Ioniserende stråling - Tværfaglige trinmål i praksis Eva Totzki Cand. Pæd. fysik/kemi UCC – læreruddannelsen Zahle Naturfagslærer på Helsinge Realskole Lærebogsforfatter Naturfagsdidaktiker
Ioniserende stråling i sundhedssektoren Et eksempel på samspillel mellem skolefagene fysik/kemi, biologi og geografi både teoretisk og praktisk. Målet er at give elever mulighed for at tilegne sig en sammenhængende forståelse af den komplekse verden, der omgiver dem.
Når skolefagene fysik/kemi, biologi og geografi spiller sammen: Naturfagsundervisning, der forsøger at skabe sammenhænge for eleven i stedet for at fragmentere den verden, som eleven er en del af.
arbejds- former biologi geografi CANCER matematik fysik modeller Jod Immun- forsvar Jordens danneslse arbejds- former Stof- skifte Lymfe knuder Mineraler Lymfe- systemet Baggrunds stråling Skjold- bruskkirtlen Hor- moner Forekomst af radioaktive stoffer Kontakt- hemning biologi geografi Plade tektonik Celler Deponering af radioaktive stoffer Kultur geografi CANCER Ioniserende stråling %-regning matematik fysik/kemi fysik Elektro- magnetisk stråling rønt- gen modeller Statistik Sandsynlig hedsregning Ultralyd radar lys
Den røde tråd Kapitel 1: Hovedpersonen Peter Sørensen Far til 12-årig Michael Har arbejdet med radar i forsvaret De første symptomer
Den røde tråd Kapitel 2: Diagnosticering Biopsi Ultralydsscanning Skintigrafi (99mTc) røntgenfotografering 3 forskellige måder at lave billeder på
Den røde tråd Kapitel 3: Hvad fejler Peter? Almindelige celler og celler med vækstforstyrrelser Kræftceller og invasiv vækst Kræftceller der spreder sig
Den røde tråd Kapitel 4: Hvorfor har Peter fået kræft? Arbejde på en radarstation Hvordan fungerer en radarstation Frembringelse af radarstråling Røntgenstråling
Den røde tråd Kapitel 5: Peters behandling og helbredelse Operation Intern strålebehandling med jod-131 Peter erklæres rask
Plads til faglig fordybelse Om modeller
Fokus på geografi:
Geologiske forandringsprocesser
Konventionel emne i hverdagens sammenhæng Om , og -henfald Om halveringstid Om stråling i vores omgivelseret
Plads til faglig fordybelse - biologi Om celledeling – fra æg til barn Om lymfesystemet
Når skolefagene fysik/kemi, biologi og geografi spiller sammen: Naturfagsundervisning, der forsøger at skabe sammenhænge for eleven i stedet for at fragmentere den verden, som eleven er en del af.