Ukraine og Rusland Hvilken historie?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Baggrunden for det moderne gennembrud:
Advertisements

Veje og afveje i Mit forskningsprojekt: Kampen om den kolde krig
Samfundsfag i 1.C.
EU i samfundsfag Rasmus Nørlem Sørensen Sekretariatsleder
”Intet” af Janne Teller
Mine roser Jeg elsker alle blomster, men aller mest roser Roser er aldrig ens men er lige så forskellige som os mennesker Det er hvad der gør dem så fascinerende.
Irak Krigen.
FOKUS! På vores udvikling.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Nørrebros erfaringer med aktiviteter i et heterogent kvarter Børnearbejdet i Nørrebro Taekwondoklub.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Netværkskoordinatormøde MDI d. 5. februar At koordinere… koordinator, (lat.koordinere + -ator), person, der er udpeget til at samordne noget. koordinere,
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Havde Luther en teologi om Guds rige?
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Jeopardy – Hit med Historien! 8. klasse [Folk og fædreland]
Area-konvent 2013 ”FRED I VORE HJERTER” af DG Mona Østergaard Klit.
Tradition og Fornyelse
Talentinternat modul 3..
Samtidshistorie på HHX
Tillid Temadag for AMIR
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Globalisering og internationale forhold
P SYKISK ARBEJDSMILJØ På Det Alternative Plejehjem, Esbjerg.
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
Rollespil i EU-undervisningen Rasmus Nørlem Sørensen EU i undervisningen – sådan! September 2013.
Vækstgruppen Vordingborg Erhverskonference 30. maj 2013 Vordingborg – Herning.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Hvad kræver det? Parat til erhvervsuddannelse. Parat til… Erhvervsuddannelser? En konkret erhvervsuddannelse? Grundforløb? En bestemt indgang? En konkret.
Nye højder Mod Drømmen om fremtidens frikirke i Danmark Alene – eller en del af det større fællesskab?
Tillidsreformen – hvordan har jeg arbejdet med reformen og hvor langt er vi nået? MED konference
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
set fra ledelsens side ved Områdeleder
Velkommen Den globale dimension i uddannelserne 7. november 2013.
Pædagogisk Konference 18. november Grænser for frihed? Samfundsforandringerne Individualismens ansigter : De er forkælede, besværlige, sårbare og.
Arbejdsglæde Du bestemmer selv.
- Global islamistisk terrorisme
Ruslands interesser i Ukraine
Lodsejerkontakt – nøglen til realisering af vådområder.
KLODEN RUNDT DEO konference, Aarhus Oplæg v. Hans Branner.
AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF POLITICAL SCIENCE Har EU en rolle i konflikten i Ukraine? Fra revolution i Kijev til krig med Rusland – Hvordan håndterer.
Ledelse og kollega-adfærd
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
EU OG KRISEN I UKRAINE Forberedende oplæg til Sanktionsspillet.
Introduktion til Den Kolde Krig
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Ukraine i samfundsfagsundervisningen Et emne, mange temaer/cases: Ukraines revolution – hvorfor lykkedes den? Politisk korruption – Magtens tredeling Voldelig.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Stress En folkesygdom?.
Hvordan man bekæmper mobning
Globalisering ANNE ROSENDAHL KRISTIANSEN 1.B NGH.
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
Når den sidste sang stille toner ud, ja, så kommer jeg.
Politisk økonomi - resten..!.
Fordybelse i et projekt
De seks tænkehatte (Edward de Bono)
her følger 20 minutter hvor jeg skal omkring følgende punkter:
Opfølgning på PSYKISK APV
Hvad er EU’s demokratiske udfordringer?
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
“Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.”
I mine øjne Rasmus Seebach
Historisk oversigt fra antikken til 2010’erne
Når den sidste sang stille toner ud, ja, så kommer jeg.
Ord skaber Da du kom hertil fra et underfuldt sted,
WS 1: Et globalt perspektiv i undervisningen – hvordan?
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Ukraine og Rusland Hvilken historie? Konference for undervisere 13. november 2014 Peter Zacho Søgaard Oplysningsforbundet DEO Hvad betyder forskellige historietolkninger for den nuværende konflikt?

Ruslands imperiale ukrainepolitik Rusland har skabt det Ukraine, det netop ikke ønskede Vilnius topmødet november 2013 Ruslands fiasko Krim annekteringen Krig i Østukraine Ruslands Ukraine politik = intet nyt under solen, men mere ekstremt end nogensinde før. Hvad er baggrunden for Ruslands Ukraine politik? Rusland har 70% for vesten Rusland har interveneret i Ukraines interne politik siden 1991 Gasprisen Sponsorat af prorussiske politikere Forsøg på køb af strategisk infrastruktur gas Forsøg på at integrerer Ukraine i russiske institutioner

1991: Opløsningen af Sovjetunionen - Eller opløsningen af Rusland? Putin: 20 århundredes største tragedie Ukraine = Skåne halland blekinge Skilsmissesyndromet med Ukraine: Da Ukraine blev selvstændigt, erklærede de sig ikke uafhængige fra USSR, men fra RUSLAND

Ukraines rolle i Ruslands selvforståelse Russerne var chokerede da det gik op for dem at Ukraine nu var udlandet. Forsøgte straks at genetablere unionsrelationer – SNG, militært samarbejde – Eurasisk union giver ingen mening uden Ukraine Russisk national genrejsning kunne kun handle om imperiet – der var ikke andet at gribe tilbage til.

Ukraines særstilling i russisk udenrigspolitik Ukraine er uden tvivl en selvstændig stat. Det er sådan historien har udfoldet sig. Men lad os ikke glemme at nutidens Rusland har rødder ved Dnjepr floden. Vi har dåben i Dnjepren til fælles. Kijev Rus var fundamentet for den fremtidige enorme russiske stat. Vi har fælles traditioner, en fælles mentalitet, en fælles historie og kultur. Vores sprog er meget ens. Sådan set på det, vil jeg gerne gentage, er vi ét folk. Vladimir Putin, september 2013 St.Petersborg er hjernen, Moskva er hjertet – men Kijev er Rusland moder Russisk ordsprog Tæt forhold mellem Rusland og Ukraine = tingenes naturlige tilstand Med indbygget skævhed. Putins ukrainessyn anvender det imperiale narrativ om at Rusland er født i Kiev

Ukraine gentolker historien 5 eksempler på hvordan Ukraine og Ruslands nationalhistorier modsiger hinanden. Ukraine havde ingen selvstændig historie – 200 år i zarriget – 70 år i sovjet - Så derfor gentolker Ukraine den eksisterende Grundlæggelsesmyten for den uafhængige ukrainske stat = Kiev Rus 1880erne Mykhailo Hrushevsky – Ukrainere som selsvstændigt folk og nation Rusland overfølsomt overfor dette ukrainske nationsbygningsprojekt – hvis mål er at definere Ukraine som separat/ distinkt/ fra Rusland og russisk historie. Vestukrainere er overfølsomme overfor russiske deklarationer om ukrainsk/russiske ”enshed”og naturlige forbrødring.

1654: Perejaslav Steppelandet Ukraine mellem Rusland og Polen Bohdan Khmelnytskyj Østslavisk broderskab Lillerusserne vender tilbage til riget? Eller begyndelsen på kolonialiseringen? Perejaslav: Begyndelsen til enden? Indtil midten af 1700 tallet var hovedparten af Ukraine var under Polsk litauisk kontrol Herefter under russiske zars herredømme. Inkoorporation i Zariget færdig ved 1700 tallets afslutning Ukrainsk kultur bondekultur – adlen inkoorporeret i russisk adel Zarrigets historieskrivning: Lillerusserne kommer tilbage til riget - Storrusland, lillerusland, hviderusland Østslaviske civilisation.

1709: Ivan Mazepa og Poltava slaget Frihedskæmper eller forræder? ”Mazepister” Peter den Store vinder slaget og skriver historien Statuer og politik Mazepa – kossakleder allieret med Karl den 12. (sverige) mod Peter d. Store (rusland) Ukraine: Nationalhelt Rusland: arketypen på en foræder Slaget uddødeliggjort i russisk kultur – Pusjkon, Tjakovskij Statuestriden i 2009 – Chernomyrdin hitlersammeligning

1932-33: Holodomor – folkemord? Det uafhængige Ukraine 1917-21 Ukraine forsøger selvstændighed - 20’ernes nationaliseringsprojekt blev afbrudt da STALIN slog bak Mindst 3. Mio ukrainere døde. (op til 6) Ukraine: Folkemord? FN Rusland: Benhård kollektiveringsproces der var en tragedie for både Rusland og Ukraine. Mevedevs kommite mod historieforfalskning til skade for Rusland.

Anden Verdenskrig: Hvis fædrelandskrig? Bandera – det 20. århundredes Mazepa – et MØNSTER MEDAJLE UKRAINES HELT Rehabilitering 2004-2010 af OUN (Organisationen af ukrainske nationalister) Og UPA (Ukraines undergrundshær) Krig mod jøder, polakker, bolsjevikker, nazister. Joe. Heltemedalje til Bandera Bandarister i 2014

Donetsk/Luhansk folkerepublik

Taberne i ukraine bor mod øst: Østukraine var helte i Sovjet – nu er de tabere – Rustbælte industri og mafia. Kampen mod fascismen = kampen mod nazityskland = barbari Østukraine er Ruslands brik i Ukraine Gensidig forurettet hed

Ukraines interne splittelse Sproglovens betydning i dages ukraine 50 % taler russisk som modersmål, 8 mio. russere. Nationalisme handler om statens overlevelse Russificering en trussel – overvinde ruslands historiske hegemoni Afvise russisk historieskrivning

Kampen om Ukraine i undervisningen EU: Idealisme Rusland: Realisme Plussumsspil Soft power / værdier Internationale organisationer sikre de svage Krig undgås ved dialog og mægling Nulssumsspil Hard power / materielle kapabiliteter Internationale organisationer styres af de stærke Krig kan kun undgås med magtbalance Idealisme vs. Realisme EU: Plussumsspil Rusland: Nulsumsspil Medlemsstaterne bestemmer i fællesskab EU’s udenrigspolitiske linje – VETO ret Ruslands udenrigspolitik bestemmes af én mand. Blød magt vs. Hård magt EU ønsker ikke at betale for Ukraine Problem: Udenrigspolitikken er det der gør stater til stater

Brug af Rusland/Ukraine i undervisningen Brug af historie i IP og samfundsfag Brug af historie og statsidentitet til at sætte ramme om udenrigspolitik Konkret: Ruslands syn på konflikten Bredere: Hvordan ser vestens version af verdensordnen ud fra den anden side? Paralleller til Danmark Grønlands syn på Danmark som kolonimagt Hvordan diskuterer vi Danmarks fortid? Anders Foghs gentolkning af Danmarks under besættelsen Danmark som stormagt – parallel til Rusland - 1864? Temapakker om Ukraine og EU DEOundervisning