Repetition - naturfag © Tommy Rasmussen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Advertisements

Radioaktivitet 1 Isotoper og henfald.
Det sure, det salte, det basiske
Fødekæden i havet TRIN 1: Fødekæden
Af Rasmus Kibsgaard Riehn-Kristensen og Michael Jokil
Økosystemer Et økosystem bruges til at beskrive et komplet miljø i naturen med alle levende organismer. Det første grundprincip i økologi er, at hver levende.
Termisk energi Anders og Patricia.
Isen, vandet og vinden formede Danmark
Bindingstyper. I løbet af 9. klasse skal vi arbejde med fire forskellige bindingstyper: Ionbindinger. (se dias 2-9) Kovalente bindinger (også kaldet.
Fotosynsen. Vi skal have ”optimeret” fotosyntesen, så derfor kigger vi på de forskellige nærigstoffer, planterne skal bruge (billederne fra en norsk.
Vigtige begreber i naturfag
Om vand med ioner (ioner generelt til at starte med)
Vand En livets gave fra en kærlig Gud En fantastisk væske
Radioaktivitet Af Leif D. Hansen.
Vigtige begreber i naturfag
En syre skal kunne afgive en H+ -ion (kravet til en syre) F
Vind og vejr - klima Klimaet er et gennemsnit af temperatur, vind og nedbør målt over 30 år.
El-bil 1919 El/Hybrid-bil. Prius batteri Litium celler Porsche hybrid.
Økologi.
Et grundstof der er pengene værd Af Kim og Jacob – 1.4
Og andre klimafænomener
Elektrolyse af saltvand
Regnskoven.
Aluminium.
Syrer og baser Repetition 2007.
SSA-FORKURSUS I NATURFAG, SOCIAL- OG SUNDHEDSSKOLEN, SILKEBORG
Atomer Atomer betyder udelelig på græsk
Til finalen Atomer Molekyler og ioner Kemiske bindinger I
REAKTIONSLIGNINGER.
Adskillelse af stoffer
”Den friske luft” … eller er den??.
SSA-FORKURSUS I NATURFAG, SOCIAL- OG SUNDHEDSSKOLEN, SILKEBORG
Nitrogen kredsløbet.
Indhold Atomer Nuklider Isotoper Ioner Molekyler Bindinger.
Isotoper og radioaktivitet
Biologiske nicher Februar 2008 © Tommy Rasmussen.
Väder- och Klimatförändringar
Olie Ikke blandbare Vand Olie Ikke blandbare Vand ( hvis vi ikke bruger tricks… ) …… men DET GØR VI … !
Svovl.
BRINT Af Alexander og Wootae.
Gødning Jordens salte.
Økologi Florentina & Ida.
Syrer og Baser Torsdag d. 27/11.
Økologiske grundbegreber
Atomer Atomer betyder udelelig på græsk. De gamle grækere lavede et tanke eksperiment der gik ud på, at alt i verden er opbygget af små dele som ikke.
Undervisnings forløb i
Grundstoffer og kemiske forbindelser
Kemi - Naturfag 2015 Syrer og baser MRH - Tradium.
Hvad er redoxreaktioner
Kemiens verden: Opbygningen af stoffer ud fra atomer. Kemi handler om hvordan stoffer opstår. De forskellige stoffer vi omgås er alle opbygget af atomer.
Oxygen.
Biologi for skov-/gartnerlinjen: Økologiske sammenhænge Økologiske sammenhænge Naturens husholdning.
Elementarpartikler Protoner, positiv ladning (+), masse 1,007 u (1,67 x g). Protoner, positiv ladning (+), masse 1,007 u (1,67 x g). Neutroner.
Metaller. Metallers egenskaber: gode ledere af varme og elektricitet. Skinnende overflade Let positive ioner. Formbare. Kan sammenkobles = svejsning.
Biologi på Bjergsnæsskolen Undervisning om økologi
Rensningsanlæg Brunshåb.
Klima.
Brintkursus.
Brombær solcellen.
Det sure, det salte og det basiske 2
SN – Fysik/Kemi – Hjemly Idrætsefterskole
Naturfag Gast. Bager, slagter og ernæringsassistenter
Salte og Ioner.
Salt i vandig opløsning (70 – 75 % vand i kød)
Energi til en verden i forandring
DET PEIODISKE SYSTEM Grundstofferne.
Eksponentiel notation
Begreber, der anvendes i forbindelse med miljøvurdering
Vistfrøði Økologi.
Vistfrøði Økologi.
Præsentationens transcript:

Repetition - naturfag © Tommy Rasmussen

Emner Atomet og dets opbygning Det periodiske system Kemiske forbindelser Notationer Ioner Syrer/baser Syreregn Drivhuseffekten Fotosyntesen Biotoper Fødekæder Salte Næringsstoffer Iltsvind

Atomet Grundstoffer Atomet Partiklerne: Proton Neutron Elektron Skal Atomkerne

Det periodiske system Hovedgrupper Perioder Opgaver side 1-?

Kemiske forbindelser Rene grundstoffer: O2, H2, Cu, Au, Ag, Cl …… Kemiske forbindelser er når to eller flere grundstoffer går sammen: H2O, CO2, HCl, HNO3, C6H12O6

Notationer Der indgår ofte en masse tal i kemiske formler: H2O betyder et der 2 H-atomer og et O-atom; altså i alt 3 atomer 2 H2O betyder at der er to vandmolekyler HNO3 betyder at der er… 1 H-atom, 1 N-atom og 3 O-atomer, I alt 5 atomer

Ioner/1 Alle grundstoffer vil ligne ædelgasserne (grp. 8): 8 elektroner i yderste skal Afgive eller modtage elektroner Positivt eller negativt ladede

Ioner/2 I striben af grundstoffer herover er Argon (Ar) en ædelgas (den har 8 elektroner i yderste skal) Atomerne ved siden af vil gerne have 8 elektroner i yderste skal: F.eks kan ses at S har 2,8,6 elektroner og 16 protoner. Nu vil den have 8 i yderste skal: 2,8,8: S har nu 18 elektroner og 16 protoner, der er elektroner i overskud, derfor bliver S til S- - Opgaver side ?-??

Syrer og baser Starter i dag…………

Salte Senere….

Sur regn Svovl (S) afbrændes: S + O2 = SO2 SO2 reagerer med vanddamp (H2O) Dette giver syreholdig regn (H2SO3)

Drivhuseffekt Skabt af… CO2 (forbrænding af fossile brændstoffer) CH4 (gasser fra dyre høm høm)

Fotosyntesen ”Verdens vigtigste proces” Ved hjælp af sollys omdannes CO2 og H2O i planterne til…. …. C6H12O6 og O2

Biotop/Økosystemer forandrer sig konstant. Fysiske forandringer (Temperatur, klima) Forandring af dødelighed og fødselsrater (rovdyr, sygdomme) “Økosystemet” er alle de organismer som lever i et område med ensartet miljø. Forandringer I økosystemet Menneskelig påvirkning Forurening Forandringer i jordens kvalitet

Fødekæde

Fødekæde – på en anden måde Niveau 2: Planteædere Næringsstof: ”Lort” og NPK (Nitrat, Phosfor og Kalium) Niveau 1: Fotosyntesen Niveau 3: Kødædere Niveau 4: Kødædere Bakterier

Næringsstoffer Senere….

Iltsvind Alger har brug for næringsstoffer for at leve Udledning af næringsstoffer kvælstof og fosfor skaber grobund for massiv algevækst Når algerne dør nedbrydes de af bakterier. Processen kræver ilt. Jo flere alger, der skal nedbrydes, des mere ilt bliver der brugt. Det fører til en iltfattig tilstand på bunden af fjorden. Iltsvindet på bunden af fjorden fører til, at bunddyrene begynder at dø. Og jo flere døde bunddyr, der skal nedbrydes, des mindre ilt bliver der Når bakterierne har opbrugt alt ilten på bunden, kan bunden ikke længere holde på den giftige gas svovlbrinte. Gassen slipper op til overfladen og et totalt iltsvind finder sted.