Sort, grå eller Lilla pædagogik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Advertisements

NGG.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
InformationsTeknologi
Folkeskole-reformen August 2014.
NGG.
før Uddannelsesmessen
HF på Falkonergården 2011.
1 NGG 2 ngg.dk 1.g2.g3.g V U I D D E A R N E N G E Å L E S N E D R E ?
Præsenterer for 8. klasse. Præsenterer for 8. klasse.
Introduktion 7/9-11 Højstrupgård
På vej mod ungdomsuddannelse
Skolebestyrelsens bud på "Fremtidens skole " på Lemtorpskolen 10
10.kl Opbygning og struktur. Et center, to adresser  Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde.
En rejse gennem det danske uddannelsessystem
Til 8. klasse før Uddannelsesmessen Ungdommens Uddannelsesvejledning UUVest Region Hovedstaden
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Hold Fast Oplæg ved UUO-møde om De gymnasiale uddannelser Christian Alnor rektor ved Middelfart Gymnasium og HF.

Vision for Solbakken 2020 En vision set fra den anden side af Københavnsvej En vision, som ser potentialet i en sammenhæng mellem de to områder: Solbakken.
Alle børn er alles ansvar
Undersøgelsens omfang
NGG.
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Folkeskolereform Politiske mål
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 1. november.
Kost og motion på NGHF 1. Nørresundby Gym og HF Et af de store Aalborggymnasier Ca. 940 elever, heraf 10 HF-klasser Ca. 120 ansatte Faglighed og fællesskab.
 Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde  Fælles arrangementer.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
Som gymnasielærer underviser du elever på STX (studentereksamen) HF HHX (højere handelseksamen) HTX (højere teknisk eksamen) Studenterkursus.
Konference om fravær og frafald Torsdag den 5. november 2009 VUC Vejle Torsdag den 12 november 2009 Høje Taastrup Gymnasium 1.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Birkerød Gymnasium Bred vifte af tilbud på en stor skole med 1100 elever: "Når andre går hjem, starter vi en ny form for arbejde"
Fravær og Frafald Birgitte la Cour Bergmann Vicerektor, Kursusleder
Gruppevejledning på tæt hold
7. klasse.
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Vision mission værdier handleplaner
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Sådan – gør vi… Sådan gør vi med modtageunge i Aarhus Kommune. Samarbejdet mellem Børn.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
Vejledning i et ledelsesperspektiv 1: Vejledning og kerneydelsen –Lad vejledningen indgå som et bærende element i skolens koncentrerede person – og.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal have kendskab til Uddannelsessystemet E:dag?
Stxstudentereksamen.
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Merkantil EUX Muligheder og udfordringer for det studiekompetencegivende forløb Titeldias EUX merkantil.
Optagelseskrav Stx, hhx, htx & hf Fra foråret 2019
Lærerrolleprojektet Titel: ’Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed’ Formål: At nedbringe fravær og frafald på.
GUIDE TIL BRUGEN AF FÆLLES MATERIALER (ELEV)
SSO - Større skriftlig opgave
i VIA University College og University College Nordjylland
Forældremøde – 8. klasse UU-vejleder XXX.
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Optagelseskrav Stx, hhx, htx, hf & eud Fra foråret 2019
DEN GODE OVERGANG SKIVE SYDDANMARK/ MIDTJYLLAND FREDERIKSHAVN HORSENS
Team Danmark-ordningen
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Gymnasier i Aalborg Kommune
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Sort, grå eller Lilla pædagogik Lasse T. Jensen og Bente V. Steffensen Nørresundby Gymnasium og HF

Plan HF – NGHF-style Det lilla – anerkendende pædagogik Det sorte eller grå Hverdagssprog til fagsprog LP Stilladsering fx SSO Hvor er vi så selv?

Nørresundby Gymnasium og HF Aalborg gymnasium - oplandsgymnasium Antal elever: Ca. 930 Antal– HF elever: 4+5 klasser ( ca.225) 2-3 retninger: Pædagogisk-social klasse alle har Ps B Idræt-erhverv alle har Id B og eø C Standard HF

Skolens målsætning Et stigende antal unge fra hjem uden tradition for videreuddannelse tager en eksamen fra vores skole Frafaldet mindskes, og en stigende andel går i gang med en videregående uddannelse Udbygning af skolens gode ry som et sted, hvor der foregår meget spændende fagligt og pædagogisk udviklingsarbejde Både elever og medarbejdere skal opleve skolen som et godt sted at arbejde

Baggrund Noget måtte gøres…. Lærere der talte grimt om HF-elever Elever der italesatte sig selv som mindre værd end stx-eleverne. Noget måtte gøres…. Hos os elever – som STX

Hvad gør vi? Lærere markerer, at de ønsker HF Pædagogiske arrangementer Små teams om hver klasse Klar fraværspolitik Håndfæstninger Indsats med særlige lektieværksteder i matematik og tid til arbejde med enkelt elever Teams rummer en ”mor”, gerne samme lærer i flere fag, team er tutorer. Samarbejde med studievejleder. Tæt samarbejde. Brodne kar smides hurtigt ud I lang tid HF-lærere ønskelærere i de fleste fag… nu har vi så mange elever at vi ikke helt kan klare det… Pæd arr. CL, motivation, positiv pædagogik, læringsstile, konflikthåndtering Ledelsesvinklen: Tage lærernes frustrationer seriøst – elever der ikke vil lære og respektere læringsmiljøet må ud.

Det lilla - Anerkendende pædagogik SE eleverne ( det personlige><det faglige) Vedkendelse af fagligt niveau – det er ønsket om at blive dygtigere der anerkendes. Differentieret undervisning Autentiske lærere Tæt lærersamarbejde – hurtig opfølgning Fra hverdagssprog til fagsprog Sportsdansersmil; Støttelektioner til dem der vil, fokus på at tilgodese både dygtige og svage, det menneskelige fylder meget for de nogle gange skrøbelige unge – være DEN voksne de har på godt og ondt, opnåelig rollemodel, spejl. Ved de man kan lide dem får de tillid og vil lære. Mønsterbrydere

Den grå skole - Baggrund Markante problemer med én bestemt studieretning (Idræt/Erhverv), som har et stort antal drenge i klassen. Problemer var: - Fravær - Ligegyldighed ift. lektier og skole; skolen var mere et ’værested’ end ’lærested’. - Meget forstyrrende adfærd - Fagligt meget svage

Den grå skole – Tydelighed og rammesætning Indsatsen blev tydelighed i form af klare regler: For sent fremmøde = fravær. Manglende lektielæsning = Læsning udenfor klasselokalet. Mobiltelefoner i vinduet. Streng kontrol af brugen af bærbare. Manglende fremmøde/afleveringer. Eleven blev bliver indkaldt til møde med Studievejleder og Tovholder.

På skoleniveau Stilladsering i forhold til SSO Projekt Uddannelsesløft Regionsprojekt om LP (Læringsmiljø og Pædagogisk analyse) Klar organisation og opbakning omkring problemer med fravær og skoleparathed. Synlig og tilgængelig ledelse

Status Vi arbejder med NF Vi arbejder med motivation og elevtyper Vi har stadig frustrerede lærere, men… Vi har elever der er glade for at gå i skole Vi skal fortsætte indsatsen og arbejder henimod… Ikke nemmere med 95% målsætningen og krise i samfundet….

En gråsort pædagogik med lilla striber Klare og explicite rammer og krav Rummelighed og anerkendelse Konsekvens

Nørresundby Gymnasium og HF Hjemmeside: www. nghf. dk Lasse: lje@nghf Nørresundby Gymnasium og HF Hjemmeside: www.nghf.dk Lasse: lje@nghf.dk Bente: bst@nghf.dk ”Faglighed og fællesskab i klare rammer”