Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Borgermøde i Søften 26 marts 2012
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
Supported by / Supported by PRO.MOTION – Bæredygtig transport hjemme fra.
Randers Kommune Borgermøde om infrastruktur. 2 Randers Kommune - Borgermøde om infrastruktur - 2 Dagsorden • Velkomst v/ Mogens Nyholm (B) • Præsentation.
Åbent møde Kystparken Sdr. Nyrup Grundejerforening.
Velkommen til borgermødet i
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Ny Rute 26 – Viborgvej Ved Lading, Sabro og Mundelstrup
Velkommen til Generalforsamling
Boligforeningernes strategi for samarbejde med biblioteker og medborgercentre ……
FredericiaC – mere end en ny bydel.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
BRFkredit tager del. Dagsorden  Hvad er TAG DEL?  Corporate Social Involvement – virksomheden der involverer i CSR  Fra at lave CSR til at være CSR.
Tranum – Den digitale landsby
Supported by Ændring af borgernes transportvaner.
Kvantitative metoder
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Hvor der er fokus på klimaet.
Infrastruktur og bosætning
Udviklingsdagen i Billum Lørdag den 7. oktober 2006 i Billum Hallen Billum Sogn i fortsat udvikling
Valg til Skovlunde Lokalråd 2006Side 1 Skovlunde Lokalråd - hvad laver vi ? Valg til Skovlunde Lokalråd 1. marts 2006.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
KLIMATILPASNING I KØBENHAVN - FRA PLAN TIL VIRKELIGHED
Kultur Syddjurs Som en iværksætterforening for kulturudvikling i Syddjurs Kommune v/ Hans Bodilsen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Kultur- og Fritidsforvaltningen 10. marts 2011 De danske metropolers biblioteksstrategi.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
22. september 2008 i Landstingssalen, Christiansborg Direktør Bjarne Hastrup Ældre Sagen Den gode genoptræning.
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Gennemført af YouGov for Bolius Omnibus – mandag uge 31.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
KAB’s erfaringer med boligløse unge Konference på Kofoeds Skole den 3. november 2009 Jesper Nygård Administrerende direktør KAB.
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
H JÆLP TIL A FGHANISTAN Opfordring til velgørenhedsarbejde i provinsen Herat i det nødsramte Afghanistan. På billedet: Zahra og Sayed Olawi samt Arne Hansen.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Workshop 1 Integrering af et sundhedshensyn i udarbejdelsen af projekter og planer på det tekniske område.
Årshjulet – aktiviteter der gavner forretning, forening og samfund
Lokalområde 5 Med venlig hilsen Dagplejen Daginstitutionen Tumlegården Børnehaven Grankoglen Vestsalling Skole og Dagtilbud.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 | Undersøgelse af stationsoplande Bedre adgangsveje.
Teknisk dialogmøde den 11. september 2013 Vinduespolering.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Landdistriktspolitik i Mariagerfjord kommune - En vision for fremtidens landsbyer.
Jord-ERFA-Midt Den 11. december 2014
1 Danmarks Naturfredningsforening om Den 3. Limfjordsforbindelse.
KØBENHAVNERNE ELSKER AT CYKLE % af københavnerne cykler på arbejde De fleste af os i alle slags vejr.
At handle i byen. * Interessant * Tema * Perlegade.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Workshop Udpeg en bordformand, der kan fremlægge jeres holdninger i plenum Diskuter følgende spørgsmål: Hvad synes I om muligheden for et frivilligcenter.
Trafikcafé for seniorer November 2014 Flere og flere ældre i kommunen En trafikcafe er sjovere end et tilskud til kørekursus Opfyldelse af Hørsholm Cykelby.
Forslag om påtænkt lukning af Tjørnelyskolen og overvejelser vedr. flytning af Tjørnelyklasserne Dialogmøde forældre Tjørnelyklasserne den 30. september.
Naboskabsundersøgelse Skt. Klemens Resultater og idéer 2. marts 2010.
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
1 Vindmølle- testcenter En klassisk konflikt om naturbeskyttelse og fremskridtets pris. DN viser konkrete alternativer til Østerild.
V ORBASSE - H ER HANDLER VI Områdefornyelse
Dialogmøder d1-d10 – September 2017
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Kryds og rundkørsler.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Den kriminelle fødekæde i bander og
Øveprøve – lille knallert
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014

Dagligvarebutikkernes historie i Kvistgård Lokale forhold der vurderes at have haft betydning for dagligvarehandlen i Kvistgård: Hornbækvejens etablering i 2 etaper i perioden 1962 – 1968 Den mindre trafik gennem byen medfører omsætningsfald i Kvistgårds butikker. Manglende udvikling af Kvistgård som boligområde fra ca. 1970 og frem til slutningen af 1990´erne. Forretningsdrivende mister lysten til at investere/fastholde butikker i Kvistgård Espergærde centrets åbning i 1964 Kvistgårds borgere handler bl.a. i Espergærde.

Kvistgård før Hornbækvejen (1954)

Kvistgård 2014 Tidligere industrigrund Kongevejen Omegenens Fritidshave- Forening (Ca. 1975) Vandværksvej Lergravsvej

Kvistgårds udvikling i de kommende år. Byen vil fortsætte med at vokse i de kommende år. Byen vil udvikle sig endnu mere på begge sider af Hornbækvejen. Byen er den bydel i Helsingør kommune der får den største relative vækst i antallet af indbyggere Byen har ikke i dag en dagligvarebutik, dette er der et meget stort behov for. Der er planer om yderligere 52 boliger på Lergravsvej. Yderligere ca. 150 indbyggere.

Hvor handler Kvistgårds beboere i dag? Nærmeste indkøbsmulighed er 4,4 km fra Kvistgård station. Mange pendlere handler på vejen hjem – uden for kommunen. Superbrugsen i Fredensborg er meget populær. Borgere uden bil (især ældre) har en udfordring med bus til indkøbsmuligheder. Afstand fra Kvistgård station i bil til: Espergærde center : 4,4 km Tikøb brugs : 5,6 km Fredensborg brugs : 8,6 km Prøvestenscenter : 6,0 km Humlebæk center : 5,2 km Rema 1000 (Forslag) : 0,7 km

Ønsker til en dagligvarebutik Varieret udbud. Prismæssigt attraktive varer. Økologi. Skal kunne anvendes som den butik den daglige handel placeres i. Størrelsesmæssigt passer 1000 m2 perfekt – det svarer til den Fakta der lige er bygget i Espergærde. Skal kunne indpasses i det lokale miljø. Vi vil gerne have en Rema 1000 – vi er ikke blevet præsenteret for et alternativ.

Placeringen af en dagligvarebutik Historikken har vist, at en dagligvarebutik placeret inde i byen – på Munkegårdsvej – ikke er nogen god idé. Indbyggertallet i Kvistgård er for småt til at en sådan butik vil være rentabelt. Butikken skal placeres hvor der vil være mulighed for at gennemkørende trafik kan foretage handel – faktisk som situationen var før 1968. Vi kan ikke se nogen anden fornuftig placering end den i projektet foreslåede, på hjørnet af Kongevejen og Hornbækvej. Derved vil butikken kunne drives rentabelt, hvilket også vil være til gavn for byens borgere.

Overvejelser vedrørende adgangsveje Vi mener at det er af væsentlig betydning for udviklingen af Kvistgård som by, at der  etableres ordentlig adgang til butikken for cyklende og gående. Vi mener at forslaget med etablering af en rundkørsel i krydset er en fornuftig løsning, og vi har svært ved at forestille os en tilsvarende god løsning på adgangsvejen til butikken uden denne rundkørsel. Bløde trafikanter har mulighed for adgang via Jernbanestien, men det vil være en omvej for en hel del beboere, der vil vælge adgangen langs kongevejen og over rundkørslen. Rundkørsel og adgangen til denne langs kongevejen bør designes så den tager hensyn til bløde trafikanter, såsom uledsagede børn/unge samt ældre borgere uden bil.

Omverdenens holdning til en butik i Kvistgård Vi er skuffede over politikere i byrådet der ikke vil anerkende rimeligheden og den helt naturlige udvikling med opførelse af en butik i Kvistgård. Vi er meget undrende overfor den retorik der bruges. Ex. monsterbutik, Tikøb brugs lukker og butikker i Espergærde centeret vil lukke. Vi tvivler på at disse skræmmebilleder er realistiske i forhold til den foreslåede butik i Kvistgård. Vi er uforstående overfor hvorfor en butik i Kvistgård skal føres frem som en sag der bliver Kvistgård mod Espergærde og Tikøb (eller omvendt) Vi kan ikke forstå at der lige er åbnet en Fakta på 1000 m2 i Espergærde uden tilsvarende reaktioner som nu mod Rema 1000 i Kvistgård ?

Opsummering Vi har i de sidste 2 uger stemt dørklokker og talt med beboerne i Kvistgård. Vi har samlet underskrifter ind til støtte for en Rema 1000 på den anviste placering. Der er massiv opbakning i Byen til at få en dagligvarebutik til Kvistgård. Vi har indsamlet mange underskrifter. Tak for jeres opmærksomhed