Rambøll Managements definition af it-governance

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Advertisements

Workshop om IT-strategi 12/ Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.
Head Lean Netværks-gruppe.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
IM-Strategi.
Styring og autenticitet
Danske Forsamlingshuse
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Nyt ansvar.
“Hvad har vi på hylderne?”
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
IS-Strategi.
Mål og vision for projekt ”borgerservice”
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
EA og mig! En historie fra en Gøtze-discipel Maria Baun Lauridsen 23. april 2008.
Virksomheder - definition
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
1 IT Service Management - JP/POLITIKENS HUS A/S IT Service Management – JP/Politikens Hus Per Palmkvist Knudsen Frank Stjerne
IT Service Management – JP/Politikens Hus
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S 1 FOT – set fra en løsningsleverandørs synspunkt Geoforum – den 20. juni 2007 Nils Bo Wille-Jørgensen.
DEN GEOGRAFISKE INFRASTRUKTUR OG DIGITAL FORVALTNING Digital forvaltning, INSPIRE og FOT Jes Ryttersgaard.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Standardiserings- organisationernes åbenhed OIO- komitémøde den 16. april 2008 Søren Klostergaard Pedersen It-arkitekturkontoret.
Digitalt processamarbejde i finanssektoren. Jens Baunbæk underdirektør e-nettet A/S Ansat siden 2001 Ansvar Produkt-/forretningsudvikling IT-arkitektur.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
Design af organisationen
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Kritiske succesfaktorer
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Kommunalreformens kommunikationsmæssige udfordringer.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Outcome og performance measurement i forskningsbibliotekerne Tal eller handling der tæller Overbibliotekar Tove Bang.
IT-strategi i Glostrup Kommune - Nu og i fremtiden Henriette Graff Nielsen Maria Hvenegaard Carsten M. Smidt Peter Haargaard Morten Lind.
IT-strategi i Glostrup Kommune - Nu og i fremtiden Henriette Graff Nielsen Maria Hvenegaard Carsten M. Smidt Peter Haargaard Morten Lind.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Bent K. Slot Ansat ved KMD (Kommunedata) Ekstern lektor ved RUC Tidligere undervist på Roskilde Handelsskole Interesser: Digital forvaltning IT arkitektur.
Design Design afsnittets formål Design – indhold Kvalitetsmål Teknisk platform Arkitektur Struktur Klasser.
Pervasive Computing: Gateway Architecture for Home Integration Jonas Thomsen Ph.d. studerende Kvalifikationseksamen 27. september 2004.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
Additive Manufacturing teknologi Vision: en alt-i-én-maskine Strategi: at kombinere additive og subtraktive teknologi i en maskine Taktisk: at træde ind.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Brobygning til uddannelse Seniormanager Andreas Nikolajsen København, 9. januar 2014 Opstartskonference om kontanthjælpsreformen.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
PMO manager uddannelsen for IDA medlemmer.
Kvalitetsarbejde på Hospitalerne
Kontraktstyring i et indkøbsfællesskab
Leavitts model.
Tre lags arkitektur.
Implementering og dokumentation
Leavitts model.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Next Step for at fremme telemedicin
Digitalisering i den offentlige sektor
Tværmedial Kommunikation 10 Macrowikinomics
Intern tidsmæssig omkostning
SAPA-projektet i Københavns Kommune Der er et projekt under det, der kaldes monopolbruddet – det med KMD… – vil du tage det?
Strategi med teknologien i fokus
SAPA-projektet i Københavns Kommune Der er et projekt under det, der kaldes monopolbruddet – det med KMD… – vil du tage det?
Netværksdage om sygehusbyggeri 17. september 2019
Præsentationens transcript:

Rambøll Managements definition af it-governance 4 ”It-governance er de strukturer og processer, der sikrer, at virksomheden fastlægger strategier for it-anvendelsen og som gør, at disse implementeres og løbende justeres og koordineres.” Rambøll Management, 2002

Før I kan score på governance-området har I brug for et mål!

Fra arkitektur til governance Arbejdet med it-arkitekturen skal styres af it-governance-modellen og tage løbende afsæt i forretningsstrategien og processerne Forskellige it-arkitekturer giver en forskellig balance af fordele og ulemper i opfyldelse af forretningsstrategien – og arbejdet med it-arkitektur er derfor kritisk 87 % af de private virksomheder har som mål, at it-governance skal sikre en helhedsorienteret, proaktiv og langsigtet it-arkitekturplanlægning Forretningen oplever pres og muligheder på samme tid. Globalisering. Innovation. Lønsomhed. Økonomi. Vækst. Samtidig bliver det teknologiske landskab i virksomheden stadig mere komplekst. Kombinationen gør det vanskeligt at reagere helhedsorienteret på skiftende krav. Der mangler overblik og sammenhæng. Forretningsstrategien stiller krav til virksomhedens forretningsprocesser, herunder til forskellige arkitekturparametre som fx hastighed, integration, sikkerhed, fleksibilitet og tilgængelighed. Forskellige it-arkitekturer giver en forskellig balance af fordele og ulemper i opfyldelse af forretningsstrategien – og arbejdet med it-arkitektur er derfor kritisk

Modenhed i it-arkitekturprocessen IT-arkitekturkompetencer hos de medarbejdere, der skal arbejde med arkitektur i praksis er afgørende. Der skal afsættes ressourcer til arbejdet og de skal have den fornødne uddannelse og træning. Der skal anvendes arkitekturværktøjer, og arkitekturarbejdet skal dokumenteres. Koblingen it/forretning er virksomhedens evne til at koble forretningens behov og strategier med it-arkitekturindsatsen. Der skal arbejdes på tværs og skabes styringsmæssig sammenhæng. Gensidig opmærksomhed er afgørende. Topledelsens engagement bliver ofte med rette fremhævet som den afgørende forudsætning for at arbejdet med it-arkitektur kan føre til resultater for virksomheden. Ledelsen skal have fokus på it-arkitekturens strategiske betydning for virksomheden og give tilstrækkelig opmærksomhed til projekter og initiativer. Ligger virksomheden lavt i modenhed på it-arkitektursiden, må processen sættes i gang ved at skabe opmærksomhed og udpege den grundstamme af personer, som skal arbejde med it-arkitektur, både i it-afdelingen og i forretningen. Det kan være svært at komme i gang, hvis man ikke kan se den umiddelbare nytte af indsatsen. En måde at begynde på kan være at skabe et konkret projekt, som illustrerer nytteværdien af en bevidst og styret arkitekturproces, og hvor man i organisationen kan lære at arbejde med it-arkitektur i praksis – både i ledelsen, i forretningen og i it-afdelingen.

Drivere for it-governance på koncern- eller institutionsniveau Mere dynamik! Flerårige strategier og årlige handlingsplaner er især værdifulde i stabile og forudsigelige brancher og virksomheder – men ved hyppige skift i produkt- og ydelsessortiment og hastig udvikling i teknologierne, vil virkeligheden hurtigt overhale den traditionelle strategiproces. It stiller særlige krav til forretningsledelsen Går på tværs af organisationen og er integreret i alle processer It har ikke sjældent været ”gemt af vejen” i en separat enhed – it-funktionen It er komplekst – og kompleksiteten øges Der kræves en vis viden om teknologiske muligheder Erfaringerne viser at forventningerne ikke altid svarer til virkeligheden (Internet-boblen, ESDH, digital forvaltning m.fl.) Forretningsledelsen mener at it har stor betydning – for konkurrenceevnen i private virksomheder – og for produktivitet og service i offentlige virksomheder (dokumenteret i IT i praksis®) Målrettet it-governance giver resultater (dokumenteret i IT i praksis®)