Digital Signatur Hvad er Digital Signatur?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
NemID har en offentlig digital signatur
Den sidste adgangskode du skal huske - Nogensinde
v/ Flemming Faber Souschef, IT-Sikkerhedskontoret
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Muligheder for avanceret modtagelse i Digital Post for virksomheder
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
1 Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt på vegne af en borger?                 Som betroet medarbejder.
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Videregående pc-vejledning Modul Sik: Sikkerhed Lidt om antivirusprogrammer mm. 60+Bornholm.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
Beskyt din computer og dine data!
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
E-dag 2 Netikette Persondatalov
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har givet?
Convergens / Mads Anker Højlund
ESigner - Signatur på Web Bernt Bisgaard, Cryptomathic IT-erfagrupper i advokatbranchen.
Selvbetjeningsløsninger på
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Digitale signaturer og CD-kort
IT – sikkerhed Fysisk sikkerhed Logisk sikkerhed
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Datasikkerhed og Kryptologi Ivan Damgård, Datalogisk Institut, Århus Universitet.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
AFP-Brugergruppesamling den 10. maj 2011 Sørup Herregård Cecile Christensen IT- & Telestyrelsen.
Løsninger og teknik
Vil du kontrollere hvilken fuldmagt, en person har?
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
ADR & SCANNERKORT. Automatic Delivery Rewards (ADRs) Den enkle måde at handle produkter på, med levering hver måned. Du får fordelen af en rabat på 5.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Videregående pc-vejledning Modul 07: Elektronisk post 60+Bornholm.
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Digital signatur i Aalborg Kommune Nordjyske eDage 10.sept Joan Rasmussen,IT-Kontoret projektleder.
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital fuldmagt. Det kan eksempelvis være, at du skal.
1 Vil du tilbagekalde en fuldmagt, du har fået? Hvis du er blevet udpeget som en, der kan handle på en borgers vegne i en digital løsning, er du blevet.
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Arbejdsdirektoratet, Finsensvej 78, 2000 Frederiksberg Tlf: Fax: E-post: Hjemmeside: Projekt sikker Internet.
Side 1 Dato: 22. september 2016 Emne: Virksomhedscertifikater/JDB Virksomhedscertifikater I KMD-CA Virksomhedscertifikater generelt Bestillings-procedure.
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
Hold dit NemID for dig selv
Modul 07, Elektronisk post
Tak for invitationen Bambora online betaling Persondataforordningen.
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Sikker adfærd er vigtig - Som sundhedspersonale arbejder vi med personoplysninger og oplysninger der skal behandles fortroligt, og dem skal vi passe godt.
Sikker adfærd er vigtig Som lærere arbejder vi med væsentlige og ofte fortrolige eller følsomme informationer, og dem skal vi passe godt på Sikkerhedspakken.
Inspirationsdag 2018 It-sikkerhed It-afdelingen i Sekretariatet
Præsentationens transcript:

Digital Signatur Hvad er Digital Signatur? Hvordan fungerer Digital Signatur? Hvad er en Digital Signatur? Hvad gør en Digital Signatur? Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning

Hvad er Digital Signatur? Digital Signatur er dit digitale visitkort på internettet. Det sikrer og identificerer, at dem du kommunikerer med og til, er de rigtige. Digital Signatur er et program, en signatur, der ligger på din computer. Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning

Hvad får du ud af at bruge Digital Signatur? Mindre spildtid – Du behøver ikke at møde personligt op og stå i kø, vente i en telefonkø eller skulle underskrive og sende dokumenter. Øget fleksibilitet - Du kan handle på nettet og kommunikere med kommunen, skattemyndighederne m.m., når det passer dig. Forenkling - Du behøver fremover kun én adgangskode til mange af dine transaktioner på nettet. Økonomisk besparelser - Du kan du spare portopenge - hvis du udfylder og sender blanketter på nettet. Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning

Hvad er fordelene ved Digital Signatur? Sparer tid i din hverdag - Du behøver ikke længere at bekymre dig om åbningstider – internettet er åbent døgnet rundt, så du kan ordne dine opgaver, når det passer dig. Digitale underskrifter - Underskriv dokumenter digitalt, og send dem retur fra din computer. Udfyld din selvangivelse til ToldSkat, og skift adresse eller læge hos din kommune. Kodning af e-mails og dokumenter - Dette sikrer, at kun den påtænkte modtager, læser det, du sender. Fortrolige oplysninger vil for uvedkom-mende hackere blot være uforståeligt volapyk. Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning

Hvordan fungerer Digital Signatur? For at Digital Signatur fungerer, kræver det, at både du og dem du kommunikerer med, har det installeret på jeres computere. Mange virksomheder og kommuner har det allerede, og flere og flere private personer følger efter. Det første du skal gøre er at bestille en Digital Signatur. Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning

Hvad er en Digital Signatur? En Digital Signatur er et lille program, som borgeren henter gratis ned på sin computer. Det er hurtigt og nemt at installere og stiller ikke større systemkrav til computeren. Signaturen indeholder navn og cpr-nummer og er helt personligt. Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning

Hvad gør en Digital Signatur? Signaturen beskytter ved hjælp af kodning og afkodning de informationer, du modtager og afsender fra din computer. Det virker derfor som en slags digital hoveddør til internettet, hvor du kan bestemme, hvad der må komme ind og ud. Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning

Hvordan øger Digital Signatur sikkerheden? For at kunne komme ind og ud af din digitale hoveddør opretter signaturen to nøgler på din computer. En offentlig nøgle, som sendes til TDC samt en privat nøgle, som installeres på din computer. Nøglerne hører sammen, dvs. hvad den ene låser, kan kun den anden åbne. Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning

Sådan fungerer nøglerne Du vil f.eks. maile et fortroligt dokument til din advokat. Først låses dokumentet i din computer med din private nøgle samt din advokats offentlige nøgle. Dokumentet e-mailes og kan nu kun åbnes af din advokat med din offentlige nøgle samt din advokats private nøgle. Dermed har kun du og din advokat adgang til dokumentet. For uvedkommende vil det blot ligne uforståeligt volapyk. Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning

Sådan fungerer nøglerne (fort.): Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning

Der er tre typer certifikater: I praksis er det digitale certifikater, der sørger for sikkerheden. Det er elektroniske pas, der lagres som en fil hos brugeren og beskyttes af en personlig underskriftkode - meget lig en pinkode.   Personcertifikatet Medarbejdercertifikatet Virksomhedscertifikatet   Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning

Personcertifikatet Personcertifikatet, anvendes, når en privat borger skal bruge en Digital Signatur. Certifikatet garanterer, at indehaveren er den, han eller hun udgiver sig for at være. Garantien gives af en tredjepart - f.eks. TDC's certificeringscenter. Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning

Medarbejdercertifikatet anvendes, når en medarbejder skal bruge en Digital Signatur. Certifikatet garanterer, at medarbejderens identitet er korrekt, og at vedkommende er ansat hos den offentlige myndighed. Derudover kan certifikatet anvendes til at øge sikkerheden i forbindelse med log-in fra hjemmearbejdspladser. Certifikatet udstedes af den offentlige myndighed, som medarbejderen arbejder for. Derfor er det myndigheden, der har ansvaret for, at certifikatet udstedes til den rette person. Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning

Virksomhedscertifikatet: For at opnå sikker kommunikation med Digital Signatur skal der være et certifikat ”i begge ender af linjen”. Virksomhedscertifikatet er myndighedens sikre identifikation, som medarbejderen eller borgeren kan identificere sig over for. Dermed bliver virksomhedscertifikatet en form for elektronisk laksegl - borgerens garanti for, at han har kontakt med den rigtige myndighed.   Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning

OCES = Offentlige Certifikater til Elektronisk Service Standard for Sikker og fortrolig kommunikation på internettet hedder OCES. Det er en forkortelse for Offentlige Certifikater til Elektronisk Service. IT- og Telestyrelsen har stået bag test af teknologien og udvikling af den bagvedliggende certifikatpolitik. Den er let at anskaffe og kræver kun, at borgerne skal huske én kode. Koden kan anvendes på alle hjemmesider, der anvender Digital Signatur. Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning

Hvad sikrer OCES-standarden? Autenticitet - modtageren får garanti for, at afsenderen er den, vedkommende udgiver sig for at være Integritet - sikrer, at kommunikationen er identisk med den, afsenderen sendte Fortrolighed - sikrer, at ingen uvedkommende kan få kendskab til indholdet i kommunikationen Uafviselighed – sikrer, at parterne ikke efterfølgende kan benægte transaktionen Kilde: Digital Signatur - nøglen til digital forvaltning - TDC Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning

FESD-projektet Elektronisk sags- og dokumenthåndtering Fælles systemer til elektronisk sags- og dokumenthåndtering i den offentlige sektor Den offentlige sektor indfører i disse år nye IT-systemer til at styre sagsbehandlingen, såkaldte ESDH-systemer. Elektronisk sags- og dokumenthåndtering Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning

FESD-projektet (fort:) De skal blandt andet gøre det lettere og sikrere at håndtere sager og dokumenter i elektronisk form - både i den enkelte enhed og på tværs af institutioner, forvaltninger og myndigheder. For at fremme denne omstilling har FESD-projektet under Projekt Digital Forvaltning valgt at etablere en fælles teknisk standard for sådanne systemer. Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning

Brug af DS484 i staten IT- og Telestyrelsen har indgået en aftale med Dansk Standard om brug af sikkerhedsstandarden DS484 i staten. Aftalen giver alle statsinstitutioner ret til at benytte DS484 i forbindelse med institutionernes sikkerhedsarbejde. Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning