klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Produktionsøkonomi Planteavl 2013
Funktioner Grundbegreber.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Sådan underviser vi i stavning
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Innovation og iværksætteri
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Lidelse, sygdom og forbøn.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Klasseledelse Lene Heckmann.
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Julekalender 2010 For Herren i Huset For Fruen i Huset
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
PROGRAM Introduktion til internettet Hvad er en PC? Musetræning
Statistik.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Mekaniker Svarprocent: 26% (31 besvarelser ud af 118 mulige)
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
Inspiration til reformarbejdet

Læremiddelkultur I Folkeskolen
Grundlæggende regnskabsforståelse
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
”Et fællesskab af tjenester” Kirke som TEAM Et netværk af menigheder… 1.
Generel introduktion til EC
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen?
Indhold Kort om sundhedsprofilen Hvad kan man bruge sundhedsprofilen til? Udvalgte data Hvordan skal den læses? Kommunikationsstrategi 2.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Opgaver og drøftelser kristendomskundskab og dansk 8. – 9
Et vejledningsværktøj KOT Ansøgningsflow. Forsiden af Optagelse.dk 2.
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Gymnasiet (Stx)
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Rammefortællingen – Jobs Bog Bibeltekster Livsfilosofi Etik
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Mød Aalborg Universitet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
Videoredigering Filmen skal være færdig den 17. oktober klokken Du er velkommen til at lave noget den mellemliggende periode. Alle filmene bliver.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Udvalg for kommunikation.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler 2.
Præsentationens transcript:

8. - 9. klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler

Kristendomskundskab og dansk 8. – 9. klasse Fagdage eller emneuge ①Forforståelse Tekstlæsning inden forløbet Baggrundslæsning til Adams Æbler Målstyret undervisning Oplæg til Adams Æbler Teodicéproblemet Jobs Bog Oplæsning Adams Æbler Gruppearbejde Skrive essay om livet på godt og ondt FP 9 prøveoplæg Fremlæggelse Evaluering Livet på godt og ondt Adams Æbler Kristendomskundskab og dansk 8. – 9. klasse Fagdage eller emneuge

8. - 9. klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler Forløbet er velegnet til fagdage, emnedage og projektopgaven. I faget kristendomskundskab og dansk stiller du skarpt på store livsspørgsmål, filosofi, etik, Bibeltekster, Adams Æbler, essay og øvelse i FP 9. Sæt linsen skarp. Tænd projektoren og se Adams Æbler. Lån filmen på CFU Fokuser på Syndefaldsmyten, Jobs bog og filmens centrale personer: Adam og Ivan. Lad eleverne finde og forstå allusioner i filmen. Du får forslag til undervisning. Du kan udvælge og differentier opgaverne. Du får essayskrivning og prøveoplæg til FP 9. Du får materialer til forløbet. Se dias 4 – 6. Du får læringsmål fra FFM til forløbet. Du arbejder med kompetenceområderne: Bibeltekster, livfilosofi og etik. I dansk arbejder du med kompetenceområderne : Fremstilling

8. - 9. klasse Livet på godt og ondt - Indhold Dias 1 Film 2 Undervisningshjul 3 Introduktion 4 Indholdsfortegnelse 5 – 7 Før forløbet - Forforståelse 8 - 9 Forløbet 10 - 19 Drøftelser og opgaver 20 - 25 Målstyret undervisning 26 - 29 Materialer 30 Afrunding

Livet på godt og ondt – Adams Æbler Før forløbet Du fortæller og forklarer om det kommende forløb. Inden fagdage eller forløbet får eleverne en forforståelse og begrebsafklaring gennem læsning og drøftelse af filosofiske og etiske spørgsmål. Du lader eleverne tage notater til brug for FP 9 Du læser om Lidelsen og bibelske tekster. Du laver begrebsafklaring i forhold til begreberne: Skabelse, godt, ondt, liv, død, skyld, straf, synd, straf, ret, uret, Gud, menneske.

Livet på godt og ondt - Adams Æbler Før forløbet Du fortæller og forklarer om målstyret undervisning, herunder læringsmål. Du kan eventuelt se og vise, hvad det er - se under materialer: Målstyret undervisning. - Tegn på læring. Du forklarer om arbejdet med og opgaverne til Adams Æbler. Essayopgaven forklares af dansklæreren. Opgaven udleveres i god tid inden forløbet.

Livet på godt og ondt - Adams Æbler Før forløbet FP 9 – opgave. Login Fortæl om FP 9 og prøveoplæg. Du lader eleverne øve sig i prøveformen Udleveres først under forløbet. 40 minutters forberedelse. Kun brug af egne notater og opslagsværker. Se Prøvebekendtgørelsen.

Livet på godt og ondt - Adams Æbler Forløbet Du bruger det materiale, der passer til dine ønsker og behov. Du organiserer arbejdet, som det passer til eleverne. Du kan med fordel inddrage danskfaget, som er inddraget i dette forløb. Du kan med fordel arbejde med emnet på fagdage, emneuger eller som projektopgave; men med et bredere perspektiv. Under forløbet nærlæses Jobs Bog og Syndefaldsmyten. Du giver oplæg til Adams Æbler. Brug Power Point (Materialer) Du inddrager teodicéproblemet. Indgår i Power (Materialer) Gennemgang af opgaver til Adams Æbler. Der er hjælpeark med. Gruppearbejde med tekstlæsning og opgaver. Fremlæggelse

Livet på godt og ondt - Adams Æbler Forløbet Essayskrivning FP 9 – opgave. Individuel. 40 minutters forberedelse. Egne noter. Opslagsværker. Forberedelse og bedømmelse – Instruks til elever FP 9 Fremlæggelse én elev Evaluering Målstyret undervisning

Jobs Bog - Drøftelse Læs Jobs bog og snak om historien i klassen. Hvad synes I om historien? Hvad er dens pointe? Diskuter Guds rolle i historien. Kan man bekende sig til en Gud, der opfører sig på den måde? Satan siger i starten af historien, at Job kun er god og from, fordi han er rig og lykkelig. Har han ret i det? Er det nemmere, at være god, hvis man har det godt? og omvendt: Er det nemmere at forstå, at nogen handler ondt, hvis de har det dårligt? Prøv at give eksempler. De fleste fortællinger i Bibelen fungerer som det, man kalder lignelser. Det vil sige, at man kan overføre fortællingen på sit eget liv. Er der noget i fortællingen om Job, man kan bruge i dag?

Jobs Bog - Drøftelse Diskuter sammenhængene mellem Jobs bog og "Adams Æbler". Hvilke ligheder er der og hvilke forskelle? Kan man sige, at "Adams Æbler" er en moderne version af Jobs bog?

Overnaturlige hændelser I Bibelen accepterer vi uden videre overnaturlige hændelser. Det må vi til en vis grad også gøre i "Adams Æbler". Prøv at skrive de forskellige overnaturlige hændelser i filmen op på tavlen. Kan de forklares rationelt? Del evt. klassen i to og tag en diskussion, hvor det ene hold argumenterer for, at det er Gud, der styrer begivenhederne i filmen, mens det andet argumenterer for, at det hele kan afvises som tilfældigheder.

Bibeltekster - Opgaver Hvad er syndefaldet, og hvilken betydning fik det? Hvad er Livets Træ? og hvilken betydning har det? Hvad er kundskabens Træ? og hvilken betydning har det? Hvem udfordrer Gud til at sætte Job på prøve? Hvordan viser Jobs lidelser sig? Hvad mener Jobs venner, at Jobs lidelser skyldes? Forklar sammenhængen mellem synd og straf i forhold til Job. Forklar teodicéproblemet i forhold til Job. Forklar det deuteronomistiske historiesyn i forhold til Job.

Jobs Bog og Adams Æbler - opgaver Ivan er en moderne Job Hvilken betydning har Jobs Bog for Ivan? Hvilken betydning har Jobs Bog for Adam? Hvordan bruger Adam Jobs Bog? Hvilken rolle har Adam ? Hvilken betydning har æbletræet? Hvilken sammenhæng er der mellem æbletræet og syndefaldsmyten? Hvem bliver sat på prøve i filmen? Hvem sætter hvem på prøve? Byttes Ivans og Adams roller? Hvad er Adams skæbne? Accepterer Adam sin skæbne/sit ansvar?

Jobs Bog og Adams Æbler - opgaver Hvem eller hvad er det, der får Bibelen til at slå op på Jobs bog, hver gang den falder på gulvet? Hvorfor forhindres Adam i at plukke æbler? Hvem/hvad styrer dette? Hvorfor må Adam have fat i et æble fra træet? Hvilken symbolsk betydning har træet? Hvilke etiske principper handler Ivan uf fra? Hvilke etiske principper Adam ud fra? Hvilke etiske principper handler Gunnar ud fra? Hvilke etiske principper handler Khalid ud fra Ændrer de etiske principper sig for de fire personer?

Figurer i Adams Æbler og Bibelen Udfyld skemaet og drøft det Ond God Tro Job Ivan Adam Gunnar Khalid

Adam og Ivan Ivan/Ondt Ivan/Godt Adam/Ondt Adam/Godt

Adam og Ivan - Gudsforhold Hvordan ændres Ivans forhold til Gud sig? Hvordan ændres Adams forhold til Gud sig? Hvad er det, Ivan og Adam erkender i deres Gudsforhold? Hvorfor hedder filmen: Adams Æbler?

Allusioner - Essay - FP 9 Allusioner er der tale om, når en tekst henviser til religiøse tekster. Ordet allusion stammer fra latin alludere, som betyder at spille på eller at henvise til. Det er en form for intertekstualitet. Hvor har du fundet allusioner i Adams Æbler? Hvilke bibeltekster henviser de til? Essayopgave om Livet på godt og ondt FP 9 Prøvetekst (Login) Findes i database på www.skivedna.dk

Målstyret undervisning for forløbet Kompetenceområder Kompetencemål Læringsmål for undervisningen Færdighedsmål Vidensmål Elevmål – tegn på læring På hjemmesidens Værktøjskassen kan du finde flere værktøjer til målstyret undervisning. Se You Tube klip om målstyret undervisning

Målstyret undervisning for forløbet FFM Kompetenceområder Kompetencemål Bibelske tekster Eleven kan tolke grundlæggende værdier og ud fra centrale bibelske fortællinger Livsfilosofi og etik Eleven kan forholde sig til den religiøse dimensions indhold og betydning ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper http://ffm.emu.dk/maal-struktur/humanistiske-fag/kristendomskundskab

BIBELSKE FORTÆLLINGER

LIVSFILOSOFI OG ETIK

8. - 9. klasse Adams Æbler- Livet på godt og ondt – Materialer Du finder alle materialerne i linklisterne til forløbet

8. - 9. klasse Adams Æbler- Livet på godt og ondt – Materialer Oplæg til Adams Æbler Brug dette i undervisningen Samlede opgavesæt til forløbet Brug dette til eleverne Lidelsen - Under samme Himmel 9 Login. Baggrundslæsning Baggrundslæsning til Adams Æbler Tekstarbejde inden forløbet 1. Mos. 3 Syndefaldsmyten Jobs Bog 1 Jobs Bog 42 Johs. 3,16 Den lille Bibel 1. Mos. 1 – 2 Skabelsesmyterne Jordens skabelse De gamle myter- Indgår i Power Point til undervisning.

8. - 9. klasse Livet på godt og ondt – Materialer Jobs Bog Bibelen Ebbe K. Reich til oplæsning under diasshow Syndefaldsmyten musikvideo – Indgår i Power Point Hjælp til Jobs Bog Essayskrivning Livet på godt og ondt Om essay essayskema Hjælp til essay Om essayskrivning

8. - 9. klasse Livet på godt og ondt – Materialer Instruks til elever FP 9 Inden prøve i FP 9 Kristendomskundskab FP 9 Prøveoplæg LOGIN Målstyret undervisning Eksempel Oversigt over mål for Livsfilosofi, etik og bibelske tekster Oversigt over læringsmål for forløbet livsfilosofi og etik Oversigt over læringsmål for forløbet Bibelske tekster Synlige elevlæringsmål Bibeltekster Synlige elevlæringsmål filosofi og etik Synlige elevlæringsmål – skabelon Prøvebekendtgørelsen Uddrag kristendomskundskab

Se også etikforløb 8. – 9 klasse God fornøjelse Se også etikforløb 8. – 9 klasse