Skolehaver Utopia 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

Norddjurs. Det går en vej •Fordi I klynker og holder fast i gamle dage •Fordi problemerne kan ikke kun løses ad politisk vej. Problemer kommer af sig.
Supported by / Supported by PRO.MOTION – Bæredygtig transport hjemme fra.
“Tænk dig om...”
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Internet til alvor og sjov
Forældremøde X årgang.
FredericiaC – mere end en ny bydel.
Trådløst net. Trådløst netværk i hele huset • Det nytter ikke at købe internetudbyderens hurtigste forbindelse, hvis den trådløse netværksrouter er.
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Kære lejer af Skovhytten Vi er glade for din interesse og sender hermed rutebeskrivelsen.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Klik på musen og se siderne
Verdensborgeren Skolen skal levere undervisning i verdensklasse, men hvad er verdensklasse, og hvad skal børnene bruge en sådan undervisning til?
Sygeplejerskeuddannelsen
Introduktion til centrale begreber
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Introduktion til Velfærdsteknologi Aabenraa Kommune april 2014
En gennemgribende upstream intervention - hvorfor er det den bedste måde at fremme uddannelse for bæredygtig udvikling i danske folkeskoler? Linda Risager.
På det efterfølgende dias (startsiden) er vist formationen.
Arbejdslørdag d.15 september Børnehaveklassen får en omgang med malerpenslen. 4 klasse bliver også frisket op.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Trivsel og værdier - i skoletasken
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
- Drømmen om en storby utopi
Agenda 21 – København Kommune.
Born in Dead FILM. Born in Dead Afsked  Brad han er 20 år. Han elsker amerikansk fodbold han er topscorer.  Brad går hjem fra sit universitet efter.
DMU – Afdeling for Terrestrisk Økologi og Afdeling for Ferskvandsøkologi Planteproduktion Plantebeskyttelse, overfladevand og natur Effekt af pesticider.
Hedebygadekaréen. Indledende tanker Grøn utopi Engagerede beboere Et særligt rum i forhold til resten af samfundet.
Børns behov for samspil på biblioteket?! Thessa Jensen, ph.d. Lektor, Aalborg Universitet.
Autismespektrumforstyrrelser AGiS, Hårlev Bibliotek,
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden.
Udeundervisning Egebjerg Skole og Børnehave
Overvejelser for elevernes brug af IT og mobiltelefoner på Østervangsskolen.
Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren Ole Laursen Danmarks Naturfredningsforening Uddannelse er afgørende for at fremme en bæredygtig udvikling.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Hvilke erfaringer, udfordringer og dilemmaer har vi i kommunen? Lisbeth Holm Risikomanager.
Bruch up repetition I samfundsfag Jan Christiansen.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
4a og 8x2 Vores idé går ud på, at vi skal bygge et stort lejlighedskompleks med en park og en dertilhørende fiskesø. Alt vores energi skal komme fra.
Vælgerne og politiske skillelinjer Fra industrisamfund til servicesamfund.
Write a Science Opera i folkeskolen. Opera for børn I en tid hvor begrebet kompetencer meget smalt forsøges gjort op i videnskapital og intellektuelle.
Der er ingen sære mennesker i Jammerbugt – eller også er der ikke andet. Liv i by og skole.
Haiku.
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
Historie som fag i grundskolen – læreplaner og praksis
Klik på musen og se siderne
Kryds og rundkørsler.
Mere MOST - mindre fravær
Akademi Region Syddanmark
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Skolehaver Utopia 2014

Introduktion Startede 1903 Skolemanual: Pestalozzi (1746-1827) ”Børn skal beskæftige sig med legemligt arbejde og indhøste kunstskaber..” Storhedstid i 1956 med 231 skoler 6 skolehaver tilbage 2500 børn Meget populære (hurtigt udsolgt) Svært at få tilskud

Formål Politisk projekt (bæredygtige borgere) Sanselig indlæring Samspil mellem fag Social rum godt rum til konflikthåndtering Opmærksomhed på flere kompetencer Dannelsesprojekt (reproduktion) Supplement til normalt undervisning

Foucault skolehaven som heterotopi? Afvigelse (ikke plads til grønne rum i storby) Tilpasning (samarbejde med skoler) Forbindelse med tid (læren om vores rødder) Overgang (aflukket rum) Funktion (kompensation) Er heterotopien fuldendt?

Overgang “På den anden side af sygehuset, væk fra vejen, støjen og trafikken, gemt bag en bred, brun hæk ligger skolehaven. Når man træder ind bag den grønne metallåge er det et hyggeligt, gammelt, gult hus med blade på taget, der møder en. Fjer og pileflet hænger fra taget. En campingvogn, væltede trillebører og et rodet træskur..”

Bourdieu Naturen som værdi Påvirkning af børnenes habitus – normer og værdier Natur indlejres i børnenes habitus Dannelsesprojekt og bæredygtige borgere

Hvad er der inde i hanen?