaændringer og CO2-målenes betydning for fremtidens.
Udledninger og råderum
Roskilde University ENSPAC Anders Chr. Hansen Transportens CO2-udslip 25% ned i 2030 Hvad skal der til?
© 7 januar 2007 –Claus Felby 1 Biobrændsler, hvor langt er vi og hvor langt kan vi nå? Claus Felby Skov & Landskab, KU.
Morgendagens varmeforsyning samspil og fleksibilitet i energisystemet TRANSFORM konference den 21. november 2012 Lars Gullev Direktør, VEKS.
Fødevareøkonomisk Institut
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Plantekongres 2007 Korn- og rapsprisen om 5-10 år 9. Januar 2007 ved adm. direktør Asbjørn Børsting.
Klimaændringer og CO 2 -målenes betydning for fremtidens planteavl Temadag 9. oktober 2007 kl. 9:30-15:30 på Landscentret Hvor meget kan biobrændsstoffer.
Energi og miljø - hvordan får vi mest for pengene? Plantekongres Herning 2007 Henrik Wenzel Danmarks Tekniske Universitet Institut for Produktion og Ledelse,
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Energi i planlægningen Per Sieverts Nielsen Kursus I By og trafikplanlægning 9. Juni 2015.
Title written in CAPITAL letters, broken into 2 lines, if it fits with the length of the words Optional: Cover this area with photo. Proportions are approx.
Christian Ege, sekretariatsleder Biogas og bæredygtighed N&L-kommissionen Det Økologiske Råd.
Danmark er mere afhængig af omverden end omverden er af Danmark Energiens Topmøde 2014 Charlotte Søndergren Dansk Energi.
Aktuelle CO2-problematikker og fremtidens energiudfordringer Kontorchef Thomas Bastholm Bille, Energistyrelsen Dansk Gas Forenings årsmøde den 9. november.
Energierhvervsanalyse
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Præsentationens transcript:

Hvor tæt er vi på at producere ethanol i Danmark? Plantekongres 2006 Preben Birr-Pedersen

Målsætning i EU Biobrændstof erstatter 2% af benzin og diesel forbruget i transportsektoren i 2005 ... voksende til 5,75 % i 2010 Sammenlignet med et forbrug på 0,6% i 2003 – svarer det til en forøgelse 10 gange De enkelte lande må tilpasse sig den overordnede målsætning Kilde: EU Kommissionen – Energy and transport directorate-general, Poul Hodson

Hvorfor målsætning for bioethanol Forsyningsikkerhed Især påvirket at de høje oliepriser og ændringer i den globale økonomi Klima ændringer Transportsektorens manglede bidrag til bl.a. nedbringelse af CO2 udslip Regional udvikling bl.a. i landbrugssektoren Bibeholde landbrugsaktiviteter i udsatte områder af EU Kilde: EU Kommissionen – Energy and transport directorate-general, Poul Hodson

Målsætning for biobrændstof i EU-landene

EU målsætning 2020 Den Europæiske Kommissions målsætning for alternative transportbrændstoffer er 20 % i 2020 Artikel 17 Kommissionens grønbog "På vej mod en europæisk strategi for energiforsyningssikkerhed" indeholder et mål om, at 20% af vejtransportsektorens brændstofforbrug skal erstattes med alternative brændstoffer inden 2020. Kilde: Europa Parlamentets og Rådets Direktiv 2003/30/ET af 8. maj 2003

Bioethanol på global plan Sydamerika – Brasilien Nordamerika - USA Europa med Sverige som eksempel

Bioethanol i Sydamerika Drivers: reducere importen af fossilt brændsel, udvikling af landbrugssektoren, skabe arbejdspladser i yderområder og reducere bymæssig forurening Brasilien: Det førende land med anvendelse af ethanol til transportsektoren siden første oliekrise i 1970erne Andre som Guatemala, Honduras, Dominikanske Republik, Panama, Nicaragua og Costa Rica arbejder alle på at få biobrændstof promoveret i lyset af at de ingen olie reserver har. Kilde: IFQC, HART Downstream Energy Services

Brasilien den største producent og forbruger Flexifuel køretøjer 780.000 køretøjer eller 50% af alle nye køretøjer solgt i Brasilen i 2005 vil være flexifuel køretøjer I 2006 forventes salget at komme op på 75% svarende til 1.240.000 nye flexifuel køretøjer Hvis trenden fortsætter vil flexifuel køretøjer repræsentere 33,5% af den "lette" vognpark i 2010. For bioethanol efterspørgslen vil det svare til en årlig vækst på ca.10% frem til 2010 Trods den indenlandske efterspørgsel forventes Brasiliens ethanol eksport at være fordoblet i 2010 til 5 mia liter, dog hovedsagelig til drikkealkohol og industriel brug. Kilde: Brazilien Sugar and Ethanol Chamber, F.O. Licht Fuel ethanol efterspørgslen repræsenterer 40.6% (gnst. for Jan-Jul 2004) af Brasiliens samlede brændstofefterspørgsel til Otto motorer. I USA svarer 11.5 million kiloliters produktion af ethanol til 2.3% af Otto motorers efterspørgsel efter benzin. Kilde: UNICA, São Paulo Sugarcane Agroindustry Union Kilde: Brazilien Ministry of Agriculture, Livestock and Food Supply

USA – Ethanol produktion 1980 – 2004 Drivers: Opretholdelse af landbruget, forsyningssikkerhed, bymæssig forurening, klima ændringer, MBTE Lovgivning indenfor ethanol og biodiesel) Various feedstocks qualify Grains, starch, seeds, oilseeds, sugarcane, sugarbeets, tobacco, potatoes, “waste-derived” ethanol, cellulosic biomass Credit trading program Seasonality regulations MTBE banned Room for cellulosic biomass Sugarcane pilot program – domestic only. Kilde: IFQC, HART Downstream Energy Services Kilde: US EIA, RFA, HART Downstream Energy Services

Drivers for udviklingen i Sverige Afgiftsfritagelse Lavere vægtafgift Lavere beskatning som tjenestebil Gratis parkering i visse kommuner og gratis parkering for beboere i andre Den der kører miljøbil slipper for myldretidsafgift og har fri passage gennem Stockholms biltunneler   Max kan du oversætte?

Nyåbnede E85 tankstationer i Sverige Per måned 2005 Totalt

Solgte ethanolbiler i Sverige Per måned 2005 Totalt FFV modeller på det svenske marked 80% af alle Ford Focus solgt i Sverige er en Flexi-Fuel SAAB forventer hver anden solgt 9-5’er er en Biopower SAAB Biopower koster ca. SEK 8.000 mere end benzinversionen Volvo forventer hver fjerde solgt S40 og V50’er er en Flexifuel Volvo Flexifuel koster ca. SEK 4.000 mere end benzinversionen Kilde: www.baff.info

Hvordan er Danmark anderledes? Her henvises til Barrierer-punktet på dagsorden efter frokost

Regeringen Implementering af biobrændstofdirektiv, forår 2004 DK målsætning er 0,1%, plus fritagelse for CO2-afgift (22 øre/l) Ikke et samfundsøkonomisk CO2-virkemiddel Anvender allerede biomasse til el og varme Energistrategi 2025, juni 2005 Nedsat et udvalg Stigende andel biomasse til el og varme Åbningsskrivelse, juli 2005

CO2-reduktionsmuligheder i transportsektoren

Energistrategi 2025 Øge forsyningssikkerhed over for høje og ustabile energipriser Effektiv energianvendelse Transportsektorens energiforbrug og olieafhængighed Vedvarende energi Globale klimaudfordringer Vækst og erhvervsudvikling

Afgiftslettelse i forskellige EU-lande Tendens mod kvoter

Balance mellem egenproduktion og import ! EU toldmur på 1,42 kr./l. US toldmur på 0,80 kr./l

Produktionsomk. (ekskl. kapitalomk.) samt toldsatser (F.O.Licht, 2004)   Land Råvare DKK/l Brasilien sukkerrør 0,90 Thailand tapioca 1,05 USA majs 1,40 EU hvede 2,45 sukkerroer 2,60 USA told 0,80 EU told 1,42

EU’s næste skridt Citat fra Biomass Action Plan offentliggjort 7/12-2005:  "The Commission is required to assess in 2006 whether the EU is on track to achieve this objective (the 5,75% target in 2010). If the assessment concludes, that this is not the case, the Commission intends to propose appropriate measures to put progress back on track, including mandatory national targets if appropriate, in line with the directive"

Konklusion Elsam tror på et stigende marked i EU og i Danmark i nær fremtid