Logistics Planner (RLP)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Urtekram’sk VMI 13. April 2011 M3UG årsmøde 2011.
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Teststrategi Engrosmodellen
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Transportplanlægning og Ruteoptimering
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Værdistrømsanalyser.
Kredsløbstræning
De sidste undervisningstimer
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
IM-Strategi.
Økologiske rygsække, LCA, og MIPS Et spørgsmål om perspektiv
Profitten øget med økologiske tryksager! Kim T. Rasmussen, direktør UniFlip A/S.
Carbon20 projektet i Green Cities Kommunerne. CARBON 20 | 28. FEBRUAR | 2011 | INDLÆG | DEN GRØNNE DAG Carbon20 projektet har til formål: - at udbygge.
Byggesagsbehandling i Holbæk Kommune Målsætning
Den glade CEO og iværksætter!
Helt ren, på en helt ny måde !
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Teststrategi Engrosmodellen
Kommunikation i projekter
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Krav til funktionalitet i fremtidens flådestyringssystem
Levering eller afhentning ? Logistik: Direkte fra producent til forbruger! Bedste indkøb ved hele træk Mulighed for selv-afhentning Levering fra 5-30.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Hvem er Parseport? -- ParsePort er en nystiftet, dansk virksomhed med speciale i data-opsamling, -behandling og - præsentation. Hvem står bag ParsePort?
1 Carsten Lindorf LOGISTIK= Græsk = logistica at beregne.
Kapacitetsstyring.
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Optimal genindsættelse af aflyste tog linier Julie J. Groth.
Energibesparelse Energibesparelse og levetids optimering
1 ISS – Carbon Hvorfor ISS i Carbon 20? 2 Dialog med kunder der prioriterer miljø Inspiration til det fortsatte arbejde med udvikling af.
Indhold 1.Hvad er MATRIX Mobil 2.Menu Valg 3.Installation 4.Adgang.
Den Regionale LEAN Enhed
Quality Management Systems
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Hvad kræver det at blive Small Business Specialist? Marlene Dissing Projektkoordinator.
Behovsstyret Persontransport (Handicapkørsel)
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Ø90 Online Ø90-Opgørelse og arbejdsgange Kursus efterår 2005 Helle Hovgaard Ledende økonomikonsulent.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Documentation methods
Hidtil har det været besværligt og tidskrævende at oprette værktøjer og tilhørende reservedele. Man kunne ikke gennem værktøjets navn/nummer se hvilke.
Model til fremkommelighedsprognose på veje
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
1 Ruteplanlægning hos en forsyningsvirksomhed - Besøg hos kunder.
Omkostningsstyring og valg af mekanisering?
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
Elbilers potentiale i serviceerhverv 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 1 Elbilnetværksmøde for virksomheder arr. af Energistyrelsen og.
Bæredygtighed og produktionsoptimering :. Overordnet program:  Definition af bæredygtighed  Definition af besparelser  Gennemgang af matrix  Strukturering.
Effektiv vækst - Workshop
Overvejelser på vej mod Nyt OUH
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Beskyt din virksomhed- Workshop
Problem med at følge de konstant voksende datamængder
Sælg et produkt eller en tjeneste
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Transportplanlægning og Ruteoptimering
Opsætning.
Vurderingsramme for vagtplanlægning på sygehuse
Præsentationens transcript:

Logistics Planner (RLP) Rapidis Logistics Planner (RLP) Vehicle Routing Problem(VRP) version til distribution and service besøg

Ruteplanlægning og flådeoptimering Automatisk planlægning og optimering til virksomheder og organisationer, som udfører mange opgaver op forskellige adresser: Distribution af varer Serviceteknikere Hjemmepleje Disponering og ruteplanlægning er kompliceret og tidskrævende at udføre manuelt. Krav og restriktioner , der knyttes til opgaver og ressourcer, komplicerer planlægningen yderligere. Rapidis udvikler software til planlægning og disponering af opgaver. Softwaren indeholder en lang række værktøjer, som gør softwaren anvendelig i flere brancher med særlige udfordringer. Rapidis Logistics Planner

Gevinsten, hvem og hvordan KM forbrug og CO2 udslip reduceres Køretid og nødvendigt antal biler reduceres Alle planer overholder krav og restriktioner Hurtig planlægning – fra timer til minutter 10 – 30 % besparelser er muligt Mange muligheder for konfigurering Hvordan: Webservice (SOAP eller REST API) Extension til ArcGIS Abonnementsbaseret med start omk. Integreres med andre systemer Hvem bør bruge det: Transport- og distributionsvirksomheder Virksomheder med mange service medarbejdere Online supermarkeder Kommuner til hjemmepleje og grønne afdelinger Containerkørsel og affaldsindsamling

Flere muligheder Simpel ruteplanlægning: 1 ressource/bil ad gangen Opgaver bundet Plan for aktuel rute TSP Avanceret ruteplanlægning: Alle ressourcer/biler Opgaver ikke bundet Bedste samlede plan VRP

Opstilling af transportplan Beregning af en samlet optimeret transportplan, med færrest costs Hurtigste rejsetider mellem alle lokationer beregnes. Indledende transportplan opstilles. Transportplanen forbedres systematisk. Når planen ikke kan forbedres mere, er planen færdig.

Omkostninger minimeres De samlede omkostninger for den samlede transportplan kan bestå af flere omkostningselementer som vist nedenfor. Hvert omkostningselement kan vægtes individuelt. Logistics Planner minimerer de samlede omkostninger for hele flåden – Det er den “bedste” samled plan Køretid for bilerne Opgavetid Startomkostninger for biler/medarbejdere Ventetider Hvert omkostningselement kan skaleres/vægtes. Køretid vægtes ofte højest, hvilket gør at Logistics Planner primært reducerer køretid. Alle biler og medarbejdere kan skaleres om de er hurtigerer eller langsommere end normen for både køretid og opgavetid.

RLP styres med parametre Logistics Planner har dokumenterede egenskaber til at: Minimere omkostninger til kørsel (antal biler, køretid og kørt distance i km) Overholde alle krav og restriktioner Opgaver kan f.eks. specificeres med: 1 eller flere tidsrum, hvor opgaven skal/kan udføres Den tid opgaven tager at udføre Kvalifikationer som kræves for at udføre opgaven Resurser kan f.eks. specificeres med: Kapaciteter Kvalifikationer Krævede pauser Maksimal arbejdstid samt start- og sluttid På de følgende sider vil vi introducere nogle af de værktøjer og parametre, som gør det muligt at tilpasse disponering og ruteplanlægning til de specifikke behov der ofte er.

Multiple tidsvinduer for opgaver Et tidsvindue er det tidsrum, hvori en given opgave skal udføres. En opgave behøver ikke at have et tidsvindue; så bliver den blot udført på et vilkårligt tidspunkt i løbet af arbejdsdagen. En opgave kan have et eller adskillige tidsvinduer. Ved tilsynsopgaver, der skal udføres med individuelle frekvenser, kan det øge gevinsten ved optimering at tillade flere tidsvinduer, hvor opgaven kan gennemføres. Et tidsvindue har et starttidspunkt og et sluttidspunkt Opgaver kan have 0, 1 eller multiple tidsvinduer Det kan tillades at opgaver begyndes indenfor tidsvinduet med afsluttes efter tidsvinduet

Depoter til genopfyldning I nogle situationer er det nødvendigt, at bilerne genopfyldes i løbet af arbejdsdagen. Logistics Planner har værktøjer, som tager højde for genopfyldning. De samme værktøjer kan benyttes til planlægning af tømning af biler i løbet af ruten. Depoter defineres med deres adresse Tiden som genopfyldning tager kan specificeres En bil kan enten have tilladelse eller forbud mod genopfyldning Genopfyldning vil ske ved nærmeste depot

Kapacitet og belastning Resursers kapacitet og belastning for hver opgave Alle biler kan have 0, 1 eller 2 typer kapacitet En opgave kan belaste de relevante kapacitetstyper Eksempler: 35 m³ 2.000 kg 35 m³ og 2.000 kg 200 enheder specificeret af brugeren

Kvalifikationer og resursegrupper En opgave kan angives til at skulle udføres af en resurse med specifikke kvalifikationer eller af en resurse som tilhører en bestemt resursegruppe. En resurse/bil/medarbejder kan have 1 eller flere kvalifikationer og kan være medlem af en specifik resursegruppe. Resursegrupper kan bruges til at sikre, at en bestemt opgave udføres af et ”kendt ansigt” – noget som ikke umiddelbart kan beskrives som en kvalifikation.

Opgaver med særlig prioritet I nogle planlægningsscenarier vil antallet af opgaver overstige, hvad der kan udføres med de resurser og den tid, der er til rådighed. Opgaver kan prioriteres, hvilket betyder at de bliver planlagt før andre opgaver, som ikke er prioriterede – måske som følge af at de ikke er ikke haster og kunne udføres den følgende dag eller af eksterne resurser.

Start- og slut adresser for resurser Distributionsbiler begynder og slutter oftest dagen på depotet. For service teknikere er det mere almindeligt, at de begynder arbejdsdagen hjemmefra og slutter arbejdsdagen når de er færdige med sidste opgave. Logistics Planner håndterer de fleste kombinationer af start- og slutadresser for resurser. En resurse kan begynde og slutte ruter på individuelt bestemte adresser Køretiden til 1. opgave kan udelades fra arbejdstid og omkostninger Køretid fra sidste til depotet/slutadressen kan også udelades

Planlægning i time intervaller Online supermarkeder tilbyder deres kunder levering i aftalte timeintervaller. Denne type leverancer kan planlægges optimalt i Logistics Planner med funktionen ”full-hour scheduling” som sikrer at hvert timeinterval planlægges så tiden udnyttes optimalt og at der er sammenhæng med det næste timeinterval.

Ny funktionalitet tilføjes løbende Mange funktioner i Rapidis Logistics Planner er udviklet efter ønske fra brugerne. Nye funktioner tilføjes ved 4 -6 nye versioner om året og tilbydes automatisk alle brugere.

Om Rapidis Rapidis: Grundlagt 2003 11 medarbejdere Udvikler software og værktøjer til simulering, analyse og planlægning indenfor transport og logistik Tilbyder konsulentydelser i de samme forretningsområder ESRI Business Partner Leif Dahl Petersen, MSc Man. Director Rapidis Logistics ApS., Partner Udviklingen af Rapidis Logistics Planner: Første version in 2007 VRP version Postal version PD version (persontransport) lanceret i 2012 i 2014 også som extension til ArcGIS I 2014 som cloud service (REST)

Udvalgte referencer Fynbus, regionalt busselskab, planlægger + 500.000 ture, institutionskørsel Roskilde Brand, institutionskørsel for Roskilde Kommune Falck Teknik, planlægger + 100.000 ture for serviceteknikere Dansk Kabel TV, planlægning for 35 serviceteknikere Nemlig.com, online supermarked med timeleverancer af fødevarer FK Distribution, omdeling reklamer IDDesign, møbelkæde med leverancer til kunder. 35 + 35 lastbiler

Forretningsmodellen Salg via partnere Rapidis Logistics Planner tilbydes også gennem vores partnere. Vores partnere laver typisk løsninger og software, som er målrettet busvognmænd, kommuner, trafikselskaber og andre som beskæftiger sig med behovsstyret personbefordring Rapidis Logistics Planner – documentation og test adgang Hvis det du har set indtil kunne være noget for din organisation, så er det måske tid til at se nærmere på vores dokumentation. Hvis du har lyst til at prøve Logistics Planner har vi mulighed for at give en testadgang. Kontakt venligst Leif Dahl Petersen, ldp@rapidis.com, +45 5310 0029