En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Jeopardy af 7.b Sct. Jørgens Skole
Personlig planlægning og rengøringsplaner
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Læserprofil Læserne af BilBasen – Dit Bilmarked har en klar profil. Det er købestærke, mandlige bilkøbere, der interesserer sig meget mere for biler end.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Program 9:30-12:00 P-vejledning 12:00-13:00 Frokost 13:00-14:00 forvaltningsprocedure og sidste nyt om vandprojekter ca 14:00 Kaffe.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Borgernes barrierer for brug af IT
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Finansiering – valg af produkter
Elevernes digitale dannelse
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Vejret på og forsøgene Morten Haastrup.
Innovation og iværksætteri
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
De Lokale Ugeaviser Instrumentalitetsanalyse. Copyright © De Lokale Ugeaviser Instrumentalitets-analyse Hvad vil vi nu svare på med denne analyse? Hvordan.
Futures og optioner på Københavns Fondsbørs
Information til samfundet og politikere
Torsdag den Afgang til Kastrup fra parkeringspladsen Flyafgang til Wroclaw fra Terminal Ankomst Copernicus.
Forøg din værdi som konsulent
15.1 Den lineære metode Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du.
Opbygning af en reference- population for nye (og gamle) egenskaber L.H. Buch, M.K. Sørensen og A.C. Sørensen.
Måling og vurdering af rengøringskvalitet
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
15.2 Saldometoden Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
HUSKESPIL – den lille tabel
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
VE-anlæg Valg af vedvarende energikilder (case).
1 Kontrolordning Nedbrydning PROGRAM Status kontrolordningen 2008 –Anmeldelser –Kontrolbesøg Hjemmevirksomheden 2007 og 2008 –Kontrolbesøg Byggepladser.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Logistisk Regression Kategoriske og Kontinuerte Forklarende Variable
Cykelbyen KBH. Vores mål for % tager cyklen til arbejde eller til uddannelse i København Antallet af alvorligt tilskadekomne cyklister halveres.
Simpel pulstræning For motionister.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Tidsplan for eksamen 40s umd
Sikre skoleveje i Fredericia Analyse foretaget af Troels Andersen i Vej & Park Fremlagt på Børne- og Ungdomsudvalgsmødet 15.jan
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Hastighed og indkomst Mogens Fosgerau. Overblik Motivation Teori Empiri Konklusioner.
Dansk Boldspil-Union / DBU Elite INTRODUKTION Hvis vi kigger på spillets udvikling, har vi - i den boldbesiddende fase - gennem de seneste år været vidner.
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Psykometriske egenskaber ved DIP-Q
D 3 5A A A 16 5D 15 5A 14 5D A B D D A B A A D
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Forside LANDVINDING VED SKOVSHOVED HAVN.
Finansiel vurdering af investeringer
Justitsministeriet LEMPELSER AF KØRE- OG HVILETIDSSANKTIONERNE.
Matematik B 1.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Grunde til at jeg elsker dig
Kvælstofbalancer på kvægbrug Konsulent Søren Kolind Hvid Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion 2004 Dansk Landbrugsrådgivning.
1 vare på 2 markeder, samme pris
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Situation: En middelstor sejlbåd er afgået fra Skagen kl med forventet ankomst til Sæby kl , men er ikke ankommet. Oplysninger for løsningen:
Udsædsmængder og såtidspunkt i vinterbyg
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Danmarks JordbrugsForskning Næringsstofoverskud, effektiviteten i produktionen og tab af næringsstof- fer.
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR Kortlægning af Risici - opsummering Ulykke – APV – Risikolinje tegnes.
Via Nordica juni 2004 Hastighed og ulykker - Kan IT erstatte farthindere Kommentar af Harry Lahrmann Aalborg Universitet.
Præsentationens transcript:

En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken Maria Nordfang, Specialeafhandling, Københavns Universitet

Maria Nordfang, Specialeafhandling, Københavns Universitet Adfærd i trafikken Adfærd – udtryk for informationsbearbejdning Automatiske Kontrollerede Hurtig bearbejdning Langsom bearbejdning Svære at modificere Fleksible Perceptuelt indhold Konceptuelt indhold Ikke-automatisk adfærd kan beskrives som situationer hvor der foretages et valg Maria Nordfang, Specialeafhandling, Københavns Universitet

Maria Nordfang, Specialeafhandling, Københavns Universitet Menneskelige valg Hvad ved vi om kognition og menneskets evne til at vurdere Begrænset kapacitet Selektion Referenceafhængighed Mikroøkonomi: Bernoulli (absolutte vurderinger) Neumann & Morgenstern (konsistente præferencer) Rationelle valg – inspireret af kontrollerede processer Maria Nordfang, Specialeafhandling, Københavns Universitet

Intuitive Valg Kahneman & Tversky (1979) Problem 2: Vil du acceptere dette spil? 50% chance for at vinde $150 og 50% chance for at tabe $100. Problem 3: Hvilken mulighed foretrækker du? At tabe $100 med sikkerhed eller at have 50% chance for at vinde $50 og 50% chance for at tabe $200. Problem 11: Du har fået $1.000. Du bliver nu bedt om at vælge mellem A: $1,000, .50 eller B: $500. Problem 12: Du har fået $2.000. Du bliver nu bedt om at vælge mellem C: -$1,000, .50 eller D: -$500. Nej Ja __________ ______ ___________ _______ Maria Nordfang, Specialeafhandling, Københavns Universitet

Maria Nordfang, Specialeafhandling, Københavns Universitet Adfærd i trafikken Adfærd – udtryk for informationsbearbejdning Automatiske Intuitive Kontrollerede Hurtig bearbejdning Langsom bearbejdning Svære at modificere Fleksible Perceptuelt indhold Konceptuelt indhold Ikke-automatisk adfærd kan beskrives som situationer hvor der foretages et valg Maria Nordfang, Specialeafhandling, Københavns Universitet

Prospektteorien - intuitive vurderinger Værdifunktionen Risikoaversion Tabsaversion Referenceafhængig Maria Nordfang, Specialeafhandling, Københavns Universitet

Maria Nordfang, Specialeafhandling, Københavns Universitet Undersøgelse ”Hvordan vurderes tidsmæssige prospekter i trafikale situationer ” 6 dilemma-par, 2 dilemmaer i hvert dilemma-par, moduleret over originale ’Problemer’ Hver respondent blev kun præsenteret for én af de to dilemmaer i hvert dilemma-par Internetundersøgelse udført v.h.a. analysefirmaet WEBPOL 213 respondenter, alle med kørekort, kører 100 km om ugen eller mere, mellem 25 og 65 år Maria Nordfang, Specialeafhandling, Københavns Universitet

Maria Nordfang, Specialeafhandling, Københavns Universitet Tab >< gevinst Kahneman, 2002, p. 461 Problem 2: A: (Status quo) eller B: (50% 150; 50% -100). Problem 3: A: (-100) eller B: (50% 50; 50% -200). DTF 2007 4.1 Du er på vej hjem i bil. Hvilken mulighed foretrækker du? A) 50% chance for at komme hjem 30 minutter hurtigere end forventet og 50% chance for at komme hjem 20 minutter senere. B) Her ved du med sikkerhed, at du kommer hjem til den forventede tid. (10,2%) (89,8 %) 4.2 Du er på vej hjem i bil. Hvilken mulighed foretrækker du? A’) 50% chance for at komme hjem 10 minutter hurtigere end forventet og 50% chance for at komme hjem 40 minutter senere. B’) Her ved du med sikkerhed, at du kommer hjem 20 minutter senere end forventet. (28,6%) (71,4%) Maria Nordfang, Specialeafhandling, Københavns Universitet

Referenceafhængighed Kahneman & Tversky, 1979, p. 273 Problem 11: You have been given 1,000. A: (50% 1,000) eller B: (500). Problem 12: You have been given 2,000. C: (50% -1,000) eller D: (-500). DTF 2007 2.1) Du er på vej hjem i bil. Normalt tager hjemturen 55 minutter, men i dag er du nødt til at vælge mellem to forskellige ruter, A og B. Rute A) Du vil med sikkerhed komme hjem 20 minutter senere end du plejer. Rute B) Du har 50% chance for at komme hjem 10 minutter hurtigere og 50% chance for at komme hjem 30 minutter senere end du plejer. (62,1%) (37,9%) 2.2) Du er på vej hjem i bil. Normalt tager hjemturen 90 minutter, men i dag er du nødt til at vælge mellem to forskellige ruter, A og B. Rute A’) Du vil med sikkerhed komme hjem 15 minutter hurtigere end du plejer. Rute B’) Du har 50% chance for at komme hjem 45 minutter hurtigere og 50% chance for at komme hjem 5 minutter hurtigere end du plejer. (56,7%) (43,3%) Maria Nordfang, Specialeafhandling, Københavns Universitet

Maria Nordfang, Specialeafhandling, Københavns Universitet Opsummering Tab af tid vurderes kraftigere end vundet tid Tabsaversionen overtrumfer ikke risikoaversionen Respondenterne foretrækker den sikre mulighed ved alle 6 enkeltdilemmaer Der ses ingen effekt af at flytte referencen et par minutter Usikkerhed vedrørende tid er aversivt i sig selv Maria Nordfang, Specialeafhandling, Københavns Universitet

A: overholde hast.grænserne B: overskride hast.grænserne Tidens indhold Du er på vej til færgen og mangler at køre 100 km på motorvej. Færgen sejler en gang i timen. Du har nu valget mellem A eller B Fortsat at overholde hastighedsgrænsen. Vælger du denne mulighed har du 50% chance for at nå færgen kl. 14.00 og 50% chance for at måtte vente til færgen kl. 15.00 B) At overskride hastighedsgrænsen med 10 km/t. Vælger du denne mulighed har du 75% chance for at nå færgen kl. 14.00 og 25% chance for at måtte vente til færgen kl. 15.00 Dilemma nr. Færge10 N=213 Færge20 N=213 Koncert20 N=213 A: overholde hast.grænserne 34,7 % (74) 55,9 % (119) 35,2 % (75) B: overskride hast.grænserne 65,3 % (139) 44,1 % (94) 64,8 % (138) Maria Nordfang, Specialeafhandling, Københavns Universitet

Vurderinger af tid - i et psykologisk perspektiv Tid kan ikke akkumuleres og fordeles Hvordan tid perciperes afhænger af tidens indhold Usikker tid kan indeholde et tab af kontrol Maria Nordfang, Specialeafhandling, Københavns Universitet