Tilgængeligt webdesign Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilgængelighed Århus kommunes hjemmeside Helene Nørgaard Bech Sensus ApS April 2010 l.
Advertisements

Tilgængelighed og elektroniske dokumenter Lbc/ Helene Nørgaard Bech Sensus ApS Juni 2010.
Introduktion til HTML HTML dokumentets struktur & Indhold.
Redaktørkursus i tilgængelighed og tilgængelige dokumenter Helene Nørgaard Bech Sensus ApS 24. februar 2011 l.
Sensus Hyppige brud på retningslinierne for tilgængelighed - WCAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Web Content Accessibility Guidelines 2.0 Maria Barrett Sensus ApS 26. januar 2011 l.
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
Tilgængelighed og elektroniske dokumenter. Retningslinjer •For ikke-W3C formater –Word, Excel, PDF, Flash, ODF,... –Hvis utilgængelige, så skal findes.
Forelæsning om IT & TILGÆNGELIGHED IT-Højskolen, København d. 26. marts 2003.
Strategikonsulent – Middelfart Kommune
Tilgængelighed København Kommunes hjemmeside Maria Barrett Sensus ApS l.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.5.
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Web Content Accessibility Guidelines 2.0
PDF/A Skal - Skal ikke? v/ René Mittå Specialkonsulent
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Formularer (Access, del 3)
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.3.
Introduktion til indholdsfortegnelser j Tryk derefter på F5, eller klik på Slideshow > Fra begyndelsen for at starte kurset. Klik på Aktivér redigering.
Tilgængelighedskursus for webdesignere DIS Maria Barrett Sensus ApS Maj 2010 l.
Web tilgængelighed Do’s and dont’s
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign.
Tilgængelighed København Kommune Maria Barrett Sensus ApS 10. januar 2011 l.
Web Content Accessibility Guidelines 2.0 Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.4.
Køb og drift af tilgængelige netsteder lbc/ /2.0.
Sensus Tilgængelighed i PDF-filer - Adobe Professional Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Undervisere –Helene Nørgaard Bech –Jacob Nielsen Kursusmappens indhold Alternative formater/elektroniske versioner Dagens.
Redaktørkursus i tilgængelighed og tilgængelige dokumenter Maria Barrett Sensus ApS 16. februar 2011 l.
XML1 4.7 XML and Its Data Model. XML2 Introduktion til XML, 178 XML = eXtensible Markup Language Markup language –sprog, hvor data "pakkes ind" i tags.
Tilgængelighed og elektroniske dokumenter Lbc/. Program Tilgængelighed til dokumenter generelt Word og InDesign Tilgængelighed til pdf-filer Øvelser.
Kursus i tilgængelighed for webmastere, informationsmedarbejdere, redaktører, indkøbere og it-chefer.
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
Sensus Tilgængelighed i PDF-filer - Århus kommune Helene Nørgaard Bech Sensus ApS 12. august 2009.
Web Content Accessibility Guidelines 2.0 Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Web Content Accessibility Guidelines 2.0 Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Overblik over kompenserende teknologier lbc/ /2.0.
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
Web Content Accessibility Guidelines 2.0 Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Tilgængelighed og elektroniske dokumenter. Retningslinjer For ikke-W3C formater –Word, Excel, PDF, Flash,... –Der skal findes tilgængelige alternativer.
Sensus Hyppige brud på retningslinierne for tilgængelighed - WCAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.4.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.1.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.2.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Helene Nørgaard Bech –Jacob Nielsen –Maria Barrett Sensus Kursusmappens indhold.
Kursus i tilgængelighed for webmastere, informationsmedarbejdere, redaktører, indkøbere og it-chefer.
Perception og disposition af grænseflader
Tilgængelighed og elektroniske dokumenter lbc/ /2.1.
Køb og drift af tilgængelige netsteder lbc/ /2.2.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Afsluttende kommentarer. Generelle anbefalinger Tilgængelighedspolitik Udbudsmateriale Uddannelse af medarbejdere Vurdering af nuværende status –Egne.
Hyppige brud på retningslinierne for tilgængelighed - WCAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
DWDK Øvelsesgang 2. Tegnsæt: utf-8 vs. iso Utf-8 = universelt tegnsæt Giver advarsel i validator Dokument skal gemmes i utf-8 format i notepad.
Overblik over kompenserende teknologier. Kompenserende teknologier Ikke alle anvender kompenserende teknologier –Det gør især blinde, svagsynede, døvblinde,
Tilgængelighed og Content Management Systemer - ATAG.
Web Content Accessibility Guidelines 2.0 Helene Nørgaard Bech Sensus ApS
ATAG Tilgængelighed og Content Management Systemer.
DWDK – øvelsestime 3 CSS – let the fun begin!!. Tilgængelige slides Disse slides ligger på mit public drev
Web Content Accessibility Guidelines 2.0 Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.4.
Resultater af kortlægning af tilgængelighed 2010.
Præsentationens transcript:

Tilgængeligt webdesign Helene Nørgaard Bech Sensus ApS

Hvem er vi?

Program Introduktion til webtilgængelighed og kompenserende teknologier De officielle retningslinjer for tilgængelighed Køb og drift af tilgængelige netsteder Tilgængelighed og CMS

Tilgængeligt Webdesign ”Web’ens styrke ligger i, at den er universel. Det er helt grundlæggende, at alle mennesker — uanset funktionsnedsættelser — har adgang” Tim Berners-Lee Opfinder af WWW, direktør for W3C Tilgængelighed er et spørgsmål om at give flest mulige mennesker i flest mulige situationer og fra flest mulige browser-teknologier adgang til web-baseret information

Det officielle fokus 1.Tilgængelighed af hensyn til mennesker med en række handicaps: –Syn, hørelse, bevægelse, tale, kognition, sprog, læring, neurologiske –Kombinationer af disse 2.Tilgængelighed af hensyn til ældre mennesker med aldersbetingede behov 3.Tilgængelighed af hensyn til brugere i al almindelighed

Status Op imod 25% af alle brugere oplever problemer med tilgængeligheden MeAC 2007 –5,3% af offentlige netsteder –0% af private netsteder Danmark ligger ikke øverst Lovkrav giver generelt lidt mere fokus og lidt bedre resultater

Status – Seneste undersøgelser Kortlægning 2008 –Fejl på alle ca 250 netsteder –Perfekt: 0% –Godt tilgængeligt: 6% –Jævnt tilgængeligt: 70% –Dårligt tilgængeligt: 24%

Kortlægning 2010 God tilgængelighed - netstedet har ingen eller få formelle tilgængelighedsfejl og har ingen alvorlige tilgængelighedsproblemer Jævn tilgængelighed - netstedet har nogle formelle tilgængelighedsfejl, men få eller ingen alvorlige tilgængelighedsproblemer med væsentlige funktioner og/eller væsentligt indhold Mangelfuld tilgængelighed - netstedet har mange formelle tilgængelighedsfejl og flere væsentlige funktioner og/eller væsentligt indhold, som ikke kan bruges af en eller flere brugergrupper Dårlig tilgængelighed - netstedet har mange formelle tilgængelighedsfejl og mange alvorlige tilgængelighedsproblemer med væsentligt indhold, som udelukker en eller flere brugergrupper

Tilgængelighed er et krav FN FN’s handicapkonvention om handicappedes rettigheder (2006, 2009)FN’s handicapkonvention FN’s Standardregler om lige muligheder for handicappede (1993) EU Jun ’06: I 2010 skal det være Sep ’05: Resultater, tak! e-Inclusion (2003) e-Government, Europæisk handicapår (2003) e-Accessibility (2001, 2002) Målsætning for eEurope (2000) W3C retningslinjer USA Præsidentdekret (2000) Access Board retningslinjer Section 508, 504, ADA Danske beslutninger Åbne standarder incl. tilgængelighed obligatorisk (2008)Åbne standarder incl. tilgængelighed obligatorisk IT og Telestyrelsens kortlægning af problems omfang (2006) Regeringens handlingsplan for handicappedes it- og telebrug (2002) Krav til alle statslige netsteder (2000) Netpublikationer v2 (1999)? Det digitale Danmark (1999) Regeringens IT-politiske handlingsplan på handicapområdet (1996) Regeringsbeslutning om ligestilling og ligebehandling af handicappede (1993)

Retningslinjer og prioriteter Internationale retningslinjer fra World Wide Web Consortium (W3C) –Web Accessibility Initiative (WAI) –Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) –Authoring Tools Accessibility Guidelines (ATAG) –User Agents Accessibility Guidelines (UAAG) Brugeren oplever tilgængelighed UAAG Browsere, Media players ATAG Redigerings- værktøjer, editors, CMS WCAG Indhold, struktur, layout, interaktion

Retningslinjer og prioriteter W3C prioriteter og overholdelse –Prioritet 1 – Skal overholdes (niveau A) –Prioritet 2 – Bør overholdes (niveau AA) –Prioritet 3 – Kan overholdes (niveau AAA) Niveau AA (prioritet 1 og 2) er minimum; niveau AAA er ikke altid realistisk Danske retningslinjer fra IT- og Telestyrelsen EU anvender ligeledes W3C/WCAG Nye og gamle W3C retningslinjer?

Obligatoriske standarder

Retningslinjer og prioriteter 2 Ikke-W3C retningslinjer –Ikke-W3C teknologier Indhold fra eksempelvis Microsoft (Office), Adobe (PDF, Flash), Open Office, andre Hvis utilgængelige, så skal findes tilgængelige alternativer i W3C format Dokumenterne skal følge retningslinjerne for det pågældende format Leverandører er på vej med WCAG 2 supplement til sikring af tilgængeligheden til fx Word og PDF

Hvorfor utilgængelighed? Uvidenhed –Forudsætter, at alle er som os selv –Anvender en top-1/top-2 browser –Har den samme opfattelse af ”intuitivt” –Anvender en almindelig PC med mus og skærm Arrogante designere –Vi prioriterer ”lækkert” design og teknologi over tilgængelighed og brugervenlighed –Kan læse 7½pt grå på lys grå baggrund Misforståelser –Vi tror, at tilgængelighed og design udelukker hinanden

Problemets omfang Mennesker er meget forskellige, og de anvender web’en forskelligt –Mangler sanser eller motorik –Mange (ca 15%) er læsesvage, ordblinde, blinde, svagsynede, hjerneskadede,... –Mange (ca 10%) Anvender en anden platform (kompenserende hjælpemidler, Macintosh, ingen mus, PDA, SmartPhone, mobiltelefon,...) –Befinder sig i situationer, som gør dem ”handicappede” –Mere end browsere og browser-versioner i omløb I Danmark har op mod 1 mio mennesker problemer med utilgængelighed Problemet bliver større når web’en skal være sikkerhedsnet

Brugere er forskellige Hvis man er blind bruger man skærmlæser Hvis man ser dårligt bruger man forstørrelse Hvis man har et motorisk handicap kan man måske ikke anvende mus eller tastatur Nogle (ex. ordblinde) har svært ved at læse

Type af problemer (Web) Nogle problemer skabes af systemerne og af udviklerne –Fx tabel-layout, HTML-fejl, linktekster/URL- genbrug, AJAX-lag, faste dimensioner, … Andre skabes af designerne –Fx ringe kontrast, små bogstaver, dårlig navigation, … Atter andre problemer skabes af redaktørerne –Fx dokumentproduktion, copy/paste fra Word, billeder uden ALT, uforståeligt sprog

Automatisk validering? Kan anvendes til at finde fejl Kan ikke anvendes til at godtgøre tilgængelighed WCAG2: Tjekker 20-25% af koden –Indiskutable brud –Mulige brud, som forudsætter manual validering –Mulige brud, som kræver fortolkning

Spørgsmål, kommentarer ?!

Web Content Accessibility Guidelines 2.0 Helene Nørgaard Bech Sensus ApS

4 principper for tilgængelighed 1.Opfattelig (perceivable) – information og brugergrænseflader skal præsenteres for brugere på måder, som de kan opfatte 2.Anvendelig (operable) – brugergrænsefladen og navigationen skal være anvendelig 3.Forståelig (understandable) – information og brugergrænsefladen skal være forståelig 4.Robust (robust) – indholdet skal være tilstrækkelig robust til at det kan præsenteres pålideligt på en bred vifte af bruger agenter, herunder kompenserende teknologier

Tilgængeligheden til offentlige danske netsteder I efteråret 2008 blev en større undersøgelse foretaget af tilgængeligheden til offentlige danske netsteder. Undersøgelsen viste at ingen kommunale, regionale eller ministerielle netsteder i Danmark er fuldt tilgængelige. En nylig undersøgelse viser at 97% af alle offentlige netsteder på Europæisk plan er utilgængelige.

WCAG - Web Content Accessibility Guidelines Undersøgelsen af tilgængeligheden til offentlige danske netsteder blev foretaget med baggrund i WCAG - Web Content Accessibility Guidelines prioritet 1 og 2 (A & AA). Nye krav om anvendelse af åbne standarder i det offentlige fra januar 2008 – overholdelse af WCAG i nye løsninger.

Krav i de nye åbne standarder – hvem gælder det for? (kilde: ITST) Aftalen omfatter generelt de samme forvaltningsmyndigheder som f.eks. eDagene Den kommunale forvaltning –rådhuset men ikke skolen Den regionale forvaltning –regionen men ikke sygehuset Den statslige forvaltning –ministeriets koncern med departement, styrelser og direktorater, men ikke universitetet Selvejende institutioner er ikke omfattet

WCAG 1.1 Retningslinje: Tekstlige alternativer: Anvend tekstlige alternativer for alt ikke-tekstligt indhold således at dette kan ændres til andre formater alt efter brugernes behov, herunder stortryk, punktskrift, tale symboler eller enklere.

WCAG A Ikke-tekstligt indhold: Alt ikke- tekstligt indhold, som præsenteres for brugeren, har et tekstligt alternativ, der har samme formål. FX: –Tidsafhængigt media –Grafik –Dynamisk Indhold

Hyppige brud på retningslinierne Manglende alternativer til grafik (90%) Brugere af skærmlæsere får ikke information om hvad billedet indeholder. Det er et stort problem hvis billedet også er et link. Hvis grafik ikke bærer information så lav tom alternativ tekst.

Hyppige brud på retningslinierne Manglende alternativ til utilgængeligt indhold (95%) Hvis indholdet ikke er tilgængeligt, skal der som minimum være en alternativ side, som har det samme indhold som den oprindelige og bliver opdateret lige så ofte. Ex.: Objekter såsom Flash-filer, appletter etc. Docs.:

WCAG 1.2 Retningslinje: Tidsafhængigt media: Medtag alternativer for tidsafhængigt media.

WCAG A Indhold, som udelukkende består af lyd (audio only) og indhold, som udelukkende består af video (video only) (forudindspillet): For forudindspillet indhold, som udelukkende består af lyd (audio only) og indhold, som udelukkende består af video (video only) media skal forsynes med alterntiv.

WCAG Forudindspillet indhold, som udelukkende består af lyd (audio only): Der er medtaget et alternativ til tidsafhængigt media som rummer den samme information som det forudindstillede lydlige indhold.

WCAG Forudindspillet indhold, som udelukkende består af video (video only): Der er medtaget enten et alternativ til det tidsafhængige indhold eller et lydspor som rummer den samme information som det forudindstillede videoindhold.

WCAG A Captions (forudindspillet): Der findes captions (synkroniserede visuelle og/eller tekstlige alternative til talt og ikke-talt indhold) til alt forudindspillet lydindhold.

WCAG A Auditive beskrivelser eller Alternativt Media (forudindspillet): Der er medtaget et alternativ for tidsafhængigt media eller en auditiv beskrivelse af forudindspillet video for synkroniseret media. Med mindre det i er et mediaalternativ for tekst.

WCAG AA Captions (direkte): Der findes captions (synkroniserede visuelle og/eller tekstlige alternativer til talt og ikke-talt indhold) for alt direkte (live) lydindhold.

WCAG AA Auditive beskrivelser (forudindspillet): Der findes auditive beskrivelser af alt forudindspillet video indhold i form af synkroniseret media.

WCAG 1.3 Retningslinje: Kan tilpasses. Skab indhold, som kan præsenteres på forskellige måder (eksempelvis med et enklere layout) uden at man mister information eller struktur.

WCAG A Information og relationer: Information, struktur og relationer, som fremgår af den visuelle præsentation, kan også blive fastslået programmeringsmæssigt eller er tilgængelig som tekst. Fx. –tabelinformation –H-overskrifter –Sammenknytning af etiketter til kontroller i formularer –Listeelementer

Hyppige brud på retningslinierne Manglende/ukorrekt anvendelse af overskriftelementer (87%) H-elementer må ikke bruges til at opnå et bestemt visuelt udtryk men skal bruges til at markere forskellige niveauer af overskrifter og de skal samtidig nestes korrekt

Hyppige brud på retningslinierne Formularelementer som ikke er knyttet explicit sammen med deres labels (81%) I eksempelvis html: First name:

Vej/Husnr./Etage/Dør

Hyppige brud på retningslinierne Manglende titler til rammer (57%) Titler kan hjælpe en bruger af eksempelvis skærmlæser til at finde ud af hvad de indeholder.

Hyppige brud på retningslinierne Manglende overskrifter til datatabeller (59%) Anvend eksempelvis TD til at identificere data celler og TH til at identificere overskrifter i HTML. gnskaber/aarhus_kommune/groent_regnskab_2004?_page=bysamfund. emne/oversigt_over_miljoebelastning.htm

WCAG A Meningsfuld rækkefølge: Når den rækkefølge, som indhold præsenteres i, har indflydelse på indholdets betydning, kan den korrekte læserækkefølge fastslås programmeringsmæssigt.

WCAG A Sansemæssige egenskaber: Instruktioner, som er medtaget af hensyn at kunne forstå og anvende indholdet er ikke udelukkende afhængig af sansemæssige egenskaber såsom form, størrelse, visuel placering, orientering eller lyd. &searchWord=publikation

WCAG 1.4 Retningslinje: Adskillelig: Gør det lettere for brugere at se og høre indhold, herunder at skelne mellem forgrund fra baggrund.

WCAG A Brug af farver: farver bliver ikke anvendt som den eneste visuelle metode til at videregive information, indikere en handling, anmode om et svar eller skelne et visuelt element. px

WCAG A Lydkontrol: Såfremt der findes lydindhold på en side, som afspilles automatisk i mere end tre sekunder, findes der enten mulighed for at stoppe eller pause lyden, eller der er mulighed for at justere volumen uafhængig af den overordnede volumenkontrol på system.

WCAG AA Kontrast (minimum): den visuelle præsentation af tekst og billeder af tekst har et kontrastforhold på minimum 4,5:1. Stortekst: Forstørret tekst og billeder af forstørret tekst har et kontrastforhold på minimum 3:1. (ikke logoer)

WCAG AA Skalerbar tekst: Med undtagelse af undertekster og billeder af tekst er det muligt at skalere tekst op til 200% uden brug af kompenserende teknologi og uden at indhold eller funktionalitet går tabt.

Hyppige brud på retningslinierne Indhold som ikke forstørres hensigtsmæssigt (88%) Fx. ved at undgå at angive størrelser i pixels, men i stedet angive størrelser i procent, så fx. kolonner og tekst skalerer ordentligt (ombrydes på skærmen) og så teksteskalering virker.

WCAG AA Billeder af tekst: Hvis det er muligt at opnå den ønskede visuelle præsentation ved hjælp af den anvendte teknologi så anvendes tekst snarere end billeder af tekst.

Hyppige brud på retningslinierne Brug af grafik som burde være mark up (51%) Fx. billeder som bliver anvendt som overskrifter. Kan ikke søges på, læses op eller forstørres som skrift.

WCAG 2.1 Retningslinje: Tilgængelig med tastatur. Gør al funktionalitet tilgængelig fra tastatur.

WCAG A Tastatur: Al funktionalitet i indholdet kan anvendes ved hjælp af en tastaturgrænseflade idet der ikke stilles særlige krav til tastehastigheden.

WCAG A Ingen tastaturfælde: Hvis tastatur fokus kan flyttes til en komponent på siden ved hjælp af tastaturgrænsefladen, så kan fokus flyttes væk fra komponenten alene ved hjælp af tastaturgrænsefladen.

WCAG 2.2 Retningslinje: Tilstrækkelig tid: Giv brugeren tilstrækkelig tid til at læse og anvende indholdet.

WCAG A Tidsindstillinger er justerbare: For hver tidsbegrænsning, som defineres af indholdet, er mindst et af følgende udsagt sande: Slå fra: Brugeren har mulighed for at slå tidsbegrænsninger fra før disse optræder; eller…

WCAG Juster: Brugeren har i vidt omfang mulighed for at justere tidsbegrænsninger før disse optræder således at tiden kan øges til minimum 10 gange standardtidsindstillingen; eller

WCAG Forøg: Brugeren advares før tiden udløber og har minimum 20 sekunder til at forlænge tidsbegrænsningen med en enkel handling (fx ”tryk på mellemrumstasten”), og brugeren har mulighed for at forlænge tidsbegrænsningen mindst ti gange; eller

WCAG Undtagelse i real tid: Tidsbegrænsningen er en nødvendig del af en hændelse i virkeligheden (eksempelvis en auktion), og det er ikke muligt at finde et alternativ til tidsbegrænsningen; eller Essentiel undtagelse: Tidsbegrænsningen er essentiel og en forlængelse ville ødelægge aktiviteten; eller

WCAG Essentiel undtagelse: Tidsbegrænsningen er essentiel og en forlængelse ville ødelægge aktiviteten; eller 20 timers undtagelse: Tidsbegrænsningen er længere end 20 timer.

WCAG A Pause, Stop, Skjul: Følgende udsagn er alle sande i forbindelse med bevægelse, blink, bladrende (scroll) eller auto-opdaterende information:

WCAG A Bevægelse, blink, bladring (scroll): For alle bevægelser, blik og bladrende informationer som (1) starter automatisk, (2) varer mere end fem sekunder, og (3) vises samtidig med andet indhold, er det muligt for brugeren at pause, stoppe eller skjule disse med mindre bevægelse, blink eller bladring er en essentiel del af en aktivitet; og

WCAG A Auto-opdatering: For alt auto- opdateret information som (1) starter automatisk og (2) præsenteres samtidig med andet indhold, er det muligt for brugeren at pause, stoppe eller skjule denne, eller at styre frekvensen af opdateringen med mindre auto- opdatering er en essentiel del af en aktivitet.

WCAG 2.3 Retningslinje: Anfald: Design ikke indhold på en måde, som er kendt for at forårsage (epileptiske) anfald.

WCAG A Grænseværdi på tre eller færre blink: Netsider har ikke indhold, som blinker mere end tre gange pr sekund.

WCAG 2.4 Retningslinje: Navigerbar: Hjælp brugerne med at navigere, finde indhold og afgøre hvor de er.

WCAG A Spring over blokke: Der findes mulighed for at springe over blokke af indhold, som gentages på en række netsider. forskningens-doegn-2009

WCAG A Sider har titler: Netsider har titler, som beskriver emne og formål.

WCAG A Fokus rækkefølge: Komponenter, som kan komme fokus, kommer i fokus i en rækkefølge som bevare meningen og anvendeligheden hvis en netside kan navigeres sekventielt og navigationssekvensen har betydning for meningen eller anvendelsen.

WCAG A Formål med link (i kontekst): Formålet med hvert link kan afgøres alene ud fra linkteksten eller fra linkteksten i kombination med dens programmeringsmæssigt bestemmelige linkkontekst, undtagen når formålet med linket ville være generelt tvetydigt for brugerne.

Hyppige brud på retningslinierne Mangel på klare definitioner af målet til et link (93%) Linkteksten skal give mening også når den læses ude af kontekst. Undgå links såsom ’Læs mere’ og ’Klik her’.

WCAG AA Der findes mere end en vej til at finde en netside blandt et sæt af netsider med mindre netsiden er resultatet af eller et trin i en proces.

WCAG AA Overskrifter og etiketter: Overskrifter og etiketter beskriver emne eller formål.

WCAG AA Fokus er synligt: Enhver grænseflade, som kan styres fra tastaturet, har en synlig indikator for tastaturfokus.

WCAG 3.1 Retningslinje: Læselig: Gør tekstligt indhold læsbart og forståeligt.

WCAG A Sprog på side: På hver netside er det muligt programmeringsmæssigt at bestemme det naturlige standardsprog for siden.

WCAG AA Sprog af dele: Det er muligt programmeringsmæssigt at bestemme det naturlige sprog af hver passage eller frase i indholdet med undtagelse af egenavne, tekniske termer, ord på ukendte sprog, og ord eller fraser som har vundet indpas i den umiddelbart omgivende tekst.

Hyppige brud på retningslinierne Manglende angivelse af sprogskift lokalt på en side (50%) Anvend eksempelvis "lang" attributten i HTML og "xml:lang" iXML. ale+udviklingsplan/english+version/focus+for+a ction/nature+and+the+environment

WCAG 3.2 Retningslinje: Forudsigelig: Sørg for at netsider præsenteres og fungere forudsigeligt.

WCAG A Ved fokus: Når en komponent får fokus initierer den ikke en ændring i konteksten.

WCAG A Ved input: Ændringer i en komponent i brugergrænsefladen medfører ikke automatisk ændringer i konteksten med mindre brugeren på forhånd er blevet gjort opmærksom på dette.

WCAG AA Konsistent navigation: Navigationsredskaber, som gentages på flere netsider på et sæt af netsider forekommer i samme relative rækkefølge hver gang de gentages, med mindre dette ændres af brugeren.

WCAG AA Konsistent identifikation: Komponenter, som har samme funktionalitet på et sæt af netsider er identificeret konsistent.

WCAG 3.3 Retningslinje: Input hjælp: Hjælp brugeren med at undgå og rette fejl.

WCAG A Identifikation af fejl: Hvis inputfejl bliver fundet automatisk, bliver det pågældende element identificeret og fejlen beskrives for brugeren ved hjælp af tekst. sers_register

WCAG A Etiketter eller instruktioner: Der er anvendt etiketter eller instruktioner når indholdet kræver brugerinput.

WCAG AA Forslag ved fejl: Hvis en fejl i input bliver fundet automatisk og der findes kendte forslag til rettelse, bliver disse forslag præsenteret for brugeren med mindre det ville virke ødelæggende for sikkerheden eller formålet med indholdet.

WCAG AA Forebyggelse af fejl (juridisk, finansiel, data): For netstedet, som får brugeren til at indgå juridiske forpligtelser eller gennemføre finansielle transaktioner, som ændrer eller sletter brugerkontrollerede data i databaser, eller som sender brugerens testresultater, er mindst et af følgende udsagn sande:

WCAG Reversible: Indsendelsen kan fortrydes. Kontrolleret: Brugerens data bliver kontrolleret for fejl i input og brugeren får mulighed for at rette dem. Bekræftet: Det er muligt at gennemse, bekræfte og rette information før indsendelsen gennemføres.

WCAG 4.1 Retningslinje: Kompatibel: Maksimer kompatibiliteten med nuværende og fremtidige brugeragenter, herunder kompenserende teknologier.

WCAG A Parsing: I indhold, som implementeres ved hjælp af mark-up sprog, har elementer fuldstændige start og slut tags, elementer er nestet i overensstemmelse med deres specifikationer, elementer indeholder ikke attribut-dubletter, og alle ID’er er unikke bortset fra i de situationer hvor specifikationer tillader denne praksis.

Hyppige brud på retningslinierne Invalid kode (100%) Netstedet skal kunne bestå en HTML validering og en validering af CSS- kode for at sikre bedst mulig browserkompatabilitet. Fx. med WDG: Og W3C:

WCAG A Navn, rolle, værdi: For alle brugergrænsefladekomponenter (herunder men ikke begrænset til formularelementer, links og komponenter, som er skabt af scripts) kan navn og rolle bestemmes programmeringsmæssigt;

WCAG tilstande, egenskaber og værdier kan sættes programmeringsmæssigt; og notifikation af ændringer i disse størrelser er tilgængelige for brugeragenter, herunder kompenserende teknologier.

Spørgsmål, kommentarer ?!

Køb og drift af tilgængelige netsteder lbc/ /2.0

Drift Over- dragelse Implementering Sikring af tilgængelighed er en proces! Udbud og indkøb

Køb og drift af tilgængeligt netsted 1.Formuler en tilgængelighedspolitik –Definer standarden og ambitionen 2.Køb og implementer i overensstemmelse med standarden –Indarbejd tilgængelighed i udbudsmateriale –Vælg leverandører, som forstår tilgængelighed og har tilgængelige løsninger –Vælg tilgængelig teknologi og tilgængeligt design –Test og valider Afsæt tid til afprøvning, validering, fejlretning Anvend en uvildig testpartner

Køb og drift af tilgængelig netsted 4.Indarbejd tilgængelighedspolitikken i andre politikker –Personalepolitik –Indkøbspolitik –Sprogpolitik 5.Sørg for tilgængelige processer, værktøjer og skabeloner 6.Uddan medarbejdere i tilgængelighed –Hvordan skriver man en alt-tekst? –Hvordan publicerer man et pdf dokument? –Hvordan opmærker man en tabel?

Køb og drift af tilgængelig netsted 7.Overvåg og reager –Test løbende –Utilgængelighed skal påtales Tilgængelighed sker ikke af sig selv!

Tilgængelighed og Content Management Systemer - ATAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS

ATAG - Authoring Tool Accessibility Guidelines 3 dele: At CMS’et producerer tilgængelige netsider At CMS’et støtter udviklingen af tilgængelige netsider At CMS’et i sig selv er tilgængeligt

ATAG - Authoring Tool Accessibility Guidelines 1. CMS’et skal understøtte publicering af tilgængeligt materiale inklusiv: Skabeloner Automatisk genereret kode Konverteringer

ATAG - Authoring Tool Accessibility Guidelines 2. CMS’et skal generere standard mark up Bruge W3C standarder Generere valid kode Hvis koden ikke er valid skal brugeren informeres om dette

ATAG - Authoring Tool Accessibility Guidelines 3. CMS’et skal understøtte publikation af tilgængeligt indhold Ved generering af alternativer skal brugeren promptes om disse og deres indhold Alternativer må ikke genereres automatisk eller genbruges automatisk Give støtte i at al præsentation og indhold adskilles (fx. ved anvendelse af style sheets og ikke give mulighed for at definere styles i HTML-kode.

ATAG - Authoring Tool Accessibility Guidelines 4. CMS’et skal give mulighed for at checke og rette utilgængeligt indhold Systemet skal kunne identificere utilgængelig kode og bistå med at rette fejl Systemet skal kunne danne en rapport over tilgængelighed

ATAG - Authoring Tool Accessibility Guidelines 5. CMS’et skal integrere tilgængelighed i den generelle "look- and-feel" Tilgængelighedsfunktioner i systemet skal være en integreret del Funktioner som understøtter tilgængelighed skal være de mest oplagte at bruge

ATAG - Authoring Tool Accessibility Guidelines 6. Fremhæv tilgængelighed i hjælpefunktioner og dokumentation Dokumentation skal beskrive hvordan systemet understøtter tilgængelighed

ATAG - Authoring Tool Accessibility Guidelines 7. Vær sikker på, at løsningen kan anvendes af mennesker med funktionsnedsættelser Brugeren skal kunne redigere med én type typografi og tekststørrelse og publicere med en anden Brugere skal kunne navigere i systemet uanset funktionsnedsættelser (med kompenserende teknologi, uden mus osv.) Systemet skal fungere uanset brugerens operativsystem

ATAG - Authoring Tool Accessibility Guidelines Typiske problemer: Skabeloner som fx. ikke laver headings korrekt eller som er dannet med layouttabeller Systemet giver ikke mulighed for at lave korrekte datatabeller Systemet understøtter ikke korrekt udvikling af formularelementer (som fx. at knytte labels explicit til kontroller) Automatisk indsættelse af H-elementer (såsom H1 til overskrifter og H3 til menupunkter)

ATAG - Authoring Tool Accessibility Guidelines Typiske problemer: Manglede understøttelse af at bruger kan definere sprog – både til hele siden og lokalt på siden Systemet understøtter ikke brugeren i at angive citater, forkortelser og akronymer korrekt Automatisk generering af alt-tekster Systemet giver ikke mulighed for at checke tilgængeligheden

Spørgsmål og kommentarer ?!