Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

Hvordan bidrager litteratursiden
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Innovation & Partnerskaber Bidrag til folkebibliotekerne i vidensamfundet.
Hvad ska´ jeg med kommunen? Er du mellem 15 og 25 år? Og vil du se DIN borgmester danse GANGNAM STYLE ? Måske er din kommune ikke så kedelig - som du går.
Internet til alvor og sjov
Peder Ohrt Projektnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Peder Ohrt Fagligt netværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Peder Ohrt Uddannelsesnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion,
Hvordan laver man en hjemmeside? Velkommen! Februar 2007.
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Sprog/billeder på Internettet
Det samarbejdende bibliotek og Palles Gavebod v/ Annie Christensen, Børnebibliotekar, Århus Kommunes Biblioteker
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Odrbildne - the beginning of a beautiful friendship Pecha Kucha 28. februar 2011.
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
SEO PÅ AU.
- med nedslag i fremtiden Formandens beretning.
Opfattelse af DFIF Forbundet: –Positive –Aktivt, dynamisk og lydhørt forbund Firmasport: – Samvær, uformel, aktivitet.
Inspiration og viden i din hverdag Tradium HTX– studieområdet. 1.g Inspirationsoplæg. Informationssøgning. Gitte Hansen Bibliotekar team VIDEN Randers.
Inspiration og viden i din hverdag ”Kom godt i gang med Studieretningsprojektet!” SRP workshop 2013 Inspirationsoplæg. Informationssøgning. Gitte Hansen.
Præsentation & dagens gæst fra Randers bibliotek
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
Litteratursiden / anmeldelser / analyser / boglister / temaer / forfattere / klassikere / læseklubber / debat Litteratursiden er bibliotekernes website.
Sociale Medier og Jobsøgning - Facebook. Intro  Så blev det Facebooks tur.  Nogen af jer har måske en Facebook profil?  Facebook er endnu et socialt.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Hvem er I ledere for? Grønsmutter Spirer Begge dele.
- sikkert og enkelt netværk for ældre
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Nyt virtuelt og fysisk netværk for aktive 50+ Lyngby Stadsbibliotek v/ Anne Kathrine.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Litteratursiden Litteratursiden er bibliotekernes website om litteratur. Litteratursiden er for dig, der vil inspireres til gode læseoplevelser, blive.
Folketingets Bibliotek og Oplysning
1 Studiestartsprojekt timers case. SDU som brand.
Brug DDB CMS -Et kursus for webredaktører Kursusleder: Ewan Andreasen
Nyhedsside i eReolens app til iPhone og iPad Læs nyheder fra eReolens redaktion.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Strategiske overvejelser Hvilke muligheder giver Makerkulturen bibliotekerne Roskilde 1. april 2014 Mogens Vestergaard Knud Schulz 1.
Biblioteksservice i landdistrikterne Erfaringer, modeller og perspektiver  Om undersøgelsen  Diskursive kampe  Spørgeskemaundersøgelsen  Perspektiver.
DDB-CMS Udfordringer og erfaringer Lone Søbye Andersen –
MEDIESTRATEGI OVERSIGT: Facebook Website Trykte medier Viraler
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Hva´ska´jeg med kommunen?. Når du har tid og lyst….. Fokus – kommunikation: -når DU har TID og LYST så kan du søge SU, flytte adresse, bestille et sundhedskort,
Introduktion til. Eksempler på anvendelse Jeg skal bruge avisartikler på fransk til min gymnasieopgave Jeg vil gerne se avisen fra mit hjemland Libanon.
Temadag om undervisning af borgere Fra forsøg til udvikling af konceptet - erfaringer og ideer.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
2 SPROGINSTALLATIONER LOUISE WITTIG 27. NOVEMBER 2014.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
SEO-workshop LOF.dk 24. mar. 2017
Undersøgelse om sikker internetbrug
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Tårnby kommunebibliotekers kommunikationsstrategi
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Om vores bibliotek Lokalt oplæg
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
FORBEREDELSESOPGAVE TIL BEST PRACTICE WORKSHOP DAG DATO: 5. 03
Fra anledning til udvikling
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
RRR Modellen.
Præsentationens transcript:

Netværksmøde for praktikere

Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen med DDB CMS

Formål Hvad vil vi med hjemmesiden? Baseret på statistik Brugerundersøgelser Biblioteketsformål og strategi Hvad bruger vi arbejdstid på

Siden skal vise hvad biblioteket er DELTAG - Levende mødested for alle borgere LÆR og OPDAG - Styrke borgeres digitale kompetencer OPLEV – Et levende sted med oplevelser mellem hylderne SKAB -

Man skal kunne søge, reservere og forny – vores hjemmeside er primært en indgang til en materialesamling Hjemmesiden skal afspejle et bredt udsnit af bibliotekets aktiviteter, services, materialer og satsnings områder.

Gamle travere Evaluering af gammel hjemmeside Typiske problemer på bibliotekshjemmesider

Stil Opslagsværk Avis Danske bank Visitkort Dynamisk intens Simpel, saglig og funktionel

Målgrupper 1) Målrettet søgning. Brugeren går efter en specifik titel eller forfatter (søgefelt) 2) Inspiration (via menu – indgang til materialer (musik, spil, litteratur, viden) Samt via en inspirerende forside, der indbyder til at blive dykket dybere ned i. 3) Faktasøgning – (bibliotekernes åbningstider, beliggenhed m.m.)

Har vi andre målgrupper: Unge / studerende De digitale brugere som bestiller online og henter De traditionelle som bestiller og låner fysisk Helt nye lånere Foreigners Børn

Bruger cases

Låneren: Jeg er kommet for at søge efter materialer jeg kan låne! Jeg er kommet for at forny og se mine låneforhold! Hvornår kan jeg komme og hente det jeg har reseveret og hvor (åbningstider og adresser) Søgeboks -

Brugertype: Arragementsdeltager Jeg vil gerne se hvad der sker (Kalenderen) Hvor finder jeg bibliotekerne Inspiration til før og efter arrangementet (fremhævelser af materialer og nyheder)

Brugertype: Forældre, børn, unge, ældre og andre særlige målgrupper Spredt rundt omkring – kun børn har sin egen side, men man skal ikke tænker de andre sider som voksen sider, men også unge og børnesider. Ageforce. Studerende. Fremmedsprogede. Muligerheder for temaergrupper der kan fremhæve indhold. Se fleksibelt indholdt

Bruger: Den nysgerrige og passionerede Jeg følger generelt med i musik og vil gerne vide I har, hvad der forgår – men vil gerne overraskes Emnemæssig indgang via menuen til de områder man har lyst til at kigge på Inspirations områder og fletning af artikler og materialer Jeg er meget interesseret i Lokalhistorie og vil gerne bidrage selv Gå til dit interesse område og læs mere

Bruger: samarbejdspartenere og eksterne Jeg har hørt i radioen at i arbejder med et spændende projekt, jeg arbejder inden for samme felt og vil gerne vide mere og eventuelt kontakte jer Svar: Bibliotekets samlede aktiviteter kan forstås inden for de fire dimensioner (mødestedet/deltagende, læringsrummet, oplevelsesrummet, det digitale bibliotek). Der er reseveret zoner til de tre af rummene for at sikre at vi formidler et komplet og bredt billeder af os selv.

Bruger: internetsurfer Jeg skal skrive et gækkebrev Roskildebib har et side om påske og gækkebreve. Du lander på vore side fra google – vi skrive til alle og ved ikke nødvendigvis hvor de kommer fra. Vores indhold virker i sig selv og kræver ikke at man skal møde op eller skal kende Roskilde. Vi informerer ikke kun om vores virksomheder, men oplyser og formidler også online.

Indhold bliotekspolitik Personale Ean og SE numre Årsberetning Samarbejdspartnere (Festival, Gimle, Rockbib…) FORSIDE skal vise hvad biblioteket er DELTAG - Levende mødested for alle borgere LÆR og OPDAG - Styrke borgeres digitale kompetencer OPLEV – Et levende sted med oplevelser mellem hylderne SKAB - Chat Indgang via smartphone Arrangementskalender Kampagner / nyheder Kvartalstemaer MÅLGRUPPER der kan tages hensyn til: Unge / studerende De digitale brugere som bestiller online og henter De traditionelle som bestiller og låner fysisk Helt nye lånere Foreigners Børn

Wire frame

Wireframes Fordel indhold i et hierarki på siden Indholdsfelter Tænk målgruppe cases igennem i forhold til

Særlige krav til teknik og funktionalitet Kultunautkalender Vi bruger Facebook mest Vi har et nyhedsbrev Intergration til Twitter Børneside designet til børn

Ressourcer og ambitionsniveau

Roskildes plan 3+4 kvartal 2014 Planlægning og research: Søgegrænseflade Formål og Evaluering af gammel hjemmeside Minimumskrav 1. kvartal 2014 Design, informationsarkitektur. Flytte indhold. 2. kvartal 2014 Lancering. Ny hjemmeside i luften