Evidenshierarki eller - typologi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan navigerer lederen?
Advertisements

Evidensbaseret socialt arbejde - på vej mod version 2.0?
Evidens i praksis – det gode samspil mellem forskning og praksisnær viden Ulf Hjelmar.
Hvad er alternativet til døgnbehandling? Succes i intensive behandling. Horsens, november 2009.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Spejderidéen Spejderloven
Lasse T. Krogsbøll, læge Det Nordiske Cochrane Center
Klinisk retningslinie (clinical guideline)
Forskellige studietyper
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Evidence-based medicine Is based on the best available scientific evidence This evidence is integrated with clinical experience and patient preferences.
det evidensbaserede og det politisk styrede sundhedsvæsen?
Agenda Studieplan – Baggrund – De videnskabelige studier, sammenhængen mellem dem samt ønskede ændringer Spørgsmål – Til det fremlagte – Til det skriftlige.
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Håndtering af endometriomer hos kvinder uden aktuelt graviditetsønske.
Kohorte og interventionsstudier
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Konvention lokalt og konkret Hvordan får vi mest muligt ud af FN’s Konvention om rettigheder for personer med handicap? Fredericia 6. september 2013 Mette.
Corporate Governance Chapter 18. AMD: CEO Pay in Public and Private Firms Explain why executives might be paid more to run private companies than these.
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Kommunikationsplanlægning – herunder målsætninger mm.
Udfordringer på evalueringsfronten i Danmark Olaf Rieper forskningschef AKF Anvendt Kommunal Forskning.
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Kohorte og interventionsstudier
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Animation på teksten Danish Red Cross 1 ss. Animation på teksten Latrines HVEM OG PÅ HVILKEN BAGGRUND TRÆFFER BESLUTNING OM VALG AF MODEL2
Evidensorganisationernes etablering og spredning Grundlag:  Evidensbevægelsens udvikling, organisering og arbejdsform - En kortlægningsrapport (Yosef.
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Orphan Dårlig oversigt Direkte oplæsning Dårlige bullets Dårlig standard tema Intet billede.
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Ung i centrum Historical ”natural recovery” issues: 1.Does ”natural recovery” exist? 2.How common is ” natural recovery”?
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Supervisor’s toolbox Enhedens navn Sted og dato Dias 1 Approaches / styles Meta-communication Perspectives Caps Themes and progression Feedback and Assessment.
Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Session 11.
Dansk Data Arkiv Hans Jørgen Marker IASSIST 2005 DDI and Data Hans Jørgen Marker Senior Researcher Dansk Data Arkiv
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Learning Set 3 : Lesson 1 : Slide 1 Proteins Move Based on Size lactase tyrosinase.
Center for Kliniske retningslinjer
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Hvorfor diskutere evidensbegrebet ved evaluering af interventioner? Margit Velsing Groth, DTU Fødevareinstituttet, Afd. For Ernæring Department of Nutrition,
Hvordan en guideline bliver til. Oxford-modellen Hindsgavl fredag d 18. sep 2015 Jeppe Schroll og Helga Gimbel.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Dokumentation, evaluering og evidens
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Completing secondary education
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Introduction to synopsis writing
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
CENTER FOR KLINISKE RETNINGSLINJER - CLEARINGHOUSE
DB analyse og modellering
Oplæg på seminar omkring bosætning i landdistrikterne
Software Testing Software testing.
Denitrification in the root zone
Case-kontrol studier.
Forskning i Teledialog
Evidenshierarki eller - typologi
Brug af elevdata til udvikling af kvalitet i undervisningen
Værdibaseret styring FIN, præsentation af resultater
Præsentationens transcript:

Evidenshierarki eller - typologi Selektionen af primærstudier bliver vigtig for at vurdere kvaliteten af forskningsoversigten. Der udspinder sig inden for evidensbevægelsen en til tider heftig debat om metoder. Fortalere for det smalle evidensbegreb lægger vægt på evidenshierarkiet med RCT som den gyldne standard, mens fortalere for det brede evidensbegreb slår til lyd for evidens-typologi.

Evidens-hierarki eksempel I Randomized controlled trials Quasi-experimental studies Before-and-after comparison Cross-sectional, random sample studies Process evaluation, formative studies and action research Qualitative case studies and ethnographic research Descriptive guides and examples of good practice Professional and expert opinion User opinion

Evidenshierarki eksempel II Niveau Studietype 1a 1b 1c Systematiske reviews af RCTs. Enkeltstående RCTs af god kvalitet. Kontrollerede, men ikke randomiserede forsøg. 2a 2b Systematiske reviews af kohortestudier. Enkeltstående kohortestudier. Dårlige RCTs. 3a 3b Systematiske reviews over case-kontrolstudier. Enkeltstående case-kontrol studier. 4 Case-serier eller kohortestudier eller case-kontrol af dårlig kvalitet. 5 Ekspertvurderinger, konsensuskonferencer, kvalitative designs mv. Forskningsoversigter højst Fra sundhedsområdet: kohortestudier:

Hvor skal snittet lægges? Stringent anvendelse af evidenshierarkiet med RCT i toppen – variationer tillades: gælder Cochrane og Campbell Pragmatisk tilgang hos SCIE på det sociale område og EPPI på uddannelsesområdet Stærk metodedebat på social- og uddannelsesområdet SCIE – Social Care Institute for Excellence

Argumenter imod evidenshierarkiet Konteksten er forskellig, konteksternes betydning skjules i gennemsnitstallene. Indsatser er sammensat og dynamiske, men RCT forudsætter en ensartet og stabil indsats, der gives til hele populationen. Årsag-virkning er kompleks og dynamisk. Konteksten: Indsatsens effekt vil være forskellig i forskellige kontekster. RCT vil ikke kunne fange dette ind, da RCT gennemføres på populationer i mange forskellige kontekster, og konteksternes betydning skjules i gennemsnitstallene. Indsatser er sammensat og dynamiske: RCT forudsætter en veldefineret, ensartet og stabil indsats, der gives til hele populationen. Hvis indsatsen ikke er den samme (teknisk identificerbar og standardiseret) for alle i populationen, vil der være tale om forskellige ”årsager” (i indsatsen) i RCT opstillingen. Årsag-virkning er kompleks og dynamisk: Dynamikken i åbne sociale systemer vanskeliggør generalisering af RCT målt nettoeffekt (høj intern validitet, men lav ekstern -).

Mulig konsekvens af kritikken: typologi i stedet for hierarki

Evidenstypologi - eksempel Design: Research question: Qualitative research Survey Case control studies Cohort studies RCTs Quasi-experimen-tal studies Non-experimen-tal evalua­ tions Effectiveness Does this work? Does doing this work better than doing that? + ++ Process of service delivery How does it work? Salience Does it matter? Safety Will it do more good than harm? Acceptability Will children/parents be willing to or want to take up the service offered? Cost-effectiveness Is it worth buying this service? Appropriateness Is this the right service for these children? Satisfaction with the service Are users, providers and other stakeholders satisfied with the service? Fra Petticrew and Roberts, 2003

Evidenstypologi - eksempel RCT Forløbs-undersøgelser Casestudier Bruger-evalueringer Evalueringens formål Stop/go Tilpasning Forståelse tilpasning Indsatsens karakter Enkel ”teknisk” Veldefineret Kompleks Fra enkel til kompleks Kontekstens karakter Lavt differentieret Moderat differentieret Højt differentieret Fra højt til lave differentieret Forhåndsviden om årsag-virkning Hypoteser om specifikke virkninger Kan modelleres statistisk Lav viden

Reflektioner Fremover intens debat om det smalle versus det brede evidensbegreb? Vil enkeltstående evalueringer blive tillagt mindre vægt? Større metodekrav til effektevalueringer?