Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Funktioner Grundbegreber.
Advertisements

Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Notation Oversigt Kapitel 18.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Konferencesystem Eksempel Kapitel 19.
DIEB9.1 Kursusgang 9 Oversigt: • Sidste kursusgang • Opgaver • Beskrivelser af komponenter • Typiske komponenter • Arkitektur for en GUI.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Plan Analyse af anvendelsesområde – Grænseflader
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Iterativ udvikling og UP
Formularer (Access, del 3)
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
WOC2006 foranalyse workshop del 1
Design af brugerflader8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Design ­ Design og beskrivelse ­ En simpel notation Eksempel på design af dialogen ­
Analyse af anvendelsesområde
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Rapporter (Access, del 5)
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
Klasser Modeller.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
Start test 1 KLIK HER. Hvilken tast skal du bruge for at redigere en celle direkte? 2 F1 F2 F5 F7.
Objektorienteret programmering
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
Oversigt, principper og teknikker
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
OOA&D Et Crash-kursus.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
16.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Dokumentation Oversigt og principper Kapitel 16.
17.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Implementering Principper, teknikker og vurdering Kapitel 17.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Grunde til at jeg elsker dig
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
Fundamentale datastrukturer
Design II oktober 2009 gtj SAD design II.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
1 Kursusafslutning. 2 Plan Opgaveseminar Kursusevaluering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Generelt om abstraktion og modellering Tietgen Skolen.
DIEB3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Design og dialognotationer ­ Fra analyse til design (Dix) ­ Notation: state transition networks (STN)
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
2009Softwarekonstruktion / DB-design 11 Databasedesign 1 Fra begrebsmæssig model til relationel model.
Database.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Abstraktioner.
Tre lags arkitektur.
Præsentationens transcript:

Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader Design af modelkomponent Næste uges opgaver

Oversigt, principper og teknikker Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8

Resultat af grænseflader Navigeringsdiagram til oversigt Vinduesdiagram til detaljer

Aktiviteter i grænseflader

Tilpas grænsefladen til anvendelsen

Mønstre og standarder Menuvalg Skemaudfyldelse Kommandosprog Direkte manipulation Input og output Tastatur, display, markør-styring, pegeredskaber Lyd, andre specielle redskaber Skærmlayout, overlappende vinduer Svartider, skærmopdateringsfrekvens Handlingssekvenser Direkte manipulation, klik, træk, bevægelse Kommandoers syntaks, semantik og sekvens Funktionstaster og genveje Recovery Skærmlayout Menuvalg, skemaudfyldelse og dialogboksformater Formulering af ledetekster og fejlmeddelelser Præsentation af elementer og lister Terminologi, forkortelser Tegnsæt, fonte, ikoner Farver, invers, blink, fremhævning Oplæring Online hjælp Indlæring, brugermanualer

Design vinduer ud fra brugsmønstre

Eksempel: Fastlæg elementer Vinduer Hoved Person Artikel Aktivitet Session Udskrifter Accept af deltagerregistrering Accept af artikeltilmelding Anmodning om review Beslutning om artikel til forfatter Beslutning om artikel til reviewer Deltagerliste Forfatterliste Artikelliste Reviewerliste Program

Eksempel: Navigerings-diagram

Eksempel: Vinduesdiagram

Systemgrænseflade Hvilke data skal systemet sende til andre systemer? Hvilke data skal systemet modtage fra andre systemer? Skal systemet forbindes til problemområdet gennem ydre enheder og apparater?

Vurder systematisk Opdelingen i elementer Afprøv navigeringen ved hjælp af brugsmønstre Horisontal prototype Udformningen af det enkelte element Afprøvning med realistiske data Vertikal prototype

Oversigt over grænseflader Formål At fastlægge et systems grænseflader. Grænseflade: Faciliteter der gør et systems model og funktioner tilgængelige for aktører. Brugergrænseflade: En grænseflade til brugere. Systemgrænseflade: En grænseflade til andre systemer. Begreber Principper Skræddersy brugergrænsefladen til anvendelsesområdet. Eksperimentér og iterer. Identificer alle bestanddele i grænsefladerne. Brugergrænseflade: Dialog- og præsentationsformer, en komplet liste af bestanddele i brugergrænsefladen, udvalgte vinduesdiagrammer og et navigeringsdiagram. Systemgrænseflade: Klassediagrammer for ydre enheder og protokoller for interaktionen med andre systemer. Resultat

Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12 Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12

Design af komponenter Detaljer i enkeltkomponenter Forbindelser mellem komponenter Iterere over arkitektur Revidere opdeling af komponenter

Fra arkitektur til komponenter Principper: Respektér komponentarkitekturen Tilpas komponenterne til de tekniske muligheder

Aktiviteter Modelkomponent Funktionskomponent Forbind komponenter ... flere komponenter

Oversigt Formål Begreber Principper Resultat At fastlægge realisering af krav inden for rammerne af en arkitektur. Begreber Komponent: En samling af programdele, som udgør en helhed og har et veldefineret ansvar. Forbindelse: En implementering af en afhængighed mellem komponenter. Principper Respektér komponentarkitekturen. Tilpas komponenterne til de tekniske muligheder. Resultat Beskrivelser af et systems komponenter.

Resultat af Modelkomponent Udgangspunkt i klassediagrammet fra analysen af problemområdet Udbygget med håndtering af adfærd

Aktiviteter i Modelkomponent Funktionskomponent Forbind komponenter

Fra helhed til del Komponent: En samling af programdele, der udgør en helhed og har et veldefineret ansvar Modelkomponentens ansvar: Vedligeholde en opdateret repræsentation af problemområdet.

Analysemodel for banksystem Klassediagram Hændelsestabel

Repræsenter private hændelser Sekvens og selektion Repræsenter disse hændelser som en tilstandsattribut i den klasse, som beskrives ved tilstandsdiagrammet. Hver gang en af hændelserne forekommer, skal systemet tilordne en ny værdi til tilstandsattributten. Integrer hændelsernes attributter i klassen. Iteration Repræsenter disse hændelser som en ny klasse, der med en aggregeringsstruktur knyttes til den klasse, som beskrives ved tilstandsdiagrammet. Hver gang hændelsen forekommer, skal systemet generere et nyt objekt af den nye klasse. Integrer hændelsens attributter i den nye klasse.

Repræsentation af private hændelser Hændelsen ‘adresse ændret’ er privat for klassen Kunde og indgår som en iteration i klassens tilstandsdiagram Repræsenteres som en ny klasse Hændelsen ‘kreditgodkendt’ er privat for klassen Kunde og indgår som en sekvens Repræsenteres som en attribut

Repræsenter fælles hændelser Hvis hændelsen indgår i tilstandsdiagrammerne på forskellig måde, repræsenteres den i tilknytning til den klasse, som giver den enkleste repræsentation. Hvis hændelsen indgår i tilstandsdiagrammerne på samme måde, må du afveje de mulige repræsentationer i forhold til hinanden.

Repræsentation af fælles hændelser: Løsning A Hændelserne ‘indsat’ og ‘hævet’ indgår som iteration i to klasser. Hændelserne kan repræsenteres som nye klasser under Konto

Repræsentation af fælles hændelser: Løsning B Alternativt kan hændelserne repræsenteres som nye klasser under Kunde Giver en kompleks struktur (to associeringer på tværs) Derfor vælges løsning A

Omstrukturer klasser Det reviderede klassediagram kan repræsentere den information, som findes i tilstandsdiagrammerne. Klassediagrammet kan ofte forenkles uden tab af information: Generalisering Associering Indlejrede iterationer

Oversigt Formål Begreber Principper Resultat At repræsentere en model af et problemområde. Begreber Modelkomponent: En del af et system, som realiserer en model af et problemområde. Attribut: En beskrivende egenskab ved en klasse eller hændelse. Principper Vælg den enkleste repræsentation af hændelser. Resultat Et klassediagram for modelkomponenten.

Opgaver Til Lilleby bibliotek: Udarbejd et navigeringsdiagram Udarbejd et eksempel på et vinduesdiagram Design modelkomponenten. Arbejdsform Repræsenter private hændelser. Repræsenter fælles hændelser. Omstrukturer klassediagrammet, så det bliver enklere.