1 BRUGERUNDERSØGELSER I DET ELEKTRONISKE BIBLIOTEK Et DEF-projekt 2001
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 Materialer 83 Elektroniske ressourcer 78 Personalets betjening 88 Andre tilbud 77 Tekniske faciliteter 76 Øvrige forhold 83 Bruger tilfredshed 81 Brugerværdi 76 Brugerloyalitet 93 R 2 =0,74 0,09 0,1666 0,3064 0,0609 0,0865 0,2770 0, ,2636 0,11 0,21 0,1161 0,08 0,0762 0,0654 0,1975 Hovedbiblioteket, Helsingør Indeks og effekter Scorerne ud for de enkelte pile i modellen viser, hvilken effekt en ændring på ét point i et givet indeks vil have direkte på modellens øvrige indeks. Det fremgår af modellen, at: –Brugertilfredshed skabes i et samspil mellem Elektroniske ressourcer, Materialer, Tekniske faciliteter, Øvrige forhold, Personalets betjening og Brugerværdi –Brugerloyalitet skabes som et samspil mellem Elektroniske ressourcer, Personalets betjening, Brugerværdi og Brugertilfredshed Modellens forklaringsgrad er 74%, hvilket er markant bedre end ECSI kravet på mindst 65%.
15 Handelshøjskolens Bibliotek Indeks og effekter Materialer 69 Elektroniske ressourcer 75 Personalets betjening 82 Andre tilbud 55 Tekniske faciliteter 71 Øvrige forhold 76 Bruger tilfredshed 73 Brugerværdi 69 Brugerloyalitet 86 R 2 =0,67 0,1767 0,0690 0,3230 0,2221 0,1558 0,0974 0,1358 0,2353 0,1726 0,16 0,0911 0,25 0,19 0,1173 Scorerne ud for de enkelte pile i modellen viser, hvilken effekt en ændring på ét point i et givet indeks vil have direkte på modellens øvrige indeks. Det fremgår af modellen, at: –Brugertilfredshed skabes i et samspil mellem Elektroniske ressourcer, Materialer, Tekniske faciliteter, Øvrige forhold, Personalets betjening og Brugerværdi –Brugerloyalitet skabes som et samspil mellem Personalets betjening, Brugerværdi og Brugertilfredshed Modellens forklaringsgrad er 67%, hvilket er lidt bedre end ECSI kravet på mindst 65%.
16
17
18
19
20
21 Indeks LOYAL TILFREDS VARDI OVR TEKN ANDRE ELEK MAT PERS DFB RUB Bemærk: forskelligt index
22 DFB - aldersfordeling