Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
…..godt på vej i ungdomsuddannelsen
Advertisements

Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Agenda Reformen kort fortalt Hvad er det vigtigste nye? Nytter det?
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
før Uddannelsesmessen
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
Præsenterer for 8. klasse. Præsenterer for 8. klasse.
På vej mod ungdomsuddannelse
78,8 % er i uddannelse 53,6 % går i gymnasiet 21,7 % er i erhvervsuddannelse 1,3 % er i andre ungdomsuddannelser 0,9 % er i andre uddannelser 1,3 % er.
Til 8. klasse før Uddannelsesmessen Ungdommens Uddannelsesvejledning UUVest Region Hovedstaden
Det Danske Uddannelsessystem
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse

EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014.
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UU vejleder Lene Skovgaard.
Max 3 forsøg på eud.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Hel Intro Introduktionskurser på ungdomsuddannelserne for 8. klasse.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse
 Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde  Fælles arrangementer.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
EUD (erhvervsuddannelse) EUX (EUD med gymnasiefag)
Arbejde med jobkort og uddannelsesveje.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal: have grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
DE MERKANTILE ERHVERVSUDDANNELSER 2015 EUD 10 – Handel, kontor og forretningsservice.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Forældremøde i 9. klasse
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg Kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
Forældre-information
Efterskolernes Vejlederkonference
Uddannelsesmuligheder efter 9. klasse
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Tilmelding til uddannelse 2018
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser

Reformens hovedelementer Op på tæerne i grundskolen Op på tæerne i erhvervsuddannelsen Enklere struktur og fælles første halvår (Grundforløb 1) GF1 Uddannelsesgaranti (praktikplads) i de fleste eud Med EUX tager du erhvervsuddannelse OG gymnasial eksamen = studieadgang Tekstdias

Op på tæerne i grundskolen Prøvekarakterer betyder noget UPV samt 2+2 i prøver i dansk/matematik som optagelseskrav Optagelsesprøve i uge 27-28 samt samtale på skolen om optagelse Skolen kan optage ”ikke beståede” elever Meget sen besked til elever om optagelse, meget sen planlægning for skolerne

Op på tæerne i erhvervsuddannelsen Højere krav, hurtigere tempo, mere kvalitet Grundforløb 1 (GF1) påbegyndes 1 gang Grundforløb 2 (GF2) må påbegyndes 3 gange ved skift af uddannelse Kun de unge direkte (14 mdr.) fra grundskolen har adgang til GF1 Mange (18-24 årige) kun adgang til GF2, skolen fastsætter optagelseskrav Evt. opkvalificering VUC eller andet

Enklere struktur og fælles første halvår Fra 12 indgange til 4 hovedområder Frit valg af Grundforløb 1 og fagretning, men vælg gerne rigtigt første gang Fælles datoer for grundforløb 1 (og 2) i Odense. 10.08.2015 - 16.01.2016 Fælles Erhvervsskolernes Dag 31.01.2015

Model for EUD - struktur Dog overgangs-ordning Bredt afklarende grundforløb GF1 for elever, der kommer ”direkte” fra grundskolen

Fra 12 indgange til 4 hovedområder Teknologi, byggeri og transport Kontor, handel og forretningsservice Omsorg, sundhed og pædagogik Fødevarer, jordbrug og oplevelser

12 indgange ->4 hovedområder Institution i Odense Sundhed omsorg og pædagogik Omsorg, sundhed og pædagogik SOSU Krop og stil SDE Merkantil Kontor, handel og forretningsservice Tietgen Dyr, planter og natur Fødevarer, jordbrug og oplevelser Kold og Dalum Mad til mennesker Kold Produktion og udvikling Teknologi, byggeri og transport Strøm, styring og it Bil, fly og andre transportmidler Bygge og anlæg Transport og logistik Medieproduktion Bygnings- og brugerservice

Grundforløb1 (GF1) Fagretninger Erhvervsfag 1 (2 uger) Erhvervsintroduktion Erhvervsfag 2 (4 uger) Arbejdspladskultur Praktikpladssøgning Samfund og sundhed Erhvervsfag 3 (6 uger) Arbejdsplanlægning og samarbejde Faglig dokumentation Faglig kommunikation Innovation Metodelære Dansk E/C ( 4 uger) Valgfag ( 4 uger) Støttefag, Bonusfag, Grundfag eller erhvervsfag 3, niveau 2 Fagretninger Undervisningsforløb Projekter

Fagretninger i Grundforløb1 Udbydes af skolerne og er tematiseret indenfor hovedområderne Indeholder erhvervsfaglige karakteristika, der giver eleverne indblik i de enkelte uddannelser Viser som hovedregel hen mod flere konkrete erhverv

Fagretninger et eksempel Tietgen EUD – Butik og e-handel Tietgen EUD – Business to Business (B2B) Tietgen EUX – Handel og ledelse Tietgen EUX – Administration og ledelse

Uddannelsesgaranti Adgang til skolepraktik i de fleste uddannelser er garantien EMMA-kriterier skal være opfyldt Undersøg med institutionerne hvilke uddannelser, der ikke har garantien Fortsat arbejde for at skaffe flere praktikpladser, flere arbejdsgivere skal deltage

EUX - en eud med studiekompetence X for gymnasial eksamen, EU for erhvervsuddannelse, ”2 med et X” Ikke påvirket af adgangskrav til gym Høje krav til elever, fokus og motivation Giver adgang til relevante videregående uddannelser – erhvervsakademier og professionshøjskoler, samt GSK Afliver myten om eud som blindgyde Varemærket skal være erhvervsrettet praksislæring

EUX - struktur Videreuddannelse

SU-Reformen Fra 01.01.2015 højest SU til 5 ungdomsuddannelser Ungdomsuddannelser fra før 2015 tæller med AVU er ikke en ungdomsuddannelse, ”alt andet” er. Besøg SU-Styrelsen www.su.dk for nyheder for afgrænsninger og definitioner

Konklusioner og afsluttende bemærkninger Mere fremdrift, mere effektivitet, færre omveje Godt for nogle, godt for uddannelsernes omdømme Skidt for andre med behov for mere tid. Langt flere vil droppe ud De svageste, som vi har arbejdet med, skal vi ikke længere bekymre os om, det er kommunens ansvar. EUD-Reformen fordrer andre og bedre elever, hvis det skal lykkes. Hvis elever i 18-24 års gruppen NU, så få dem i gang til januar 2015 – ”Last Call”.

Ny erhvervsuddannelse for voksne på 25 år og derover (EUV)