Børn og traumer i familien: Forebyggelsesstrategier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er behovene i Danmark?
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Anden nordiske konference om mentalisering København d
Den 16.august 2010 Regionsgården
Inddrag nu Kick-off møde
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Flygtninge med traumer
Psykoedukation til unge i OPUS
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Bekæmpelse af vold mod kvinder – Den nationale indsats
Verdensdagen for selvmordsforebyggelse 10 september 2013
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Jeg støtter barnet ved:
Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22
Det fælles mål At borgere med kroniske sygdomme opnår den højeste grad af livskvalitet med størst muligt ansvar for og indflydelse på eget helbred.
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bipolar affektiv sindslidelse
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Forebyggelse af ældres selvmordsadfærd – Indsatsområder og anbefalinger National Konference om selvmordsforebyggelse 1. november 2005 V/ Konsulent Elene.
Sårbarhed hos børn og unge
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Cand. scient. Soc. Charlotte Vincent
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859
Fremme af unges mentale sundhed
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Tværfagligt og tværsektorielt samarbejde omkring udsatte familier Aulum 26 november 2009.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 25.september 2014
Grunde til at jeg elsker dig
Inklusion og inkluderende processer
Præsentation af forårs-sfo
Den koordinerede ungeindsats
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Angst & OCD ? ”Koncert mod Angst” Hvad er …. Viborg Musiksal
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende
PTSD og relaterede psykiske lidelser Diagnose og behandling Torben Cordtz, overlæge, enhedsleder; Klinik for Traumatiserede Flygtninge Slagelse – Køge.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Mulighederne for at bringe unge med psykiske funktions- nedsættelser tilbage i arbejde ? Vilhelm Borg seniorforsker NFA Indlæg
Ny håndbog: Forebyggelse på ældreområdet (Sundhedsstyrelsen d )
Hvorfor Børne- og Ungerådgivningen Gør de ikke som vi siger ?
Post traumatisk belastningsreaktion
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Velkomst v/chefkonsulent Marie Lund
Præsentationens transcript:

Børn og traumer i familien: Forebyggelsesstrategier Vejle, 14. marts 2013 Børn og traumer i familien: Forebyggelsesstrategier Mikkel Møldrup-Lakjer, udviklingskonsulent

Program Traumer hos børn Strategier til forebyggelse Metodeudvikling i indsatser med børnefamilier 2

1. Traumer hos børn 3

Diagnostiske kriterier for PTSD Primær traumatisering Traumatisk hændelse og oplevelse af trussel mod livet. Genoplevelser af hændelsen (flashbacks) Undgåelse af alt, der minder om traumet Vedvarende psykisk alarmberedskab Sekundær traumatisering Ses hos fagfolk eller familie til traumatiseret (internalisering). 4

Transgenerationelle traumer Udviklingsmæssig traumeforstyrrelse Børns udvikling forstyrres af traumatiske begivenheder i opvæksten, som forældrene ikke evner at beskytte imod. Den tidlige tilknytning til forældrene etableres ikke, og udviklingen af ”den sociale hjerne” forstyrres. ”Traumer smitter” – børnene overtager forældrenes reaktioner og symptomer. 5

Ad 2. Den tidlige tilknytning Barnet søger fysisk kontakt og omsorg hos de primære omsorgspersoner. Barnet har brug for en voksen, som kan lære det at regulere og italesætte fysiske behov, opmærksomhed og følelser. Hvis den voksne ikke magter egen selvregulering, lærer barnet det heller ikke. Barnet får nedsatte evner til mentalisering og affektregulering samt nedsat opmærksomhedsfunktion. 6

Ad 3. ”Traumer smitter” Alle fire elementer af diagnosen kan overføres til barnet: Identifikation med forældrenes traumer B. Traumatisk leg: geniscenesættelse af traumatiske begivenheder. C. Efterlignelse af forældrenes undgåelsesadfærd. Passivitet og isolation. D. Overvagtsomhed Overreaktioner. Koncentrationsvanskeligheder. 7

2. Strategier Forebyggelse hos risikogrupper 8

Baggrund for forebyggelsesindsats Behov for udvikling af nye metoder på børneområdet Forskningsresultater (Medicinsk Teknologivurdering, Region Syddanmark 2008) Erfaringer i region og kommuner: unge med svære psykiske lidelser. 9 07-04-2017

Forebyggelse Strategier for: Tidlig Tværfaglig Koordineret Indsats Men: Hvem (opsporing)? og Hvad (hvilken indsats)? Svar: Det kommer an på… 10

Forebyggelsesniveauer Sundhedsstyrelsen Primær: folkesundhed - hindre opståelse af sygdom og psykosociale problemer Sekundær: risikogrupper - opspore og begrænse sygdom så tidligt som muligt (risikoadfærd, risikofaktorer) Tertiær: individer - hindre tilbagefald og forværring hos kronikere 11

Traumatiserede forældre I fagkredse skønnes det, at 20-30% af de godt 100.000 flygtninge i Danmark er torturoverlevere, og at 20% opfylder kriterierne for PTSD-diagnosen, mens 50% lider af angst eller depression (Sundhedsministeriet, 2001). 12

Risikogrupper Hvis børnene ikke modtager forebyggelsestilbud eller behandling, er der risiko for alvorlige følger: ”Forringede skolepræstationer, formindskede kognitive evner, alvorlige problemer med emotionsregulering og relateringsevne, problemer med kronisk stofmisbrug, psykiske forstyrrelser og problemer med fysisk helbred”. (MTV ). En dansk registerundersøgelse fra 2007 blandt unge indvandrermænd fandt en kontaktrate til psykiatrien fra PTSD, der var ca. 17 gange højere end blandt unge etnisk danske mænd (citeret i MTV). 13

Resiliens: ikke alle børn bliver syge… (MTV:) Beskyttende faktorer har betydning for barnets robusthed over for stress og vold i nærmiljøet: evne til emotionsregulering evne til mentalisering psykosocial støtte fra omsorgsfulde voksne og kammerater: forældre, skole og kammeratgruppe NB: Resiliens er ikke et personlighedstræk, men en proces der kan arbejdes med aktivt. 14

3. Metodeudvikling ”Til børn og unge anbefales etablering af veldokumenterede programmer til opbygning af interaktive psykosociale ressourcer” MTV om behandling og rehabilitering af PTSD - herunder traumatiserede flygtninge, Region Syddanmark (2008) 15

Mentalisering At mentalisere vil sige at forstå egen eller andres adfærd som udtryk for mentale tilstande som tanker og følelser. ”At kunne se sig selv udefra og andre indefra”. Mentaliseringsevnen er nært forbundet til evnen til affektregulering. 16

A. Udviklingspsykologiske forebyggelsesprogrammer Joyful Playing: Life can hurt – play con heal! NUSSA Neuroaffektiv Udviklingspsykologisk Struktureret Social Aktivitet Bygger på metoder fra Boston, Massachusetts (Macy, Gross m.fl.) 17

Emotionsregulering Fra traumatisk til bearbejdende leg Børn i hyper- eller hypoarousal (voksne: mani-depression). Terapeuten hjælper barnet til regulering ved 1) skabelse af affektsynkroni (markering af samme kategorialemotion) 2) generering af regulerede følelser, som barnet ikke selv kan opnå. Samme regulering kan opnås ved psykofarmaka – men medicinen kan ikke styrke egen evne til affektregulering. 18

19

NUSSA-forløbene Udvikles og gennemføres i samarbejde med Varde Kommune på fire folkeskoler. Hviler på leg og aktivitet frem for ord og fortælling. Er anerkendende og inkluderende Styrker mentaliseringsevne og affektregulering gennem leg, bevægelse, stimulering af sanser. Har en afdækkende, ”udredende” gevinst. 20

B. Familierehabilitering i Naturen Fællesskab, Natur og Integration Udviklingsprojekt i samarbejde med Red Barnet Glæde, leg og opbygning af sociale relationer Forældrene genfinder egne kompetencer. Let traumeeksponering og helingsproces (Social- og Integrationsministeriet, Helsefonden) 21

C. Det tværfaglige samarbejde 22

Hvad har vi lært om tværfagligt samarbejde? Forudsætninger for tidlig opsporing og god sagsbehandling er til stede: Når man har fælles begrebsramme på tværs af faggrupper og afdelinger. Når man har aktiveret sin monofaglige kompetence til anvendelse også på flygtningeområdet. Når man har kontakt og kendskab til fagfolk der arbejder på området, i en anden afdeling eller på andet fagligt grundlag. 23

Det er alt sammen meget godt, men… Hvad skal jeg bruge min viden om traumer til, dér hvor jeg sidder? Hvor finder jeg de redskaber, jeg kan bruge? Hvad nytter det at forebygge i skolen, når traumerne udspiller sig i hjemmet? Har min kommune overhovedet nogen relevante tilbud til disse børn? 24

Hvilke værktøjer og redskaber? ”Det, det traumatiserede barn har brug for, er ofte ikke psykologer, men i stedet de mennesker, det har omkring sig i dagligdagen, fx lærere, pædagoger osv. De er derfor redskabet, de skal kunne tåle at møde sorg, vrede, aggression m.m.” - cand.psych. Lars Koberg Christiansen 25

Fokusgruppeinterview, BTG ”Fordi man er et lille flygtningebarn skal man ikke udsættes for ting som danske børn ikke skal udsættes for. Det er vigtigt at man giver samme muligheder for begge grupper.” 26

Fokusgruppeinterview, BTG ”Jeg synes man skal passe lidt på og heller ikke se spøgelser alle steder, det synes jeg ofte sker. Der er jo kultur, og der er mange andre ting der kan spille ind for at børnene måske har lidt sorg og krise og sådan nogle ting. Der synes jeg det er meget vigtigt at man ikke siger: ’nu opfører det barn sig sådan, så er det barn traumatiseret’, eller: ’forældrene er traumatiserede, og så er det sikkert også traumatiseret’.” 27

28

Tak for opmærksomheden 29