Retorik: De fem Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Coaching Det handler om at stille de rigtige spørgsmål!
Advertisements

Retorik. Inventio. • Inventio er den ide-genererende fase, hvor man finder sine argumenter 2. og indsamler viden om sit emne. 3. Inventio kan både være:
Hvad består mundtlighed af? Hvad skal eleverne kunne?
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Om feedback og tilbagemeldinger
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
(almene målsætninger)
Retorik – en kort gennemgang af forarbejdningsfaserne
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Kommunikation.
Skabelsen Da Gud i sin kærlighed havde skabt manden og kvinden – betragtede han sit værk , og sagde:
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Retorik Henriette Lungholt Efterår 2010.
Program Velkomst og program
Karl Henrik Flyums model
Praktisk argumentation
Vt-9 kursus program 2. møde
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Forelæsningen Datalogisk Instituts undervisningsdage, Sandbjerg, august 2006.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Pædagogisk uge, Norges Handelshøjskole, Bergen, september 2014
Respiration Spørgsmål: Under hårdt arbejde, når man kraftigt ventilere og nervesystemet vælger at afslappe den abdominalevæg. Hvilke omkostninger har det.
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Retorik Henriette Lungholt Uge
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
Retorik og Argumentation
Mundtlige oplæg Talepapir Helene Qvistgaard Roskilde Katedralskole.
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
Linjefag - mundtlighed Gentofte Ungdomsskole
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Forarbejdningsfaserne
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 2. undervisningsgang.
Synopsis.
Indhold Hvad er Actio? Mundtlig fremførsel af talen Svært at beskrive og systematisere Artikulation Tempo og Pausering Styrke Melodik Klang
Retorik Med Jesper, Thuy, Oliver Gruppe 5. Disposition 1.Definition af retorik. 2.Appelformer. 3.Forarbejdningsfaser. 3/31/
Retorik Retorikkens grundbegreber Historisk baggrund
En grundig gennemgang af Retorik & Formidling Af gruppe VII.
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
Paideia begivenhedsledelseretorik. Retorik Forsvarstalen (forensisk tale): Begrundelser af tidligere handlinger, narrative redegørelser for forløb, det.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Aristoteles’ fem faser
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
SRO SKRIV!.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Kildekritik Website.
AMiR 3 – 2015 Onsdag d. 21. september 2016
Sso SKRIV!.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Company programme - Veda
Videnskabeligt projekt
Analyse af læringskultur, roller og ansvar i patientsikkerhedsarbejdet
Inventio At samle stof og finde på argumentation alle vinkler
Lise Lyngbye 5. November – 12. november – 19. november
Lise Lyngbye 5. november, 12. november, 19. november
Gode råd om ... Start af forhandlinger 1. Gem irritation væk
MUNDTLIG FREMSTILLING
SRO 2018 hHx.
Analyse af læringskultur, roller og ansvar i patientsikkerhedsarbejdet
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo

Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo 1. Inventio: argumenter fremfindes 2. Dispositio: talen disponeres 3. Elocutio: talen formuleres og udsmykkes stilistisk 4. Memoria: talen læres udenad 5. Actio: talen fremføres Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo

Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo Inventio - Find følgende: - Redegører og gør talen mere forståelig. Kendsgerninger Argumenter Eksempler Citater Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo

Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo 1. Inventio: argumenter fremfindes 2. Dispositio: talen disponeres 3. Elocutio: talen formuleres og udsmykkes stilistisk 4. Memoria: talen læres udenad 5. Actio: talen fremføres Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo

Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo Dispositio - Udform talen. - Opstil det overordnet overblik. - Udform ”trinene” som skal lede til konklusion. - Sagens kerne komme til sin ret - Skabe dramatisk energi - Gør talen medrivende og indholdet interessant. Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo

Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo 1. Inventio: argumenter fremfindes 2. Dispositio: talen disponeres 3. Elocutio: talen formuleres og udsmykkes stilistisk 4. Memoria: talen læres udenad 5. Actio: talen fremføres Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo

Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo Elocutio ‐ Relevans, formålstjenlighed (aptum) ‐ Sprogrigtighed (puritas) ‐ Klarhed, forståelighed (perspicuitas) ‐ Stilistisk kvalitet (ornatus) Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo

Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo 1. Inventio: argumenter fremfindes 2. Dispositio: talen disponeres 3. Elocutio: talen formuleres og udsmykkes stilistisk 4. Memoria: talen læres udenad 5. Actio: talen fremføres Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo

Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo Memoria - Genlæse sin stof og huske så meget af det som muligt. - Hjælper ved fremførelsen således at talen er sikker og robust og eventuelle fejl hurtigt kan overkommes. Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo

Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo 1. Inventio: argumenter fremfindes 2. Dispositio: talen disponeres 3. Elocutio: talen formuleres og udsmykkes stilistisk 4. Memoria: talen læres udenad 5. Actio: talen fremføres Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo

Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo Actio - Talen udføres. Kulminationen af alt dit forarbejde. - Tænk på artikulation, tempo, pausering, styrke, melodik og klang. Retorik: De fem arbejdsfaser @ Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo