Niels Brock Handelsgymnasium Tirsdag den 3. marts 2015, kl
Hvordan underviser man i EU? Rasmus Nørlem Sørensen Sekretariatsleder i DEO København den 3. marts 2015
Hvad er EU? Fredsprojekt Forsøg Forening Forum Forandring EU-undervisning skal ikke handle om EU!
Elevens udfordringer Begrænset resonansrum Behov for ny faktuel viden Fagtermer og analyser Sammenhæng med øvrig undervisning
Lærerens udfordringer Cases og induktiv undervisning kræver: -Tid til research -Stor grundviden -Fingeren på den politiske puls
Hvorfor cases? Virkelighedsnær undervisning Virkelige problemer motiverer til læring Demokratisk handlekompetence
Hvordan finder man en EU-case?
Hvordan laver man en EU- vinkel?
26 millioner arbejdsløse Grund til optimisme: Ny vækst i EU Arbejdsløshed – og ungdomsarbejdsløshed Fattigdom
Er fri bevægelighed – kun en fordel? Debat om børnecheck og velfærd til andre EU- borgere Løntryk og social dumping Skal vi fastsætte en mindsteløn i EU?
Grøn omstilling Skal EU lægge sig i førertrøjen – for enhver pris? Skal vi have et fælles energinet i EU? Skaber grøn omstilling arbejdspladser?
Frihandel – fri for hvad? Frihandel giver vækst og jobs Forhandling om miljøregler og forbrugerbeskyttelse Skal virksomheder kunne sagsøge stater?
Bankunion og finansregulering Fælles tilsyn med store banker i Europa Er der styr på bankerne? Skal Danmark indføre en skat på finans- transaktioner?
7.500 milliarder kr. i skattely Skal vi have en fælles skattebase for virksomheder i EU? Skal skattely rammes af sanktioner? Er fri bevægelighed for kapital… en dårlig idé?
Send flere materialer! Statistikopgaver Eksamensspørgsmål Forløbsplaner Gode idéer